Nu är det jul igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #61

    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • patdah
      • November 2007
      • 659

      #62
      Ursprungligen postat av Ramnissan
      Nej allt man kan köpa på hälsokost är inte ofarligt, men valerianan är det enigt min vet iallafall. Hon håller även med om att detta preparat kan vara värt att prova om hennes starka mediciner inte hjälper för de verkar olika.

      Vad heter din veterinär och vart är hon verksam?
      /Patrik

      I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #63
        Ursprungligen postat av Ramnissan
        Synd att du utgår ifrån att alla tänker som du.

        Skillnaden på dig och mig i d här debatten är att jag inser att alla inte kan allt och utgår ifrån det utan att blir arg. Man kommer ingen vart med ilska om man vill nå fram med sitt budskap, det vet jag av erfarenhet.

        Bra att du är övertygad om att du har rätt och att du står för det Samma här. Nu är det så att jag har pausat från hunddebatter(sånt gör jag på hundforumen som finns)så nu får ni fortsätta utan mig i denna intressanta debatt.

        Vissa lever hundliv andra har hundarna i sitt liv. Själv lever jag hundliv, vilket innebär att jag utbildar mig inom hund på alla sätt jag kan och klarar av.

        Gott Nytt År på er Alla.
        Jag håller med tillfullo... Det var av samma anledning jag slutade att debattera här också...

        Dock vill jag tillägga ett par saker.
        Jag anser inte att de enda som ska ha rätt att ha hund är de som kan ägna sitt liv åt hunden... Hundar måste få finnas i familjer också och i en familj kan man inte lägga hur mycket tid och pengar som helst på en person/hund utan allas intressen ska tas tillvara... (Jag kan tillägga att jag inte har hund själv nu pga av tidsbrist.)

        Jag gillar inte den fördömmande tonen som har varit här på denna tråden emot trådskaparen och andra med samma problem...

        Jag tror inte heller på att smällarna gör ont i öronen.. Jag har hört samma teori när min hund ylade till "Amasing Greace" på säckpipor och till polisbilen men han var lycklig och vi har testat med samma höga toner men andra melodier och då har han inte brytt sig...

        Jag tror att smällarna har skrämt hunden och ju mer skrämd och ju längre obehandlat desto värre reaktioner... Men det är ju jättesvårt för en vanlig hundägare att veta hur detta ska behandlas...
        Hundpsykolog vore något... Kreativ peppning, tror jag mer på än knäckande kritik...
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #64
          Ursprungligen postat av Katharina
          Jag håller med tillfullo... Det var av samma anledning jag slutade att debattera här också...

          Dock vill jag tillägga ett par saker.
          Jag anser inte att de enda som ska ha rätt att ha hund är de som kan ägna sitt liv åt hunden... Hundar måste få finnas i familjer också och i en familj kan man inte lägga hur mycket tid och pengar som helst på en person/hund utan allas intressen ska tas tillvara... (Jag kan tillägga att jag inte har hund själv nu pga av tidsbrist.)

          Jag gillar inte den fördömmande tonen som har varit här på denna tråden emot trådskaparen och andra med samma problem...

          Jag tror inte heller på att smällarna gör ont i öronen.. Jag har hört samma teori när min hund ylade till "Amasing Greace" på säckpipor och till polisbilen men han var lycklig och vi har testat med samma höga toner men andra melodier och då har han inte brytt sig...

          Jag tror att smällarna har skrämt hunden och ju mer skrämd och ju längre obehandlat desto värre reaktioner... Men det är ju jättesvårt för en vanlig hundägare att veta hur detta ska behandlas...
          Hundpsykolog vore något... Kreativ peppning, tror jag mer på än knäckande kritik...

          Håller helt och hållet med.
          dessutom tycker jag att det är så trist att det mer handlar om att få rätt till varje pris, än att hjälpa den som ursprungligen bad om råd.
          Oavsett om sucksdorff har gjort rätt eller fel så är jycken så rädd att den gör på sig. Konkreta tips och peppning kanske hade varit mer på sin plats än nergörande tjatter??
          Vad hjälper det hunden, vem som får sista ordet?

          Är det bara ofelbara människor som ska få ha hund eller andra djur?
          En aning ödmjukhet kan vara så klädsamt......
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • Fridas
            • September 2007
            • 629

            #65
            Jag vill inte göra ner någon, men jag tycker fortfarande inte att man hjälper trådskaparen då man ger tips på fler mediciner och kemiska preparat. Att få höra kritik (om man så vill se det) kanske svider ibland, men att stryka medhårs och inte säga som man tycker hjälper kanske inte denna och andra hundar heller. Det har inget att göra med att vara elak på trådskaparen, utan beror mer på att försöka få fler att förstå att mediciner inte löser problemet med ett invant beteende och en sådan fobisk rädsla som denna hund tycks ha. Om personer som går i tankarna på att skaffa hund läser denna tråd tycker jag att de ska förstå att detta beteende skall lösas så snart det uppkommer, och gör man inte det måste det arbetas bort med träning, inte att man ser lugnande som en utväg.

            Jag ser det heller inte bara som råd till den aktuella hundägaren utan till fler som kanske kan lära sig något av denna tråd, och för att dom ska slippa hamna i samma tråkiga situation där ägare kanske bara har lugnande att ta till tillslut. Jag tycker att dessa trådar är viktiga för många, inte bara för en eller ett par personer, och att skrika påhopp så snart man läser något man inte gillar är överdramatiserat tycker jag. Så länge man håller sig till saken och inte kommer med personliga påhopp utanför ämnet, eller med inlägg som inte hör till ämnet tycker jag inte att det finns något att klaga på.

            Är det bara ofelbara människor som ska få ha hund eller andra djur?
            Man måste absolut inte vara ofelbar som djurägare, det är det få som är, men man bör vara kapabel att möta lite konstruktiv kritik som djurägare. Speciellt om det ligger minsta lilla sanning i kritiken. Hade de metoder som nämnt här tidigare varit att föredra så skulle var och varannan veterinär skriva ut lugnande åt hundar med minsta lilla rädsla för vad som helst. Så om någon vill vara schyst och tala om vad som felat borde man vara glad för det. Att kunna ta lite kritik även om det svider är också klädsamt.

            dessutom tycker jag att det är så trist att det mer handlar om att få rätt till varje pris, än att hjälpa den som ursprungligen bad om råd.
            Att påstå att vissa i denna tråd bara skrivit för att få rätt till varje pris, är inte det likaväl ett påhopp då? Vad vet du i sådana fall om folks motiv och vilja att hjälpa? Vi ser väl uppenbarligen olika på hur man hjälper folk och inte.
            ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #66
              Tja, jag kan inte se att det är jag som använder ordet påhopp!!
              Eller vad det är som är konstruktivt i denna tråd.
              De första inläggen var konstruktiva, sedan handlar det mest om att övertyga om att just den åsikt man själv hyser är den enda rätta.
              Att göra ner någon som inte har tränat sin hund efter de principer man själv har tillämpat hjälper väl inte denna?

              Det handlar väl också om HUR man framför sina åsikter, det kan ju göras på fler sätt, t. ex. så att folk gärna tar till sig det man har att komma med.

              I den tråd som du startade om guldfiskarna, tyckte jag att det blev otroligt tjattrigt till slut. Det var ju ointressant i just det fallet om det var optimalt med 200 eller 300 liter, det handlade ju om att överhuvudtaget få ett större kar till dem. Det jag skrev i den tråden var kanske inte de bästa råden du fick, men jag ansträngde mig att ge dem på ett sådant sätt att du dels kunde ha användning av dem, dels blev stärkt i det mycket positiva du försökte göra.

              Det är den inställningen som jag tycker lyser med sin frånvaro i den här tråden. Det säger ju också något när folk öppet deklarerar att de inte tänker fortsätta diskussionen, istället för att bara diskret dra sig ur.

              Men vi har ju uppenbarligen helt skilda synsätt på hur sucksdorff ska få hjälp med sin hund når det smäller om fyra dagar, jag hoppas dock att det för hundens skull har hittats en lösning. Problemet är väl bara att sucksdorff nog har slutat läsa den här tråden för länge sedan, det hade jag gjort om det var jag som startade den, oavsett vad jag tycker om tonläget, eftersom den som sagt knappast kan kallas konstruktiv längre

              Mina konkreta råd är att kolla om det finns någon källare utan fönster, t. ex ett gammalt skyddsrum (brukar finnas i flerfamiljshus), ha en tv eller radio, lite gott att äta för både hund och människa och uthärda denna nyårsafton. Till nästa år hinner ju hunden gå någon träningskurs som rekommenderats här, så kanske det blir uthärdligare.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • Raskens
                • April 2006
                • 933

                #67
                Till saken hör att hon har tränat hunden i Hundens hus i GBG. men samtliga som är emot henne vill hela tiden ignorera detta. Hur mycket och hur länge har ingen frågatt eftersom det då går emot deras teorier om hur hon missköter sin hund. Det är sorgligt. Sen säger dom att dom bara vill hjälpa.
                Agneta.
                Agneta

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #68
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #69
                    Ursprungligen postat av Raskens
                    Till saken hör att hon har tränat hunden i Hundens hus i GBG. men samtliga som är emot henne vill hela tiden ignorera detta. Hur mycket och hur länge har ingen frågatt eftersom det då går emot deras teorier om hur hon missköter sin hund. Det är sorgligt. Sen säger dom att dom bara vill hjälpa.
                    Agneta.
                    Om det är så är det uselt, tycker jag.

                    Det stod en artikel om detta i City idag. Killen med den rädda unga hanhunden bor inne i stan och han tvingas att droga sin hund. Han berättade att det börjar smällas 2 veckor före jul.. Hur ska man ha råd och möjlighet att hålla sig borta under hela den tiden????
                    Det stod i artikeln att hundpsykologen säger att dessa problem är mycket svåra att komma till rätta med och att det t om finns hundar som har dött av rädsla...

                    Jag har sagt det förrut här på Zoopet när folk har varit elaka emot andra: Ett indianskt ordspråk är "gå en mil i en mans skor innan du dömer honom" eller liknande.. Mycket klokt, tycker jag.. Det är lätt att ha åsikter men svårt att ha insikt och mångsidad kunskap...
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • Stenborg
                      • April 2003
                      • 367

                      #70
                      Ursprungligen postat av Katharina
                      Om det är så är det uselt, tycker jag.

                      Det stod en artikel om detta i City idag. Killen med den rädda unga hanhunden bor inne i stan och han tvingas att droga sin hund. Han berättade att det börjar smällas 2 veckor före jul.. Hur ska man ha råd och möjlighet att hålla sig borta under hela den tiden????
                      Det stod i artikeln att hundpsykologen säger att dessa problem är mycket svåra att komma till rätta med och att det t om finns hundar som har dött av rädsla...

                      Jag har sagt det förrut här på Zoopet när folk har varit elaka emot andra: Ett indianskt ordspråk är "gå en mil i en mans skor innan du dömer honom" eller liknande.. Mycket klokt, tycker jag.. Det är lätt att ha åsikter men svårt att ha insikt och mångsidad kunskap...
                      öööööööööööööööööö

                      Kommentar

                      • Stenborg
                        • April 2003
                        • 367

                        #71
                        Ursäkta mig!skulle förhandsgranska och tryckte på skicka,sitter nämligen och tränar lite,det var så längesedan jag skrev någonting så jag har rostat igen totalt.SORRY!

                        Kommentar

                        • Stenborg
                          • April 2003
                          • 367

                          #72
                          Nu när jag har visat vilken hejare jag är på att uttrycka mig så vill jag ge Kramfors en eloge för sitt envetna arbete angående fyrverkerier.Jag var en stor kritiker och betedde mig som en skitstövel i en av trådarna 2004,du hade rätt då och du har rätt nu med,och jag vill tacka dig för all info du har letat upp och delat med dig av till oss.Vet egentligen inte varför jag blev så himla grinig på dig men jag ångrar det som fan rent ut sagt och varför det har tagit mig så lång tid att be dig om ursäkt vet jag inte heller,har varit på väg många gånger under åren,så vad det nu kan vara värt för dig vill jag bara säga, Förlåt mig. MVH Jörgen

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #73
                            Ok, du kan också jobba för ett nyår fritt från fyrverkeri som skadar människor, djur.
                            Berätta för dina bekanta att de kan använda sina raketer utanför bostadsområden.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • Raskens
                              • April 2006
                              • 933

                              #74
                              Ursprungligen postat av Stenborg
                              Ursäkta mig!skulle förhandsgranska och tryckte på skicka,sitter nämligen och tränar lite,det var så längesedan jag skrev någonting så jag har rostat igen totalt.SORRY!
                              Du är ursäktad vi är ju trots allt bara människor
                              Agneta

                              Kommentar

                              • Stenborg
                                • April 2003
                                • 367

                                #75
                                Ursprungligen postat av Kramfors
                                Ok, du kan också jobba för ett nyår fritt från fyrverkeri som skadar människor, djur.
                                Berätta för dina bekanta att de kan använda sina raketer utanför bostadsområden.
                                På hemmaplan och på jobbet är jag numera rena pesten,en riktig glädjedödare anser en del och det blir ofta ganska upphetsat men det brukar lugna ner sig efter en stund .Det visar sig allt som oftast att även den mest inbitne fyrverkeripirat går att påverka.Själv älskar jag ett brakande fyrverkeri men under ordnade förhållande.Mvh Jörgen

                                Kommentar

                                Arbetssätt...