Tamråttor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesyca
    • July 2006
    • 62

    Tamråttor

    Hej,

    Fråga 1:

    För en vecka sedan skaffade jag mig en råtta. Det är min första råtta.
    Det var tänkt att jag skulle låna henne för att se om det fungerade mellan henne och katten (det går prima), och nu blir det så att hon får stanna.

    Från början tänkte jag ha två råttor, men nu blev det ju så att jag bara har en. Då är min fråga:
    Ska jag skaffa en råttkompis, eftersom man inte ska ha ensamma råttor?
    Råttan jag har nu kommer från en zooaffär och är uppskattningsvis 5-6 månader.
    Hur länge ska jag i sådana fall vänta med att skaffa en råttkompis?

    Fråga 2:

    Råttor ska ha färsk mat varje dag, men hur många gånger om dagen?

    ____
    Tack på förhand!
    Länktips:
    Guppy - Fläckig Pansarmal - Tigerbarb -
    Ancistrus - Platy - Neontetra - Kopparbarb - Rödräv - Merkurius - Sims 2 Djurliv
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    #2
    Du ska skaffa en råtta till, av samma kön omgående. Sätt först ihop dem ute på golvet, och fungerar det bra, dvs ingen biter den andra så den blöder kan du släppa in den nya i buren medans du har den äldre kvar ute. Efter ungefär 5-10 minuter kan du släppa in den gamla råttan också får du uppmärksamma så att de inte slåss, men det brukar gå bra.

    Råttor ska ha mat som oss människor, 1 gång om dagen. Retsen av dagen ska de ha tillgång till någon musli, helst inte fröblandning då det är för mycket feta fröer i den. Jag använder själv Euroshoppers fruktmusli, för oss människor. Den köper jag nere på Ica, 1 kg för 11,50.

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Kan vara bra att ha en matfri dag ibland men alltid vattentillgång
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Matfri dag? Jag tror verkligen inte det! Råttor har en mycket snabbare ämnesomsättning än vi så de behöver äta oftare (dvs ha ständig tillgång till mat).

        När jag hade råttor fick de mat en gång om dagen, fast tillräckligt mycket så det skulle räcka hela dan. De hade även fri tillgång till torrfoder och vatten.

        Tänk på att ge dem varierad kost så de får i sig all näring de behöver. Men undvik för kryddig mat choklad och mjölkprodukter. Choklad är giftigt och mjölkprodukter är slembildnade, vilket inte är bra för råttor de lätt drabbas av luftvägsproblem.

        Olika sorters nötter (gärna med skal) och avocado var bland mina råttors favoriter och innehåller bra näring. Jag brukade även blanda vetekli i deras mat ibland för att det innehåller vitamin E som är bra för deras päls. De tyckte även mycket om majs.
        Senast redigerad av batski; 23 January 2007, 14:29.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Dom går som på högvarv när dom äter för fullt varje dag. Större chans att dom lever lite längre med matfri dag ibland. Nu menar jag såklart inte flera dagar i veckan. Honor med ungar ska självklart ha varje dag. Har ingen forskning bakom detta men fött upp många råttor förr och dom mådde då verkligen bra. Sen fick dom både vegetarisk och animaliskt foder, dom äter ju allt dom får tag i.
          Senast redigerad av eriahl; 23 January 2007, 18:24.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Jesyca
            • July 2006
            • 62

            #6
            :

            Okej, då ska jag försöka leta upp en uppfödare i närheten av där jag bor.

            Tack för svaren!
            Länktips:
            Guppy - Fläckig Pansarmal - Tigerbarb -
            Ancistrus - Platy - Neontetra - Kopparbarb - Rödräv - Merkurius - Sims 2 Djurliv

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Kolla att det är rent i alla burarna. Fråga om föräldrarna är syskon tex. Hur många avelsdjur dom har, hanar och honor. Om hanungarna säras från honungarna. Kan vara bra att dom får samma foder som där i början så man inte tvärbyter för magens skull mm mm
              Senast redigerad av eriahl; 23 January 2007, 19:21.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av batski
                Olika sorters nötter (gärna med skal) och avocado var bland mina råttors favoriter och innehåller bra näring. Jag brukade även blanda vetekli i deras mat ibland för att det innehåller vitamin E som är bra för deras päls. De tyckte även mycket om majs.
                Glömde nämna att de åt ungefär samma mat som jag med några undantag (starka curryrätter och annat som de inte tyckte om). Gullök och svamp är inte heller bra.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Stephanie0134
                  • December 2006
                  • 120

                  #9
                  Säger som de andra - skaffa en kompis till din tjej omgående! Ju yngre de är när de ska sättas ihop, ju bättre brukar det gå. Mina råttor har fri tillgång till torrfoder och har två-tre vattenflaskor med vatten. Ger dom färsk mat oftast en gång om dagen. Ibland blir det fler gånger och ibland bara några gånger i veckan. Du kan ge det mesta förutom riktigt sur/stark mat, hårt stekt osv. Det kan ev. ge lite orolig mage/ont i magen. Söt mat är ingen fara att ge mer än att det är onyttigt och bör såklart inte ges ofta. Choklad som någon nämnde är inte giftigt för råttor, men de bör inte få allt för mycket eftersom det är för fett. Ett liten, liten smakprov när du själv äter dödar inte råttan direkt För att vara säker på att råttorna får i sig det de behöver så är det enklast att tänka efter tallriksmodellen.

                  Vad är det för bur du har? Vad ger du för torrfoder? Inredning i buren?

                  Eriahl - jag hoppas verkligen att du inte menar en helt matfri dag utan torrfoder också? Självklart ska de inte behöva sitta utan mat en hel dag!! Råttor är pigga "hyperaktiva" djur oftast (spec. unga honor då ) och man ska självklart inte ge dem mindre mat för det!

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Ungar, parade honor ska ha mat jämt såklart. Men om en vuxen råtta hane/hona får mat till kvällen först är ingen fara men vatten alltid. Nu menar jag som sagt inte flera dagar i veckan eller varje vecka ens. Innan du klipper mig vid anklarna är det kanske bäst att säga att jag inte var en sån som hade hanar och honor ihop ständigt för att pressa fram ungar. Det är djurplågeri i mina ögon, sliter enormt på honorna. Allergisk nu mot råttor tex. Annars är dom väldigt trevliga och smarta husdjur. När jag hade råttor hade jag 1st hane och antalet honor skiftade lite runt 20st så honorna skulle få vila utan att vara parade hela tiden. Egna burar till alla men oparade fick gå tillsammans ibland. Burar så jag kunde sära hanungar från honungar innan dom parade sig med sina syskon. Inga "rasråttor" men höll koll på parningar vem som var vem ålder mm i pärm. I mina ögon verkade råttor med lite mindre mat ibland bli äldre. På den tiden jobbade jag på zooaffär, en del år sen nu men därför jag hade så många råttor OCH för att dom är riktigt trevliga.
                    Senast redigerad av eriahl; 24 January 2007, 05:34.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • Stephanie0134
                      • December 2006
                      • 120

                      #11
                      Att ha bara ha en ensam hane, och så många honor som du parat så låter det i mina öron högst oansvarigt... Så länge de inte alla såldes som ormmat då. Fast då ska hanen ändå få ha minst en _han_kompis.

                      Själv är jag för planerad avel!

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        Är det OANSVARIGT att ha en hane från annat håll än honorna för parning??????? Inte tusan blev alla ormmat och alla honor blev INTE parade med 1veckas mellanrum som du vet, om du nu gör det, att det räcker att ha hane och hona tillsammans för att honan ska bli parad. Nu kanske jag skriver väl surt svar men jag blir ärligt talat FÖRBANNAD när du pratar om hamstrar som är sjuka från affärer. Att det är oansvarigt att jag var omtänksam mot mina råtthonor pga att dom var många och fick vila ordentligt mellan sina kullar. Jag hade alltid åtminstone 1st ny hane på uppväxt tex. Om du inte tycker att jag hade planerad avel så vad tusan är det då??? Jag förde bok på parningar vem som var vem osv osv Nu får du väl ändå ge dig.
                        Jag har varit på besök hos odlare som haft sina råttor för j-vligt med döda råttor i burarna lösa möss. Så kallade seriösa. Men dom var väl f-n så mycket seriösare än mig
                        Senast redigerad av eriahl; 24 January 2007, 12:34.
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • Stephanie0134
                          • December 2006
                          • 120

                          #13
                          Du har iofs rätt i att jag hoppar på dig lite för mycket... Jag vet ju inte hur det egentligen var. Det jag menade med ormmat är att jag hellre ser att ungar från oplanerad avel går till ormmat än hamnar som sällskap och tyvärr ev. senare avel de också. Får jag fråga på vilket sätt det var planerad avel hos dig (nyfiken på andras syn på planerad avel)? Vad var det som gjorde att du valde just dessa djur?

                          Men som sagt, jag vet inte hur du egentligen har gjort med dina, och har skrivit på lite fel sätt också. Förlåt för det...

                          Kommentar

                          • Stephanie0134
                            • December 2006
                            • 120

                            #14
                            Såg nu att jag missat en fråga också: Varför ville du avla på råttorna? Vad var det som gjorde att du tog dessa kullar?

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Det är olagligt att ha råttor ensamma.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...