[QUOTE=Ason;1499549]Ms. Walstad nämner inte ens solljus i sin nya räkartikel (mer än att övervattensplantor kan använda sig av fullt solljus, medan undervattensplantor bara kan använda upp till en tiondel därav). Däremot förespråkar hon i den en belysning med "siesta". Fem timmar ljus, fyra timmar siesta och fem timmar ljus. Under siestan får akvariet bara allmän rumsbelysning (fotosyntesen avstannar - koldioxidhalten i vattnet ökar). Så fönster skall man nog klara sig utan, även om lite solljus inte skadar - tvärtemot vad man fick lära sig redan på femtiotalet.
En bottenyta på runt 1,75 m2 kräver onekligen sina växter. Att börja med lite och låta det växa till fungerar nog inte heller, då det är en massiv växtinsats redan från början som jag tror är del av nyckeln i walstadmetoden. Nu är ju inte alla växter så dyra, särskilt inte de snabbväxande, som är de man behöver mest i början. På t.ex.
http://www.aquapflanzen-online.de/aquarienpflanzen/bundpflanzen-l-xl/ kan man köpa femtiobuntar av enklare växter för EUR 13,39 - EUR 14,98, vilket ger priser från cirka SEK 2,40 per planta. Tillkommer frakt på EUR 19 och bättre emballage för EUR 5,98, men med behov av många plantor blir det inte så mycket per planta.
Så de två punkterna är förhoppningsvis överkomliga. :)
Håller tummarna!
/Bengt[/QUOTE]
Håller med dig,
Det är viktigt att man har nog växtmassa direkt. Man kan ju köra med lite billigare och snabbväxande växter vid upp start och sedan rensa och fylla på med det man vill ha. Det kanske inte är så kul med en massa vattenpest i ett ”finakvarium” men billigt och effektivt!
Sol ljus är nog bra att ha men man klarar sig utan. Det är nog bara att malla på med rören i stället.
Sedan vet jag inte riktigt varför Walstad och andra kör med middagslur. Jag såg någon teori om att simulera åskväder men jag tror inte riktigt på det. Ett gammalt Afrikanskt ordspråk kommer in i mitt huvud. ”It’s only mad dogs and Englishman that are out in the midday sun”.