Tamråttor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #31
    Ursprungligen postat av eriahl
    Om det nu är olagligt att ha råttor ensamma nuförtiden så var det inte igår jag misshandlade mina råttor med att ha för många honor till hane så honorna fick vila. Fy så hemsk jag var mot råttorna, eller hur.....
    Är det något mer påhopp du vill göra så är det fritt fram att fortsätta eftersom jag verkar så oseriös i dina ögon
    Om du menar mig så var det inget påhopp från min sida. Ville bara påpeka att det numera är olagligt att hålla råttor ensamma. Lagen kom till just för att de är så sociala och mår inte bra av att vara ensamma. Så om du höll dem ensamma var det inte så schysst mot dem. Jag antar att du inte visste det.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #32
      Var inte dig jag menade jag var kanske lite otydlig. Många lagar som kommit till sen dess. Sen läste jag om man inte kan hålla dom tillräckligt med sällskap/sysselsatta av människor ska man ha 2st. Ungefär skrivet så det jag hittade om regler hur man ska hålla råttor. Sen tycker jag fortfarande att mina råttor inte hade det dåligt.
      Senast redigerad av eriahl; 25 January 2007, 13:09.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #33
        Det här med hur man ska hålla djur. Man får hålla guldhamsterungar från samma kull tillsammans tills dom är 8veckor. Dom blir könsmogna innan dess. Är det schysst mot dom att riskera syskonparningar och när dom är så unga? Tänker på kommentaren om att jag inte var schysst mot mina råttor.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Stephanie0134
          • December 2006
          • 120

          #34
          Ärligt talat så struntar jag ofta i vad lagen säger. Jag gör det jag känner är bäst för mina djur. Har en ensam dvärghamster här hemma, som bråkade med sin syster när hon levde. Tycker inte att det skulle vara så snällt att sätta ihop henne med en ny liten unge när hon är så gammal och skuttig som hon är.

          Jag planerar att ha fler råttor i min bur än vad lagen tillåter. Får ha 5 råttor i den enligt lag, då de bara räknar med bottenytan. Min bur är en voljär på ungefär 156*50*60 (h*d*b), och kan hålla fler än 5 råttor utan några problem alls. Men inte lagligt eftersom de inte räknar höjden, trots att råttor hellre utnyttjar höjd än bottenyta.

          Så jag ser hellre på saker med sunt förnuft än helt blint på lagen.

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #35
            Nej det är det inte. Alla lagar är inte bra, men att man inte får hålla sociala djur ensamma tycker jag är vettigt. Jag anklagar dig inte för att vara taskig mot dina råttor. Uppenbarligen tänkte du inte på det då. Men man lär sig hela tiden.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #36
              Hamstrar är väl ensamlevande.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #37
                Guldhamstrar är det. När man ska para dom bör man nog hålla lite koll på dom för säkerhetsskull. Ingen blir någonsin absolut fullärd på något. Tycker syskonparning tillåtet nu är värre än mina råttor för längesedan. Sen var man ju inte absolut tvungen att ha 2st råttor om man genom mänsklig kontakt underhöll och stimulerade dom tillräckligt
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • Jesyca
                  • July 2006
                  • 62

                  #38
                  :

                  Ursprungligen postat av batski
                  Det är olagligt att ha råttor ensamma.
                  Var står alla "rått-lagar" någonstans?
                  Länktips:
                  Guppy - Fläckig Pansarmal - Tigerbarb -
                  Ancistrus - Platy - Neontetra - Kopparbarb - Rödräv - Merkurius - Sims 2 Djurliv

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #39
                    Djurskyddslagen.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Stephanie0134
                      • December 2006
                      • 120

                      #40
                      Jag har alltid haft den sparad på datorn, men nu är den borta Ska se om jag hittar nån länk...

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #41
                        Får gå in här och leta lite http://www.djurskyddsmyndigheten.se/
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • Stephanie0134
                          • December 2006
                          • 120

                          #42
                          Djurens rättigheter – vad säger lagen? De flesta av oss gillar eller älskar djur. Vi har husdjur och gillar att besöka bondgården för att få klappa kossor och grisar. Men trots vår kärlek till djur lider många av djuren idag, både inom boskap men även inom den privata sektorn. För […]


                          Precis! Där var den Kom på i samma veva att jag ju inte hade sparat den som länk, utan som dokument... Det var därför jag inte hittade den

                          Kommentar

                          • Jesyca
                            • July 2006
                            • 62

                            #43
                            :

                            Okej, tack!
                            ________
                            Jag tänkte fixa en ny större bur så att den är inflyttningsklar när den nya råttan kommer.
                            De får då först träffas på en plats där ingen av dem varit förut.
                            Ska det ske precis när den nya råttan anlänt, eller ska jag umgås med den först?

                            Sedan kanske ett bra alternativ är att låta den nya råttan först få vara i den nya buren en stund och sedan släpper jag in den "gamla" (eller hur man nu ska säga ).
                            Hur länge ska de då få vara i buren tills jag släpper ut dem?
                            Länktips:
                            Guppy - Fläckig Pansarmal - Tigerbarb -
                            Ancistrus - Platy - Neontetra - Kopparbarb - Rödräv - Merkurius - Sims 2 Djurliv

                            Kommentar

                            • Stephanie0134
                              • December 2006
                              • 120

                              #44
                              Att låta den nya råttan vara i buren innan tror jag kan få lite motsatt effekt. Om de då känner att de hamnat på "fel ställe" och blir lite rädda/oroliga.

                              Jag kan kanske lugna dig lite med att jag själv hade ett ihopsläpp i november, med tre vuxna råttor. Det var verkligen inga problem alls! Inte ens ett enda pip! Så om du dessutom ska sätta ihop med en unge så tror jag att det borde gå lätt. Ungar brukar vara rätt underlägsna ändå

                              Kommentar

                              • Jesyca
                                • July 2006
                                • 62

                                #45
                                :

                                Okej.

                                Hur lär man råttor att de kan springa omkring på golvet?

                                Jag har försökt att sätta min råtta på större ytor som matbord, skrivbord, säng m.m. Men hon blir rädd och springer till mig och gömmer sig på en gång.

                                Så min råtta springer runt på mig till hon blir trött, istället för att bli av med energin på stora springytor som golv...
                                Länktips:
                                Guppy - Fläckig Pansarmal - Tigerbarb -
                                Ancistrus - Platy - Neontetra - Kopparbarb - Rödräv - Merkurius - Sims 2 Djurliv

                                Kommentar

                                Arbetssätt...