Vad för ansvar tar ni för era utekatter?

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    I Bälinge fanns en svart utekatt hos rörmokaren som blev 18 år.
    Själv hade jag en utekatt där som sedan dess flyttat lite hit och dit.
    Minst 1/4 Norsk skogskatt förresten.
    Lever fortfarande - 16 år gammal.
    Smarta katter lever länge - även som utekatter.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • JanneN
      • February 2006
      • 191

      I min Brf-förening står det i stadgarna att man inte får ha katt lösspringande
      Men tyvärr anser sig ett antal kattägare i föreingen vara lite förmer än andra och skiter blanka fan i det
      I våras när jag skulle göra i ordning vår uteplats så slutade jag räkna efter 25 kattskitar i min rabbat,en rabbat som är ca 4kvm
      Vi har en 7-8 sandlådor till barnen i föreningen som det görs MINST ett sandbyte i varje sommar pga dessa "ljuvliga" lösspringande djur till en kostnad av ca 7-8000 per sandlåda/gång
      Jag är själv uppväxt med katt på "landet" 5000kvm stor tomt,stora allmäningar så där var det aldrig några problem , men att hålla katt som får gå ut i tättbebygt område är inte bara oansvarigt utan otroligt respektlöst mot sina medmänniskor
      Dom flesta grannar häromkring vittnar om nerpissade dynor/kläder/uteplatser, kattskit i rabbater,repade huvar/tak på bilar...vad kostar inte det för att era små "söta ljuvliga" katter ska vara frispringande
      Dom flesta hundägare har större kontroll över sina hundar och tar reda på efter dom,men kattägare har någon slags "frizon" så fort katten går ut genom dörren och behöver inte ta ansvar för dess handlingar så som en hundägare får göra
      http://akvariefisk.ifokus.se/
      www.bollmoraakvarieklubb.org
      http://www.facebook.com/home.php#!/h...679356840&ap=1

      Kommentar

      • solbacka
        • January 2004
        • 3952

        Mina katter springer ute och inne, de har kattlucka. Men jag bor på landet utan grannar.
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          Mina katter är 10, 12 och 13 år. Det brukar vara så om katten överlever de första året så klarar de sig sedan.
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            I tättbebyggt område är det fel att bara släppa ut katten i mina ögon. Då är sele med rullkoppel ett bättre alternativ. Bättre för både grannar och katter. Hade en utekatt, kastrerad hane, som blev 16år. Iofs var han stor så han kunde väl ta vara på sig, 8kg vägde han.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • HazelCR

              Ursprungligen postat av JanneN
              I min Brf-förening står det i stadgarna att man inte får ha katt lösspringande
              (
              Just detta har varit uppe till diskussion i bostadsföreningar som jag bott i. Men det har aldrig tagits ett beslut i frågan eller inskrivet i några stadgar därför att i juridisk mening är inte en bostadsrättsförenings styrelse beslutsfattande i denna fråga och därmed kan t.ex. kattägarna i din bostadsrättsföring göra som de vill.

              Styrelsen får inte sätta sig över "lagar och förordningar" som "högre" instanser redan beslutat om?
              Någon jurist kanske kan reda ut detta och förtydliga?
              Senast redigerad av Gäst; 13 August 2006, 06:36.

              Kommentar

              • Jolene
                • April 2007
                • 1

                vet någon?

                Jag bor i en bostadsrätt jag äger alltså min tomt, jag har två hundar och nu undrar jag om någon där ute vet vad som gäller om mina hundar dödar eller skadar grannens katt på min tomt??

                Kommentar

                • HazelCR

                  Ursprungligen postat av Jolene
                  Jag bor i en bostadsrätt jag äger alltså min tomt, jag har två hundar och nu undrar jag om någon där ute vet vad som gäller om mina hundar dödar eller skadar grannens katt på min tomt??

                  Jag har precis besökt min mor, som bor i ett litet radhusområde. Det har flyttat in en del nytt folk med resultatet att det finns 17 katter i det lilla området. Utekatter de flesta av dem. Resultatet torde bli att katterna inte kan hålla sina revir och att de inte trivs. Kanske flyttar en del frivilligt. Men det finns ett alternativ till det, nämligen att områdets nyinflyttade kamphund gör processen kort med någta utekatter. Alltså, lite senare på sommaren kanske jag kan ha ett svar på din fråga. I nuläget vet jag ej.

                  Du får iaf jaga iväg en katt som är på din tomt, men du får inte fånga den och tortera. Men det är du det.

                  Kattägare är ersättningsskyldiga, om deras katter förstör, kanske är det detsamma med om din hund förstör.....förstör en katt?
                  Senast redigerad av Gäst; 30 April 2007, 05:00.

                  Kommentar

                  • morrhoppa
                    • October 2006
                    • 755

                    Kan bara att börja med att säga: Gud vad glad jag är att jag bor på landet!!! Våra katter får själva gå ut, hur dem vill när dem vill, liksom alla katter i vår "by". Enda gången vi har hade en annan katt hoss oss var när vår katt löpte.

                    Jag undrar: Varför är det fel att katterna skiter i rabatten? Extra gödning tycker jag, sandlådor förstår jag kan vara jobbigt (även fast jag själv är uppvuxen i en överdimesionerad katttoalett ) även det med möblerna. Skulle kunna tänka mig att katter som pinkar på möbler och inne hos er är okastrerade men jag vet inte...

                    Sen det påståendet om att katter tar mycket fåglar, det är faktist mycket ovanligt att katter kan fånga fåglar. Hur många fåglar dödar inte människan då? vi förstör ju deras naturliga boplatser när vi bygger ut städerna. Sen har katten bott i sveige i ca 1000 år så att det är deras fel att småfåglarna minskar är ganska befängt att påstå.
                    Man blir inte vuxen bara äldre!

                    Kommentar

                    • TinaW
                      • December 2005
                      • 194

                      Ursprungligen postat av Jolene
                      Jag bor i en bostadsrätt jag äger alltså min tomt, jag har två hundar och nu undrar jag om någon där ute vet vad som gäller om mina hundar dödar eller skadar grannens katt på min tomt??

                      Ingen aning... men jag har själv begravt en katt (en iller, tre harar och ett antal fåglar) som mina "gamla" hundar tog död på.
                      Nu bor jag förståss på landet och det är kanske en annan sak... men hur ska du få dina hundar att låta bli katterna som kommer in på deras revir??
                      Jag har själv katter nu för tiden och eftersom jag vet hur mycket dom kan råka ut för har jag valt att låta dom vara innekatter!
                      En del hundar "tål" inte katter... eller andra djur överhuvudtaget!

                      Personligen tycker jag att kattägaren har samma ansvar för sin katt som du har för dina hundar... du kan ju inte komma och begära skadestånd om nån skulle köra på och din lösspringade hund... vad är skillnaden?
                      Jag tycker det hade varit en annan sak om dina hundar sprungit in på deras tomt och haft ihjäl katten... då hade det varit ditt fel!
                      Det är väl ingen som lämnar sin fågel eller mus/hamster utan uppsikt när man vet att det finns katter som grannar??

                      Men om du inte redan gjort det, så kan du väl åtminstånde varna din granne med att dina hundar "hatar" katter och kanske riskerar att bita ihjäl den om den kommer in på din tomt!

                      (Ändrat p.g.a felstavning !
                      Senast redigerad av TinaW; 29 April 2007, 17:59.
                      Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
                      Sov gott min Bina älskling
                      Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

                      Kommentar

                      • drd
                        • March 2004
                        • 5586

                        Jag tillhör dom som har haft katter hemma hos föräldrarna sedans urminnestider men som nu inte har nån längre för min sambo inte tåler katt.
                        Dock så har man ju gott om fisk istället och en HUND som tyvärr hatar katter fastän hon är uppvuxen på bonngård med massa källingar lite varstans.

                        Nu sedan ett halvår tillbaka så har det dykt upp 6-7 kattskrällen i området där vi bor, och nu tillhör jag snart den kategorin människor som hatar lösspringande katter.
                        Ett par hankatter verkar kriga om att revirmärka vår uteplats och min nya grill och dess överdrag.
                        Snart så bussar jag hunden på kattkräken som pissar lite överallt och hoppas att den gör processen kort med dom så man slipper kattpisstanken på baksidan.
                        Sen så brukar det ligga 2-3 st utanför vår lägenhet som försöker ta fåglar som vi matar med lite fröer så det får man väl snart lägga ner oxå för deras eget bästa.
                        Ingen som vet om man blir ersättningsskyldig om ens hund biter en lös katt som pissar på ens uteplats ?
                        ________________________________________________

                        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                        Kommentar

                        • Shilo
                          • June 2005
                          • 170

                          Har tagit 11 katter i kvarteret, 5 med halsband....katterna i soptunnan och halsbanden i ägarnas brevlåda!!!
                          Anledningen till förfarandet är att kattägarna ska uppmärksammas på att det faktiskt finns människor som jag som går efter principen "orsak och verkan".
                          Är inte ägaren rädd om sitt djur, så är inte jag det. Inga katter, inga kattproblem...

                          Allt naturligtvis med hälsovårdnämdens jakträttsinnehavares samtycke, som fö. bistod med fällan...

                          Alla kvarterets kattägare är informerade om förfarandet från dag 1.
                          Senast redigerad av Shilo; 29 April 2007, 01:04.
                          Kaniniska hälsningar

                          Shilo

                          Kommentar

                          • Tintaglia
                            • January 2006
                            • 146

                            Men om nu katten är försedd med halsband visar det ju att ägaren är rädd om katten och angelägen om att folk ska veta att den inte är förvildad. Behöver man då ta livet av katten?? Trodde inte att man fick göra så - åtminstone kan man vara medmänsklig och låta katten gå, när man faktiskt ser att det finns en ägare. Skulle bli skogstokig om min halsbandsförsedda katt blev skjuten... Dessutom tycker jag nog att man kan vara så pass bussig att man låter kattägaren få en chans att ta hand om sin avlivade katt själv - och inte bara kasta den i soptunnan. Det skulle också göra mig skogstokig...

                            Däremot håller jag fullständigt med om att alla hankattsägare borde snudd på bötfällas om de inte kastrerar sina katter - det är inte trevligt att få huset, bilen, garagedörren mm sprejade... Inte heller roligt att ens gamla feta, snälla katt blir ordentligt spöad av kringströvande hankatter så att han inte törs gå hem utan kommer hem efter flera dagar sönderriven, nedpissad och med sönderslitna klor. Kastrerar man katten löser man problemet för några hundralappar, till gagn för både sig själv, katten och omgivningarna.

                            Kommentar

                            • Shilo
                              • June 2005
                              • 170

                              Jag kan skriva spaltmeter efter spaltmeter i det här ämnet, men det är fruktlöst.
                              Om en katt har halsband bevisar det enbart att katten har en ägare (som fö. ALLA katter har), INTE att ägaren är rädd om sitt djur. Hade han/hon varit det hade katten inte synts alls utanför den egna tomten!!!
                              Ägarna är som sagt informerade om kommunens agerande i frågan, men som synes tycks inte bry sig nämnvärt. Katterna försvann den första veckan efter utskicket, men återvände vecka 2. De skulle aldrig lämna bilen olåst en natt, och det är ändå ett dött ting...
                              När diplomati och kommunikation strandar i verkliga livet tar nationer till vapen och då gäller det människor som ska dödas, samma sak även här...det går inte att få en kattägare att förstå att andra har problem med hans/hennes kelgris, då får man lösa problemet mera handgripligen.

                              Kattägare tyck besitta ett barnsligt trots...
                              Jag dryftade kommunens utskick om att katterna skulle saneras av dem om inte ägarna tog sitt ansvar, med en av kattägarna, som svar fick jag att "jag gör som jag vill med min katt", och rent demostrativt stirrar denne mig rakt i ögonen när han släppte ut katten på kvällen. Vad han inte tycks fatta är att den inställningen funkar bara OM han HAR en katt.
                              Det finns ingen anledning alls att låta sin katt gå lös utanför tomten....katten får både mat och husrum av sin ägare (får vi hoppas), så kattens primära behov är uppfyllt. Vill ägarna att kelgrisen ska träffa andra katter, ja då får de starta en förening för detta, typ "brukshundsklubben", om den nu inte redan finns.

                              Naturligtvis kan man ju asfaltera alla rabatter, så är problemet med kattskiten borta, men vem ska betala det, kattägaren? Och alla kan ju bygga inglasade uterum för att skydda sina utemöbler, kuddar o.s.v., bygglovskostnaden och mtrl betalas också av kattägaren. Hyresvärdar ska tvingas att bygga garage som skydd för bilarna, kostnaden debiteras hyran för kattägarna....

                              När allt kan lösas med en sele och ett koppel, eller lina!!!!
                              Senast redigerad av Shilo; 29 April 2007, 11:22.
                              Kaniniska hälsningar

                              Shilo

                              Kommentar

                              • gizmogirl
                                • August 2006
                                • 2214

                                Du får inte avliva en katt utan polistillstånd sen spelar det ingen roll hur dåliga kattägare det är så är det det står i lagen. Det finns dåliga kattägare helt klart och kommunerna ja de verkar handlingsförlamade i de flesta fall.Jag är kattägare men har den i koppel för jag anser inte att katter ska springa lösa de heller. Sen finns det kommuner som tyvärr enbart har kravet att katterna ska vara försedda med halsband så är de under tillsyn men det är ju inte sant en katt under tillsyn ser man .Jag förstår alla som gör som du absolut men tyvärr det löser inget för de som på det viset mister sina katter de skaffar snart en ny.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...