Vad för ansvar tar ni för era utekatter?

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Morellen
    • November 2003
    • 4349

    #46
    Ursprungligen postat av Torstensson
    Men kan man inte få ha allmän jakträtt i sin egen trädgård på husdjur som inte hör hemma där? Om jag väljer att INTE ha katt ska jag väl slippa det oxå??

    Alternativet e att "råka" ställa ut ett fat med glycol....
    är alternativet att "råka ställa ut ett fat med glykol tillämpligt på lösspringande barn med?
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

    "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

    Kommentar

    • Marlin
      • January 2005
      • 156

      #47
      Som motvikt till allt negativt vill jag bara berätta att jag tycker att det är roligt när grannkatterna smiter in hos mig och de har aldrig förstört någonting! När jag möter katter ute blir jag också jätteglad (så länge de inte går över en bilväg, då blir jag bara rädd). Det brukar inte vara något större problem att närma sig främmande katter om man tar det lugnt och går ner på deras nivå.
      Mvh,
      Malin

      Kommentar

      • Torstensson
        • June 2002
        • 1964

        #48
        Ursprungligen postat av Morellen
        är alternativet att "råka ställa ut ett fat med glykol tillämpligt på lösspringande barn med?
        Skulle inte tro det. Mina kidds (tonåringar) ser att sockerhalten i substratet på fatet är på tok för liten, så den ratas nog..

        Skämt å sido, man lägger ju ut gift för oönskade gnagare, mullvadar och myror. Visserligen kanske man har svårt att identifiera sig med just myrorna, men råttor och olika typer av möss används ju som sällskapsdjur. Så idén att lägga ut gift för att bli av med oönskade katter ser jag inget fel i alls.. Men givetvis läggs den ut på ett sätt som gör att inte lösspringade barn kan komma åt det.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #49
          Ursprungligen postat av Torstensson
          Men kan man inte få ha allmän jakträtt i sin egen trädgård på husdjur som inte hör hemma där? Om jag väljer att INTE ha katt ska jag väl slippa det oxå??
          Skaffa hund då. Jävligt effektivt.
          Alternativet e att "råka" ställa ut ett fat med glycol....
          Varför inte sätta upp nät så småfåglarna som skiter på bilen fastnar och dör, och ståltrådssnaror för att ta ihjäl rådjuren som äter tulpanlökar och räven som rotar i komposten. En nedgrävd hink halvfull med vatten tar igelkotten som skiter på gräsmattan.

          Jag har väldigt svårt att se det roliga i att människor plågar ihjäl djur. Kanske eftersom jag vet att det faktiskt händer.

          Katter i tätorter har korta liv. Inte så mycket för att de förolyckas, utan för att de dödas. Ofta i praktiken torteras ihjäl, ofta av barn, men även av vuxna.

          Har faktiskt aldrig förstått varför en del har ett sånt irrationellt hat mot just katter. Det är ju inte som om de är farliga eller kan göra nån som helst betydande skada.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Morellen
            • November 2003
            • 4349

            #50
            Ursprungligen postat av Torstensson
            Skämt å sido, man lägger ju ut gift för oönskade gnagare, mullvadar och myror. Visserligen kanske man har svårt att identifiera sig med just myrorna, men råttor och olika typer av möss används ju som sällskapsdjur. Så idén att lägga ut gift för att bli av med oönskade katter ser jag inget fel i alls.. Men givetvis läggs den ut på ett sätt som gör att inte lösspringade barn kan komma åt det.
            Och om det är OK att förgifta katter så att de dör en plågsam död så vore det väl helt OK att göra samma mot andra människors ungar? Jag tycker att det finns så många metoder kvar att pröva innan man sätter ut glykola att man inte ens borde skämta om alternativet.
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

            "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
            (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #51
              Ursprungligen postat av Azur
              Det är ju inte som om de är farliga eller kan göra nån som helst betydande skada.
              ser man lite djupare på vad utekatter gör så ser man att dom kan göra mycket skada.
              kan ju börja med alla fordonsförare som råkar ut för katter som springer framför en.

              höll själv på å nacka en som fick för sej att springa ut mellan 2 buskar igår när jag va ute.
              va de 10cm tillgodo så va det mycket och det lär inte va siste gången detta händer och snart kommer vintern å halkan och då är chansen att jag hinner bromsa inte stor.

              skulle va kul å få reda på hur många cykelolyckor till exempel som är orsakade av katter till exempel har sett 2st på senare tid och med tanke på att dom flesta cyklister inte har hjälm så....
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • swetrot
                • April 2003
                • 966

                #52
                De flesta katter som har ett hem, men är ute ibland, rör sig inom ett ganska så begränsat område. Drar man en cirkel på 250m runt kattens hem, så brukar den hålla sig där om den inte blir skrämd eller jagad. (Eller om det är hankatt som känner doften av en hona som löper).

                Det är inte svårare än att man som kattägare i ett villaområde borde kunna presentera sig för sina närmre grannar och berätta att det här är min katt. Gör den något dumt, så låt mig veta det.

                På samma sätt kan man som den som blir störd vara ganska så säker på att katten som nyss skitit i sina barns sandlåda hör hemma i grannskapet. Det är inte en insändare i tidningen som behövs, utan att man pratar med sina grannar, sätter en lapp på garaget eller vid brevlådan och får kattens ägare att ta sitt ansvar. Ta upp det på vägsamfällighetens möte eller vad man nu har, där alla grannar samlas.

                Tyvärr finns det naturligtvis oansvariga kattägare. Kattägare som inte kastrerar sina djur innan de släpps ut. Det är mycket oansvarigt. Det finns också de som anser att katten måste få springa ute, annars "dör" den av leda och tristess. Det är en helt felaktig uppfattning av kattens matte och husse. Däremot blir det lite jobbigare för dem att hålla katten under uppsikt och hålla fönster och dörrar stängda.

                Men som vid de flesta andra konflikter så är det inte luftpistoler, fat med glykol eller rävsaxar som är rätt metod. Prata med varandra istället. Hjälper inte det, så är det förmodligen mindre besvär att fånga in katten och ringa till kommunen så att de får ta hand om den. Åtminstone blir det mindre besvär efteråt, eftersom polisen inte behöver utreda jaktbrott, egenmäktigt förfarande, djurplågeri eller framkallande av fara.

                Sedan finns det en del ordspråk som "Man skall inte kasta sten i glashus" och "Man skall hålla rent framför egen dörr". Jag tror att vi alla gör saker som andra människor stör sig på, vare sig det är vår katt som stryker runt i grannskapet, vår hund som skäller, vår motorcykel som mullrar lite för mycket, vår gräsklippare som åkte fram klockan 8 den där söndagsmorgonen eller kanske vår kompis som kräktes i grannens rabatt förra kräftskivan. (Det var visst då stereon stod på och spelade högt sent på kvällen också). Lite mer tolerans i vårt samhälle skulle understundom göra det en hel del lättare att leva i vår värld.

                Kommentar

                • svensdotter
                  • March 2005
                  • 247

                  #53
                  Ursprungligen postat av swetrot
                  De flesta katter som har ett hem, men är ute ibland, rör sig inom ett ganska så begränsat område. Drar man en cirkel på 250m runt kattens hem, så brukar den hålla sig där om den inte blir skrämd eller jagad. (Eller om det är hankatt som känner doften av en hona som löper).

                  Det är inte svårare än att man som kattägare i ett villaområde borde kunna presentera sig för sina närmre grannar och berätta att det här är min katt. Gör den något dumt, så låt mig veta det.

                  På samma sätt kan man som den som blir störd vara ganska så säker på att katten som nyss skitit i sina barns sandlåda hör hemma i grannskapet. Det är inte en insändare i tidningen som behövs, utan att man pratar med sina grannar, sätter en lapp på garaget eller vid brevlådan och får kattens ägare att ta sitt ansvar. Ta upp det på vägsamfällighetens möte eller vad man nu har, där alla grannar samlas.

                  Tyvärr finns det naturligtvis oansvariga kattägare. Kattägare som inte kastrerar sina djur innan de släpps ut. Det är mycket oansvarigt. Det finns också de som anser att katten måste få springa ute, annars "dör" den av leda och tristess. Det är en helt felaktig uppfattning av kattens matte och husse. Däremot blir det lite jobbigare för dem att hålla katten under uppsikt och hålla fönster och dörrar stängda.

                  Men som vid de flesta andra konflikter så är det inte luftpistoler, fat med glykol eller rävsaxar som är rätt metod. Prata med varandra istället. Hjälper inte det, så är det förmodligen mindre besvär att fånga in katten och ringa till kommunen så att de får ta hand om den. Åtminstone blir det mindre besvär efteråt, eftersom polisen inte behöver utreda jaktbrott, egenmäktigt förfarande, djurplågeri eller framkallande av fara.

                  Sedan finns det en del ordspråk som "Man skall inte kasta sten i glashus" och "Man skall hålla rent framför egen dörr". Jag tror att vi alla gör saker som andra människor stör sig på, vare sig det är vår katt som stryker runt i grannskapet, vår hund som skäller, vår motorcykel som mullrar lite för mycket, vår gräsklippare som åkte fram klockan 8 den där söndagsmorgonen eller kanske vår kompis som kräktes i grannens rabatt förra kräftskivan. (Det var visst då stereon stod på och spelade högt sent på kvällen också). Lite mer tolerans i vårt samhälle skulle understundom göra det en hel del lättare att leva i vår värld.
                  tack för ett oavbrutet förnuftigt inlägg! Ett av de få i den här diskutionen.

                  som det står i signaturen :
                  "Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problemen vi skapat med det gamla sättet att tänka. "
                  blondin!

                  Kommentar

                  • Marie J
                    • January 2004
                    • 10616

                    #54
                    Jag har 2 hundar och 2 katter och bor i lägenhet.

                    Mina 2 hundar är kopplade om jag inte går en väldigt lång promenad där jag kommer ifrån all bebyggelse och vägar för att vara säker på att inte skrämma någon med en lösspringande hund. Mina hundar är lydiga när det gäller inkallning så det är inga problem när om jag möter någon. Jag plockar upp mina hundars avföring då jag anser att det är min skyldighet. I mitt område är det ganska hundtätt och har även väluppfostrade kamhundsraser och korsningar. Problemet är alla dessa hundägare i 40-60 åldern med småhundar som har dom lösa så de springer fram till mina hundar så det blir slagsmål. De plockar heller inte upp hundkiten.

                    Mina 2 katter har jag valt att bara ha inomhus då jag anser att det är olämpligt att ha lösa katter i ett lägenhetsområde då de förstör för de andra boende med sitt kissande och bajsande och rivande. Katterna är en stor lycka för familjen och för mina grannar med då jag har dom inne. Det finns många katter som man möter på nätterna när man kommer hem som står och jamar utanför sin port då ägarna är oansvariga och inte tar in dom. Jag har också vid ett flertal tillfällen sett människor som sparkar och kastar saker på katterna då de är på fel ställen som tex sandlådor, rabatter i bottenvåningarnas privata rabatter.

                    Ni som är kattägare älskar väl era djur? Då borde ni ha dom inne om ni bor i ett tättbebyggt lägenhetsområde. För allas trevnad. För grannsämjans skull. Alla ska väl kunna trivas i sitt område, även dom som inte gillar djur, är allergiska, eller dom som inte vill ha kattskit, hundskit mm överallt.
                    /Marie.

                    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #55
                      Ursprungligen postat av Raven
                      Ursprungligen postat av Azur
                      Det är ju inte som om de är farliga eller kan göra nån som helst betydande skada.
                      ser man lite djupare på vad utekatter gör så ser man att dom kan göra mycket skada.
                      kan ju börja med alla fordonsförare som råkar ut för katter som springer framför en.
                      Endast ett problem för cyklister + resultatet av otillräcklig uppsikt och för hög hastighet - det kunde lika gärna varit en hund, hare eller rådjur. Eller ett barn.
                      Kan nåt rusa upp på vägen får du anpassa farten till den risken. Hög hastighet i ett villaområde med buskage alldeles intill vägen är helt enkelt en dålig idé.

                      Sen är det iofs sant att cyklister ofta inte följer den trafikregeln heller - jag har t.ex. sett en cyklist som cyklade och pratade i mobiltelefon på odengatan så hon inte klarade att stoppa vid rödlyset, och hade garanterat inte kunnat stanna för nån katt - men som trafikant får man faktiskt räkna med att det kan dyka upp hinder på vägen.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #56
                        jovisst Azur man kan ju inte blåsa på i 100 typ men skulle ja själv köra saktare än ja redan gör skulle polisen beslagta mopeden för olaglig parkering.
                        ja kör sällan fortare än 25 på väg eller 5-15 på cykelbanor till exempel så att köra saktare från mitt perspektiv kommer inte på frågan.

                        hundar har jag inte haft problem med på mer än 5år.
                        rådjur har jag heller aldrig haft problem med.
                        dovhjortarna ja mött har alltid flyttat på sej om dom stått på väg.
                        harar har jag sett över 800st sen jag började köra moppe för över 5 år sen och varit tvungen att bromsa 3-4ggr typ alla andra har flyttat på sej.
                        katter däremot är överrepresenterade.

                        kan man verkligen kalla nån som cyklar och pratar i mobiltelefon cyklist finns andra i mitt tycke mer passande namn

                        Det är inte svårare än att man som kattägare i ett villaområde borde kunna presentera sig för sina närmre grannar och berätta att det här är min katt. Gör den något dumt, så låt mig veta det.
                        det skulle kanske funka i ett villaområde men själv bor jag mitt i kvillestan göteborg och där funkar det tyvärr inte.
                        finns inga villor i närheten utan bara stora hus med många lägenheter.

                        Marie J håller med i det du skriver.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • HazelCR

                          #57
                          Som nybliven kattägare har jag följt tråden med stort intresse. Jag måste motvilligt erkänna att jag har svårt för detta med innekatter. Jag har också väldigt svårt att förstå hatet mot katter som vissa uttrycker med sina inlägg.
                          Mina två katter kommer fortsättningsvis att få vara utekatter. Den uppfattningen har inte denna tråd kunnat rucka på. Däremot förändras min uppfattning av människor här på zoopet och de personer som bara beskrivs i några inlägg.

                          Kommentar

                          • Linda_A
                            • March 2005
                            • 1479

                            #58
                            Ursprungligen postat av Marie J
                            Jag har 2 hundar och 2 katter och bor i lägenhet.

                            Mina 2 hundar är kopplade om jag inte går en väldigt lång promenad där jag kommer ifrån all bebyggelse och vägar för att vara säker på att inte skrämma någon med en lösspringande hund. Mina hundar är lydiga när det gäller inkallning så det är inga problem när om jag möter någon. Jag plockar upp mina hundars avföring då jag anser att det är min skyldighet. I mitt område är det ganska hundtätt och har även väluppfostrade kamhundsraser och korsningar. Problemet är alla dessa hundägare i 40-60 åldern med småhundar som har dom lösa så de springer fram till mina hundar så det blir slagsmål. De plockar heller inte upp hundkiten.

                            Mina 2 katter har jag valt att bara ha inomhus då jag anser att det är olämpligt att ha lösa katter i ett lägenhetsområde då de förstör för de andra boende med sitt kissande och bajsande och rivande. Katterna är en stor lycka för familjen och för mina grannar med då jag har dom inne. Det finns många katter som man möter på nätterna när man kommer hem som står och jamar utanför sin port då ägarna är oansvariga och inte tar in dom. Jag har också vid ett flertal tillfällen sett människor som sparkar och kastar saker på katterna då de är på fel ställen som tex sandlådor, rabatter i bottenvåningarnas privata rabatter.

                            Ni som är kattägare älskar väl era djur? Då borde ni ha dom inne om ni bor i ett tättbebyggt lägenhetsområde. För allas trevnad. För grannsämjans skull. Alla ska väl kunna trivas i sitt område, även dom som inte gillar djur, är allergiska, eller dom som inte vill ha kattskit, hundskit mm överallt.
                            Jag håller med dig fullt och så agerar jag med när det gäller min hund.

                            HazelCR: Jag vet inte vem du pratar om men jag känner mig träffad då jag startade tråden.
                            Jag har ALDRIG skrivit att jag hatar katter och jag har inte sett någon annanskriva det heller. Jag tycker inte att man ska ta och döda några katter eller liknade. Men jag anser dock, skaffar man katt så tar man på sig ansvar. Så enkelt här det. Och då ska jag som icke kattägare slippa katter hos mig och på mina saker.

                            Sen vill folk ha okänd katter hos sig m.m. så är det ju bra för dem.
                            Men kan jag tycka att det är oförskämt att säga som azur gör, att skadan som katter gör inte är speciellt farlig. För mig som får mina saker förstörda är det väl ett problem???
                            Även om du inte anser att det räknas till ett problem.
                            Jag skulle aldrig få för mig att säga till någon som blev biten av en hund att säga ja men det var inte så farligt, det finns värre saker.
                            Eller att min hund skulle springa fram och hälsa på folk, det är ju inte så farligt för min del men det är ju kanske farligt nog för de personer som är rädda.
                            //Linda

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #59
                              Ursprungligen postat av Linda_A
                              Jag har ALDRIG skrivit att jag hatar katter
                              Jag tycker inte att man ska ta och döda några katter eller liknade. Men jag anser dock, skaffar man katt så tar man på sig ansvar. Så enkelt här det. Och då ska jag som icke kattägare slippa katter hos mig och på mina saker.
                              instämmer fullt ut.
                              hade ja varit katthatare hade ja inte haft en liten en bredvid mej i soffan just nu till exempel.

                              det tråkiga med många konversationer om djur som hundar å katter är att djuret får skiten när det egentligen är ägaren som ska ha den.

                              en katt vet oftast inte sitt eget bästa men ändå släpps många ut i trafiken.
                              nåt som är tabu när det gäller barn till exempel.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              • Linda_A
                                • March 2005
                                • 1479

                                #60
                                Plus att när vi pratar om utekatter idag med så finns det en kattägare som jag tycker är helt underbar i vårt område. Hon tar ut sin två katter och sitter med dem hela tiden och låter dem leka av sig på våran gård. Jag blir så glad varje gång jag ser henne och hennes två otroligt söta katter.
                                //Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...