Funderar på Sparvpapegoja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #61
    enligt andra på ett annat forum så blir de större än sparvarna men jag vet ju inte så. aja det tål att tänkas på

    k-rauta skulle få hem nät nästa vecka så jag kunde komma o kolla på. de har ju virke också så det blir nog en tur till dom nästa vecka eller så.

    joo jag får nog införskaffa en "fågel" dammsugare som kan stå i vardagsrummet så jag kan damsuga varje dag :P haha

    hur stabilt är det där nätet? kan jag bygga så här som jag tänkt utan några tvärreglar?

    måste komma på nått smart med en lucka/dörr också.

    hade ju tänkt sätta nätet på utsidan men det kanske är dumt?
    Bifogade filer

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #62
      bumpar gillar att bumpa

      Kommentar

      • Inka
        • July 2005
        • 1233

        #63
        Minimimått för fågelburar enl L80

        Fågelns längd Minsta tillåtna yta Minsta mått på längsta sidan Minsta höjd

        upp till 15 cm 0,31 m² 0,7 m 0,6 m
        16-20 cm 0,31 m² 0,7 m 0,6 m
        21-25 cm 0,45 m² 0,9 m 0,6 m

        JA, en katarinaparakit blir större än en sparvpapegoja men fortfarande bara 17 cm, vilket ger samma minimimått. Det som skiljer är minsta yta per fågel vid grupphållning, vilket inte borde vara något större problem... du ska ju ändå ha de där 0,31m² i vilket fall som helst.
        Detta innebär att du kan ha 7 katarinaparakiter i buren du tänker bygga medan du kan ha hela 10 sparvpapegojor, vilket ändå inte går på grund av deras aggressivitet.

        Min hembyggda bur är 200x90x180 och nätet är tillräckligt stabilt för att utan problem ha i sektioner som är minst 160x80. Kom bara ihåg maskstorleken, den får max vara 13 mm. Gojorna har duktigt små skallar och kan fastna annars.
        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

        www.kvitter.n.nu

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #64
          här står det för fåglar upp till 15 cm

          okej va bra det där med buren. att jag inte behöver bygga tvär-reglar

          kommer köra på nät som har 13mm. pratat med k-rauta idag. de får hem nät från gunnebo nästa vecka.

          hoppas bara inte det är 25m rullar. för så myclet behöver jag ju inte
          Bifogade filer

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #65
            äh jag läser ju för dåligt.

            du har helt rätt inka.

            jag får ta mig en funderare på vilka fåglar jag vill ha :P

            Kommentar

            • Inka
              • July 2005
              • 1233

              #66
              Hahahaha! Inte är det lätt med de där lagarna och uträkningarna... då och då blir jag galen på det där. Om jag t ex delar av min bur på höjden, så det blir två ovanför varandra, kan jag plötsligt ha dubbelt så många fåglar för att det blir dubbla bottenytor... Vill jag istället ha den helt öppen från golv till tak så måste jag ha färre fåglar, trots att varje fågel då får mer sammanlagt utrymme.

              Läs du på om de olika arterna. Jag lägger alltid ett gott ord för katarinorna eftersom jag på kort tid blivit vansinnigt fäst vid dessa ljuvliga fåglar. Jag gillar deras sätt att klättra omkring och springa längs med pinnarna, hänga i taket och verkligen njuta av att bli duschade med blomspruta. Då hänger de upp och ner i gallret med alla fjädrar uppburrade och vingarna rakt ut, som en fladdermus som gör kvällsgympa innan jakten. Lägg till det urmysiga ljudet och det faktum att de inte skadar andra fåglar, utan går ihop med mindre fåglar utan problem. Hade du bott liiiite närmare hade du gärna fått hälsa på mina.
              Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

              www.kvitter.n.nu

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #67
                haha ja det blir alltid meckigt med regler och mått. blir likadant i akvarievärlden ibland.

                ja jag måste säga att jag är rätt charmad av katarionorna. ska ta mig en funderare.


                jaaa det hade ju varit hur roligt som helst att få komma på besök. det är då typsikt att du ska ha bosatt dig i luleå. haha

                Kommentar

                • Inka
                  • July 2005
                  • 1233

                  #68
                  Bosatt mig och bosatt mig, jag är väl mest född och placerad här.
                  Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                  www.kvitter.n.nu

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #69
                    felfödd då.

                    haha nej såklart inte! :P

                    gluttade in på din hemsida. du har ju ett par st fåglar där hemma om man säger så

                    Kommentar

                    • Inka
                      • July 2005
                      • 1233

                      #70
                      Haha, jo jag har några fåglar. Du påminde mig om att uppdatera min profil och signatur... Hemsidesadressen som stod där är ju inte direkt aktuell längre. Plus att kattkräken hoppat sönder några akvariearmaturer så akvarierna minskat i antal. Har inte ekonomi att hålla på att skaffa nya armaturer hela tiden.
                      Nåväl, hoppas det blir bra nu med allt burbygge och grejande. Mitt häckpar katarinor har nu fått ny inspiration och placerats i häckbur. Jag skulle vara betydligt gladare om hanen slutade para sig med pinnen bredvid honan istället för med henne. Befruktade ägg har de lagt, så uppenbarligen kan han ju men jag blir ändå frustrerad. Det hade känts mer hoppfullt om jag faktiskt fick se att de parade sig ordentligt.
                      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                      www.kvitter.n.nu

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #71
                        haha ja hoppas de "finner ro"

                        nu ska jag ge mig iväg o handla trä o nät o lite så!

                        Kommentar

                        • daniel_i_malmö
                          • April 2002
                          • 1103

                          #72
                          Ursprungligen postat av VisualDarkness
                          Dvärgpapegojor men jag hittar bara infor som inte stämmer med det jag sett/hört med egna ögon/öron. "Dvärgpapegojor räknas inte som en tystlåten papegoja, de har ett gällt och skärande läte som de ofta använder sig av." Tycker mest de sitter tysta på en pinne mysandes mot varandra.
                          Infon du hittat stämmer. Hade ett par som fick ungar med jämna mellanrum. Charmiga fåglar, inte alls tillbakadragna. Blir supertama och trogna om man har dem ensamma och ängnar dem tid. Mina blev ganska tama trots att det var ett par. Brukade sitta i hundens päls och dra hårstrå till sitt bobygge.

                          Namnet 'Lovebirds' eller kärlekspapegojor kommer sig av att de sägs bilda par som håller livet ut. Om de inte har en fågelpartner blir en människa denna partner därför kan de bli riktigt, riktigt tama. Om man särar på paret sägs de bli deppiga. Det är faktiskt det som Hitchcocks 'Fåglarna' handlar om, i början av filmen köper de en kärlekspapegoja i en affär och särar då på ett par - därför hämnas fåglarna.

                          Men de har ett skärande läte som går genom väggar!
                          Malmö Akvarieförening
                          no hope, no harm, just another false alarm

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #73
                            ja då har jag börjat bygga!
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #74
                              det tar sig
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                #75
                                insåg igår att jag inte kommer kunna bygga ihop buren i vardagsrummet. den kommer inte gå in genom dörren till sovrummet. så det får bli två delar o sen bygga ihop inne i sovrummmet. men det ska nog gå.

                                ska nog betsa idag på balkongen när jag kommer hem.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...