Tamråttor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stephanie0134
    • December 2006
    • 120

    #16
    Ursprungligen postat av batski
    Det är olagligt att ha råttor ensamma.
    Helt rätt

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #17
      Att jag hade råtta från början var för att dom är trevliga. Att jag odlade/avlade/födde upp många råttor berodde på att jag som sagt jobbade på zooaffär då.. Jag hade dom hemma i ett varmisolerat garage, heter det så? Ingen bil därinne såklart. Ormmat blev det oxå såklart en del.
      Oplanerad/oseriös uppfödning i mina ögon är att inte sära på han och honungar innan dom parar sig med varandra och kanske t o m med mamman. Låta syskon para sig. Ha en hane tillsammans med honor konstant, honorna alltid med ungar och parade.
      Planerad tycker då jag är att du kunde fråga om vilken råtta som helst ålder,när kull, strl på kull, könsfördelning i kullen, om jag sparat någon till avel. Jag födde inte upp för att ha speciella färglinjer, kanske hemskt i dina ögon?
      Ibland parade jag 2st honor samtidigt, bara att klappa dom över ryggen så ser man att man får 2st parningsvilliga samtidigt. Honor med ungar var alltid ensamma eftersom dom "stjäl" varandras ungar så dom kan få svårt att hinna dia ordentligt. Ibland väntade jag med parningar oxå. Jag sparade honor jag själv fött upp som jag visste hur var till sättet och letade hanar på annat håll. Hade honor i olika åldrar oftast. Sen ska man inte ta ungar på för unga råttor eller gamla råttor. Men det vet du säkert. Hade det varit bättre att ha en hane och 2 honor för att få fram råttor till affären i dina ögon?
      Om det nu är olagligt att ha råttor ensamma nuförtiden så var det inte igår jag misshandlade mina råttor med att ha för många honor till hane så honorna fick vila. Fy så hemsk jag var mot råttorna, eller hur.....
      Är det något mer påhopp du vill göra så är det fritt fram att fortsätta eftersom jag verkar så oseriös i dina ögon
      Senast redigerad av eriahl; 24 January 2007, 15:40.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Stephanie0134
        • December 2006
        • 120

        #18
        Nä, dina råttor kanske hade det jättebra ändå! Det jag menar med planerad avel är att man tar kullar med syfte att få en bättre avkomma än vad föräldrarna är. Att man jobbar för att få ett så bra temperament och så friska djur som möjligt. Har de bra färg är det ett plus. Att ställa ut är också en viktig del, då man får ett "kvitto" på att man valt rätt djur och att man har lyckats.

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #19
          Kanske hade det bra??? Jag hade då inga aggresiva och opålitliga djur jag tog ungar på.
          Om man vill få bättre ungar än föräldrarna är det inte så att man inte skulle tagit ungar på dom då? Att vara med på utställningar är säkert bra men betyder inte att råttor eller andra djur är sämre för att dom inte varit med på såna. Du skrev om smittspridning förut. Risken för det borde finnas på utställningar med många djur, eller hur?
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Stephanie0134
            • December 2006
            • 120

            #20
            Ursprungligen postat av eriahl
            Du skrev om smittspridning förut. Risken för det borde finnas på utställningar med många djur, eller hur?
            De flesta som ställer ut är så pass intresserade att de vet att deras djur inte har någon ohyra. Djuraffärer kollar ofta inte sånt. Dessutom är det väldigt noga på utställningar och man torkar av alla ytor mellan varje djur.

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #21
              Inte ens alla veterinärer torkar mellan alla djur har jag märkt. När jag tar blodprover så inte används några handskar mm mm
              Nog kollar affärer att dom har friska djur. Dom bara förlorar på att sälja sjuka. Då menar jag seriösa affärer.
              Du skriver att dom flesta på utställningar kollar sina djur. Räcker med att en eller några till inte bryr sig så kan andras riktigt seriösa få något på sina djur ändå, tyvärr.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • Stephanie0134
                • December 2006
                • 120

                #22
                Ursprungligen postat av eriahl
                Inte ens alla veterinärer torkar mellan alla djur har jag märkt. När jag tar blodprover så inte används några handskar mm mm
                Nog kollar affärer att dom har friska djur. Dom bara förlorar på att sälja sjuka. Då menar jag seriösa affärer.
                Du skriver att dom flesta på utställningar kollar sina djur. Räcker med att en eller några till inte bryr sig så kan andras riktigt seriösa få något på sina djur ändå, tyvärr.
                De veterinärerna blir då rakt inte rekommenderade kan jag lova

                Det är därför man har friskkontroll på utställningar. Man lyssnar på lungor, kollar hur råttan beter sig rent allmänt och kollar i pälsen efter ohyra.

                Kommentar

                • Stephanie0134
                  • December 2006
                  • 120

                  #23
                  Tyvärr har jag inte själv stött på någon riktigt bra djuraffär än, och ingen annan jag känner heller. Men jag har märkt att de som har jobbat/jobbar på djuraffärer brukar ha både annan syn på djur och på djuraffärerna.

                  Säg mig... hur vanligt är det att djuraffärer berättar för kunden att det är lag på att ha minst två råttor? Det är allt för många djuraffärer som säljer alldeles för små burar också. Små hamsterburar till en råtta till exempel. De säljer hjul också, trots att det är rent farligt. Kan fortsätta om du vill

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #24
                    Självklart finns det skitaffärer rent ut sagt. Men det finns bra bara man hittar dom. Har varken du eller någon kompis hittat någon bra har ni haft otur. Ni har såklart åkt genom hela sverige och besökt varenda liten affär förstår jag. När jag jobbade på zooaffär så var då jag/vi noga med att allt från guppy till fåglar av olika slag var ok. Finns säkerligen många andra som var/är likadana.
                    Vad du menar med annan syn på djur är jag osäker på. Menar du att dom tycker det bara är en försäljningsvara är du helt enkelt oförskämd mot många affärer, även idag.
                    Finns många lagar om olika djur som är "väldigt"lätta att tillgodose. Bara hur dom hålls i affärer tex. Tycker oxå att hjul kan vara farligt. En del verkar kunna fungera som giljotiner nästan, lite överdrivet men åt det hållet.
                    Lite intressant förresten att du inte reagerade på blodprovstagning utan handskar..... Känns inte kul när dom inte bryr sig fast man frågar om det. På människor alltså
                    Senast redigerad av eriahl; 24 January 2007, 16:41.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • Stephanie0134
                      • December 2006
                      • 120

                      #25
                      Ursprungligen postat av eriahl
                      Självklart finns det skitaffärer rent ut sagt. Men det finns bra bara man hittar dom. Har varken du eller någon kompis hittat någon bra har ni haft otur. Ni har såklart åkt genom hela sverige och besökt varenda liten affär förstår jag.
                      Nej, självklart har jag inte åkt runt i hela sverige. Men så känner jag många runt om i sverige, så jag behöver inte göra det själv heller. Jag har fortfarande inte hört talas om någon bra djuraffär trots att det pratas om det nästan dagligen.
                      Ursprungligen postat av eriahl
                      När jag jobbade på zooaffär så var då jag/vi noga med att allt från guppy till fåglar av olika slag var ok. Finns säkerligen många andra som var/är likadana.
                      Vad du menar med annan syn på djur är jag osäker på. Menar du att dom tycker det bara är en försäljningsvara är du helt enkelt oförskämd mot många affärer, även idag.
                      Jag är säkert väldigt oförskämd när jag säger så. Men det är den inställningen jag har fått. Låter mycket bra att ni var noga med djuren. Vad hette/heter den djuraffären?
                      Ursprungligen postat av eriahl
                      Finns många lagar om olika djur som är "väldigt"lätta att tillgodose. Bara hur dom hålls i affärer tex. Tycker oxå att hjul kan vara farligt. En del verkar kunna fungera som giljotiner nästan, lite överdrivet men åt det hållet.
                      Tyvärr inte överdrivet... Men det är inte heller bara det som är problemet, som du nog redan vet
                      Ursprungligen postat av eriahl
                      Lite intressant förresten att du inte reagerade på blodprovstagning utan handskar..... Känns inte kul när dom inte bryr sig fast man frågar om det
                      Som jag sa så blir de flesta veterinärer som gör så direkt "utröstade" och får dåligt rykte.

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #26
                        Blodprovstagning utan handskar är alltså på människor tex mig själv. Ett sidospår men ändå. Har frågat men ingen större reaktion mest mummelmummel.
                        Vad den affären heter nu spelar ingen roll. Men den finns kvar. Vill ju vara lite anonym på nätet ibland. Men den kändes roligare förr när det gäller djurutbudet. Men dom är säkert noga med friska djur fortfarande
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • Jesyca
                          • July 2006
                          • 62

                          #27
                          :

                          Ursprungligen postat av Stephanie0134
                          Vad är det för bur du har? Vad ger du för torrfoder? Inredning i buren?
                          Burens mått,
                          Höjd: 79 cm
                          Bredd: 86 cm
                          Djup: 43 cm

                          Jag funderar på att skaffa en större bur...

                          Som foder ger jag zoaffärens "råttblandning", men när den är slut ska jag börja ge en egen blandning.

                          Jag har inte inrett buren så mycket, det är egentligen en fågelbur - så det sitter några fågelpinnar i den. Annars har jag bara en hängmatta (plus matskål och vattenflaska såklart).
                          Jag tänkte vänta lite med inredningen tills jag skaffat en större (högre) bur.

                          Jag funderade lite på när jag låter min råtta träffa den nya råttan. Som nybörjade vet jag inte riktigt hur råttor beter sig när de träffar någon ny, vad gör jag om de börjar slåss?

                          Överallt står det så olika saker som beskriver hur man ska göra när man låter två råttor träffas för första gången. Då undrar jag vilket sätt som är bäst.

                          * Ska man först låta råttorna träffas på en plats i hemmet där ingen av dem varit förut?

                          * Ska man först låta de träffas i buren?

                          * Eller ska man ha dem i varsina burar bredvid varandra så att de lär känna lukten av varandra?
                          Länktips:
                          Guppy - Fläckig Pansarmal - Tigerbarb -
                          Ancistrus - Platy - Neontetra - Kopparbarb - Rödräv - Merkurius - Sims 2 Djurliv

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #28
                            Alternativ 1 är nog bäst. Funkar det inte kan man prova med alt3 eller kanske byta råttan om man får. Ska dom träffas i buren ska den göras ren ordentligt först och lite ommöblering i den, nya råttan in lite före. Men slåss dom har du svårare att komma åt att sära dom åt då.
                            Senast redigerad av eriahl; 24 January 2007, 21:32.
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • Stephanie0134
                              • December 2006
                              • 120

                              #29
                              Alt. 1 är bäst ja Någonstans där ingen har varit förut. Själv föredrar jag att ha rätt tjocka skinnhandskar på mig när jag introducerar djur, för att snabbt kunna gå emellan utan att vara orolig att få fingertoppar avbitna. Buren låter bra, men självklart är det ju bäst att gå efter "ju större desto bättre". Enligt "burräknaren" (vet inte om du har hört talas om den) kan du ha upp till 5 råttor i den. Att släppa in de direkt till varandra i buren kan gå om du känner dina råttor väl och du vet att de inte är elaka mot nykomlingar. Det sämsta alternativet skulle jag säga var alt 3 då de hellre skyddar reviret genom gallret... Att hålla fram en ny råtta så att de andra får lukta på den genom gallret, kan lätt sluta med ett jack i nosen.

                              För mig har det inte kunnat gå bättre med de introduceringar jag haft! Har knappt blivit ett enda pip (förutom Westmale som är riktigt gnällig i vanliga fall också..) och inget bråk alls.

                              Det är bra att du tänker byta mat, då blandningarna man köper ofta är lite för feta. Sockerfri müsli brukar vara en bra grund

                              Kommentar

                              • eriahl
                                • April 2004
                                • 5681

                                #30
                                Att ha bra handskar om man måste skilja dom åt är klokt. Lätt att bli biten av bara farten och misstag. Burarna bredvid varandra med lite mellanrum menade jag så dom inte kommer åt att bita varandra genom gallret precis som du säger. Längesen nu men var in på en affär där dom inte förstod vad som var fel med deras småfåglar. En del verkade tappa fjädrar och en del blev t o m av med något ben. Stod en råttbur tätt emot fågelburen....... Tipsade om att sära på burarna och plötsligt var det inga problem med fåglarna.....
                                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                                Kommentar

                                Arbetssätt...