Vad för ansvar tar ni för era utekatter?

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tintaglia
    • January 2006
    • 146

    Jag förstår att du blev ilsken på den provocerande kattägaren - han verkar inte alls vara någon ansvarskännande kattägare. Dels sätta kattens liv på spel och dels sätta ut katten för natten (om den nu var det han gjorde) - man kan hålla katten inne på nätterna tycker jag. Man släpper ju inte ut sin hund för natten??!

    Men halsbandsfrågan håller jag inte med om. Alla katter har för det första inte en ägare, tyvärr. Hört talas om sommarkatter? Folk som flyttar och lämnar katten kvar? Katter som rymmer hemifrån och slår sig ner någon annanstans? Om man orkar sätta på katten halsband (med tel.nr då förstås) tycker jag nog att man är angelägen om att visa för omvärlden att man t ex önskar få reda på om den blivit påkörd eller hamnat i en fälla. Åtminstone få ett telefonsamtal så att man får chansen att hämta tillbaka sin katt. Och försöka se till att den håller sig på tomten. För visst går det ju - som du säger - att hålla dem där med lite pyssel, om den nu är så att man har katthatare till grannar. Kan man bygga hundgårdar så kan man ju bygga en kattgård. Man kan ha dem ute på lina någon timme om dagen, kräver dock att man är hemma och har tid att trassla loss den emellanåt.

    Kommentar

    • TinaW
      • December 2005
      • 194

      Shilo: ... varför ska katterna straffas för att du inte gillar ägarnas agerande?? För katter är det naturligt att märka revir (även kastrerade) och gräva ner sin skit i rabatten... oavsett vems rabatt det är!
      Sitter du och skjuter på hundar som pissar på din häck eller brevlåda också??
      Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
      Sov gott min Bina älskling
      Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        Shilo: Låter nästan som att du är stolt över att ha dödat 11 katter inkl katter med halsband där du kan få kontakt med ägaren??? Att vara stolt över en sån sak är ju sjukt. Har dom halsband brukar ju telnr stå. Kan vara innekatt som smitit ut och ägaren har t o m halsband/tatuerad i örat om den smiter ut tex och vill ha hjälp att få tag i katten igen. Jag är kattmänniska men avskyr verkligen oxå att katter skiter i sandleklådor, rabatter märker revir mm mm. Men jag avskyr oxå all hundskit som kommer fram på våren tex eller folk som på sommaren oxå struntar i att plocka upp skiten efter sig. Nu har vi ju kattallergi i familjen. Men kunde vi ha katt hade det blivit innekatt med sele för att den skulle få följa med ut. Vi tog en från katthem tatuerade den i örat men allergin blossade upp tyvärr. Nu bor den verkligen på landet och stör ingen som utekatt. Att bussa hunden på ev katt kan sluta som man inte tänkt sig förresten. När jag var liten hade vi en katt som spöade skiten ur en boxer. Tur att den inte fick ögonen skadade iaf. Om man bor i bostadsrätt äger man verkligen tomten? Är det inte föreningen som gör det då förresten. Om vi haft märkt innekatt som råkat smita ut och någon skadar/dödar den medvetet vete tusan vad jag gjort eftersom den pga märkningen kunnat komma tillrätta igen.
        Senast redigerad av eriahl; 29 April 2007, 19:52.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          Jag tycker att det är fel som jag skrev att bara döda rakt av t o m märkta katter. Men förstår oxå att lösspringande katter kan ställa till det med nerpissade hammockar tex och vem vill gräva upp kattskit när man planterar i sin rabatt. Men när en katt är märkt tycker jag självklart man ska ta reda på ägaren och tala om var katten hämtas. Förhoppningsvis en innekatt som smitit ut och då är problemen med den katten löst iaf
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            Om man vill diskutera ämnet så gör det i en hyfsad ton (har just deletat ett antal inlägg).

            Har för övrigt själv 2 utekatter (dom är åtminstone ute när det är varmt och skönt) och det finns väl några katter till i området - rätt lagom för att hålla efter möss i lagom omfattning.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Shilo
              • June 2005
              • 170

              Ursprungligen postat av gizmogirl
              Du får inte avliva en katt utan polistillstånd sen spelar det ingen roll hur dåliga kattägare det är så är det det står i lagen. Det finns dåliga kattägare helt klart och kommunerna ja de verkar handlingsförlamade i de flesta fall.Jag är kattägare men har den i koppel för jag anser inte att katter ska springa lösa de heller. Sen finns det kommuner som tyvärr enbart har kravet att katterna ska vara försedda med halsband så är de under tillsyn men det är ju inte sant en katt under tillsyn ser man .Jag förstår alla som gör som du absolut men tyvärr det löser inget för de som på det viset mister sina katter de skaffar snart en ny.

              Nää, och du får inte köra mer än 50kh i tätort....
              Kaniniska hälsningar

              Shilo

              Kommentar

              • Shilo
                • June 2005
                • 170

                Ursprungligen postat av Tintaglia
                Jag förstår att du blev ilsken på den provocerande kattägaren - han verkar inte alls vara någon ansvarskännande kattägare. Dels sätta kattens liv på spel och dels sätta ut katten för natten (om den nu var det han gjorde) - man kan hålla katten inne på nätterna tycker jag. Man släpper ju inte ut sin hund för natten??!

                Men halsbandsfrågan håller jag inte med om. Alla katter har för det första inte en ägare, tyvärr. Hört talas om sommarkatter? Folk som flyttar och lämnar katten kvar? Katter som rymmer hemifrån och slår sig ner någon annanstans? Om man orkar sätta på katten halsband (med tel.nr då förstås) tycker jag nog att man är angelägen om att visa för omvärlden att man t ex önskar få reda på om den blivit påkörd eller hamnat i en fälla. Åtminstone få ett telefonsamtal så att man får chansen att hämta tillbaka sin katt. Och försöka se till att den håller sig på tomten. För visst går det ju - som du säger - att hålla dem där med lite pyssel, om den nu är så att man har katthatare till grannar. Kan man bygga hundgårdar så kan man ju bygga en kattgård. Man kan ha dem ute på lina någon timme om dagen, kräver dock att man är hemma och har tid att trassla loss den emellanåt.
                Ooo, jag blev inte provocerad, tvärtom tyckte jag det var sorligt..
                Även sommarkatter har en ägare, även om de har övergivit dem...
                Bortsprungna katter har också en ägare, även om han inte är där...
                jämför med barn som rymmer hemifrån, skulle de inte ha föräldrar bara för det.
                Om man sätter ett halsband på katten, betyder det att man inte litar på att katten håller sig inomhus. Sätter man på en sele & koppel är risken elliminerad.

                Som jag påtalade tidigare.....spaltmeter......förstår inte!!!
                Kaniniska hälsningar

                Shilo

                Kommentar

                • Shilo
                  • June 2005
                  • 170

                  Ursprungligen postat av eriahl
                  Shilo: Låter nästan som att du är stolt över att ha dödat 11 katter inkl katter med halsband där du kan få kontakt med ägaren??? Att vara stolt över en sån sak är ju sjukt. Har dom halsband brukar ju telnr stå. Kan vara innekatt som smitit ut och ägaren har t o m halsband/tatuerad i örat om den smiter ut tex och vill ha hjälp att få tag i katten igen. Jag är kattmänniska men avskyr verkligen oxå att katter skiter i sandleklådor, rabatter märker revir mm mm. Men jag avskyr oxå all hundskit som kommer fram på våren tex eller folk som på sommaren oxå struntar i att plocka upp skiten efter sig. Nu har vi ju kattallergi i familjen. Men kunde vi ha katt hade det blivit innekatt med sele för att den skulle få följa med ut. Vi tog en från katthem tatuerade den i örat men allergin blossade upp tyvärr. Nu bor den verkligen på landet och stör ingen som utekatt. Att bussa hunden på ev katt kan sluta som man inte tänkt sig förresten. När jag var liten hade vi en katt som spöade skiten ur en boxer. Tur att den inte fick ögonen skadade iaf. Om man bor i bostadsrätt äger man verkligen tomten? Är det inte föreningen som gör det då förresten. Om vi haft märkt innekatt som råkat smita ut och någon skadar/dödar den medvetet vete tusan vad jag gjort eftersom den pga märkningen kunnat komma tillrätta igen.
                  Jag är inte stolt över nånting, hade jag tillhört maffian eller Hells Angels, så kanske problemet hade löst på ett mer drastiskt sätt, men detta är det mest påtagbara.
                  Glömm inte innan ni gör personpåhopp att detta är sanktionerat av kommunen, och är alltså ingen personlig vendetta av mig mot kattägare. Jag har slenlaggt alla rabatter med "munksten" för att slippa kattskiten, men när de ger sig på mina barn (både katter och ägare), då är måttet rågat.
                  Kaniniska hälsningar

                  Shilo

                  Kommentar

                  • Shilo
                    • June 2005
                    • 170

                    Naturligtvis har både jag och kommunen varit i kontakt med ägarna tidigare...

                    Läser ni inte var jag skrev tidigare..eller är svenskan för svår???

                    Att vissa av er ser rött för en avlivad katt, förstår jag ...de anses t.o.m. som mat i vissa länder. Men att se rött till den milda grad att man kan jaga upp så mycket adrennalin, att man vill misshandla en annan medmänniska för den skull, det fattar jag inte.....och andra sidan görs detta också i vissa länder.......U-länder
                    Kaniniska hälsningar

                    Shilo

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      Nu förstår jag inte vad Hells Angels har med saken att göra? Skulle dom ta hand om kattägaren oxå? Jag känner det inte som att jag gjort direkt påhopp på dig men kommenterat delar av lösningen när det gäller fångade och märkta katter. Att meddela ägaren till en fångad och märkt katt att hålla koll på katten i fortsättningen för annars finns risk för avlivning är inte mycket begärt.
                      Ärligt talat uppskattar jag inte din kommentar om en mer drastisk lösning. Har såklart inte haft med dom du nämner att göra men av andra personliga orsaker jag varit med om begriper jag inte varför du skriver så.
                      Senast redigerad av eriahl; 30 April 2007, 01:03.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • Fiddan
                        • June 2006
                        • 885

                        Vad för ansvar tar ni för era utekatter?

                        Extremt dum fråga..

                        Alla som har en katt vet att man inte kan göra någonting för att tämja den (i princip). alla vi som har utekatt vet att katten kommer hem igen pga två saker. 1 den får mat. 2 den blir kliad. Den skiter i oss och vad vi säger allt är på deras bevåg hela tiden.

                        Man kan inte jämföra en katt och en hund när det gäller ansvar i det avseendet, för vi ägare kan inte påverka vad katten gör utomhus, det enda ni kan göra är att göra så att katten inte vill ligga och sola i era solstolar.
                        skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

                        Kommentar

                        • hansh
                          • May 2004
                          • 269

                          Ursprungligen postat av Fiddan
                          Vad för ansvar tar ni för era utekatter?

                          Extremt dum fråga..
                          Inte alls en dum fråga, självklart skall samma ansvarstagande gälla för hund och kattägare. Klart att du kan påverka vad din katt gör utomhus. Koppeltvång borde gälla för både hundar och katter inom planlagt område (förutom på särskilda rastplatser).
                          Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

                          Kommentar

                          • Landfreak59
                            • April 2007
                            • 3

                            Till Anders (shilo)! Jag ska kolla hos djursjyddsinspekören om du hade tillstånd att avliva en enda katt i Skivarp. Du vet väl, att polisen måste ge tillstånd för VARJE enskild katt.

                            Kommentar

                            • Guy Palm
                              • March 2002
                              • 5720

                              Ursprungligen postat av Fiddan
                              Vad för ansvar tar ni för era utekatter?

                              Extremt dum fråga..

                              Alla som har en katt vet att man inte kan göra någonting för att tämja den (i princip). alla vi som har utekatt vet att katten kommer hem igen pga två saker. 1 den får mat. 2 den blir kliad. Den skiter i oss och vad vi säger allt är på deras bevåg hela tiden.

                              Man kan inte jämföra en katt och en hund när det gäller ansvar i det avseendet, för vi ägare kan inte påverka vad katten gör utomhus, det enda ni kan göra är att göra så att katten inte vill ligga och sola i era solstolar.
                              Tror inte det är så många som har sina solstolar inomhus Annars kan jag inte förstå hur du kan träna din katt att inte ligga och sola i andras solstolar
                              Guy
                              ,Poecilia,SKS,GOC,

                              Kommentar

                              • johannesnk
                                • January 2006
                                • 182

                                Ursprungligen postat av Guy Palm
                                Tror inte det är så många som har sina solstolar inomhus Annars kan jag inte förstå hur du kan träna din katt att inte ligga och sola i andras solstolar
                                våran hund brukar döda kattar, det tycker jag är underbart.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...