Funderar på Sparvpapegoja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    #91
    Hahaha! Tur att fåglarna inte är av den sorten som gnager allra värst! Mina sparvar nöjer sig med de färska grenar jag sätter in och gnager faktiskt mindre än en undulat. I vilket fall som helst är det ju ingen fara för träet på annat sätt än att det kanske inte blir så snyggt när de knaprar bort det färgade... men vad tusan, det blir lite antikfinish på det kanske!

    Underbart med rostfritt! Buren blir nog fasen så snygg också! Även om den är i minsta laget för min smak...

    Så länge nätet inte har större maskor än 13mm är det ingen fara. Sparvpapegojor är skitsmå fåglar och är maskorna större lär de sticka ut huvudena och kanske fastna.
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #92
      i minsta laget?? jag tycker den är jättestor. fast det är kanske höjden jag blir lurad av.

      fast du är ju proffs Inka så du jar ju säkerligen mycket större burar

      när jag tänkte fågel bur så var det ju typ en sånhär man såg framför sig o de är ju inte så roliga. ( och itne så stora heller för den delen)
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #93
        På tal om gnagare..

        Våra pippin älskar att sitta i bastun, men som det syns på bilden fick vi börja ta itu med vissa åtgärder för att få behålla räcket... Det var tydligen vääldigt gott!
        Klicka på bilden för större version

Namn: 17122008921.jpg
Visningar: 1
Storlek: 120,6 KB
ID: 2133079

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #94
          har du med pippi? vad är det för några=?

          Kommentar

          • Miliimli
            • March 2010
            • 2457

            #95
            Nja, jag och jag.. min familj har

            Den gröna, Freddie, är en dvärgpapegoja och den rödblå är en Pennantrosella (som fantasifullt nog heter just Rosella... )

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #96
              aha! najs

              Kommentar

              • Inka
                • July 2005
                • 1233

                #97
                Haha! Tackar ödmjukast för min nya titel. "Proffs" låter underbart! Jo, när jag bygger burar byggs de inte kortare än två meter.
                Fast mina sparvpapegojor har faktiskt inte så stort utrymme. Deras är 80x50x65. Fast den har jag ju då givetvis inte byggt själv.

                Jag diggar namnet Rosella. Är det en hona?
                Mina rosellor heter Pepper och Pimienta och är praktisar, inte pennanter.
                Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                www.kvitter.n.nu

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #98
                  haha proffs it is!

                  vad behöver jag mer tänka på Inka?

                  ge mig mig dina bästa råd till att ha fåglar.

                  Kommentar

                  • Inka
                    • July 2005
                    • 1233

                    #99
                    Aaah... mina bästa råd. Vi ska se här. Använd fågellampa. Se till att ge fullvärdig kost, dvs en BRA fröblandning, rejält med nyttiga grönsaker, en mindre mängd frukt, läs på så mycket det går. Naturgrenar med mycket småspreti-grenar som de kan joxa med. Plus olika tjocklek där de ska sitta så fötterna får motion och inte tryckskador av att ha suttit för mycket på samma sätt. Gärna halm på botten, det ger också bra sysselsättning. Glöm inte kalktillskott. Jag föredrar CEDEs krossade snäckskal eller kalk i pulverform. Vitamintillskott ges bäst i pulverform. Det man blandar i dricksvattnet försvinner fort och det bildas lättare bakterier istället.
                    Absolut inget i närheten av sandpapper, varken till botten eller pinnar. Var också noga när du väljer leksaker till dem så du undviker det som har för mycket trådar eller liknande som de kan fastna i med fötterna eller strypas av, använd sunt förnuft.
                    Skålar är bäst i rostfritt, där blir inga repor där bakterier kan samlas.
                    Rent vatten är livsviktigt!
                    En liten extrabur är kalasbra att ha ifall man plötsligt måste sätta någon fågel i karantän om den t ex blir sjuk. Där är en värmelampa bra att ha till hands.
                    Fast det allra bästa rådet är förstås att njuta så mycket det bara går av de små liven!
                    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                    www.kvitter.n.nu

                    Kommentar

                    • Inka
                      • July 2005
                      • 1233

                      Let me present to you... mr Birger och miss Bimbim!
                      Bifogade filer
                      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                      www.kvitter.n.nu

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        Är det lite kärleksplockning på den ljusa? Fina fåglar!
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          tack så mycket Inka för kanonbra råd!

                          fågellampa kommer det bli! kommer ta en gammal akvarieramp och använda. med fågel-rör såklart.

                          ska absolut beakta detta.

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            fråga!

                            jag kommer ha plåt på de två baksidorna.

                            vilken färg tycker ni man bör ha?

                            svart är ju snyggt men risken är ju att det blir för mörkt för dom. ( kommer iof använda en fågellampa men ändå)

                            tegelrött? tror ni det kan var snyggt?

                            eller vitt? ( kanske lätt att det ser skitigt ut)

                            grått? ( tråkigt?)

                            grönt? ( försvinner fåglarna?)

                            just nu lutar jag åt tegelrött faktist.

                            Kommentar

                            • karrokaja
                              • March 2006
                              • 5388

                              kommer det vara galler för??

                              för om det är galler på och svart bakgrund, då kommer det se rätt skabbigt ut med all skit som samlas där, o gallret gör det svårt att tvätta rent..
                              Tegelrött låter nog rätt mysigt... blanda i lite sand eller nåt, så att det blir struktur på färgen också
                              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                asså inte jag som kommer måla den. det är färdig takplåt som finns i vissa färger. har kollat lite internet nu o mörkgrön/skögsgrön är ju rätt najs!

                                nej det kommer inte vara galler för

                                Kommentar

                                Arbetssätt...