Admins akvarierum

admin
Christian Alfredsson
#1 - 6 januari 2011 21:11
Jag har sålt 12 akvarium i en akvarieställning och vill ersätta dem med ett enda akvarium

Den yta som finns tillgänglig är 3.5 meter i längd, 80 cm i djup. Höjden är valfri men jag hade tänkt mig 60-70 cm.

Har aldrig byggt så här stort akvarium tidigare så jag har en del frågor.

1/ Hur bygger jag bänken bäst? Det är bra om den är ca 80 cm hög

2/ Vilken tjocklek på glas ska jag beställa? Hur många stag osv.
#2 - 6 januari 2011 21:27
Det låter som ett litet skönt projekt detta, liiite större än mitt:p!
admin
Christian Alfredsson
#3 - 6 januari 2011 21:31
Men mindre än Kjells...
#4 - 6 januari 2011 21:34
Jäklens, men det kan du åtgärda för du har väl inte beställt glaset ännu:p?
Ska du limma det på plats?
Byggde inte Kjell upp med ett regelverk som stomme? Det vore ju något att apa efter kanske...
admin
Christian Alfredsson
#5 - 6 januari 2011 21:40
Jag har inte beställt glas än. Funderar om 3 meter är tillräckligt långt. Det måste limmas på plats för det kommer inte gå in färdiglimmat.
#6 - 6 januari 2011 21:44
3 meter är jäklens långt, och 50 cm att spela på sidledes kan vara bra att ha. Dels för att nå in i karet från kanterna, sedan kanske det kommer lite teknik i karet som kan vara skönt att nå den vägen eller dra slangar osv...
Mitt förra 960 hade de måtten, men att det "bara" var två meter långt, men 80 djupt och 60 högt gör att man drar sig för att greja längst in i karet, det är pall som gäller och att köra ner armen till armhålan:D.
Fasen vad kul, blir det Malawi, eller?
admin
Christian Alfredsson
#7 - 6 januari 2011 21:49
I rummet har jag kvar 2 st 600 liters. 200*60*50. De står på varandra i en ställning.

Det översta har Tanganyika och det understa har Malawi. Så detta blir nog SA. Hade tänkt mig att köra Low-tech i stor skala ;-)
#8 - 6 januari 2011 21:52
Oooh, det ska bli intressant:D!
Ja du har ju lyckats bra med ditt lilla kar, så det är bara att dra upp allt i lite större skala:)!
#9 - 6 januari 2011 21:52
[QUOTE=admin;1483381]Men mindre än Kjells...[/QUOTE]
Frågan är om du inte kan bygga på höjden lite! Kanske du kan göra lite på djupet? Du borde kunna få in en fet sump under karet! Då kanske du slår den gamle med total volym!

[QUOTE=admin;1483386]Jag har inte beställt glas än. Funderar om 3 meter är tillräckligt långt. Det måste limmas på plats för det kommer inte gå in färdiglimmat.[/QUOTE] Vad har du för golv där akvariet skall stå?
admin
Christian Alfredsson
#10 - 6 januari 2011 21:55
Det är mitt akvarierum så det är klinkers på betongplatta. Det har tidigare stått 2000 liter på den platsen fast mer i en ställning på höjden. 3 våningar.

Jag vill kunna nå bra i karet utan att dyka i, så jag vill inte ha högre eller djupare.
#11 - 6 januari 2011 22:13
Om du vill ha trä så borde ett regelverk med 45x70 med cc 60 funka bra. Sätter du sedan lite marinplywood efter bak och kortsidorna så vikar det inte omkull. Problemet blir nog i så fall att fördela ut vikten bra på de 12 benen (om jag räknat rätt)! Jag skulle nog ha byggt i vinkeljärn eller 4 kants profil med justerbara fötter. Men det är mer efter tycke och smak. Vill du jag skall rita upp ett förslag?
#12 - 6 januari 2011 22:18
admin
Christian Alfredsson
#13 - 6 januari 2011 22:20
Du får oerhört gärna rita ett förslag. Men tror du trä klarar att det är en fuktigare miljö. Nu blir det bara 3 akvarier istället för 16 så det borde bli en viss skillnad.

Ställningen/bänken har samma problem som akvariet att den måste byggas på plats. Trä är ju lugnt medans metall är svårare om det inte är typ aluminiumställning man bara trycker ihop
#14 - 6 januari 2011 22:25
Är man noggrann när man bygger ihop det hela behövs inga fötter men det kräver ett riktigt vattenpass inget 100 kronors öb. Jag hade byggt det i grövre reglar och gjort ett fackverk så det blir stabilt även i sidled.
#15 - 6 januari 2011 22:25
[QUOTE=admin;1483403]Du får oerhört gärna rita ett förslag. Men tror du trä klarar att det är en fuktigare miljö. Nu blir det bara 3 akvarier istället för 16 så det borde bli en viss skillnad.[/QUOTE]
Jag tror inte det blir problem med trä. När jag hade ”lokal” hade jag en del trä ställningar och det var inget problem bara man ser till att endträt är skyddat. Men det blir ganska klantigt. Har du tänkt bygga själv eller anlita snickare/svetsare?
Skall du ha luckor under eller öppet?
#16 - 6 januari 2011 22:32
[QUOTE=ansjo;1483388]3 meter är jäklens långt, och 50 cm att spela på sidledes kan vara bra att ha. Dels för att nå in i karet från kanterna, sedan kanske det kommer lite teknik i karet som kan vara skönt att nå den vägen eller dra slangar osv...
Mitt förra 960 hade de måtten, men att det "bara" var två meter långt, men 80 djupt och 60 högt gör att man drar sig för att greja längst in i karet, det är pall som gäller och att köra ner armen till armhålan:D.
Fasen vad kul, blir det Malawi, eller?[/QUOTE]
Jag vet vad du menar! snorkel och cyklop är vad nästa steg! Men då blir det problem med tvärgåend stag! Hur man än vänder på det får man rumpan blöt! Eller var det armhålan?
admin
Christian Alfredsson
#17 - 6 januari 2011 22:40
Jag bygger nog själv i trä. Inga luckor utan öppen. Det är bra att luft cirkulerar.
admin
Christian Alfredsson
#18 - 6 januari 2011 22:40
[QUOTE=lillfrasse;1483406]Är man noggrann när man bygger ihop det hela behövs inga fötter men det kräver ett riktigt vattenpass inget 100 kronors öb. Jag hade byggt det i grövre reglar och gjort ett fackverk så det blir stabilt även i sidled.[/QUOTE]

Jag har golvbrunn i rummet så golvet lutar mot brunnen.
#19 - 6 januari 2011 22:40
Blir ett grymt bygge :D
vet inte hur insatt du är så kanske är en överflödig kommentar men priset på glaset sitter till största delen i hur högt man vill ha de. På grund utav att ett högre kar betyder mer tryck = tjockare glas. ett akvarium på 70 högt skulle ja säga att du "behöver" 15mm om du verkligen vill vara på den säkra sidan. ;)

ps. håller med dom andra, du kan ju inte nöja dig med mindre än kjell :D
#20 - 6 januari 2011 22:53
Du får anpassa längden på de tänkta benen efter det alternativt använda kilar som du kan reglera höjden med.
#21 - 6 januari 2011 23:16
Tänker till

[QUOTE=admin;1483412]Jag har golvbrunn i rummet så golvet lutar mot brunnen.[/QUOTE]
[QUOTE=lillfrasse;1483415]Du får anpassa längden på de tänkta benen efter det alternativt använda kilar som du kan reglera höjden med.[/QUOTE]
Det är sådant här som gör att det blir lurigt med trä och många ben. Kilar kan göra hela saken lite ostabil om man har otur och anpassa benen på förhand blir en ordentlig matematisk/geometrisk övning. Jag brukar ha problem med 4 ben på bord och stolar som skall stå på ett platt golv. [:(!] (Tar på tänkarmössan):confused:
#22 - 6 januari 2011 23:49
Att använda trä är inga problem, jag byggde mitt akvariebord till mitt kar på 200l och det står pall för den vikten, plus att det är stabilt som tusan. Några problem med fukt finns inte efter tre lager lack, släng på första lagret och låt det stå ett par dygn så trät suger åt sig (detta beror givetvis på träslag) och sen på med två extra lager som skydd. Visst krävdes det en del tänkande, ritningar osv. Dock hade ju jag fördelen att jag kunde göra det genom jobbet där vi har plan/rikthyvel, bandsåg/klinga osv så det är inte svårt att få till exakta mått med den utrustningen.

Jag personligen hade nog undvikit kilar till största möjliga mån då kilar ofta har en förmåga att spricka när trycket blir för högt, så om jag hade varit du hade jag nog försökt med den ordentliga matematiska/geometriska övningen. Skulle inte det fungera så kan du alltid anlita en snickare, vill man ha det perfekt så kostar det, som vi säger på jobbet. :P
#23 - 7 januari 2011 00:00
är de satt att du ska ha trä ställning? Annars kan du ju ha leca block
leca blocken håller ju för mycket mer o man får en jämnare yta! Vet inte hur de flesta här gör när de bygger stora kar men de flesta (om inte alla) med stora kar på mfk använder sig av dom. :) Man lägger en skuren träskiva och sen frigolit under karet
#24 - 7 januari 2011 06:35
[QUOTE=bossep;1483409]Jag vet vad du menar! snorkel och cyklop är vad nästa steg! Men då blir det problem med tvärgåend stag! Hur man än vänder på det får man rumpan blöt! Eller var det armhålan?[/QUOTE]

Tvärgående stag?
admin
Christian Alfredsson
#25 - 7 januari 2011 08:27
Här kommer några bilder på de andra akvarierna i rummet.
admin
Christian Alfredsson
#26 - 7 januari 2011 08:28
.. jo det är lite många malawi. Det kommer försvinna en del, blev lite packat när de andra karen försvann ;-)
#27 - 7 januari 2011 08:41
Det där med fukten i rummet och att ha en träram tror jag inte alls blir några problem.

särskilt inte om du har som du säger bra cirkulation på luften.

sedan kan man ju som någon föreslog, lacka, eller ännu hellre lasera i mörkt brunt / svart.....

skulle inte det bli skitsnyggt med ett svart fackverk, och sedan vita luckor mellan ?

gällande justerbar höjd....hmm.... jag skulle antingen hittat ett gäng med justerbara fötter,
eller kört med kilarna, vad som hur som haver är viktigt, är att inte justera in karet samma dag
som man har dragit träet i rummet, trä behöver någon dag eller två för astt suga upp lite
fukt som finns i luften, för att "mättas".
admin
Christian Alfredsson
#28 - 7 januari 2011 08:45
Jag har lite större plattor av marinplywood under tassarna på ställningarna för att fördela vikten. Går ju justera höjden med dem.
#29 - 7 januari 2011 12:43
Kul projekt!!

Kolla länken på Mfksweden. 2400 liters träkar!!!

Lycka till!

http://mfksweden.forum24.se/mfksweden-about919.html
admin
Christian Alfredsson
#30 - 7 januari 2011 15:20
Har kollat in länken. Detta blir nog lite tvärt om. Helt i glas och med små fiskar från SA.
#31 - 7 januari 2011 15:24
[QUOTE=admin;1483638]Har kollat in länken. Detta blir nog lite tvärt om. Helt i glas och med små fiskar från SA.[/QUOTE]

Åh, härligt! :D

Gillar SA och mindre fiskar, denna tråd skall följas:)
admin
Christian Alfredsson
#32 - 7 januari 2011 15:27
Bilden framför mig just nu är många corydoras och många dvärgciklider. Men man kan ju ändra sig.
#33 - 7 januari 2011 15:28
[QUOTE=ansjo;1483450]Tvärgående stag?[/QUOTE]
Ja dom som man ofta har på toppen av akvarier. Snorkeln trassler in sig i dom och man slår skallen i dom!
#34 - 7 januari 2011 15:34
[QUOTE=bossep;1483643]Ja dom som man ofta har på toppen av akvarier. Snorkeln trassler in sig i dom och man slår skallen i dom![/QUOTE]

Ah, du menar så...Eftersom jag förutsatte att det blir ett helglaskar så funderade jag hur du menade...
#35 - 7 januari 2011 15:45
[QUOTE=admin;1483465]Här kommer några bilder på de andra akvarierna i rummet.[/QUOTE]

Vad bra med bilder! Snyggt, Men inte överdimissionerat precis! Jag har begärt in uppgifter på justerbara fötter som pallar för runt 4 ton totalt.
De reglar du har använt i ställning ser ut att vara vanliga 45X45 trä reglar. Om du använder 45X70 på högkant i stället blir det bra mycket starkare, framför allt nedböjningen på mitten. Skall skissa lite under dagen/kvällen.
#36 - 7 januari 2011 15:54
[QUOTE=bossep;1483655]De reglar du har använt i ställning ser ut att vara vanliga 45X45 trä reglar. Om du använder 45X70 på högkant i stället blir det bra mycket starkare, framför allt nedböjningen på mitten. Skall skissa lite under dagen/kvällen.[/QUOTE]

Jag visste inte att träreglarna är ihåliga i Guatemala, i Sverige ser profiler i en svetsad järnställning ut så:p...
#37 - 7 januari 2011 16:01
[QUOTE=ansjo;1483659]Jag visste inte att träreglarna är ihåliga i Guatemala, i Sverige ser profiler i en svetsad järnställning ut så:p...[/QUOTE]
Skrattar!:d Kan du skicka ett par nya glasögon? Här har dom sågat ned alla träd så det är därför vi gör reglarna ihåliga! Men det kanske viktigaste i min post är att en 45X70 profil blir otroligt mycket starkare en motsvarande 45X45.;):p
#38 - 7 januari 2011 16:44
[QUOTE=bossep;1483420]Det är sådant här som gör att det blir lurigt med trä och många ben. Kilar kan göra hela saken lite ostabil om man har otur och anpassa benen på förhand blir en ordentlig matematisk/geometrisk övning. Jag brukar ha problem med 4 ben på bord och stolar som skall stå på ett platt golv. [:(!] (Tar på tänkarmössan):confused:[/QUOTE]

Öh inga större problem man mäter måttet på de 2 ställen benet blir stående och lutar det på andra hållet får man gira det med.

Jag hade gjort en ram av mint stående 120 reglar och sedan stående reglar 60 cc mellan. Sedan hade jag skruvat ihop 3 reglar där mitten regeln är höjden av en stående regel kortare. Men å andra sidan är jag ju bara en sinpel snickare och det brukar gå att parkera bilen på mina möbler. Håll det simpelt och i de fall det behövs går man upp i dimension så slipper det hända något.
admin
Christian Alfredsson
#39 - 7 januari 2011 17:00
Ställningen jag har till dem är 50*50 järnprofil som är 5 mm tjock.
#40 - 7 januari 2011 17:04
Det går ju svetsa en ställning med men fixar man det inte själv eller känner en smed så går det nog till en slant.
#41 - 7 januari 2011 17:05
[QUOTE=lillfrasse;1483683]Öh inga större problem man mäter måttet på de 2 ställen benet blir stående och lutar det på andra hållet får man gira det med.

Jag hade gjort en ram av mint stående 120 reglar och sedan stående reglar 60 cc mellan. Sedan hade jag skruvat ihop 3 reglar där mitten regeln är höjden av en stående regel kortare. Men å andra sidan är jag ju bara en sinpel snickare och det brukar gå att parkera bilen på mina möbler. Håll det simpelt och i de fall det behövs går man upp i dimension så slipper det hända något.[/QUOTE]
Låter som ett koncept! KISS (Keep It Simple Stupid) är något jag brukar följa!;) cc 60 30 osv. är ju vedertagna standard och finns till av en anledning.
Men det där med benlängd och lutande golv har i alla fall jag problem med. Jag har till och med problem att få tvättmaskin s uslingen att stå still och i plan och då är det bara fyra tassar att pilla med.
Samma när jag bygger ett bord eller stol. Man kan ge sig tusan på att 1 ben blev 1 eller ett par millimeter kortare eller längre en de andra. Då åker sågen fram och tillslut får man bjuda på japansk mat.:p Därför blir det bara trebenta pallar nu för tiden.:D
Har du testat limträ? Det borde bli både snyggt och formstabilt. Men jag vet inte om det finns i små dimensioner.:confused:
#42 - 7 januari 2011 17:10
Trä eller Stål det är frågan.

Christian,
Är du helt emot att använda stålrör? Det blir kanske snyggare och håller mer stilen med resten så att säga. (Nu när jag fick omtalat att det inte var trä ställningar!:D)
Problemet blir i så fall svetsningen skulle jag tro.
#43 - 7 januari 2011 17:13
Limträ balkar finns ingen anledning att använda här och finns inte i så klena dimensioner.
#44 - 7 januari 2011 17:25
[QUOTE=lillfrasse;1483694]Limträ balkar finns ingen anledning att använda här och finns inte i så klena dimensioner.[/QUOTE]
Misstänkte det, men blev förälskad i det när jag var hemma och byggde hus i somras.
admin
Christian Alfredsson
#45 - 7 januari 2011 17:59
Jag tror på träbygge då det går att bygga stabilt. Akvariet blir lika långt som väggen så jag kan förankra den i väggarna på båda sidorna. På så sätt kan den inte luta åt något håll.
#46 - 7 januari 2011 18:31
[QUOTE=admin;1483641]Bilden framför mig just nu är många corydoras och många dvärgciklider. Men man kan ju ändra sig.[/QUOTE]

Nää ändra dig inte, det är ju så klockrent som det kan bli :D mina favoritfiskar... :)
#47 - 7 januari 2011 19:25
[QUOTE=admin;1483711]Jag tror på träbygge då det går att bygga stabilt. Akvariet blir lika långt som väggen så jag kan förankra den i väggarna på båda sidorna. På så sätt kan den inte luta åt något håll.[/QUOTE]

Då så absolut inga problem då behöver du bara ben och slipper massa kryss hit och dit för stabilitet.
#48 - 7 januari 2011 19:59
Skiss

Liten skiss på hur jag skulle ha byggt.
Allt är byggt med 45x95 reglar (tror jag ritade fel så det blev 90, skall fixa).
Du gör 5 st sådana så får du knappt cc 60 mellan benen. Det enda lite luriga är urjackningen annars är det raka bitar. Orsaken till urjackningen är att du på det viset enklare kan staga upp de yttre längsgående reglarna genom att limma och skruva genom benen.
Jag har också ritat en liten näsa som sticker ut på den övre skivan. Då kan du sätta på en dekorlist och få droppkant så rinner inte eventuellt slabb ned på benen. Jag skulle använda marin eller form plywood till toppskiva.
Den bakre skivan är en tunn skiva för uppstegning. Kanske oljad masonite eller något liknande.
Jag skulle lim skruva allting även skivorna då blir det mycket starkare.
Eventuellt kan du gå upp i dimension på virket. De vertikala bitarna kan du bygga betong hus på men de horisontella kanske du vill överdimissionera upp till 45x120.
[ATTACH=CONFIG]40977[/ATTACH]
admin
Christian Alfredsson
#49 - 7 januari 2011 20:09
Tackar!
admin
Christian Alfredsson
#50 - 7 januari 2011 20:17
Hittade länken till Kjells bänk när jag surfade runt lite.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=78549&p=955474#post955474
#51 - 7 januari 2011 20:18
Är det ett äldre hus med oisolerad platta eller modernare med isolerad?

OM äldre med icke isolerad platta så har du ju markfukt att tänka på.
#52 - 7 januari 2011 20:19
[QUOTE=admin;1483783]Hittade länken till Kjells bänk när jag surfade runt lite.[/QUOTE]

Ja den är nog inte fel, den håller ju akvariet på plats fortfarande:).
admin
Christian Alfredsson
#53 - 7 januari 2011 20:21
[QUOTE=danne0301;1483785]Är det ett äldre hus med oisolerad platta eller modernare med isolerad?

OM äldre med icke isolerad platta så har du ju markfukt att tänka på.[/QUOTE]

Det är en carport med platta, på den ligger det klinker.
#54 - 7 januari 2011 20:26
Fast jag menar om plattan i sig är isolerad, alltså om det ligger cellplast under plattan eller inte.
Är det en oisolerad platta (vet inte när man började att alltid isolera), så har man alltid markfukt som stiger upp. Personligen hade jag tänkt två gånger innan jag ställer oskyddat biologiskt material på konstant fukt, särskilt en såpass permanent ställning som här.
admin
Christian Alfredsson
#55 - 7 januari 2011 20:29
Det är 7 år gammalt så jag tror det står på frigolit under.
#56 - 7 januari 2011 20:34
[QUOTE=danne0301;1483794]Fast jag menar om plattan i sig är isolerad, alltså om det ligger cellplast under plattan eller inte.
Är det en oisolerad platta (vet inte när man började att alltid isolera), så har man alltid markfukt som stiger upp. Personligen hade jag tänkt två gånger innan jag ställer oskyddat biologiskt material på konstant fukt, särskilt en såpass permanent ställning som här.[/QUOTE]
Det är ingen större fara med markfukt det kan man lösa med lite syllpapp under vart ben. Eller något annat som bryter kapilärkrafterna.
#57 - 7 januari 2011 20:49
[QUOTE=admin;1483800]Det är 7 år gammalt så jag tror det står på frigolit under.[/QUOTE]

Ja men dåså, inget att tänka på :) Jag ville gärna nämna det bara för man vet ju aldrig.

bosse: javisst är det enkelt att lösa, fast med karet fyllt blir det trixigare att trycka in papp om ingen ställt frågan så att säga :)
#58 - 7 januari 2011 20:51
Det kommer inte bli några problem med fukt underifrån där inte. Och eftersom det står mellan 2 väggar som det kan förankras i kommer det inte behövas mycket mer än fyra ben skall bli intressant att följa. Man blir nästan sugen på att ladda in verktygen i bilen och åka mot alingsås. :D
admin
Christian Alfredsson
#59 - 16 februari 2011 20:02
Tiden fick bli den avgörande faktorn. Har beställt ett 1125-liters akvarium inkl ställning. Blir ändå en rejäl balja.
#60 - 16 februari 2011 20:20
[QUOTE=ansjo;1483786]Ja den är nog inte fel, den håller ju akvariet på plats fortfarande:).[/QUOTE]Jaahaaa... inte en självklarhet om du frågar mig;) Helt galet (iallafall, ganska) byggd anser jag, när jag kikat en stund så upptäcker jag att hela jädra ramen och allt hänger på skruvarna istället för att axla av på stockar! Ramen bör absolut vila direkt på stockar och inte hänga[:-65]
#61 - 17 februari 2011 07:04
1125 liter ?
Vad har du för mått på den Christian ?
Är det längre än 2 meter ?

Själv så har man en 540 balja i tankarna eller ev. ett nytt 720 med samma längd som 540 för mer djup och ska trycka in vinsten i Årets Fotograf där så småningom :)
admin
Christian Alfredsson
#62 - 17 februari 2011 09:15
2.50 ska det väl vara i längd.
#63 - 17 februari 2011 10:33
Bilbukar på ytan
Skalarer i mitten (naturligtvis spetsnosar då, med redbacks kan accepteras)
Corys + dvärgisar på botten (panda och bolivianer måste det bli)

en hiskelig massa rötter

lite vallisneria (gigantea) på strategiska ställen, i grupp. gärna i närheten av utblås så de svajjar fint o strömmen.
kanske en och annan fräsfläck på botten.
och som kronan på huvudet 2 gigantiska svärdsplantor

klart

eller hur ?
#64 - 17 februari 2011 13:37
Klockrent Kensa:)

Skippa dom avlånga skalarerna dock och leta upp dom redback istället ;)
Bilagor:
#65 - 18 februari 2011 16:10
[QUOTE=admin;1498656]Tiden fick bli den avgörande faktorn. [...][/QUOTE]

Bra det! Jag är så nyfiken på om du får "low tech" att fungera lika bra igen (så jag kan visa hustrun hur "lite" jobb som krävs, när man gör på "rätt" sätt :) ).

Diana Walstad lyckas ju på 1 gallon (3,8 liter) räkskål också nu...

http://www.bookmasters.com/marktplc/00388Shrimp.pdf (fri att ladda ner från http://www.bookmasters.com/marktplc/00388.htm)

... och om du då lyckas även med över en kubikmeter, så borde väl jag klara det med 30, 60 eller 120 liter - kanske ;)

/Bengt
admin
Christian Alfredsson
#66 - 18 februari 2011 18:51
Frågan är om det går med low-tech. Har ett par saker mot mig

1/ Finns inget fönster i rummet. Inget naturligt solljus
2/ Plantera 1125 liters rikligt så 75% av ytan är täckt med växter... nja kan bli lite dyrt.
Bilagor:
admin
Christian Alfredsson
#67 - 18 februari 2011 18:52
Kaktusjord, svaga pumpar, starkt ljus och mycket tid kanske räcker som combo?
#68 - 18 februari 2011 19:40
[QUOTE=admin;1499356] nja kan bli lite dyrt.[/QUOTE]

samma som med fisk....bara fråga om tid....

.
#69 - 18 februari 2011 19:52
[QUOTE=Kensa;1499370]samma som med fisk....bara fråga om tid....

.[/QUOTE]

jäpp, sedan får man slänga.....
#70 - 18 februari 2011 20:13
[QUOTE=flygrc;1499387]jäpp, sedan får man slänga.....[/QUOTE]

som sagt var...blommor och firrar ger samma sak.....massor med yngel...

.
admin
Christian Alfredsson
#71 - 18 februari 2011 20:42
Jag har ett 450 med massor av växter som varit igång i snart 3 år. Jag skulle kunna ta alla dem?....
#72 - 18 februari 2011 21:29
[QUOTE=admin;1499436]Jag har ett 450 med massor av växter som varit igång i snart 3 år. Jag skulle kunna ta alla dem?....[/QUOTE]

spara en liten stickling av varje blomma i 450.....ner med resten i nya karet....

1,5 dos PMDD i ett par tre månader i 450, så märker man ju knappt att man har skövlat.

.
#73 - 19 februari 2011 11:34
[QUOTE=admin;1499356]Frågan är om det går med low-tech. Har ett par saker mot mig

1/ Finns inget fönster i rummet. Inget naturligt solljus
2/ Plantera 1125 liters rikligt så 75% av ytan är täckt med växter... nja kan bli lite dyrt.[/QUOTE]

Ms. Walstad nämner inte ens solljus i sin nya räkartikel (mer än att övervattensplantor kan använda sig av fullt solljus, medan undervattensplantor bara kan använda upp till en tiondel därav). Däremot förespråkar hon i den en belysning med "siesta". Fem timmar ljus, fyra timmar siesta och fem timmar ljus. Under siestan får akvariet bara allmän rumsbelysning (fotosyntesen avstannar - koldioxidhalten i vattnet ökar). Så fönster skall man nog klara sig utan, även om lite solljus inte skadar - tvärtemot vad man fick lära sig redan på femtiotalet.

En bottenyta på runt 1,75 m2 kräver onekligen sina växter. Att börja med lite och låta det växa till fungerar nog inte heller, då det är en massiv växtinsats redan från början som jag tror är del av nyckeln i walstadmetoden. Nu är ju inte alla växter så dyra, särskilt inte de snabbväxande, som är de man behöver mest i början. På t.ex. http://www.aquapflanzen-online.de/aquarienpflanzen/bundpflanzen-l-xl/ kan man köpa femtiobuntar av enklare växter för EUR 13,39 - EUR 14,98, vilket ger priser från cirka SEK 2,40 per planta. Tillkommer frakt på EUR 19 och bättre emballage för EUR 5,98, men med behov av många plantor blir det inte så mycket per planta.

Så de två punkterna är förhoppningsvis överkomliga. :)

Håller tummarna!

/Bengt
#74 - 19 februari 2011 15:40
[QUOTE=Ason;1499549]Ms. Walstad nämner inte ens solljus i sin nya räkartikel (mer än att övervattensplantor kan använda sig av fullt solljus, medan undervattensplantor bara kan använda upp till en tiondel därav). Däremot förespråkar hon i den en belysning med "siesta". Fem timmar ljus, fyra timmar siesta och fem timmar ljus. Under siestan får akvariet bara allmän rumsbelysning (fotosyntesen avstannar - koldioxidhalten i vattnet ökar). Så fönster skall man nog klara sig utan, även om lite solljus inte skadar - tvärtemot vad man fick lära sig redan på femtiotalet.

En bottenyta på runt 1,75 m2 kräver onekligen sina växter. Att börja med lite och låta det växa till fungerar nog inte heller, då det är en massiv växtinsats redan från början som jag tror är del av nyckeln i walstadmetoden. Nu är ju inte alla växter så dyra, särskilt inte de snabbväxande, som är de man behöver mest i början. På t.ex. http://www.aquapflanzen-online.de/aquarienpflanzen/bundpflanzen-l-xl/ kan man köpa femtiobuntar av enklare växter för EUR 13,39 - EUR 14,98, vilket ger priser från cirka SEK 2,40 per planta. Tillkommer frakt på EUR 19 och bättre emballage för EUR 5,98, men med behov av många plantor blir det inte så mycket per planta.

Så de två punkterna är förhoppningsvis överkomliga. :)

Håller tummarna!

/Bengt[/QUOTE]
Håller med dig,
Det är viktigt att man har nog växtmassa direkt. Man kan ju köra med lite billigare och snabbväxande växter vid upp start och sedan rensa och fylla på med det man vill ha. Det kanske inte är så kul med en massa vattenpest i ett ”finakvarium” men billigt och effektivt!

Sol ljus är nog bra att ha men man klarar sig utan. Det är nog bara att malla på med rören i stället.
Sedan vet jag inte riktigt varför Walstad och andra kör med middagslur. Jag såg någon teori om att simulera åskväder men jag tror inte riktigt på det. Ett gammalt Afrikanskt ordspråk kommer in i mitt huvud. ”It’s only mad dogs and Englishman that are out in the midday sun”.
#75 - 19 februari 2011 22:22
[

Det går kanske att låta växtligheten ta sig och öka belastningen. med fisk och skaldjur eftersom?
#76 - 19 februari 2011 23:43
[QUOTE=bossep;1499641][...]Sedan vet jag inte riktigt varför Walstad och andra kör med middagslur. Jag såg någon teori om att simulera åskväder men jag tror inte riktigt på det. [/QUOTE]

Jo, det har jag också läst. Det finns ju t.o.m. åskväderssimulatorer för dem som tror på den teorin. Det jag tror mer på, som jag också läst någonstans, är att det ger växterna lite tid att återhämta sig och att man får jämnare koldioxidnivåer.

På natten producerar alla koldioxid, såväl djur, botten som växter - då fotosyntesen inte är igång i avsaknad av ljus. Koldioxidhalten stiger i vattnet. Under belysningstid förbrukar växterna koldioxid och halten sjunker i vattnet. Koldioxidhaltens sjunkande tendens bryts av "siestans" minskade/avstannade(?) fotosyntes - och möjligen stiger halten då igen om det är tillräckligt svagt ljus och fotosyntesen stannar av. Sedan kommer den andra lysperioden med fotosyntes och ånyo minskad koldioxidhalt, följd av nattvilan med stigande halt...

Detta skulle alltså ge växterna skonsammare förhållanden och och lägre amplitud i koldioxidhaltsvängningarna.

Hur det är med detta har tydligen Ms. Walstad nu studerat och presenterar i nästa version av sin bok (utkommer [sic!] mars-april 2010), som jag ännu inte har lyckats hitta. Här skriver hon själv att det är på gång (6th printing): http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=9441, punkt 10.

[QUOTE=bossep;1499641]Ett gammalt Afrikanskt ordspråk kommer in i mitt huvud. ”It’s only mad dogs and Englishman that are out in the midday sun”.[/QUOTE]

Lite kuriosa till avdelningen för meningslöst vetande: Sången "Mad Dogs and Englishmen" skrevs av Nöel Coward på resa mellan Hanoi och Saigon senast våren 1931. Jag gissade på Indien, så när du skrev Afrika så fick jag ju slå upp. ;)

/Bengt
#77 - 20 februari 2011 17:15
[QUOTE=Ason;1499808]
Lite kuriosa till avdelningen för meningslöst vetande: Sången "Mad Dogs and Englishmen" skrevs av Nöel Coward på resa mellan Hanoi och Saigon senast våren 1931. Jag gissade på Indien, så när du skrev Afrika så fick jag ju slå upp. ;)

/Bengt[/QUOTE]
Tack för korrigeringen vi byter ut Afrika (det var I Nigeria jag hörde det första gången) till tropikerna!
admin
Christian Alfredsson
#78 - 4 mars 2011 15:27
Bara någon vecka kvar innan det kommer. Fick mail idag att det var på G. Tyvärr gick det ej att betala för att få det hemkört så det blir att flirta med några vänner och hämta det.
#79 - 4 mars 2011 15:48
Fasen, du skulle passat på att ha en Zoopetvästträff hemma när det kommer så hade saken varit kirrad:D!
admin
Christian Alfredsson
#80 - 11 mars 2011 19:57
Då var karet på plats. Måste städa upp massa saker i akvarierummet så kan jag börja mecka med det. Vill nog tänka och ta det lugnt.
#81 - 11 mars 2011 21:02
[QUOTE=admin;1505573]Då var karet på plats. Måste städa upp massa saker i akvarierummet så kan jag börja mecka med det. Vill nog tänka och ta det lugnt.[/QUOTE]
Blir första meckningen med kameran eller?
admin
Christian Alfredsson
#82 - 11 mars 2011 21:11
Självklart. Först städa, sedan kamera.
admin
Christian Alfredsson
#83 - 12 mars 2011 18:52
Imorgon påstås det vara städdag... undrar om akvarierummet ingår?
admin
Christian Alfredsson
#84 - 15 mars 2011 18:44
Då var första bilden inne i tråden. Jag har limmat in fyra moduler. Tänkte ha svart bakgrund då karet är 70 djupt och ramperna ligger ganska långt fram. Kommer nog inte ha mer ramper i början 4 st T5 rör på 54 watt borde räcka långt.

Det är snyggt med några moduler så man får bort pumpar och teknik. Samtidigt som jag vill ha stor yta kvar och få det lättskött.
admin
Christian Alfredsson
#85 - 15 mars 2011 18:45
Måtten är 250 * 70 * 65
Bänken är 80 hög och kommer förankras i väggen när karet har fått lite vatten i sig.
#86 - 15 mars 2011 21:08
[QUOTE=admin;1506673]Då var första bilden inne i tråden. Jag har limmat in fyra moduler. Tänkte ha svart bakgrund då karet är 70 djupt och ramperna ligger ganska långt fram. Kommer nog inte ha mer ramper i början 4 st T5 rör på 54 watt borde räcka långt.

Det är snyggt med några moduler så man får bort pumpar och teknik. Samtidigt som jag vill ha stor yta kvar och få det lättskött.[/QUOTE]
Grattis nu är det bara lite vatten och fiskar som saknas! Med tanke på hur dina andra burkar ser ut blir nog det här spektakulärt!
Det kanske blir lite dåligt med ljus men det ser du när allt är uppe och då kan du lägga på några fler rör om det behövs.
admin
Christian Alfredsson
#87 - 16 mars 2011 06:02
Om jag ska ha tex Centralamerikanska ciklider blir ljuset rätt. Funkar för allt utom växtakvarium.
#88 - 16 mars 2011 06:54
Kan det vara köpt på Nol? :P
#89 - 16 mars 2011 07:46
[QUOTE=admin;1506776]Om jag ska ha tex Centralamerikanska ciklider blir ljuset rätt. Funkar för allt utom växtakvarium.[/QUOTE]

det beror väl lite på vilka blommor du ska ha.

finns ju faktiskt en hel hög med blommor som trivs ganska bra i begränsat ljus.

ex mina jättevallisar växer med kanske 10 cm i veckan i 0,3W/liter. enkel dos med PMDD.
visst, när de rusade med 20-25 cm när de hade 0,5W/liter + 1,5 dos PMDD...men iaf...

fördelen som jag ser det med mindre ljus (iaf här) är att vingelmånen med algkontroll är större.

.
#90 - 16 mars 2011 17:37
[QUOTE=admin;1506776]Om jag ska ha tex Centralamerikanska ciklider blir ljuset rätt. Funkar för allt utom växtakvarium.[/QUOTE]
Jazzå skall det bli sånna?:d Då blir ljuset helt rätt! Växer har ju inte så mycket att säga till om i det fallet.
Men jag skulle tro du kan ha en rufs med Vallisneria americana. Hornsärv och Vattenpest hör också till biotopen.
admin
Christian Alfredsson
#91 - 16 mars 2011 21:16
Jag vet inte vad jag ska ha. Vad jag vet är att gruset jag köpte som är 2-3 mm Engelskt grus inte blir bra så jag får göra mig av med det och köpa nytt. Vill ha ett lite ljusare 1-2 mm som jag hade i ett annat akvarium.

Japp karet är köpt i Nol. Stod utanför i fredags förra veckan. Tur att kärror är 2.58 inuti.
admin
Christian Alfredsson
#92 - 18 mars 2011 08:10
Ny sand är beställd. Kommer inom en vecka. Blev 250 kg av den ljusa sanden som jag hade i mitt lilla low-tech kar.

Dags att provtrycka i helgen
admin
Christian Alfredsson
#93 - 21 mars 2011 16:43
Nu är karet fyllt och ordinarie pumpar igång. Bara hoppas sanden är på gång
#94 - 21 mars 2011 17:46
[QUOTE=admin;1508269]Nu är karet fyllt och ordinarie pumpar igång. Bara hoppas sanden är på gång[/QUOTE]
Låter lovande!
Har du någon som kan tvätta 250 Kg sand åt dig?
admin
Christian Alfredsson
#95 - 21 mars 2011 17:49
Inga problem. Jag har sköljt mängder av sand i mina dar! Dessutom ska det ju vara varmare och då kan jag stå ute.
#96 - 21 mars 2011 18:49
[QUOTE=admin;1507291]Ny sand är beställd. Kommer inom en vecka. Blev 250 kg av den ljusa sanden som jag hade i mitt lilla low-tech kar.

Dags att provtrycka i helgen[/QUOTE]

[QUOTE=admin;1508287]Inga problem. Jag har sköljt mängder av sand i mina dar! Dessutom ska det ju vara varmare och då kan jag stå ute.[/QUOTE]

250 kg...det är inte liiite sand det, jag tyckte det var tråkigt att tvätta 25 kg...

Ha det så kul;):)
#97 - 14 april 2011 21:14
Hur går det med det här? Var länge sedan det kom en uppdatering. :)
admin
Christian Alfredsson
#98 - 15 april 2011 06:44
Det går bra. Det är uppe och rullar. Väntar lite med bilder tills fisken tagit sig lite ;-)
#99 - 15 april 2011 06:58
Det finns inga bilder på vattenfyllning, plantering, inredning osv? Är bra nyfiken här ;)

Vad går det för fisk i akvariet nu?
#100 - 15 april 2011 07:00
Ja, lite bilder kan du väl bjuda på! :)
admin
Christian Alfredsson
#101 - 18 april 2011 19:25
Självklart... men bara om de är ganska bra. Är man inte riktigt nöjd så kan man lika gärna vänta. Har fiskar som kan bli grymma i karet men de är det inte än.
admin
Christian Alfredsson
#102 - 2 augusti 2011 19:51
Har nu haft igång det i ett halvår och det är ännu ingen bra balans. Riktigt urtråkigt. Ska flytta fiskarna och fundera om... Har köpt en Fluval FX5 till karet och hoppas att den hjälper mig att få ordning på balansen. Kanske mer växter...
#103 - 2 augusti 2011 20:08
[QUOTE=admin;1531595]Har nu haft igång det i ett halvår och det är ännu ingen bra balans. Riktigt urtråkigt. Ska flytta fiskarna och fundera om... Har köpt en Fluval FX5 till karet och hoppas att den hjälper mig att få ordning på balansen. Kanske mer växter...[/QUOTE]

På vilket sätt har du inte balans?

Eftersom jag har uppfattningen att du vet vad du gör, så blir jag väldigt nyfiken på vad som inte vill falla på plats.
admin
Christian Alfredsson
#104 - 2 augusti 2011 20:24
Det är inte balans i vatten. Blir fula alger.

Det är inte balans i fiskbeståndet. Blev inte en bra mix som jag trodde.

Inredningen funkar inte bra. Lutar åt vänster ;-)
admin
Christian Alfredsson
#105 - 2 augusti 2011 20:26
... men jag ska läsa lite böcker från Ad och Kjell och hämta inspiration.
#106 - 3 augusti 2011 07:07
[QUOTE=admin;1531600]Det är inte balans i vatten. Blir fula alger.

Det är inte balans i fiskbeståndet. Blev inte en bra mix som jag trodde.

Inredningen funkar inte bra. Lutar åt vänster ;-)[/QUOTE]

Vad är det som har gått snett under resans gång, tror du?
Vad har du för fiskbestånd, och varför blev det fel?
Intressant, att veta eftersom det även kan bli fel för er "gamla rävar";)

/Inger
admin
Christian Alfredsson
#107 - 3 augusti 2011 07:19
Jag tror jag la i fisk och inredning för fort. Det bästa för mig är att jag har ett tomt kar i någon månad så jag kan sitta och fundera och mecka lite utan att störa fiskar. När fiskarna är i vill man ju inte röja i akvarium.

Jag har tröstbeställt ett par nya T5-ramper till mitt växtakvarium inne i huset ;-). Det är jag nöjdare med...
#108 - 3 augusti 2011 07:24
...känner igen det där med tålamodet:), som man inte har för det mesta.

/Inger
admin
Christian Alfredsson
#109 - 10 augusti 2011 13:25
Bilder

Här kommer några bilder på akvarierummet som det ser ut idag.

Tanganyika - 600 liter
Ska kompletera med fisk som är lite mer rörlig i övre regionen
[ATTACH=CONFIG]46389[/ATTACH]

Malawi litet - 600 liter

[ATTACH=CONFIG]46390[/ATTACH]

Är nöjd med:
Metriaclima sp. 'msobo', Magunga
Melanochromis johanni

Mitt stora malawiakvarium - 1125 liter
Detta är jag riktigt missnöjd med. Det är ingen harmoni i fiskar och inredning. Ska om ett par veckor köpa in malawiciklider från sandzon i Malawisjön. Tror de gör sig bättre då jag inte har så mycket sten och vågar inte heller lägga i för mycket.

Mer fel är att man ser silikonranden i hörnet. Doppvärmare syns osv... men som sagt tålamod så ska det nog få växa fram.

[ATTACH=CONFIG]46391[/ATTACH]
admin
Christian Alfredsson
#110 - 11 augusti 2011 17:29
Känner mig riktigt nöjd då jag idag köpt en ny fläkt. Det är en PAX fläkt som går så fort luftfuktigheten är för hög. Monterad och klar. Hoppas denna nya modell håller bättre då de gamla går sönder efter ca 1 år.

Ska ta ett hål till i väggen för AC:n, men det är ingen brådska.. tror inte det blir så varmt på ett tag.
#111 - 11 augusti 2011 18:58
Jag tycker bäst om dina 600 literskar dom var vackra:)
#112 - 11 augusti 2011 20:01
Snygga bakgrunder i 600litrarna. Är det BTN eller affisch? Vet hur många btn bakgrunder ser ut och dom är väldigt lika, samtidigt ser dom ut att sitta så pass långt bak. hmm.
admin
Christian Alfredsson
#113 - 12 augusti 2011 13:08
Det är Btn Malawi och Btn Tanganyika. Akvarierna är 50 höga och 60 djupa. Faktiskt fiskar från samma sjö i rätt kar :)

Det stora karet är inte bra än. Men lite växter, nya fiskar och tålamod så ska det nog funka snart...
#114 - 12 augusti 2011 13:17
Jag som är en växtfantast saknade lite växter i karet, vad för slags växter har du tänkt dig:)
admin
Christian Alfredsson
#115 - 12 augusti 2011 13:21
Jag tror det blir mer växter som funkar i malawikar. Javaormbunke, vallisneria och anubias

Inne i huset har jag ett 450-liters växtakvarium med små snälla tetror så det får räcka. Det tar lite mer tid att sköta ett snyggt växtakvarium.
#116 - 12 augusti 2011 13:22
Ok det ska bli kul att se hur du får till det:)
#117 - 30 december 2011 19:31
Hur går det med karet??
admin
Christian Alfredsson
#118 - 30 december 2011 19:51
Lite mer växter i men jag är jättemissnöjd. Funderar på att byta alla Malawiciklider mot något helt annat. Vet inte vad bara... så de går kvar.
#119 - 30 december 2011 19:56
[QUOTE=admin;1564392]Lite mer växter i men jag är jättemissnöjd. Funderar på att byta alla Malawiciklider mot något helt annat. Vet inte vad bara... så de går kvar.[/QUOTE]

Gör det till ett SA-kar med en del goa dvärgciklider på botten och ett stort gäng tetror på toppen, då kommer du att inte bli missnöjd;) :)

Har du ingen bild på karet, som det ser ut nu?
admin
Christian Alfredsson
#120 - 30 december 2011 20:31
Det ser ut som tidigare i tråden fast någon växt mer.
#121 - 31 december 2011 11:36
Hur mycket kostar en sådan ställning??
admin
Christian Alfredsson
#122 - 31 december 2011 11:59
Akvariet kostade 7895:- (http://www.ciklidhobby.com/akvarium/)

Själv ställningen kostade ca 1500 tror jag.
admin
Christian Alfredsson
#123 - 13 januari 2012 17:25
Nu åker all sand ut! Det blir korallsand istället och troligen Troffar. Har bara 1 (!) troffe så det kan behövas fylla på.
#124 - 15 januari 2012 12:31
Då kanske vi får se ett par bilder snart??
admin
Christian Alfredsson
#125 - 15 januari 2012 13:33
Ser det annorlunda ut än senaste bilden så fixar jag la det
admin
Christian Alfredsson
#126 - 20 januari 2012 19:50
Puh... då har jag tagit ut all sand och lagt i lite korallsand jag hade. Hämtar 45 kg imorgon + en grupp Tropheus hoppas jag.
admin
Christian Alfredsson
#127 - 22 januari 2012 18:07
Ett 30-tal Tropheus duboisi och Tropheus sp. Pemba, orangemoorii är nu hemma. De fick inte flytta in i det stora då de var för få och två grupper. I det stora vill jag nog bara he en sort. Har gjort trofferäkmix iallafall.

Bättre väglag nästa helg så åker jag och köper grupp.
#128 - 11 februari 2012 05:46
Hur går det med allt

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk
admin
Christian Alfredsson
#129 - 11 februari 2012 08:35
Ingen ny grupp är inköpt än. Tänkte jag väntar att köpa efter jag varit på lite semester. Troffarna brukar vara känsliga ett par månader efter man fått hem dem.
#130 - 11 februari 2012 08:56
[QUOTE=admin;1573673]Ingen ny grupp är inköpt än. Tänkte jag väntar att köpa efter jag varit på lite semester. Troffarna brukar vara känsliga ett par månader efter man fått hem dem.[/QUOTE]

Grymt att du får suget efter saltvatten igen efter din semester :)

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk
#131 - 11 februari 2012 15:25
Underbar tråd att följa!
Har inget att tillägga förrutom mer bilder av [:-160] .
Ok, min personliga komentar vore -var finns växterna?
Men som jag har förstått det finns det två läger. Växter eller fiskar. å andra sidan kan jag ha fel.

Hur som helst så lär man sig otroligt mycket genom att läsa trådarna här, tack.
admin
Christian Alfredsson
#132 - 11 februari 2012 21:51
Det kommer foton så fort jag fått hem en grupp Tropheus + lite mer korall sand. Just Tropheus gillar att äta växter så det kanske bara blir någon lite tåligare.
admin
Christian Alfredsson
#133 - 16 juli 2012 09:52
Tropheusen är i men karet har varit för grumligt hela tiden. Har nu köpt 2 st 2252 Eheim och satt dem på ena kortsidan. Får se om det hjälper. Kommer det funka måste jag få i mer inredning så man inte ser dem. För det är inga fina pumpar.
#134 - 16 juli 2012 10:24
ser fram emot bilder nu!:)
admin
Christian Alfredsson
#135 - 16 juli 2012 10:50
Det går nog gå ett tag.
#136 - 16 juli 2012 17:44
[QUOTE=admin;1600635]Tropheusen är i men karet har varit för grumligt hela tiden. Har nu köpt 2 st 2252 Eheim och satt dem på ena kortsidan. Får se om det hjälper. Kommer det funka måste jag få i mer inredning så man inte ser dem. För det är inga fina pumpar.[/QUOTE]

inte snygga men helt klart ett av dom bästa innerfilter som gjorts!
admin
Christian Alfredsson
#137 - 10 januari 2013 18:51
Tropheusen har flyttat till egna kar och blivit delade i två grupper. Malawiciklider har fått flytta in. Bifogar ett foto på en härligt brun Troffe som fått flytta till ett 600-liters. Får hoppas att Malawiciklider funkar bättre....
admin
Christian Alfredsson
#138 - 19 augusti 2013 17:53
Så här ser stora karet ut just nu med lite nyköpta fiskar. Fundrar på att köpa några stora glasfiberstenar och dölja pumpar med. Det behöver mer pumpar än jag trodde från början.

Fiskarna får förhoppningsvis mer färg med tiden.

Enantiopus melanogenys
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=134

Opthalmotilapia ventralis longola "sunflower"
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=577 (Mest lik)

Cyprichromis microlepidotus "Bulu Point"
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=717
#139 - 19 augusti 2013 17:58
Admins största akvarium

Du kan få en 12k tunze stream med styrning!!
Eller så köper du dessa som fått bra från folk
http://www.fish-street.com/jebao_wp-40_13000l_wave_maker_uk_delivery

/Christian
"Skrivet från en mobilenhet med tapatalk"
admin
Christian Alfredsson
#140 - 17 juli 2014 08:15
[QUOTE=wrang;1661179]Du kan få en 12k tunze stream med styrning!!
Eller så köper du dessa som fått bra från folk
http://www.fish-street.com/jebao_wp-40_13000l_wave_maker_uk_delivery

/Christian
"Skrivet från en mobilenhet med tapatalk"[/QUOTE]

Tack för tipset. Jag har nu köpt http://www.fish-street.com/jebao_fs14000_wave_maker_uk_delivery?category_id=146

Den är ruskigt bra och prisvärd (821 kr inkl frakt till Sverige). Deras version är moddad lite så den är ganska tyst.

Har ställt in den på 20.000 l/h. Den har ljussensor så den går på 10.000 l/h på natten.
admin
Christian Alfredsson
#141 - 18 juli 2014 15:59
Nu har den gått ett dygn. Otroligt vilken skillnad så klart akvarium!
admin
Christian Alfredsson
#142 - 19 juli 2014 16:42
Köpte idag 12 st Riverstone-stenar. Kommer nästa vecka. Ska bli kul att fylla upp karet lite utan att det väger.
#143 - 19 juli 2014 19:12
[QUOTE=admin;1700781]Köpte idag 12 st Riverstone-stenar. Kommer nästa vecka. Ska bli kul att fylla upp karet lite utan att det väger.[/QUOTE]

Ohh, vunnit på lotto? Ingen billig affär!!
admin
Christian Alfredsson
#144 - 19 juli 2014 19:29
Jag köpte dem begagnade via en annons så det var ingen lottovinst. Tyckte jag fick ett helt okey pris då jag vet vad de kostar nya.
admin
Christian Alfredsson
#145 - 27 juli 2014 16:29
Imorgon kommer det fyra flyttlådor med stenar via posten. Ser verkligen fram emot det. Hoppas de passar in bra med mina moduler.
admin
Christian Alfredsson
#146 - 4 augusti 2014 15:48
Nu har jag fått i massa stora stenar och har filmat akvariet. Ni kan se både stenen, min nya cirkulationspump på 20.000 l/h samt mina Tropheus. Det är framförallt Tropheus duboisi i akvariet och några andra sorter som ni får gissa :-)

" target="_blank">
#147 - 4 augusti 2014 16:20
snyggt. men vart sitter jebao pumpen?

men sen så får du nog hitta nån snygg led belysning å få lite skuggor å glitter i karet ;)
admin
Christian Alfredsson
#148 - 4 augusti 2014 16:24
Den sitter längst till vänster. Kolla vattenytan. LED verkar vara svårt, men jag ställer frågor överallt. LED till saltvatten är ju en grej, till sötvatten finns ju inte alls samma krav på extremt ljus, bara bra.
admin
Christian Alfredsson
#149 - 19 april 2015 18:05
Nu är bara det stora akvariet det enda som är kvar i akvarierummet. Ett av 600-liter började läcka. Troligen för ställningen satt sig lite. Nu har jag fixat hockeypuckar under fötterna för att det inte ska kunna sjunka på ena sidan. Undrar hur jag tänkte när jag la marinplywood under fötterna.

De fyra karen som var kvar var typ 10 år så jag har beställt nya som jag vill ha dem. Följande är beställt

längd x djup x höjd
1st 200 x 60 x 50 cm
1st 200 x 60 x 45 cm
1st 120 x 60 x 50 cm
1st 120 x 60 x 45 cm

Det betyder att de har optimala mått för mina ställningar och att jag kommer att komma åt dem bra. Alla har 36 mm hål förborrat så jag kan montera avrinning. Utan semi-automatiskt vattenbyte vet jag att jag slarvar.

En stor fördel är att jag har ställningar, pumpar, belysning, biobollar osv.

Inredningen kommer vara enkel och praktisk. Alla kommer ha Btn Slimline med en stor filterficka på ena kortsidan. I den kommer det vara biobollar och ett Eheim 2252. På de stora karen så kanske jag sätter in en pump till. Raster är beställda och som extra säkerhet avrinningkam. INGET mer jox med fiskar bakom bakgrunden. Inte lika fint som en BTN Tanganyika/Malawi som jag hade innan men så mycket mer praktiskt. Dessutom inte massa döda zoner.

Tar nog ett par veckor innan allt kommit så jag kan visa bilder.
#150 - 19 april 2015 18:12
Det ser vi fram emot! :)
#151 - 20 april 2015 11:06
[QUOTE=admin;1734090]Nu är bara det stora akvariet det enda som är kvar i akvarierummet. Ett av 600-liter började läcka. Troligen för ställningen satt sig lite. Nu har jag fixat hockeypuckar under fötterna för att det inte ska kunna sjunka på ena sidan. Undrar hur jag tänkte när jag la marinplywood under fötterna.

De fyra karen som var kvar var typ 10 år så jag har beställt nya som jag vill ha dem. Följande är beställt

längd x djup x höjd
1st 200 x 60 x 50 cm
1st 200 x 60 x 45 cm
1st 120 x 60 x 50 cm
1st 120 x 60 x 45 cm

Det betyder att de har optimala mått för mina ställningar och att jag kommer att komma åt dem bra. Alla har 36 mm hål förborrat så jag kan montera avrinning. Utan semi-automatiskt vattenbyte vet jag att jag slarvar.

En stor fördel är att jag har ställningar, pumpar, belysning, biobollar osv.

Inredningen kommer vara enkel och praktisk. Alla kommer ha Btn Slimline med en stor filterficka på ena kortsidan. I den kommer det vara biobollar och ett Eheim 2252. På de stora karen så kanske jag sätter in en pump till. Raster är beställda och som extra säkerhet avrinningkam. INGET mer jox med fiskar bakom bakgrunden. Inte lika fint som en BTN Tanganyika/Malawi som jag hade innan men så mycket mer praktiskt. Dessutom inte massa döda zoner.

Tar nog ett par veckor innan allt kommit så jag kan visa bilder.[/QUOTE]

Fantastiskt!!
Tittade på din film och kände dör första gången någonsin ett litet Tanganyikapirr.
Belysning då? Hur resonerar du där, nu då allt annat är nytt ;)
#152 - 20 april 2015 11:09
Härlig beställning där. Pang bom. :D
admin
Christian Alfredsson
#153 - 20 april 2015 16:51
Jag kommer att köra med LED på de två stora karen. Har redan små ramper hemma. På de små blir det T8 ramper som jag redan har.
admin
Christian Alfredsson
#154 - 25 april 2015 19:57
Då har jag varit och handlat marinplywood som karen ska stå på. Den är typ 21 mm och jag har ikväll målat ändarna så de ska tåla fukt bra.

Har även beställt matta att ha mellan akvariet och plywooden http://www.aquaristic.net/Aquarium-Unterlage/aquaristic.net-Aquarium-Thermounterlage-6-mm-1500-x-600-mm.html

Har även beställt en himla massa PVC delar så karen får en tankgenomföring. Det sitter redan rör och slang i taket för påfyllning och avlopp finns längst med golvet. Bara koppla in.
admin
Christian Alfredsson
#155 - 28 april 2015 17:19
Då var plywooden på plats. Har målat kanterna med vit färg som är vattenfast. Det matchar ställningen snyggare.
admin
Christian Alfredsson
#156 - 30 april 2015 17:48
Då har grejorna kommit till byggandet.

[LIST]
[*]Mattor att lägga under karen
[*]Raster att borra in i bakgrunderna
[*]PVC delar för avrinningen. Det är även genomföringar med för hålen
[*]Kammar som säkerhet ifall raster tätar igen
[/LIST]

Om en vecka kommer karen. Tyvärr vet jag inte när bakgrunderna kommer, men jag kan ju limma iordning all PVC och provtrycka dem innan.
#157 - 1 maj 2015 06:42
Nice 😀😀😀
admin
Christian Alfredsson
#158 - 1 maj 2015 08:36
Då var aquapad'en tillskuren och på plats. Bilden är min lilla ställning.
Kjell Fohrman
Administrator
#159 - 1 maj 2015 08:41
Väl tunna madrasser i våningssängen :p
admin
Christian Alfredsson
#160 - 1 maj 2015 08:42
Haha... det är ramakvarium så de måste vara tunna.
admin
Christian Alfredsson
#161 - 9 maj 2015 09:15
Då var akvariumen redo. Det enda som saknas nu är bakgrunder från BTN Slimline, men de är beställda.
#162 - 9 maj 2015 09:18
Fin samling ☺
admin
Christian Alfredsson
#163 - 9 maj 2015 14:21
Bakgrunderna har kommit till Nols Ciklidhobby. Ska hämta dem så fort jag har möjlighet.

Men jag har alla delar till genomföringar och alla rör och böjar som behövs för avlopp. Kan börja med det lite grann... Tyvärr tog ryggen lite stryk när jag lyfte in dem så den får vila idag [:(!]

Kolla in mittenstaget i botten på de stora. Fördelen med att beställa måttanpassat är att man kan få extra saker. Hålen är också förborrade.
admin
Christian Alfredsson
#164 - 9 maj 2015 14:24
Slutresultatet blev

längd x djup x höjd
1st 200 x 60 x 50 cm 600 liter
1st 200 x 60 x 45 cm 540 liter
1st 120 x 60 x 50 cm 360 liter
1st 120 x 60 x 40 cm 288 liter

Alla är tillräckligt stora för att jag ska kunna bygga snygga biotoper. De kommer inte vara till odling utan bara för att ha för skoj skull. Korallsanden är det enda som begränsar mig i valet av fisk.
admin
Christian Alfredsson
#165 - 9 maj 2015 15:28
Ska svarta gummit eller vita plastbrickan vara utåt?
#166 - 9 maj 2015 16:55
Gummipackningen på vattensidan
#167 - 9 maj 2015 18:20
Jädrar vilka bra mått på karen!
Var det mycket dyrare att beställa annat än standardmått?
admin
Christian Alfredsson
#168 - 9 maj 2015 18:31
Det kostar mer än att ta standardmått. Men jag tycker inte det blev för dyrt... då hade jag ju inte köpt dem.

Nu har jag ju kvar all utrustning, och all inredning från de förra som hade liknande mått men inte exakt samma så det kostar inget extra.

De förra karen hade jag BTN's vanliga bakgrunder i och jag fick ingen bra ordning på filtreringen, blev för mycket yta och ingen cirkulation. Nu blir det ändå stora filter med biobollar och Eheim 2252 i
#169 - 9 maj 2015 18:35
Det blir nog jättebra!
Du vet ju hur du vill ha det! Är det filterfack som gäller, eller blir det något utöver det?
#170 - 9 maj 2015 18:50
[QUOTE=admin;1736091]Slutresultatet blev

längd x djup x höjd
1st 200 x 60 x 50 cm 600 liter
1st 200 x 60 x 45 cm 540 liter
1st 120 x 60 x 50 cm 360 liter
1st 120 x 60 x 40 cm 288 liter

Alla är tillräckligt stora för att jag ska kunna bygga snygga biotoper. De kommer inte vara till odling utan bara för att ha för skoj skull. Korallsanden är det enda som begränsar mig i valet av fisk.[/QUOTE]

ja, jädrar vilka goa mått! ta ett utan korallsand så kan du ha SA i ett av dem ;) :D
#171 - 9 maj 2015 19:47
[QUOTE=bossep;1736096]Gummipackningen på vattensidan[/QUOTE]

Så satte jag min iaf. ;)
admin
Christian Alfredsson
#172 - 10 maj 2015 07:16
Har slängt ihop en skiss. Tanken är att det ska vara enkelt att sköta. På baksidan sitter BTN slimline, med den bygger jag ett filterfack som har raster i botten och en överrinningskam överst. Det går långt fram så det bildas ett litet fack vid framrutan. Det är ingen nackdel utan där fångas fiskar som annars kan vara svårfångade. Filterfacket är vid sidan då karen står i ställning är det en fördel då jag inte behöver krypa in mot baksidan för att fixa med pumpar, mer lättillgängligt. I facket finns avrinningen, det finns en eller flera pumpar. Tänkte sätta in Eheim 2252 med skumgummipatroner. Detta tar grov smuts. Hela facket är fyllt med biobollar.

Samma princip på alla fyra karen.

Det blir lite platt inredning, men jag gillar RockZolids glasfiberstenar så när jag sparat något år så blir det sånna.
admin
Christian Alfredsson
#173 - 10 maj 2015 07:18
[QUOTE=PiaJo;1736103]ja, jädrar vilka goa mått! ta ett utan korallsand så kan du ha SA i ett av dem ;) :D[/QUOTE]

Jag har ett 450 Juwel Vision inomhus. När Akvarierummet är klart så kan jag "mellanlagra" fiskar där så jag kan tömma och göra iordning det. Det har varit igång några år så jag skulle behöva göra en storrengöring av det.
#174 - 10 maj 2015 10:58
[QUOTE=admin;1736149]...På baksidan sitter BTN slimline, med den bygger jag ett filterfack som har raster i botten och en överrinningskam överst. Det går långt fram så det bildas ett litet fack vid framrutan. Det är ingen nackdel utan där fångas fiskar som annars kan vara svårfångade. Filterfacket är vid sidan då karen står i ställning är det en fördel då jag inte behöver krypa in mot baksidan för att fixa med pumpar, mer lättillgängligt. I facket finns avrinningen, det finns en eller flera pumpar. Tänkte sätta in Eheim 2252 med skumgummipatroner. Detta tar grov smuts. Hela facket är fyllt med biobollar...[/QUOTE]

Det är nog en jättebra plan! Hade jag byggt om mitt eget så hade jag gjort något liknande!
Själv har jag ju en mycket enklare variant av samma princip, och så som jag matar så sätter filtret igen relativt snabbt. Då är ju det där innerfiltret mycket smidigare att tvätta ur. Jag får ju lyfta ut hela filtermattan...
Funderar ändå på att lägga i keramiskt medium i nätpåsar bakom filtermattan, jag har ju sisådär en tio liter ledig plats där!

Jag tycker också att det är väldigt praktiskt att kunna jaga in fisk i utrymmet framför filterkammaren! Är jättenöjd med att jag byggde den på det viset, och den är ju ändå ganska enkel att dölja med inredning och växter! :)

[ATTACH=CONFIG]75929[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]75930[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]75933[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]75934[/ATTACH]
admin
Christian Alfredsson
#175 - 10 maj 2015 11:10
Exakt så blir det. Förutom filtermattan. Jag har haft det så och det är jobbigt att göra rent den.

Vad tror ni om att limma på raster och överrinningskammar för att sedan doppa den i chinchilla-sand? Det blir ljusare färg på dem då som kanske matchar bättre eller är det bättre att låta de vara svarta?
#176 - 10 maj 2015 12:19
Har du borrat botten också?
Jag har det i mina nya burkar. Vp rör och en skumpatron över så blir det enkelt att göra rent fötfiltret.
admin
Christian Alfredsson
#177 - 10 maj 2015 17:50
Det är bara borrat i sidan för avrinning.
#178 - 10 maj 2015 17:51
Jag antar att du ska montera boxar innanför hålen sen eller? Annars kommer du ju inte kunna få upp vattennivån speciellt högt?
#179 - 11 maj 2015 10:44
[QUOTE=admin;1736090]Bakgrunderna har kommit till Nols Ciklidhobby. Ska hämta dem så fort jag har möjlighet.

Men jag har alla delar till genomföringar och alla rör och böjar som behövs för avlopp. Kan börja med det lite grann... Tyvärr tog ryggen lite stryk när jag lyfte in dem så den får vila idag [:(!]

Kolla in mittenstaget i botten på de stora. Fördelen med att beställa måttanpassat är att man kan få extra saker. Hålen är också förborrade.[/QUOTE]

Hur stort arbetsutrymme , höjdmässigt, har du mellan karen?
admin
Christian Alfredsson
#180 - 11 maj 2015 16:15
[QUOTE=Einarsson;1736236]Jag antar att du ska montera boxar innanför hålen sen eller? Annars kommer du ju inte kunna få upp vattennivån speciellt högt?[/QUOTE]

Det är liksom inga boxar. Det är mer väggar som görs med bakgrunden. Fotar när jag limmat fast den och kan visa. Ska troligen hämta på onsdag.
admin
Christian Alfredsson
#181 - 11 maj 2015 16:19
[QUOTE=PiaJo;1736280]Hur stort arbetsutrymme , höjdmässigt, har du mellan karen?[/QUOTE]

Då har jag mätt. Det är 28 cm på det ena och 29 cm på det andra. Det är inredningens storlek som begränsar. Tror jag hört siffran 17 cm som ett minimum.
#182 - 11 maj 2015 16:27
[QUOTE=admin;1736298]Det är liksom inga boxar. Det är mer väggar som görs med bakgrunden. Fotar när jag limmat fast den och kan visa. Ska troligen hämta på onsdag.[/QUOTE]

Varför gör du inte som jag och limmar dit glasskivor att fästa slimnlinen på, det lär väl hålla bättre?
admin
Christian Alfredsson
#183 - 11 maj 2015 16:41
Det behövs inte glas så bakgrunden är stark nog. Det funkar kanon och jag har haft det så i många år i andra akvarium.
admin
Christian Alfredsson
#184 - 11 maj 2015 18:04
Här kommer lite mer bilder. Färdiglimmat avlopp som får stå ett par dagar innan jag ansluter slang. Täckglas på och ramper rengjorda och på.
admin
Christian Alfredsson
#185 - 11 maj 2015 19:11
Jag har fått över aquapad (liggunderlag) som jag haft under akvarierna. Kan man ha det under stenar? Ska jag isåfall limma fast den så det inte kan komma sand under. Jag kommer ju ha grävande fiskar.
admin
Christian Alfredsson
#186 - 14 maj 2015 19:00
Då var första karet klart. Det är tre raster i rätt höjd för att kunna täcka med stenar. En kam ifall rastren blir fulla eller sätter sig. Kammen funkar också bra om jag vill sätta in en pump till.

I facket bakom kommer jag ha biobollar och en Eheim 2252. Ni ser även avrinningen på bilden.
#187 - 14 maj 2015 20:58
Denna tråd följs noga bara så du vet ;) har ju om allt går som det skall ett liknande projekt framför mig om nåt år eller något längre tid :)
#188 - 14 maj 2015 21:01
Mycket intressant, det blir förhoppningsvis ett återbesök för Zoopetklubb Väst lite längre fram.:)

/ Johan
#189 - 15 maj 2015 06:53
Det hoppas jag på med ;):)
admin
Christian Alfredsson
#190 - 15 maj 2015 11:29
Här kommer en video när det är vatten i akvariet. Får vänta tills imorgon och se så allt är tätt och fint. Efter det ska biobollar och sand i.

Avrinningen fungerar kanonfint.

" target="_blank">
admin
Christian Alfredsson
#191 - 15 maj 2015 12:56
Bakgrunden på två kar till är limmade. Tänkte få klart alla baksidor idag. Då kan jag jobba med filter sedan utan så mycket saker på golvet. Filter tog längst tid.

Kan inte nog understryka hur lätt det är att jobba med Slimline. Så otroligt mycket enklare än de andra "tjocka" bakgrunderna.
#192 - 15 maj 2015 13:17
[QUOTE=admin;1736744]Kan inte nog understryka hur lätt det är att jobba med Slimline. Så otroligt mycket enklare än de andra "tjocka" bakgrunderna.[/QUOTE]
Men inte lika snygga. ;) Men fullgott, de är ju så extremt mycket billigare okcså.
admin
Christian Alfredsson
#193 - 15 maj 2015 13:22
Jag tror att jag kommer få bättre koll på vattenkvalitén då det inte blir döda zoner bakom. Dessutom finns det väldigt snygga Riverstone från http://www.rockzolid.biz/

Kommer spara ett år och köpa sådana ;-)
#194 - 15 maj 2015 20:08
[QUOTE=admin;1736318]Jag har fått över aquapad (liggunderlag) som jag haft under akvarierna. Kan man ha det under stenar? Ska jag isåfall limma fast den så det inte kan komma sand under. Jag kommer ju ha grävande fiskar.[/QUOTE]

När jag förra sommaren köpte nytt kar frågade jag säljaren om jag skulle ha frigolit eller liggunderlag etc under stenarna, inget sådant behövdes tyckte han. Så jag gick på den principen, då just grävande fiskar gärna gräver fram...
Då har jag nog +250kg sten i akvariet
admin
Christian Alfredsson
#195 - 15 maj 2015 20:09
Har heller aldrig haft det innan så jag struntar nog i det förutom på ett par jättestora stenar jag har.

Nu är alla filterfack färdiglimmade, alla bakgrunder på plats. Det är grovstädat. Imorgon ska jag limma ifall jag missat något. Söndag blir det vatten och pumpar i alla.
#196 - 15 maj 2015 21:13
Detta kommer att bli makalöst bra! :)
admin
Christian Alfredsson
#197 - 17 maj 2015 07:25
Då har jag börjat fylla på dem. Det tar sin lilla tid då jag använder den slang som är till för vattenbyten och fyller alla karen samtidigt.

Ni ser på bilden hur lätt det är att täcka rastren med några stenar. Längst upp kommer ingående vatten.

I varje fack finns det två pumpar. En som ligger på botten täckt av biobollar med en slang upp till utblåset. Hängande finns en Eheim 2252 med två traditionella filterpatroner. Jag vet att pumpar lägger av (i synnerhet när jag är bortrest några dagar) därav två pumpar i alla akvarium.

Längst uppe vid utblåset så läckte det fram lite silikon, men det täckte jag med fin sand. Syns ny men kommer inte synas efter lite alger.
admin
Christian Alfredsson
#198 - 17 maj 2015 08:10
Då var alla karen fyllda. Låter dem stå under dagen och se så att allt fungerar som det ska. Ikväll kanske sanden kommer i.

Det blir korallsand i alla.
admin
Christian Alfredsson
#199 - 18 maj 2015 16:46
Har provkört dem med pumpar. Båda de stora karen har för starka pumpar i filterfacket så bakgrunden bågnade lite. Tog ut vattnet, limmade fast en balk och satte in två raster till. Bra att Slimline är lite böjlig så man ser ganska direkt hur det funkar.
#200 - 18 maj 2015 16:51
de där pumparna kan inte gå av för hackor om de är så starka att bakgrunden bågnar :p
admin
Christian Alfredsson
#201 - 18 maj 2015 17:02
Det är en pump på 3000 l/h och en på 1200 l/h på största.

Om bakgrunden ändå bågnar med flera raster så kommer jag byta ut 3000 l/h till en mindre.

Jag är inne på att sätta in cirkulationspump från Jebao: http://www.jebao.com/en/displayproduct.html?proID=1042492

13.000 liter i timmen är bra :-)
#202 - 18 maj 2015 17:30
[QUOTE=admin;1737024]Det är en pump på 3000 l/h och en på 1200 l/h på största.

Om bakgrunden ändå bågnar med flera raster så kommer jag byta ut 3000 l/h till en mindre.

Jag är inne på att sätta in cirkulationspump från Jebao: http://www.jebao.com/en/displayproduct.html?proID=1042492

13.000 liter i timmen är bra :-)[/QUOTE]

13.000 liter i timmen.. ja jösse :)
#203 - 18 maj 2015 18:25
[QUOTE=admin;1737024]Det är en pump på 3000 l/h och en på 1200 l/h på största.

13.000 liter i timmen är bra :-)[/QUOTE]

Den pumpen har ettfett till sin 1800 burk om jag inte missminner mig... Kanonpump!
#204 - 18 maj 2015 18:29
Har den på 22 000 liter / h i mitt 1125 liters och är supernöjd. Mycket bättre vattenkvalitet när inget är kvar på botten
admin
Christian Alfredsson
#205 - 19 maj 2015 16:50
Alla karen är klara! Då var allt färdiglimmat och intrimmat. Har städat akvarierummet och kan nu vänta på att dimman ska lägga sig. Enda som saknas är 30 kg korallsand, men det är mest för syns skull.

4 kar är redo. Vilken ciklid tycker just du att jag ska ha? Det är korallsand i alla så den måste vara byggd för högt pH och hårt vatten. Malawi och Tanganyika tänker jag på i första hand, men du kanske har tänkt på något jag inte tänkt på.
#206 - 21 maj 2015 07:11
Jag skulle ju välja Tanganyika framför Malawi i alla lägen, men om det blir Malawi i något av de större karen så tycker jag denna verkar häftig!

https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=75
#207 - 21 maj 2015 09:47
CA-ciklider så klart! :)
#208 - 21 maj 2015 09:51
Har inte haft CA så mycket. Kolla hur Karen ser ut - vilken.

(har massa rötter liggande)
#209 - 21 maj 2015 10:43
Stora arter är bråkiga och j***igt jobbiga. Men det finns ju många mindre sorter som är riktigt trevliga ciklider.
Jag hade en grupp a.multispinosa och en grupp cryptoheros cutteri och det var ganska snälla ciklider. Lika lättlekta som zebraciklider fast mycket snällare.
Kolla ca-tråden på ciklid.org om du inte redan har gjort det. Där finns det många fina mindre ciklider. Det tråkiga är bara att de kan va svåra att få tag på. De jag nämnde brukar va ganska lätta att få tag på.

En massa sten och lite rötter i något av de två minsta akvarierna så kan du nog ha 2-3 olika sorter däri :)

Edit: dina två akvarier på 2-300l menade jag
admin
Christian Alfredsson
#210 - 21 maj 2015 19:56
Det är inga svårigheter att få tag i de flesta arter här. Ofta kan man beställa... och jag är väldigt bra på att vänta
#211 - 21 maj 2015 21:31
Perfekt! :)
Annars så så tycker jag också Tanganyika som någon innan nämnde
#212 - 23 maj 2015 20:31
[QUOTE=admin;1737108]Alla karen är klara! Då var allt färdiglimmat och intrimmat. Har städat akvarierummet och kan nu vänta på att dimman ska lägga sig. Enda som saknas är 30 kg korallsand, men det är mest för syns skull.

4 kar är redo. Vilken ciklid tycker just du att jag ska ha? Det är korallsand i alla så den måste vara byggd för högt pH och hårt vatten. Malawi och Tanganyika tänker jag på i första hand, men du kanske har tänkt på något jag inte tänkt på.[/QUOTE]

Du har väl tidigare haft en bunt troffar? Fortsätt på det temat men växla upp en eller två växlar och testa nästa storlek Tanganyika
admin
Christian Alfredsson
#213 - 23 maj 2015 21:35
I mitt 1125 liters har jag dubbar, orangemoorii och kejsare. Så jag har ett stort kar med Troffar. Kan nog bli ett kar till. Troffar är väldigt fina. Kanske Petrochromis?
#214 - 23 maj 2015 23:51
Det är alldeles för lite Petrochromis här på Zoopet. Kör :)
#215 - 24 maj 2015 09:14
[QUOTE=admin;1737594]I mitt 1125 liters har jag dubbar, orangemoorii och kejsare. Så jag har ett stort kar med Troffar. Kan nog bli ett kar till. Troffar är väldigt fina. Kanske Petrochromis?[/QUOTE]

Troffar är fina, och lite som en grupp dagisbarn i stim. Pettrosar är en troffe i kubik på alla sätt, men stimmar lite mer som ett tonårsgäng på väg för att se en film på bio...

Du kan ju även blanda dem i samma akvarium, den ena utesluter inte den andra. De har olika munnar och skrapar sannolikt olika alger. Sedan har du även Simochromis diagramma, fungerar också med både troffar och pettro. G

rundregeln för troffar gäller även för de andra, en tillräckligt stor grupp. Men för pettro kan du ha 10 av en sort, 10 av en annan sort och sedan 10-15 simochromis (som ganska billig störfisk för att hålla pettrosar lugna)och en lagom troffegrupp på 25.

Petrochromis famula är ju en lite mindre petrochromis och nog ganska bra nybörjarpettro

Sedan har du ju långfenade men de har jag ingen erfarenhet av och vet inte heller hur de passar ihop mot troffar.
admin
Christian Alfredsson
#216 - 1 juni 2015 12:40
Nu är fiskar beställda. Det blir en enda sorts Malawiciklid i det stora 600-liters karet. Ska bli kul att se hur det funkar. Ett stort gäng med https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1050&SOK=1

Det är min fisk på just den bilden ;-). Hoppas de nya blir lika fina. Honorna är snyggt gul/orange

Lägger in bilden i tråden också
#217 - 1 juni 2015 12:44
[QUOTE=admin;1738168]Nu är fiskar beställda. Det blir en enda sorts Malawiciklid i det stora 600-liters karet. Ska bli kul att se hur det funkar. Ett stort gäng med https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1050&SOK=1

Det är min fisk på just den bilden ;-). Hoppas de nya blir lika fina. Honorna är snyggt gul/orange

Lägger in bilden i tråden också[/QUOTE]

Tror det kommer bli skitbra! Tummen upp på det :)
admin
Christian Alfredsson
#218 - 21 juli 2015 10:08
[SIZE=3][FONT=arial]Nu är Metriaclima sp. 'msobo', Magunga[/FONT] hämtade. Har spelat in en film med hur akvarierummet ser ut idag.[/SIZE]

Som ni ser på filmen är alla yngel gula från början. Det är 30 st och vi får hoppas att det blir en bra könsfördelning.

" target="_blank">
#219 - 21 juli 2015 11:20
Det troffekaret gick inte av för hackor!
Imponerande akvarierum med riktigt fina akvarier och fiskar.

Och nu är det bestämt till mitt 343l. Jag kan inte stå emot malawi längre!
Jag har hållt mig ifrån malawiciklider i 7 år och du har förstört det nu ;)
admin
Christian Alfredsson
#220 - 22 juli 2015 19:50
Riktig roligt att du fick inspiration. Ska åka och köpa en sorts Aulonocara till det översta karet. Kommer köpa mer Tanganyika till det översta lilla karet. Sillarna där är riktigt arga och behöver kompisar.
#221 - 22 juli 2015 20:05
Sillar som ser så snälla ut :)
admin
Christian Alfredsson
#222 - 1 augusti 2015 15:36
Då var täckglasen bytta på det största akvariet. Det var inte bra med delning på hälften så jag valde ett djupare täckglas längre in och smalare längre fram. Så mycket lättare att bara putta bak rampen och kunna lyfta på locket direkt. Dessutom så har Eheim 2252 lite jobbig montering så nu är det utskuret så det passar exakt ;-)
#223 - 1 augusti 2015 17:57
Här kommer före och efterbild. Se vid pumparna hu snyggt utskuret man kan få...
admin
Christian Alfredsson
#224 - 2 augusti 2015 18:17
Var på Nols Ciklidhobby idag och köpte lite Malawiciklider. Himlans roligt.

Blev ett par Firefish för att det ska vara något färggrannt i ett kar - https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1227 - Kanske kan ta bättre foto till artbeskrivningen för jädran vad röda de blivit.

Ett par Melanochromis labrosus - https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=82 - Så himla kul att det fanns inne iallafall ett par. Stått länge på önskelistan. SÅ snygga

Två stycken Protomelas sp. 'mbenji thick lip' - https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1430&SOK=1 - Även dessa har varit på önskelistan. Tror de blir ännu snyggare än bilden på den vi har i artregistret. Vet tyvärr inte alls kön och det fanns bara två, men bad Kent att ringa mig om han får in fler.

Sju stycken Metriaclima zebra, Maleri Islands - De var ganska små så det får jag vänta på färg. Såg dock en stor utfärgad M/Cat hane som var grym. Gult i botten med blåa fläckar..... så det är bara att vänta en stund. Älskar M/Cat och OB färgade Malawi.

Kul att se fiskarna hemma, blir vackrare än när de går i affären. Kent har så otroligt mycket fisk från Malawisjön så man blir lite förblindad och det är så svårt att välja.

-----------

Skrutt - när jag kom hem så hade min stora streamerpump lagt av. Beställde en likadan så jag kan se om det är fel på styrenhet, nätaggregatet eller pumphuvudet. När jag vet kanske jag har två. Tror det var åskan i torsdag som slog ut den men att jag inte märkt det. Tur att jag had mindre kraftiga pumpar liggande så jag kunde få lite cirkulation.
#225 - 2 augusti 2015 18:35
Fina firrar, men verkar vara fel länk på M. Labrosus? Roligt med nytt i karet!
Blev avrådd av Kent från att köra streamer. Hellre ett extra innerfilter, tyckte han?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
admin
Christian Alfredsson
#226 - 2 augusti 2015 18:44
Det stämmer - Länken till Melanochromis lambrosus är - https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=825

Jag kan hålla med Kent när det gäller svaga streamers. De gör bara nytta några decimeter och sedan avtar det fort. Fördelen är att de drar ganska lite el. När det gäller mitt 1125 liters är det en streamer på 22.000 liter / timmen och den gör nytta. Till detta har jag två filterfack med biobollar och Aquaclear 802 (1500 liter / timme) samt 2 st Eheim 2252 innerfilter med skumpatron. De jobbar på olika sätt. Streamern rör om ordentligt.
#227 - 2 augusti 2015 19:07
Låter som om du har tillgodosett både filtrering och cirkulation. ;)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
#228 - 2 augusti 2015 20:50
Fina firrar du har köpt :)
#229 - 2 augusti 2015 21:40
Mer bilder 😀
admin
Christian Alfredsson
#230 - 3 augusti 2015 04:31
Det kommer bilder, men första dagarna är Malawiciklider sällan bra att fota. Går mest och undrar var de är.
#231 - 3 augusti 2015 05:52
[QUOTE=admin;1741401]Det kommer bilder, men första dagarna är Malawiciklider sällan bra att fota. Går mest och undrar var de är.[/QUOTE]
Haha 😄
Kjell Fohrman
Administrator
#232 - 3 augusti 2015 08:54
[QUOTE=admin;1741382]Det stämmer - Länken till Melanochromis lambrosus är - https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=825.[/QUOTE]

Trevliga fulsnygga fiskar
admin
Christian Alfredsson
#233 - 3 augusti 2015 09:50
[QUOTE=Kjell Fohrman;1741413]Trevliga fulsnygga fiskar[/QUOTE]

Japp. Hoppas akvariet klarnat idag så ska jag fota dem. Kan bli en ny bild till artregistret. I affären var de kolsvarta, men hemma fick de nyanser av brunt. Ni får själva avgöra om en stund.
admin
Christian Alfredsson
#234 - 3 augusti 2015 11:38
Här kommer en bild på min Melanochromis lambrosus -hane. Som ni ser är han supersnygg i härligaste nyanserna av brunt. Mycket ljusare än i akvarieaffären.
admin
Christian Alfredsson
#235 - 5 augusti 2015 19:05
Här kommer en bild på de två Firefish-hanarna jag köpte. De är inte matade med färgfoder. De kommer att bli rödare.

Här finns artbeskrivningen: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1227
#236 - 7 augusti 2015 13:26
http://youtube.com/0-KuHbcQEY0

Film på vattenbyte i akvarierummet
#237 - 7 augusti 2015 13:38
[QUOTE=Christian Alfredsson;1741705]http://youtube.com/0-KuHbcQEY0

Film på vattenbyte i akvarierummet[/QUOTE]
404 Not found :(
#238 - 7 augusti 2015 13:41
" target="_blank">

Denna länken då?
#239 - 7 augusti 2015 13:43
Mycket bättre! Semiautomatic stuff visas nu. :D
admin
Christian Alfredsson
#240 - 7 augusti 2015 13:43
Kanon. Kolla avrinningen. Det går att bygga med rör så man slipper borra.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
#241 - 7 augusti 2015 22:18
Riktigt fina firefish :)
admin
Christian Alfredsson
#242 - 8 augusti 2015 07:50
[QUOTE=Jesper Broman;1741738]Riktigt fina firefish :)[/QUOTE]

Det är stor skillnad när man köper Firefish idag och förr. Nu fanns det säkert 50 par i affären och alla var snygga. Jag valde hanar med röd kropp och lite ljusare huvud då jag tycker det är snyggt. Har köpt anasthaxin nu och ska blanda i räkmixen. Det kommer göra att de blir rödare än vad de egentligen är. Men jag lägger upp foto efter jag matat med det i en månad.

Här finns mer info om räkmix: https://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=181
Lite kul att Kjell var den som publicerade ett recept 1993
admin
Christian Alfredsson
#243 - 22 september 2015 17:38
[QUOTE=admin;1741425]Här kommer en bild på min Melanochromis lambrosus -hane. Som ni ser är han supersnygg i härligaste nyanserna av brunt. Mycket ljusare än i akvarieaffären.[/QUOTE]

Nu har de lekt. Så himla kul att kanske få ett helt stim med läppfiskar!
#244 - 22 september 2015 17:53
Så roligt! de såg mycket roliga ut med pussmunnen :)
admin
Christian Alfredsson
#245 - 9 oktober 2015 19:55
Idag har jag fått yngel på: Abactochromis labrosus. Det ar två tugg och jag tror det är mellan 40-50 yngel. Nu ska jag dra upp ett helt stim pussemunsfiskar!
admin
Christian Alfredsson
#246 - 7 januari 2016 14:25
Ibland får man oväntat besök. En gammal akvariekompis hade problem med sitt 800-liters som börjat läcka. Han ville behålla fiskarna så han inackordera dem hos mig.

Kan avslöja att det är Malawiciklider. Efter lite omstuvande så har jag idag fått en bra mix i mina båda tvåmeters akvarium. Det roligaste var att det passade ihop bra och var arter som jag inte hade.

Det kommer film senare på dem och då får ni veta vilka arter det var.

#247 - 7 januari 2016 14:28
Tur att man har vänner som kan hjälpa till i nöd eller annars med för den delen :)
admin
Christian Alfredsson
#248 - 7 januari 2016 14:41
Kan avslöja att en del av fiskarna var rovmalawi och ganska stora. Så det var tur i oturen att jag hade möjlighet
admin
Christian Alfredsson
#249 - 22 januari 2016 20:35
De små Metriaclima sp. "Msobo" jag hade från början börjar att bli fina

admin
Christian Alfredsson
#250 - 30 januari 2016 15:20
Här kommer en bild på mitt sällskapsakvarium inne i huset. Har bara enkla växter och göder med PMDD samt EasyCarbo. Gör bara vattenbyten och inte mycket mer med karet. Växer inte fort så jag slipper rensa. Akvariet är ett Juwel Vision 450 med böjd framruta.

admin
Christian Alfredsson
#251 - 25 april 2016 18:40
Riktigt nöjd med denna bild. Sällan jag får så bra skärpa på ögat.

#252 - 26 april 2016 03:10
[QUOTE=admin;2354884]Riktigt nöjd med denna bild. Sällan jag får så bra skärpa på ögat.

[/QUOTE]

En kanonbild!
#253 - 26 april 2016 15:27
ja du vilken bild =D
admin
Christian Alfredsson
#254 - 1 maj 2016 07:29
[SIZE=22px]Video om hur man kan få in bilder snyggt i inlägg på www.zoopet.com[/SIZE]

Sedan länge har Metriaclima sp. 'msobo', Magunga varit en favorit

I vårt artregister hittar du beskrivningen: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1050&SOK=1

Denna bild är på ett viltfångat par jag hade. Mycket arga och mycket dyra i iköp. Det slutade illa, men så snygg

[ATTACH=CONFIG]n2355321[/ATTACH]

Denna fisk är från ett stim på 29 st jag köpte. Kostade mindre att köpa 29 st yngel än 2 st VF. Nästan lika bra kan man tycka.

[ATTACH=CONFIG]n2355322[/ATTACH]

Himla snyggans är de iallafall

Och det blev supersnyggt med att få in mediumbilder växlat med text...
admin
Christian Alfredsson
#255 - 20 april 2020 17:23
Nu har jag grunnat lite och för att få upp intresset tänkte jag sälja mitt 1125 liters akvarium och sätt upp 6 st 375-liters där istället. Saknar många olika fiskar för mycket.

#256 - 20 april 2020 17:50
Spännande! Vad för sorts fisk vill du ha nu?
admin
Christian Alfredsson
#257 - 20 april 2020 17:57
Skulle påstå att det kan blandas hur som helst. Jag kommer ju ha plats. Halva nöjet blir att fundera.
admin
Christian Alfredsson
#258 - 20 april 2020 17:58
.. jag menade inte blanda i samma akvarium. Jag gillar biotopakvarium.
#259 - 21 april 2020 17:50
[QUOTE=admin;n2416552]Nu har jag grunnat lite och för att få upp intresset tänkte jag sälja mitt 1125 liters akvarium och sätt upp 6 st 375-liters där istället. Saknar många olika fiskar för mycket.

[/QUOTE]

Även här har vi en mycket spännande resa framför oss. Var inte rädd att dela med dig kära Admin:d[:-106]
admin
Christian Alfredsson
#260 - 21 april 2020 19:59
Då var stora karet sålt. Nu ska ställning byggas och väggar målas.

Skulle hellre ha svetsad ställning men vet inte var man beställer så jag bygger i trä
Kjell Fohrman
Administrator
#261 - 22 april 2020 08:20
Varför inte köpa mitt "yngelakvarium" på 3.000 liter där kan du ha det mesta[:-162][:-163][:-164][:-165][:-166][:-158][:-138][:-157][:-137][:-156][:-135][:-155][:-134][:-154][:-133][:-153][:-152][:-131][:-151][:-130][:-128][:-150][:-149][:-127][:-148][:-126][:-147][:-176][:-146][:-173][:-145][:-172][:-144][:-170][:-169][:-143][:-142][:-141][:-168][:-139][:-167][:-132]
admin
Christian Alfredsson
#262 - 25 april 2020 15:28
Tack för erbjudandet Kjell. Men jag vill ha lite mindre och fler just nu.
admin
Christian Alfredsson
#263 - 25 april 2020 15:30
Då var det stora akvariet borta och långsidan är helt rensad. Nu ska jag tvätta, spackla och måla väggen. Målar med färg gjord för våtrum
Det är lika bra att göra det riktigt om man kommer åt väggen.

Attachment
admin
Christian Alfredsson
#264 - 25 april 2020 15:33
Checklista:
[LIST]
[*]Måla väggen
[*]Flytta eluttag till kanten (beställer flytt)
[*]Nytt avlopprör runt kanten. Går ner till 32 mm och vitt.
[*]Bygga ställning
[*]Köpa kar
[*]Fixa kar
[/LIST] Har kollat på kar och tänker mig just nu 6 st som är 150 x 60 x 45 cm.

Är lite orolig att träställningen kommer att hålla då det bara blir 6 st ben. Funderar på att göra två bredvid varandra så det blir 8 ben istället.

admin
Christian Alfredsson
#265 - 2 maj 2020 15:50
I början så skrev jag att jag ville ha ett stort akvarium och sålde mina 12. Nu har jag köpt 12 akvarium och sålt det stora :-)

Ställningen för de 6 st 405-liters akvarierna är idag byggd. Ska spaklas samt målas vit. Ev så ska jag sätta in vinkeljärn eller någon sträva.

Attachment
#266 - 2 maj 2020 16:22
Det där bådar gott! Kul att få ta del av dina projekt också! Du och Kjell är jättebra på att svara på de inlägg där ingen svarat. Cred åt er för det! Men det här, att få se vad du pysslar med, är snäppet bättre ;)
#267 - 2 maj 2020 20:45
Skall bli superkul följa din tråd Christian!
admin
Christian Alfredsson
#268 - 3 maj 2020 07:33
Det tar sin lilla tid, men nu är ställningen spacklad två gånger samt vinkeljärn är monterade för att få en bra stabilitet.

Nästa moment är att grundmåla hela ställningen samt måla den med våtrumsfärg ett par gånger. Ska även köpa svarta skärbrädor idag som ska kapas till. Dessa använder jag som fötter så att trä inte står direkt mot klinker.
#269 - 3 maj 2020 08:05
Riktigt kul att få titta in och följa dina akvarium. Inte bara se dig som en väldigt duktig admin.
#270 - 3 maj 2020 10:49
Håller med ICC och övriga :)

//Inger
admin
Christian Alfredsson
#271 - 3 maj 2020 18:40
Då var "fötterna" målade tre gånger. Första gången med grundfärg och sedan två gånger med en färg för våtrum.
Attachment

När det gäller ställningsbygge vill jag vara noga med att alla får ta ansvar för sin egen konstruktion och hållbarhet. Jag har avlopp i mitt akvarierum och det är ett eget lite rum i min carport.
admin
Christian Alfredsson
#272 - 4 maj 2020 19:37
Ställningen är färdigmålad och plasbitar från skärbräda som fötter

Attachment
admin
Christian Alfredsson
#273 - 5 maj 2020 17:19
Då var 18 mm formplywood på plats också. Attachment
admin
Christian Alfredsson
#274 - 5 maj 2020 17:20
Här ska 6 st 48-liters akvarium in. Även de borrade för avrinning. Blir en låg bänk på 10 cm men jag tänker att de är enklast att flytta runt på och sköta.

Attachment
#275 - 6 maj 2020 06:42
Riktigt kul att följa ditt arbete med akvarieflottan. Ser mycket spännande ut så här långt. Följer....
admin
Christian Alfredsson
#276 - 6 maj 2020 17:10
De mycket låga ställningarna för småkaren är byggda. 2 st kommer stå på varje med kortsidan ut.

Attachment
#277 - 7 maj 2020 19:07
Det ser jättefint ut! Och jag gillar att det kommer bli nästan en hel vägg med akvarier. Undrar hur man inreder de alla? Som en scape som går från ena ändan av rummet till det andra kanske?
admin
Christian Alfredsson
#278 - 8 maj 2020 17:47
Tjugo st Tropheus som kallas Ilangi har flyttat in.

Kolla på artbeskrivningen så ser ni att de är värda att vänta på

https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=605

Attachment
#279 - 8 maj 2020 17:49
Trevligt trevligt, så nyfiken på resten av akvarieflottan. Men stressa inte med att få igång allt. Håll oss på halster. Kul när man har saker att se framemot när man knappar i Zoopet.
admin
Christian Alfredsson
#280 - 9 maj 2020 08:49
Jag har sedan tidigare 4 akvarium igång i akvarierummet. Till dessa kommer de 12 nya. Totalt blir det denna fördelning

1 st 200x60x50
1 st 120x60x60
1 st 120x60x45
1 st 200x60x40
6 st 150x60x45
6 st 50x30x30

Min stora inspirationstråd är denna: https://www.ciklid.org/forum/forum/akvaristik/projekt-och-diy/757154-fiskhuset
Peter bygger ett helt magiskt hus för sina fiskar.

Igår byggde jag en "pall" där jag ska ställa en vattentunna på. Jag har bara kallvatten i akvarierummet så jag vill göra större vattenbyten. En tunna på 200 liter som jag fyller med kallvatten, luftar vattnet och sedan pumpar in i karen blir ett bra komplement.

Alla akvarium har avrinning och påfyllning så jag kan alltid byta med kallvatten för att få ner temperaturen på sommaren genom att vrida på en kran.

Så frågan är. Var hittar man en snygg vattentunna med lock på? Detta är den snyggaste jag hittat hittills: https://www.clasohlson.com/se/Vattentunna-200-l/p/Pr315034000

admin
Christian Alfredsson
#281 - 9 maj 2020 08:51
Läste nu recensionerna på Clas Ohlsons tunna. Var ju sådär...
#282 - 9 maj 2020 19:44
Blocket Christian, sök tunna.

Vill du ha lite lyxigare så kolla här :D https://www.blocket.se/annons/goteborg/tratunnor___vintunnor___ektunnor/8843610
En blå plasttunna funkar utmärkt för mig. Använder både för vattenberedning men också till att vattenmätta trädgrenar. Exempel; https://www.blocket.se/annons/stockholm/tunnor__ibc_tankar_for_tradgard_o_forvaring/87960416
admin
Christian Alfredsson
#283 - 10 maj 2020 09:16
Idag är en himla massa biobollar rengjorda. Ska vara i mina fyra inredda kar. Har ett filterfack gjort av back to nature bakgrund i dem.

Lägger in bilder senare idag som visar hur man kan lösa filterfrågan.
#284 - 10 maj 2020 09:26
Grymt kul att få följa med. Gör det i det tysta för jag har inte så mycket att komma med, men riktigt spännande. Och snyggt blir det :)
admin
Christian Alfredsson
#285 - 10 maj 2020 12:20
Här kommer bilderna på filterlösningen för de fyra första akvarierna. Det är ett ganska stort utrymme som är reserverat. I det finns avrinningen + pump + syresten + biobollar.

Ni ser hur det ser ut utan att jag placerat något framför hörnet.
Attachment

Det är en lång syresten som ligger längst ner i botten. Ovanför är en pump. Hålet är från en tidigare pump jag hade, men det är kvar för några fiskar har letat sig in här.
Attachment

Vi får se om ett tag om det är bra rening och om karet funkar. Tänker att det är bra med rik syresättning bland biobollarna. Kan tillägga också att det är Tanganyikaciklider i akvariet så det är inga växter.
admin
Christian Alfredsson
#286 - 11 maj 2020 19:29
Det blir ingen stor regntunna på 200 liter. Var och köpte en idag och det blir för stort helt enkelt. Kommer nöja mig med en 80-liter svart tunna som passar in bättre i rummet. Då kommer jag kunna göra ett lite större vattenbyte i karen med ljummet vatten. Kommer nog duga. I botten av tunnan ligger en syresten så vattnet cirkulerar och syresätts innan jag byter med det. Nice är också att jag kan tillsätta salt och bikarbonat i tunna direkt. Lufta ut vattnet är ju alltid bra.

Testkörde med plastback och en pump som tar 3000 liter / timme

Attachment
admin
Christian Alfredsson
#287 - 12 maj 2020 14:53
Då var en 80-liters tunna på plats som passade mycket bättre in. Den har lock men här tog jag av det för att visa.

Attachment
#288 - 12 maj 2020 19:15
Det där blir ju bra:d
admin
Christian Alfredsson
#289 - 16 maj 2020 12:17
På onsdag blir det livesändning på denna länk. Jag går då igenom steg för steg hur jag och byggt och varför. Kommer även prata en del om Tropheus. Så 20.00, den 20:e maj 2020 går jag live.

https://www.facebook.com/events/562522004463259/
#290 - 16 maj 2020 12:21
Vad roligt!
admin
Christian Alfredsson
#291 - 18 maj 2020 17:50
Jag hoppas det ska bli riktigt kul. Här är lite det jag tänkte prata om:

[FONT=Calibri Light][COLOR=#2f5496]Del 1. Akvarierummet[/COLOR][/FONT]

[FONT=Calibri]Avlopp[/FONT]
[FONT=Calibri]Påfyllning – kallt vatten[/FONT]
[FONT=Calibri]Vattenbyte – varmt vatten[/FONT]
[FONT=Calibri]Luft[/FONT]
[FONT=Calibri]Rening[/FONT]
[FONT=Calibri]Akvarium[/FONT]
[FONT=Calibri]Belysning[/FONT]
[FONT=Calibri]Avfuktare[/FONT]
[FONT=Calibri]Fläktar[/FONT]

[FONT=Calibri Light][COLOR=#2f5496]Del 2. Tropheus[/COLOR][/FONT]

[FONT=Calibri]Vad är Tropheus[/FONT]
[FONT=Calibri]Tanganyikasjön[/FONT]
[FONT=Calibri]Olika sorter[/FONT]
[FONT=Calibri]Hur man tar hand om dem[/FONT]
[FONT=Calibri]Gäst – Odling och Tropheus[/FONT]
[FONT=Calibri]Svåra frågor om Tropheus[/FONT]
admin
Christian Alfredsson
#292 - 20 maj 2020 12:53
Ikväll så händer det... Live på Facebook https://www.facebook.com/events/562522004463259/
#293 - 20 maj 2020 13:00
Spännande!
admin
Christian Alfredsson
#294 - 21 maj 2020 05:58
Här är länken till inspelningen av live-sändningen. Den kommer försvinna inom någon vecka så kolla in den i maj. Kommer bli väldigt kul att fortsätta bygga i lokalen.

https://www.facebook.com/christian.alfredsson/videos/10215414493907917/
#295 - 21 maj 2020 06:02
Tack för länken! Själv somnade jag igår i samband med nattning av femåringen och vaknade långt senare. Missade därför sändningen :(
#296 - 21 maj 2020 16:11
Tack Christian för ett mycket intressant och bra föredrag. Dessutom ett spännande koncept som vi med all säkerhet kommer att se mer av!
admin
Christian Alfredsson
#297 - 24 maj 2020 12:34
Akvarierna ser ut att komma andra eller tredje veckan i juni. Så himla gott att veta. Roligt att få längta och planera en stund till.
#298 - 24 maj 2020 13:07
Ja, den biten är nästan den bästa! Kul!
admin
Christian Alfredsson
#299 - 25 maj 2020 05:32
Denna veckan så är planen att få in larmen i akvarierummet. Det var enkelt att koppla på ett dörrlarm till husets vanliga larmsystem så det är beställt. Har även beställt ett larm som skickar SMS om temperaturen går över ett värde eller under ett värde. Det kommer dessutom larma om strömmen bryts. Det larmet är helt fristående och skickar bara SMS så det är inte vaktbolag som övervakar.

Kollade en hel del vad som fanns och valet föll på denna: https://www.dustinhome.se/product/5010900220/temperaturepower-guard-sms

Om jag historiskt sett hade haft det larmet hade jag sparat massa pengar, men det är inte det viktigaste. Många fiskar hade överlevt. De fiskar jag har kan leva typ 15 år om man sköter dem, då vill man inte att de ska dö av ett fel.
admin
Christian Alfredsson
#300 - 29 maj 2020 15:47
Larmet funkar klockrent och var mycket lätt att installera.
#301 - 29 maj 2020 16:20
Sensorn klarar troligen inte att vara i vatten nån längre tid och likaså som min sensor till min ute-inne termometer. Jag har testat att innesluta den i silikon men vatten lyckades krypa in och förstöra den så jag använde smältlim och det har nu funkat i flera år[:-106]
#302 - 30 maj 2020 06:28
Vad smart med larm!
admin
Christian Alfredsson
#303 - 31 maj 2020 10:50
[QUOTE=åheim;n2418027]Sensorn klarar troligen inte att vara i vatten nån längre tid och likaså som min sensor till min ute-inne termometer. Jag har testat att innesluta den i silikon men vatten lyckades krypa in och förstöra den så jag använde smältlim och det har nu funkat i flera år[:-106] [/QUOTE]

Jag har inte sensorn i vatten. För mig räcker det att använda den inbyggda sensorn för jag vill mest veta om akvarierummet håller rätt temperatur. Har inga doppvärmare utan värmer hela rummet.
admin
Christian Alfredsson
#304 - 31 maj 2020 10:51
Då var även inbrottslarm från Verisure installerat. Kostade så lite att lägga till en extra sensor att det var värt att göra det. De hade en kampanj att man fick lova att göra det själv utan installatör. Det var busenkelt så jag förstår varför.
admin
Christian Alfredsson
#305 - 17 juni 2020 20:24
Nu har jag dragit igång larmet 3 gånger av misstag. Är nog inte riktigt van än.

Imorgon kommer äntligen karen jag beställt. Då blir det mer bilder när jag får upp dem.
admin
Christian Alfredsson
#306 - 19 juni 2020 13:03
Nu börjar det röra på sig. Akvarierna kom igår! Så himla kul. Började med att limma vit vinylfilm på baksidorna.

Blir det bättre än carporten full med akvarium?
Attachment
Vinylen limmad på baksidorna
Attachment
Så här blir det inifrån.

Attachment

Nu blir det midsommarfirande.
#307 - 20 juni 2020 06:32
Så fina!
admin
Christian Alfredsson
#308 - 21 juni 2020 19:02
Då var de på plats och jag har fyllt dem med vatten. Vill kolla att de står stabilt och att de inte läcker vid avrinningen. Nu börjar det roliga att skölja sand... not.

Attachment
#309 - 21 juni 2020 19:47
riktigt snyggt kommer detta att bli. roligt att följa detta projekt .
#310 - 21 juni 2020 20:04
Håller med, kommer bli kul att fortsätta följa detta.
#311 - 21 juni 2020 20:09
Det ser toppen ut! Men att skölja sand är verkligen tråkigt :(
admin
Christian Alfredsson
#312 - 22 juni 2020 06:24
Jag använder vit sand. Korallsand som jag redan hade och vit "ciklidsand". Den är 1-2 mm och för liten för durkslag. Tar en evighet att skölja, men jag vet att jag ångrar mig om det inte görs ordentligt. Har fixat sanden till det första karet, bara 5 kvar. Men ändå ett ganska okey jobb då man vet vad som väntar.
admin
Christian Alfredsson
#313 - 23 juni 2020 19:13
Då har jag odlat Synodontis petricola -> https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=792

Så himla roligt att de fortfarande förökar sig då de säkert är 15 år gamla. Jag känner ägarna innan och dessförinnan så jag har lite koll. De är dessutom rejält fullvuxna föräldrar. Fick syn på den när jag fångade lite Tropheus som skulle flyttas till de nya karen.

Attachment
#314 - 28 juni 2020 14:59
Petricola är riktigt fina och söta som små . Har ett bra gäng. Av dom själv;)
admin
Christian Alfredsson
#315 - 29 juni 2020 13:55
Videoövervakning installerat så jag kan kolla om allt är okey via telefonen. Billigt o enkelt.

Attachment

Attachment

admin
Christian Alfredsson
#316 - 29 juni 2020 19:42
Musangan är supersnygg. Bild tagen från ikväll.

Attachment

#317 - 29 juni 2020 20:24
Tjusig [:-106]
#318 - 29 juni 2020 22:20
Läckert!
admin
Christian Alfredsson
#319 - 7 juli 2020 11:56
Har nu fixat en film på Musangan

#320 - 7 juli 2020 13:58
Så cool :)

Med tanke på att Afrika är min favoritvärldsdel är det lite skumt att jag aldrig ens kommit på tanken att ha afrikanska ciklider. De har verkat svåra. Och många är på tok för stora för vad jag kunnat klämma in i karväg... Men fina är de :) Jag har sett tonvis med sorter i Lake Victoria - men jag har inte den blekaste aning om vad jag sett - bara att de var ciklider och fina :D

OT men betyder inte "musanga" typ "skynda dig" på kiswahili? :D
Jag har vistats en del vid tanzanianska gränsen i Kenya och matatu-chaffisarna och påkastarna i den regionen gormade alltid "musanga" när de skulle dra på en på bussen halvt i farten. Däremot vet jag inte om jag hört det speciellt mycket i centrala Kenya. Dialekterna skiljer sig mellan länderna men inte i alla ord.
#321 - 7 juli 2020 17:04
Vad vackra de är! Kul!
#322 - 8 juli 2020 05:57
Du har byggt upp ett fint och intressant akvarierum. Snygga Troffar har du fått i karen också.
Dela gärna med dig av info på den där videoövervakningen via mobil. Låter intressant och skulle passat bra i mitt akvarierum.
admin
Christian Alfredsson
#323 - 8 juli 2020 11:27
Jag köpte denna kameran: https://www.kjell.com/se/produkter/d...skamera-p62284

Den funkar osannolikt bra. En kul grej är att kunna spela in video på den och ladda hem till mobilen. Jättebra att man styr den så man kan se hela rummet, samt att man kan zooma.
#324 - 9 juli 2020 07:00
Tack för länken. Den ser ju helt klart enkel & prisvärd ut. Får nog bli en sådan:)
#325 - 9 juli 2020 07:19
Ja, den kameran verkar ju göra jobbet för en helt OK prislapp. Får nog bli ett par såna.
admin
Christian Alfredsson
#326 - 15 juli 2020 09:43
Då var alla små akvarium kopplade och klara. Ni kan se på bilderna att det är samma hål och överrinnig som i de stora karen. Jag tänkte att om det inte rinner över även på dem kommer jag inte sköta dem så bra. Funderar starkt på att koppla ihop dem med karet över för större vattenvolym.
admin
Christian Alfredsson
#327 - 15 juli 2020 09:49
Så här blev "nya" delen, både via vanlig kamera och övervakningskameran.
#328 - 15 juli 2020 10:35
Ser bra ut.
Tycker övervakningskameran bilder blir bra också.
Funkar det bra att streama live ifrån den?
admin
Christian Alfredsson
#329 - 15 juli 2020 12:33
Japp live funkar
admin
Christian Alfredsson
#330 - 16 juli 2020 08:47
Temperaturlarm fixat. Fick alla ledramper igår så det gäller att hålla ordning på temperaturen. 27 grader i rummet är lite för varm.
admin
Christian Alfredsson
#331 - 16 juli 2020 10:03
Provkör matningen. Tropheus vill ha lite mat ofta då de är vegetarianer. Dessa foderautomater funkar kanon, även då de skvätter en del.

#332 - 16 juli 2020 10:07
de automaterna tycker jag oxå är de bästa, har två :) så bra att man kan ta två varv för matning och två olika tider.
#333 - 16 juli 2020 12:32
Hej på er :)

Oerhört kul att hitta tillbaka till Zoopet och denna tråd, för att direkt komma genom den från start till slut. Då med en resa över flera år, speciellt kul med kicken här i år 2020.
Spännande att följa vidare. :d
admin
Christian Alfredsson
#334 - 18 juli 2020 17:11
När jag började med hobbyn så kom det in nya arter varje månad. Det fanns importnytt i Ciklidbladet. I år är första året jag skaffat en art som troligen är utrotad i naturen, med syfte att se till att den blir kvar någonstans.

Det kommer in få nya arter, vi ser många nya framtagna färgvarianter (helt okey). Framförallt utplånar vi arterna i naturen. Och detta bara på 40 år.

Arten kallas för Haplochromis sp. ”Paradise” och är inte speciellt färggrann eller speciell så den passar bra hemma hos mig för bevarande.
admin
Christian Alfredsson
#335 - 21 juli 2020 20:03
Köpt lite nya fiskar till akvarierummet. Cyprichromis leptosoma, Chituta heter de. Just nu är de små och grå. Men som stora blir de blå, men kan även få en gul stjärtfena. Så fort de blivit lite större ska de in i mitt sällskapskar för Tanganyika i akvarierummet.
#336 - 25 juli 2020 13:17
[QUOTE=admin;n2420307]Köpt lite nya fiskar till akvarierummet. Cyprichromis leptosoma, Chituta heter de. Just nu är de små och grå. Men som stora blir de blå, men kan även få en gul stjärtfena. Så fort de blivit lite större ska de in i mitt sällskapskar för Tanganyika i akvarierummet.[/QUOTE]

Tjusiga!
Intressant att se när de växt till sig.
#337 - 7 oktober 2020 10:15
Det var längesen vi hörde nåt ifrån dig.
Hur går det med allt?
admin
Christian Alfredsson
#338 - 17 oktober 2021 13:08
Attachment Nu börjar det arta sig i akvarierummet

Massa yngel av?

admin
Christian Alfredsson
#339 - 17 oktober 2021 16:12
Nu har jag fotat de Cyprichromisarna som jag köpte som mycket små. Blev väl fina!

#340 - 17 oktober 2021 16:20
Så snygg!
admin
Christian Alfredsson
#341 - 6 november 2021 10:00
Nu har jag fått svar på om jag byggde en bra ställning. Svaret är nej, ett akvarium har börjat läcka. Tar bort det översta. Svaret på ställning är att man bör bygga dem i metall eller köpa färdiga. Träet hade bågnat under det karet.

Annons