Nytt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    Nytt

    Nu börjar det likna nåt med djurhållningen!

    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    länk no workong no..
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Inte det? Här då?

      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Sorry, länken kräver att man är inloggad
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Aha, då förstår jag, det ligger i en sluten del av forumet. Nå, då får jag väl i stället då i brist på bild berätta att jag numera har tre capybaror.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Nytt

            Haha, fränt!

            Vad ska du med dem till?
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #7
              Varför skall man jämt få den frågan? Vad skall du med ditt akvarium till Mathias?
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Ursprungligen postat av Bygert
                Varför skall man jämt få den frågan? Vad skall du med ditt akvarium till Mathias?
                Hehe, varför ska jag alltid få den frågan?


                Jag är ju nyfiken, det är väl däri frågan bottnade. Det är ju inte direkt vanligt, eller? Kossa, Gris, Katt, Hund, Marsvin och allt annat är ju inom ramen för "vanligt" och jag vet vad man har dem till, utom Marsvin då, det är nog mest till för att bara vara..
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #9
                  Marsvin är till för att man stoppar in oändliga mängder mat i ena änden och får ut tre gånger så mycket skit i andra änden.

                  Men, tja... Har man nu ett något apart djurintresse så varför inte Capybara? Har nog kommit på att det är bättre att ha färre men rejälare djur, ett tag inventerade jag och upptäckte att jag hade över 80 marsvin, tveksamt om det var så lyckat. Är liksom inget man blir förmögen på att föda upp direkt. Tror det är bättre med 50 kg:s marsvin, del lär inte bli 80 här i a f.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    Nytt

                    Ursprungligen postat av Bygert
                    Marsvin är till för att man stoppar in oändliga mängder mat i ena änden och får ut tre gånger så mycket skit i andra änden.

                    Men, tja... Har man nu ett något apart djurintresse så varför inte Capybara? Har nog kommit på att det är bättre att ha färre men rejälare djur, ett tag inventerade jag och upptäckte att jag hade över 80 marsvin, tveksamt om det var så lyckat. Är liksom inget man blir förmögen på att föda upp direkt. Tror det är bättre med 50 kg:s marsvin, del lär inte bli 80 här i a f.


                    Du vet, hade jag inte haft tjejen så hade jag också haft speciella saker hemma, det är ju bara att ta av sig hatten för de som har möjligheten att dola med saker de gillar.

                    Det kan ju inte finnas många i Sverige och nästan-kil har tre Som sagt, fränt
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      80 marsvin - läste om latinos som närmast desperata i sin jakt efter marsvin för sin matlagning i någon tidning...
                      Googlade på Capybaran och fann att någon försökte starta upp uppfödning för köttproduktion i Sverige för några år sedan.
                      Så vad tänkte du ha dom till?
                      För en herrans massa år sedan när jag bodde i Uppsala var det en i föreningen vars fru hade en kaninfarm och sålde både till zoo-butiker och använde kaninerna till alla andra möjligheter...
                      Förutom tv-filmer har jag inte haft mer kontakt med Capybaran än att jag höll på att snubbla över en i en brittisk djurpark - verkligen ett ganska stort marsvin det där.
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        Hur bor du som har område stort för alla djur?? Bilder är självklart att man vill se på nya keldjuren.
                        Senast redigerad av eriahl; 07 December 2012, 16:22.
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • petnym
                          • May 2002
                          • 5028

                          #13
                          Jättemarsvin! :-) Får man ha sådana utan vidare?
                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                          Kommentar

                          • Bygert
                            • March 2010
                            • 2169

                            #14
                            Det var ju nån ja som påstod att man skulle föda upp capybaror för kött men jag har en känsla av att det egentligen låg annat bakom att man presenterade det så, det fanns nog en begravd hund där. Vill man ägna sig åt köttproduktion så finns det enklare saker än capybaror. Jag har i a f inga tankar åt det hållet, jag har dem för att de är intressanta och blir det ungar så är det naturligtvis utmärkt också.

                            Jag har ju gård med två lagårdar, det ger ju vissa möjligheter men också risken att samla på sig mer än man egentligen ror iland.

                            Capybaror kräver inga tillstånd men det kan ju bli synpunkter om ytor och annat. Jag har ju haft några omgångar med bråk med djurskyddet om sånt men för dagen verkar det lugnt, nu börjar det gå att diskutera sånt mer konstruktivt för min del, däremot är det inferno på andra håll.
                            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bygert
                              Capybaror kräver inga tillstånd men det kan ju bli synpunkter om ytor och annat. Jag har ju haft några omgångar med bråk med djurskyddet om sånt men för dagen verkar det lugnt, nu börjar det gå att diskutera sånt mer konstruktivt för min del, däremot är det inferno på andra håll.
                              Nåväl det är väl vardag för dig med bråk med myndigheter

                              Kul med lite nya djurarter - men hur är dom egentligen som husdjur - de känns som lite för stora som husdjur och för små för köttproduktion, men jag har noll koll för jag har nog aldrig ens sett capybaror förut.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...