Vad för ansvar tar ni för era utekatter?

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JanneN
    • February 2006
    • 191

    Ursprungligen postat av Landfreak59
    Till Anders (shilo)! Jag ska kolla hos djursjyddsinspekören om du hade tillstånd att avliva en enda katt i Skivarp. Du vet väl, att polisen måste ge tillstånd för VARJE enskild katt.
    Jag är osäker om det du säger stämmer
    Jag vet att en viltvårdare/djurinspektör fångade en katt i fälla som avlivades pga att den ej hade halsband, och dom borde ju rimlingen veta vad som gäller
    Själv är jag jäkligt trött på hur folk släpper sina katter vind för våg i tätbebyggt område
    I våran BRF står det tydligt i stadgarna att det är förbjudet att hålla utekatt, det skiter några fullkomligt i, med följd av att vi som har uteplatser har kattskit och kattpiss överallt, desutom repar dom bilarna med sina klor när dom klättrar på dom vintertid när dom söker en varm plats
    Vi har byter sand i sandlådorna på lekgårdarna en jädra massa pengar, kostar 7-8000=- per sandlåda och vi har 6 st, det får alla betala i föreningen via avgiften
    Tycker det är fruktansvärt oansvarigt av kattägaren
    Min uteplats försöker jag skydda med hönsnät på staketet, det hjälper något sånär och jag så fort jag ser någon katt jagar jag bort den
    Men jag har faktiskt full förståelse för dom som tar mer drastiska åtgärder!
    http://akvariefisk.ifokus.se/
    www.bollmoraakvarieklubb.org
    http://www.facebook.com/home.php#!/h...679356840&ap=1

    Kommentar

    • gizmogirl
      • August 2006
      • 2214

      Ursprungligen postat av Shilo
      Nää, och du får inte köra mer än 50kh i tätort....
      Nä och jag kör inte annat än lagligt vilket det är långt ifrån alla som gör.

      Kommentar

      • Landfreak59
        • April 2007
        • 3

        Ursprungligen postat av johannesnk
        våran hund brukar döda kattar, det tycker jag är underbart.
        Då kanske hunden borde försöka smakar på människorkött, finns säkert i närheten....

        Kommentar

        • gizmogirl
          • August 2006
          • 2214

          Ursprungligen postat av JanneN
          Jag är osäker om det du säger stämmer
          Jag vet att en viltvårdare/djurinspektör fångade en katt i fälla som avlivades pga att den ej hade halsband, och dom borde ju rimlingen veta vad som gäller
          Själv är jag jäkligt trött på hur folk släpper sina katter vind för våg i tätbebyggt område
          I våran BRF står det tydligt i stadgarna att det är förbjudet att hålla utekatt, det skiter några fullkomligt i, med följd av att vi som har uteplatser har kattskit och kattpiss överallt, desutom repar dom bilarna med sina klor när dom klättrar på dom vintertid när dom söker en varm plats
          Vi har byter sand i sandlådorna på lekgårdarna en jädra massa pengar, kostar 7-8000=- per sandlåda och vi har 6 st, det får alla betala i föreningen via avgiften
          Tycker det är fruktansvärt oansvarigt av kattägaren
          Min uteplats försöker jag skydda med hönsnät på staketet, det hjälper något sånär och jag så fort jag ser någon katt jagar jag bort den
          Men jag har faktiskt full förståelse för dom som tar mer drastiska åtgärder!
          Säker på att det var för att den inte hade halsband som den avlivades? kan ju vara för att den var förvildad också men att alla tar kontakt med polisen fast de vet att de borde innan det vet jag inte görs överallt tyvärr. Visst det finns oansvariga ägare och det är trist för det är vi andra som får ta smällen som sköter våra katter, men att avliva de är att straffa katterna och de gör inget annat än att följa sin natur. Sandlådor kan man täcka över med nät då håller sig katterna därifrån men då gäller ju att ni själva kommer ihåg att lägga dit det när ungarna lekt klart .Tycker den här diskussionen gått för långt, alla gillar inte utekatter inte jag heller men alla katter har rätt att leva oavsett om det är en ute eller innekatt så ta lagen i egna händer och avliva de tycker jag är att gå för långt.Ta hellre kontakt med katthemmen i närheten som kan ta hand om det hela med hjälp av kommun och polis det tar bättre på de ägare som inte sköter sig.

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            Då kanske hunden borde försöka smakar på människorkött, finns säkert i närheten....
            Kanske det vore en bra idé eftersom det inte är katterna det är fel på utan djurägarna. Håller med om att det borde vara förbud på lösspringande katter inom tätbebygt område. Många vill ha katt men inte besväret, därför släpper de ut dem på morgonen och tar in dem på kvällen.
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • Landfreak59
              • April 2007
              • 3

              Ursprungligen postat av Guy Palm
              Kanske det vore en bra idé eftersom det inte är katterna det är fel på utan djurägarna. Håller med om att det borde vara förbud på lösspringande katter inom tätbebygt område. Många vill ha katt men inte besväret, därför släpper de ut dem på morgonen och tar in dem på kvällen.
              Vettigt svar!

              Kommentar

              • JanneN
                • February 2006
                • 191

                Ursprungligen postat av gizmogirl
                Säker på att det var för att den inte hade halsband som den avlivades? kan ju vara för att den var förvildad också men att alla tar kontakt med polisen fast de vet att de borde innan det vet jag inte görs överallt tyvärr. Visst det finns oansvariga ägare och det är trist för det är vi andra som får ta smällen som sköter våra katter, men att avliva de är att straffa katterna och de gör inget annat än att följa sin natur. Sandlådor kan man täcka över med nät då håller sig katterna därifrån men då gäller ju att ni själva kommer ihåg att lägga dit det när ungarna lekt klart .Tycker den här diskussionen gått för långt, alla gillar inte utekatter inte jag heller men alla katter har rätt att leva oavsett om det är en ute eller innekatt så ta lagen i egna händer och avliva de tycker jag är att gå för långt.Ta hellre kontakt med katthemmen i närheten som kan ta hand om det hela med hjälp av kommun och polis det tar bättre på de ägare som inte sköter sig.
                Eftersom det var min mors katt så vet jag hur det gick till
                tillägas att min mor ej bor i tättbebyggt område utan på "landet"
                Där en badjävel som hyrde ett torp tillkallad en viltvårdaren pga att han sett katten utan halsband, han hade ett elastiskt halsband som han kunde krypa ur om han fastnade, då min mor sett katter som fastnat men ej kommit loss

                Och täcka sandlådor för att det finns folk i föreningen som har katter som springer löst, när det ej är tillåtet, lika i alla föreningar runt om, Jag blir så förbannad att man måste skydda sig mot katter som enl stadgarna inte får springa löst ...Och barn är ju alltid barn Dom täcker sällan efter sig
                Jag blir sur för att en liten klick människor skappar problem för den stora klicken
                Och påpekar man det till en oansvarig kattägare får man bara till svar: Att min lilla nisse gör aldrig något ...Hur F-N vet dom det
                Det är inte så att jag ogillar katter, jag ogillar deras oansvariga ägare
                http://akvariefisk.ifokus.se/
                www.bollmoraakvarieklubb.org
                http://www.facebook.com/home.php#!/h...679356840&ap=1

                Kommentar

                • Tigerlily
                  • February 2007
                  • 36

                  om en av grannens pisskatter kommer å trillar ned i mitt akvarium med pirayor.. gäller strikt ägaransvar då?

                  Kommentar

                  • qenzo
                    • February 2005
                    • 1747

                    Även jag har fått saker förstörda åtskilliga gånger av katter.
                    Jag har vänt mig till ägarna (de få gånger jag vetat vems katt det är) och ALDRIG har jag fått en spänn eller ens ett förlåt.
                    Som markägare har jag rätten att avliva djur (främst hund vad jag vet) som inte låter sig kallas in. Och hade jag varit tamboskapsägare hade rätten varit densamma OM den river eller hotar att riva min boskap.
                    MEN... man BÖR kontakta polis INNAN man skjuter eftersom det då blandar in vapenhanteringen och dess lagar.

                    Jag har börjat att fånga in de katter som förstör för mig (sedan jag flyttade = 0 st) och lämnar av de på polisstationen.
                    Kan tänka mig att det inte är så roligt att lösa ut sin katt där pga sanitär olägenhet.
                    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                    Kommentar

                    • Shilo
                      • June 2005
                      • 170

                      Ursprungligen postat av Landfreak59
                      Till Anders (shilo)! Jag ska kolla hos djursjyddsinspekören om du hade tillstånd att avliva en enda katt i Skivarp. Du vet väl, att polisen måste ge tillstånd för VARJE enskild katt.
                      Nej, det får du inte!!

                      Du får inte föra något vidare som du har hört eller läst, om det inte gäller rikets säkerhet!!! Sorry..

                      Var står att JAG har avlivat nåt djur? Och har JAG nämt "vapen" i något inlägg???
                      Kaniniska hälsningar

                      Shilo

                      Kommentar

                      • Shilo
                        • June 2005
                        • 170

                        Nu börjar emmellertid den här diskusionen urarta med personangrepp och hot, så jag ber att få rekommendera mig. Väl mött ni andra mer "openminded".
                        Kaniniska hälsningar

                        Shilo

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          Låser tråden - är trött på att hålla på att deleta en massa inlägg. Ämnet går tydligen inte att diskutera i en normal samtalston.

                          Våra katter ligger i alla fall nu ute i värmen och har det skönt
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...