Vad för ansvar tar ni för era utekatter?

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torstensson
    • June 2002
    • 1964

I mitt bostadsområde är det en ordningslag fattad av kommunen, en kommunal lag alltså. Den är lika gällande som andra lagar. En enskild förening kan nog inte stifta egna lagar hur som helst, men kan säkert motionera om ärendet till kommunstyrelsen.

Problemet är just att folk inte tar sitt ansvar. Så det e kanske inte så konstigt att man blir aningen lack..

ps. Kjell, i Borgholms kommun på Öland är det tillåtet att rasta elefanter. Det finns till å med en anvisad badplats för just dom, så dra inte alla över en kam nu..
    Senast redigerad av Torstensson; 20 September 2005, 11:19.

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Administrator

• December 2001
      • 48148

Kjell, i Borgholms kommun på Öland är det tillåtet att rasta elefanter. Det finns till å med en anvisad badplats för just dom, så dra inte alla över en kam nu..
      Det var som sagt det som jag inte gjorde - utan olika "regler" gäller utifrån vilket djur det handlar om.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• gladys
        • March 2005
        • 1962

QUOTE=Torstensson]
        Grejjen e att om jag, som är päljsdjursallergiker, väljer att bo i ett bostadsområde i stan som har regler att katter och hundar skall vara kopplade utomhus för att om möjligt undvika det som jag är allergisk mot, varför kan inte då katt/hundägarna respektera det??
        [/QUOTE]

"Bostadsområdet" kan väl knappast kräva att man har hunden kopplad!? Vaddå blir man vräkt eller??
        Det är ju trots allt lagligt att ha hundar okopplade.
        En del löshundar kanske behöver lite lydnads träning, men det är ju isåfall hundägarens ansvar/skyldighet. Man kan omöjligt anpassa lagar och regler efter varje individ.
        Däremot tycker jag att samma regler ska gälla för både hundar och katter.
        Quidquid latine dictum sit, altum viditur

Kommentar

• Raven
          • February 2005
          • 15385

Ursprungligen postat av gladys
          Det är ju trots allt lagligt att ha hundar okopplade.
          är väl lag på att hundar ska va kopplade under sommarhalvåret för att inte störa djuren i naturen när dom har "små" hemma.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• jolon
            • December 2002
            • 1075

Jag vet inte hur alla andra resonerar men våran katt går ute på eget bevåg, föreningen kräver halsband om katterna inte har det så DÖR DOM annars så täcker ägaren till katten eventuella skador,, jag vet inte vad ni lever i för samhällen men vårat system funkar ganska bra..
            My internet should be readonly.

Kommentar

• Torstensson
              • June 2002
              • 1964

Du menar att Du låter katten ta risken för att Du e för lat att ha den kopplad??

Låter lite som när jag tyckte att man kunde ställa ut ett fat med glycol. Det e ju katten som avgör om den vill smaka!!

Kommentar

• Inka
                • July 2005
                • 1233

Mina katter går definitivt bara inne så länge som vi inte bor ute på landet. Jag är livrädd för att katterna ska bli skadade av bilar eller elaka människor. Inte heller är det särskilt trevligt med katter som sprayar urin på andra människors utemöbler, altaner mm. Problemet är ju inte i grunden själva katten men det är den som tar stryk rätt ofta (eller nån annan katt). Jag menar, man hör ju om folk som fått katten skjuten med hagel, hängd eller dränkt i bensin och bränd. Vissa människor kan göra totalt sjuka saker bara de retar upp sig tillräckligt. Jag har dessutom en vän som är livrädd för katter och vet en som inte ens vågar vara ute på sin egen tomt för att grannarna skaffat utekatt. Det glömmer man ofta, att människor inte bara kan vara rädda för hundar utan även för katter.
                C.Ciklid- Jag säger som Raven, testa ättika. Använde det innan vår hankatt blev kastrerad och la en storpöl med tvättäkta hankattsurin i sängen. Funkar bra! Enda negativa grejen var väl att sängen luktade ättika. Dock hellre det än hankattspiss.
                Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

www.kvitter.n.nu

Kommentar

• northspawn
                  • June 2005
                  • 14

Funderar om ni anser att en iller har samma rättigheter som en "utekatt"

Bara undrar,funderara på att släppa ut honom i bostandsområdet.
                  Skulle han bita någon, så har jag väl inget ansvar.
                  han skulle bara göra nytta, tar alla odrägliga fågelungar på våren,så vi skulle slippa fågelkvitter o dyl.Kanske dax att slänga selen och släppa honom fri

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Administrator

• December 2001
                    • 48148

Du menar att Du låter katten ta risken för att Du e för lat att ha den kopplad??
                    Våra katter får gå lösa för att de då får ett bättre liv - även om det är möjligt att det blir något kortare (verkar dock inte så).

Funderar om ni anser att en iller har samma rättigheter som en "utekatt"
                    Olika förhållanden gäller för olika djur efter deras behov - jag släpper till exempel inte ut mina fiskar eftersom deras behov är helt annorlunda än katternas
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• northspawn
                      • June 2005
                      • 14

Jag vet att olika djur har olika behov,men oavsett vilka djur man har så har man väll ansvar för dem.
                      Har inte igentligen något imot att katter går lösa,så länge som kattägaren tar ansvar om något händer.Samma grundansvar som man har för hund,iller ,reptiller osv.
                      Vad menar jag då med ansvar för katt tex
                      jo ex
                      1.katten ska vara märkt ,namn tel dyl ifall något har hänt
                      2.katten ska ha bjällra (hmm hur det nu stavas,förmycke Whisky i kväll)

Så en liten fråga bara till er som har katt, tar ni in dem på kvällen/natten elr bestämmer dem själva sina ute/inne tider.Vilken tillsyn har ni på dem ,menar ser till att dem får i sig föda,hur länge sedan dem åt.Om dem har skadad sig osv
                      Bara undrar,om jag skulle ha katt så skulle jag vara väldigt orolig om han inte kom hem.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Administrator

• December 2001
                        • 48148

katten ska ha bjällra
                        Då tar den inga möss så det är definitivt inte aktuellt.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell

Kommentar

• northspawn
                          • June 2005
                          • 14

Ok dumt förslag på bjällra om du vill att den ska ta möss.
                          varför jag föreslog det var att katter dödar 5000.000 till 1000.000 fåglar på ett år i sverige (enlig sof )

Kommentar

• Raven
                            • February 2005
                            • 15385

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            katten ska ha bjällra
                            Då tar den inga möss så det är definitivt inte aktuellt.
                            vet inte om det stämmer men det har sagts till mig att katter kan lära sej att smyga så bra så en bjällra inte hörs.

Kommentar

• Inka
                              • July 2005
                              • 1233

Det är hursomhelst inte så väldigt bra att katter tar småfågel och ekorrar och så. Om de kunde hålla sig till möss och sånt som förökar sig med blixtens hastighet... men tyvärr är det inte alltid så. Vet några barn som höll på att gå i taket för att de fick en ekorrskalle på trappan.
                              Northspawn- Din iller skulle säkert ha förbaskat kul ute!
                              Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

www.kvitter.n.nu

Kommentar

• Raven
                                • February 2005
                                • 15385

har haft iller och det är inget djur man släpper lös.
                                även i koppel måste man va mycket försiktigar eän med hund då dom mycket väl kan sticka in i minsta håla.

Kommentar

Arbetssätt...