Vad för ansvar tar ni för era utekatter?

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firejackan
    • August 2004
    • 616

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    katten ska ha bjällra
    Då tar den inga möss så det är definitivt inte aktuellt.

Det gör dom faktiskt min katt får gå ute hur mkt hon vill.Igår kom hon insläpande med en mus tillochmed.Nästan alla grannar har katter och man blir bra mkt räddare om där kommer en hund rusande mot en än om där kommer en katt stutsande imot en det är självklart ju...
    Älskar alla djur men vissa saker är självklara..

Kommentar

• mohlin
      • January 2004
      • 1487

Vi har en utekatt (bor på landet) och hon är en sjutusan till jägare! Man kan räkna med att hon kommit ni med 4 - 10 möss per vecka under 3 år, men totalt sett 3 (tre) st fåglar. Så att katter skulle ta så många fåglar tror inte jag på. Det är i så fall sjuka eller skadade individer osm inte hinner undan.

Tänk på att fåglar dör hela tiden. Fick en uppgift (nu i fågelinfluensapaniken) att det dör ca 20.000 fårlar OM DAGEN här i Danmark av naturliga orsaker!! Så det finns att ta av. Katterna är inget hot.

Kommentar

• Mogwai
        • November 2002
        • 3021

Är den sommarkatt som lämnas övergiven och sakta ihjälsvältande för att "den är ju ändå ute och är fri" ???
        De katter som jamandes sitter vid stängda portar vid lägenhetshus för att ägaren bor på 5:te våningen och vart borta över helgen men släppt ut katten "för katten klarar sig alltid", även om det då är smällkall vinter med en ca -20 grader.

Många katter idag är födde hemma hos familjer, blivit vana sedan små stapplande kattben att bli kelade med, de är inte födda i ett stall på landet, vilket många trots allt tycks tro. De är mera beroende av oss från början, för vi har själva gjort det så.

Jag skulle aldrig släppa ut varken Oliver eller Musse på egen tass, för Musse är så rädd för alla främmande människor så han drar som ett sporrsträck utan att se sig för vars det är som han springer. Får han syn på en annan katt ska han slåss, och då gäller det att ha bra fäste under skorna då han sätter fart.
        Oliver fryser så fort det blir under 5 grader och krafsar desperat på dörren för att bli insläppt igen, samt tror att alla människor är snälla och dyrkar marken som han går på.
        Vi går helt enkelt ut i sele och koppel och det är idel glada jamningar och skutt och hopp kring benen då selarna tas fram. Sen kan de vara ute på somrarna med öppen dörr och komma in och gå ut som de behagar, kopplena är över 3 meter långa. De kan bara sitta på träbänken och njuta av solen om de så vill. Oliver är väldans duktig på att berätta då det är som han vill att vi ska gå ut, men har upptäckt att det fortfarade är för kallt om tassen att vara ute än så länge. Han längtar verkligen efter sommaren.
        På kolonilotten tycker han inte alls om att vara.
        Vi bor mitt i Centrum, bland bilar, cyklister, och en väldans massa andra människor. De katter som andra haft i området och som släppt ut dem på fri tass har inte blivit speciellt gamla.
        Min första katt däremot som flyttade hem till mina föräldrar, han var utekatt/ innekatt. Han fick gå och komma som han ville, för de hade skogen precis utanför köksdörren. Han kunde fånga både möss, sork och fåglar, men mest möss och sork. Han mådde bra på sitt sätt, liksom Musse och Oliver mår bra idag på sina sätt. Moffe finns inte mer, han tassar 4 ever free i sin katthimmel.

Kommentar

• lenis3
          • June 2004
          • 2254

... kan meddela att jag förhoppningsvis övertalat min kompis att ta en katt från Stockholms katthem om hon köper en kisse! YEY!
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

Kommentar

• desiredillusion
            • February 2006
            • 512

Kan være at jeg har missforstått, men det virker som om mange her inne går etter sine egne erfaringer - og mener det er nøyaktig slik de har erfart som er rett:

-hunder hopper ikke på katter
            -hunder er ofre, katter overgripere
            -katter kan ikke ha bjeller, da klarer de ikke å fange smådyr
            -katter graver/graver ikke ned sitt "fornødne"
            -katter har det best ute i det fri, fordi de er sine egne individer
            -katter i sele/bånd har det fælt
            -katter som bare er inne har det fælt
            -katter angriper hunder, derfor bør de ikke få være der hundene er
            -kattene ødelegger mye (hopper inn gjennom vindu og gjør ugagn, etc)
            -man kan/kan ikke være redd for katter, ta dere sammen..
            -katter liker ikke å ligge på plast

Katter er egne individer - med sterke personligheter (mange av dem iallefall), de er ofte ganske så selvstendige - det stemmer. Mange skaffer seg katt fremfor hund, nettopp på grunn av dette. En hund er ofte mye mer avhengig av eieren enn hva en katt er. Dette er jo ikke nødvendigvis en dårlig ting.

Jeg syns tråden var et bra initiativ for medlemmene her inne til å lufte meninger, men jeg fant ikke svar på utgangsspørsmålet: hvilket ansvar man tar for sine utegående katter? Eneste jeg kom frem til etter å ha lest hele tråden er at katteeiere ikke har ansvar for hva katten gjør, fordi det ikke er noen lov om det, slik det er for hundeeiere

Virker som det eneste som har kommet frem er at det virkelig er eiernes ansvar...

Men igjen, jeg kan ha missforstått deler av innleggene... er endel år siden jeg bodde i Sverige....
            Senast redigerad av desiredillusion; 03 April 2006, 23:36.
            I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

Kommentar

• Raven
              • February 2005
              • 15385

Ursprungligen postat av desiredillusion
              men jeg fant ikke svar på utgangsspørsmålet: hvilket ansvar man tar for sine utegående katter?
              av erfarenhet, inget som helst ansvar whatsoever :/
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• y0da
                • August 2005
                • 1697

Nu har jag inte läst hela den här tråden, mest skummat igenom inläggen.. Men jag förstår inte riktigt vad som menas? Hur ska ägaren kunna ta ansvar för sin utekatt? Ska man följa efter den och se så den inte hittar på något hyss?
                Jag anser att det är i princip omöjligt att ha ansvar över en utekatt (bjällror är inget alternativ, och vad skulle det hjälpa ändå?).
                Skulle man "ta ansvar" för den så skulle det ju bli en innekatt istället? För med ansvar menas väl sele/koppel samt hålla den över uppsikt, då är det enligt mig en innekatt.

Ärligt talat så tycker jag att man ska bolla över det till de som inte tycker om utekatter/katter i så fall. Tolererar man inte att katter vistas i ens trädgård så tycker jag inte att man ska bo i ett villaområde. Där finns det ju med största sannorlikhet katter som springer fritt (tror inte någon som flyttar till ett villaområde blir förvånad över att det finns katter där?).
                Men om det är något problem med katten, att de t.ex. kissar i utemöblerna så få rman ju ta itu med det. Kanske "stay-away" spray om det är möjligt, eller jaga bort katten när man hittar den där. Tror nog att man kan lära katten att hålla sig borta från de platserna. Min flickväns katt är "dresserad" så den lämnar inte ens tomten. Om den mot förmodan lämnar tomtgränsen när man ser det så är det bara att säga "fyyy!" så springer han genast tillbaka.
                Om katten sen skulle attackera grannskapets hundar eller så så får man väl helt enkelt acceptera att den katten inte kan vara utekatt.
                Ev. kostnader pga problem tycker jag att ägaren ska ta ansvar för. Men det är givetvis beroende på vad problemet är, så det får väl bedömmas från fall till fall.

När jag hade utekatt så var det en granne som ständigt klagade på detta. Katterna gick förbi hans tomt och det störde honom nått grymmt. Men de gjorde ju ingen skada på något sätt. Däremot höll de rent grannskapet från skadedjur. När man sa det till honom så hävdade han bara att "det finns ju fan knappt några skadedjur här längre!" hmm.. näe.. jävligt konstigt med 7 utekatter i kvarteret .
                En utav mina katter fick för sig att grannens sandlåda var en kattlåda. Där fixade grannen helt enkelt en presenning som de la över sandlådan. De sa dock inte ett pip till oss om det utan löste det helt på egen hand. Anledningen till att vi vet det är för att vi frågade. De tyckte inte att det var något problem på något sätt.
                http://www.y0da.se

540L SA

Kommentar

• Raven
                  • February 2005
                  • 15385

Y0da, problemet är att det inte går att lära vissa katter att inte va på möbler och dylikt oavsett sprayer.

hade problem med att grannens katt gick in i lägenheten hela tiden.
                  gick inte ens ha fönstren öppna 5cm förräns katten gick in och hur roligt tror du det va med tanke på att ja hade hund :/
                  den katten fick sej både ett å annat bett men inte sluta katten gå in för det.
                  det jävligaste i hela historien är att om katten hade blivit skadad och behövt veterinärvård så hade JAG som hundägare åkt på smällen och varit skyldig trots att kattan gick in i MIN lägenhet.

sen är det också fel att tredje part ska behöva lägga en massa pengar på att jaga iväg katter som fysprayer som dessutom oftast inte funkar.

sen hur ska man göra med alla katter som repar motorhuvar till exempel ?
                  omlackering är svindyrt.
                  eller skiter i sanden på lekplatser ???

sen är också löspringande katter en trafikfara, tycker dom springer ut framför en när man kommer körandes i tid och j***a otid och det är bara en tidsfråga innan nån katt hamnar under hjulen och återigen blir jag skyldig till det medans kattägaren går helt skadelös.

ett annat problem är att många kattägare är slöa på att kastrera och använda p-piller så de skapas en massa kattungar med alla problem det innebär.

sen bryter dom flesta mot svea rikes lag när dom har utekatter.
                  Senast redigerad av Raven; 05 April 2006, 12:17.

Kommentar

• HazelCR

Ursprungligen postat av Raven

Det där var väl att ta i för mycket?!

Kommentar

• desiredillusion
                      • February 2006
                      • 512

Y0da, problemet är att det inte går att lära vissa katter att inte va på möbler och dylikt oavsett sprayer.

hade problem med att grannens katt gick in i lägenheten hela tiden.
                      gick inte ens ha fönstren öppna 5cm förräns katten gick in och hur roligt tror du det va med tanke på att ja hade hund :/
                      den katten fick sej både ett å annat bett men inte sluta katten gå in för det.
                      det jävligaste i hela historien är att om katten hade blivit skadad och behövt veterinärvård så hade JAG som hundägare åkt på smällen och varit skyldig trots att kattan gick in i MIN lägenhet.

sen är det också fel att tredje part ska behöva lägga en massa pengar på att jaga iväg katter som fysprayer som dessutom oftast inte funkar.

sen hur ska man göra med alla katter som repar motorhuvar till exempel ?
                      omlackering är svindyrt.
                      eller skiter i sanden på lekplatser ???

sen är också löspringande katter en trafikfara, tycker dom springer ut framför en när man kommer körandes i tid och j***a otid och det är bara en tidsfråga innan nån katt hamnar under hjulen och återigen blir jag skyldig till det medans kattägaren går helt skadelös.

ett annat problem är att många kattägare är slöa på att kastrera och använda p-piller så de skapas en massa kattungar med alla problem det innebär.

Om du har problemer med at katten kommer inn vinduet ditt, kan du kanksje bruke samme metode som en del sykehus i Norge gjør mot duer. Du setter opp noen pigger (ser ut som store spikre) rett utenfor vinduet, da kan ikke katten sitte der, og dermed ikke komme seg inn vinduet ditt. Veldig dårlig forklart av meg, men du skjønner forhåpentligvis hva jeg mener. Og jeg vet det ikke ser så veldig pent ut heller, men du sipper i det minste at katten kommer seg inn. Kanskje verdt å prøve? Så slipper du at du og hunden plages inne i leiligheten, iallefall

Kommentar

• Raven
                        • February 2005
                        • 15385

Ursprungligen postat av HazelCR
                        Det där var väl att ta i för mycket?!
                        nope.
                        enligt lag ska en utekatt ha nånstans den kan gå för att få värme vindskydd och vatten.
                        nåt väldigt få utekatter har tillgång till vilket gör det hela kriminellt.

sen tänk dej själv att bli utsparkad tidigt som f*n på morgonen tvingas va ute i kyla regn snö vind å blåst och få komma in först på kvällen.
                        skulle ju inte va direkt trevligt :/
                        Senast redigerad av Raven; 06 April 2006, 10:09.

Kommentar

• Raven
                          • February 2005
                          • 15385

Veldig dårlig forklart av meg, men du skjønner forhåpentligvis hva jeg mener.
                          fattar va du menar problemet är att hade man gjort nåt sånt hade man inte kunnat öppna fönstren då dom öppnades utåt.

Kommentar

• desiredillusion
                            • February 2006
                            • 512

nope.
                            enligt lag ska en utekatt ha nånstans den kan gå för att få värme vindskydd och vatten.
                            nåt väldigt få utekatter har tillgång till.

Mange tolker gjerne det som at katten har mulighet til å komme inn, der den har tilgang på alt det? Eller står det spesifikt i den loven at disse tingene må finnes uteomhus? Ting må gjerne stå helt ned i minste detalj for å ikke kunne bli feiltolket. Bare ta USA som et eksempel.

Kommentar

• desiredillusion
                              • February 2006
                              • 512

fattar va du menar problemet är att hade man gjort nåt sånt hade man inte kunnat öppna fönstren då dom öppnades utåt.

Joda, det skal du kunne, kommer an på selve vinduet og vinduskarmen, så alle kan man jo ikke gjøre det på, du har helt rett i det.
                              En annen ting du kan gjøre: om du vet hvilken katt det er, og faktisk er hjemme når den tar seg inn; ta bilder med et kamera som viser dato og tidspunkt på bildene. Konfronter eieren, såfremst du vet hvem det er. Vær imøtekommende og hyggelig (selv om personen gjerne ikke fortjener det), og prøv å løse problemet på den måten. Krev erstatning om noe er ødelagt, da du har bildebevis på hvordan det skjedde. Om ikke det løser seg da, finnes det mange andre ting å gjøre. Mange eksempler på mindre fine ting har man jo, men du kan også politianmelde. Det fører gjerne ingen steds, men da ser i det minste eieren av katten at du mener alvor.

Kommentar

• Raven
                                • February 2005
                                • 15385

Mange tolker gjerne det som at katten har mulighet til å komme inn, der den har tilgang på alt det? Eller står det spesifikt i den loven at disse tingene må finnes uteomhus? Ting må gjerne stå helt ned i minste detalj for å ikke kunne bli feiltolket. Bare ta USA som et eksempel.
                                i praktiken räcker det med en kattlucka i ytterdörren till exempel.
                                men att påstå att man kan öppna dörren när katten vill in är inte lagligt, dels krävs det att man hör katten dels krävs det att man är hemma och dom flesta är inte hemma dygnet runt.

Konfronter eieren, såfremst du vet hvem det er.
                                har gjort de men har hittills inte träffat nån ägare med hjärna om man säger så utan bara fått höra dumma kommentarer som att ja skulle ha fönstren stängda typ.
                                sluta med att ja blev så j***a trött på de så ja slängde ut en kinapuff(smällare) en da typ 5-6meter från katten och från den dagen gick katten aldrig in i lägenheten igen och så långt ska man inte behöva gå.

räckte alltså inte med en hund, jag som jagade iväg katten, spruta vatten på katten funkade överhuvudtaget inte.

men du kan også politianmelde.
                                ett av problemen är att en kattägare enligt lag inte kan hållas ansvarig för det katten gör.

i praktiken betyder det att ja kan släppa ut min katt och stå å titta på när katten repar motorhuven på en bil och ägaren till bilen kan inte kräva mej på ersättning vilket är helt fel.
                                gör en hund samma sak så står det i lagen att hundägaren SKALL ersätta.
                                Senast redigerad av Raven; 06 April 2006, 10:28.

Kommentar

Arbetssätt...