Tamråttor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stephanie0134
    • December 2006
    • 120

    #46
    Varför är det dåligt att hon springer omkring på dig? Det är ju bara ett tecken på att hon tycker om dig och att du är trygghet för henne. Men har du provat lägga dig på sängen med henne? Det brukar mina gilla och de skuttar omkring där på min mage och kittlas, och då och då kommer de fram för att pussas också

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #47
      Ursprungligen postat av Jesyca
      Okej.

      Hur lär man råttor att de kan springa omkring på golvet?

      Jag har försökt att sätta min råtta på större ytor som matbord, skrivbord, säng m.m. Men hon blir rädd och springer till mig och gömmer sig på en gång.
      Det betyder att din råtta har torgskräck. Hon tycker lixom att det känns otryggt på stora öppna ytor. Det är ganska vanligt bland råttor. Vilda råttor får ju akta sig för öppna ytor där de lätt kan råka illa ut.

      Ursprungligen postat av Jesyca
      Så min råtta springer runt på mig till hon blir trött, istället för att bli av med energin på stora springytor som golv...
      Du ska ta det som en komplimang. Det är precis som Stephanie0134 säger ett tecken på att hon gillar dig och känner sig trygg hos dig
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Jesyca
        • July 2006
        • 62

        #48
        :

        Ursprungligen postat av Stephanie0134
        Varför är det dåligt att hon springer omkring på dig? Det är ju bara ett tecken på att hon tycker om dig och att du är trygghet för henne. Men har du provat lägga dig på sängen med henne? Det brukar mina gilla och de skuttar omkring där på min mage och kittlas, och då och då kommer de fram för att pussas också
        Ursprungligen postat av batski
        Det betyder att din råtta har torgskräck. Hon tycker lixom att det känns otryggt på stora öppna ytor. Det är ganska vanligt bland råttor. Vilda råttor får ju akta sig för öppna ytor där de lätt kan råka illa ut.

        Du ska ta det som en komplimang. Det är precis som Stephanie0134 säger ett tecken på att hon gillar dig och känner sig trygg hos dig
        Okej, det är ju skönt att hon känner sig trygg när hon är med mig. Men jag kan ibland uppleva det som lite jobbigt när hon springer omkring under tröjan, biter lite hål, och springer fram & tillbax i tröjärmen . Men det är samtidigt roligt!

        Den här torgskräcken, kommer den någonsin att gå över för min råtta?

        Ursprungligen postat av Stephanie0134
        Men har du provat lägga dig på sängen med henne? Det brukar mina gilla och de skuttar omkring där på min mage och kittlas, och då och då kommer de fram för att pussas också
        Jo, det har jag provat- det kittlas när hon springer omkring. Det märks att de tycker att det är roligt!
        Länktips:
        Guppy - Fläckig Pansarmal - Tigerbarb -
        Ancistrus - Platy - Neontetra - Kopparbarb - Rödräv - Merkurius - Sims 2 Djurliv

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #49
          Ursprungligen postat av Jesyca
          Okej, det är ju skönt att hon känner sig trygg när hon är med mig. Men jag kan ibland uppleva det som lite jobbigt när hon springer omkring under tröjan, biter lite hål, och springer fram & tillbax i tröjärmen . Men det är samtidigt roligt!
          Jag lät inte mina råttor komma in under trojan. De fick sitta på mina axlar, i mina händer, i mitt knä, på min mage,osv. Men inte inanför mina kläder.

          Ursprungligen postat av Jesyca
          Den här torgskräcken, kommer den någonsin att gå över för min råtta?
          Kanske inte helt. Hon kanske kommer att slappna av lite, men vill ändå röra sig nära väggar och möbler även i fortsättningen. Det är bara naturligt tycker jag.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Stephanie0134
            • December 2006
            • 120

            #50
            Ursprungligen postat av batski
            Jag lät inte mina råttor komma in under trojan. De fick sitta på mina axlar, i mina händer, i mitt knä, på min mage,osv. Men inte inanför mina kläder.


            Aldrig sitta i tröjan..? Mina råttor skulle avlida om dom inte fick gosa in sig och riva sönder mattes hud

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #51
              Jag tror att det är en vanesak. Om de aldrig får vänja sig vid det när de är små funkar det bra.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Stephanie0134
                • December 2006
                • 120

                #52
                Hehe, jag förstår Och egentligen så skulle det nog vara jag som avled isf, skulle sakna det

                Kommentar

                • Jesyca
                  • July 2006
                  • 62

                  #53
                  :

                  Jag har en helt annan fråga:

                  Jag tror inte att jag har förstått det här när man byter bottenmaterial i buren.
                  Tar man bara bort den "avföring" som man ser (med t.ex. en sked eller mindre spade) och fyller på med mer bottenmaterial? Eller kastar man allt och fyller på med helt nytt bottenmaterial?
                  Länktips:
                  Guppy - Fläckig Pansarmal - Tigerbarb -
                  Ancistrus - Platy - Neontetra - Kopparbarb - Rödräv - Merkurius - Sims 2 Djurliv

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #54
                    Jag bytte ut allting ca 1 gg/veckan. Kisset torkar ju, men det stinker ändå. De gågerna då bottnen såg väldigt smutsig ut sköljde jag den.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Stephanie0134
                      • December 2006
                      • 120

                      #55
                      Jag byter också allt

                      Kommentar

                      • Jesyca
                        • July 2006
                        • 62

                        #56
                        :

                        Okej, då vet jag.
                        Länktips:
                        Guppy - Fläckig Pansarmal - Tigerbarb -
                        Ancistrus - Platy - Neontetra - Kopparbarb - Rödräv - Merkurius - Sims 2 Djurliv

                        Kommentar

                        • Jesyca
                          • July 2006
                          • 62

                          #57
                          :

                          Av en olyckshändelse fick jag veta att min katt gillar zooaffärens "råttblandning" (jag ställde ner matskålen på golvet). Han blev helt galen!
                          Då undrar jag om det är bra att katter äter det. Då tänker jag på (feta) oskalade frön m.m.
                          Länktips:
                          Guppy - Fläckig Pansarmal - Tigerbarb -
                          Ancistrus - Platy - Neontetra - Kopparbarb - Rödräv - Merkurius - Sims 2 Djurliv

                          Kommentar

                          • Stephanie0134
                            • December 2006
                            • 120

                            #58
                            Hah... kan tänka mig att han kanske blir lite dålig i magen ev. Men det är nog inte farligt

                            Kommentar

                            • Jesyca
                              • July 2006
                              • 62

                              #59
                              :

                              Okej, det är bra att veta.
                              Länktips:
                              Guppy - Fläckig Pansarmal - Tigerbarb -
                              Ancistrus - Platy - Neontetra - Kopparbarb - Rödräv - Merkurius - Sims 2 Djurliv

                              Kommentar

                              • Jesyca
                                • July 2006
                                • 62

                                #60
                                :

                                Hur bygger man hyllplan i buren (material)?
                                Hur ska man fästa dem i gallret så att de håller för råttornas tyngd??
                                Senast redigerad av Jesyca; 09 February 2007, 11:49.
                                Länktips:
                                Guppy - Fläckig Pansarmal - Tigerbarb -
                                Ancistrus - Platy - Neontetra - Kopparbarb - Rödräv - Merkurius - Sims 2 Djurliv

                                Kommentar

                                Arbetssätt...