Nu är det jul igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sucksdorff
    • December 2006
    • 239

    Nu är det jul igen

    Nu är det jul o nyår igen och vad ska man gömma sej i år?Charmen med dessa högtider försvinner när man har hund som är livrädd för raketer och smällare, det hemska med allt är att hon blir räddare för varje år som går och med tanke på förra året då hon gick in i nån psykos och satt nere i källaren darrandes med diarre sprutande ut så fasar jag för i år.-Men jag vet att hon inte är ensam så nu undrar jag vad ni som har liknande problem gör? har testat lergigan,stesolid m.m men dom har ingen verkan , jag har hört om något nytt som heter vetranquil, någon som har erfarenhet? Min hund är 7 år och inte för att hon är gammal men jag undrar om hon orkar flera sådana dagar(dom smäller ju tyvärr inte bara på nyår), kan ingen förbjuda skiten!?
  • patdah
    • November 2007
    • 659

    #2
    Mina farföräldrar hade en labrador som var fasligt rädd för fyrverkerier och smällare. Vi kontaktade närmsta brukshundsklubb och gick en kurs där med hunden... nu bryr han sig inte alls när det smäller... Visa hunden att det inte är farligt!
    /Patrik

    I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

    Kommentar

    • Ramnissan
      • October 2007
      • 514

      #3
      Ursprungligen postat av sucksdorff
      Nu är det jul o nyår igen och vad ska man gömma sej i år?Charmen med dessa högtider försvinner när man har hund som är livrädd för raketer och smällare, det hemska med allt är att hon blir räddare för varje år som går och med tanke på förra året då hon gick in i nån psykos och satt nere i källaren darrandes med diarre sprutande ut så fasar jag för i år.-Men jag vet att hon inte är ensam så nu undrar jag vad ni som har liknande problem gör? har testat lergigan,stesolid m.m men dom har ingen verkan , jag har hört om något nytt som heter vetranquil, någon som har erfarenhet? Min hund är 7 år och inte för att hon är gammal men jag undrar om hon orkar flera sådana dagar(dom smäller ju tyvärr inte bara på nyår), kan ingen förbjuda skiten!?
      Har du testat Valeriana? Fick tipset pån föreläsning med Anders Hallgren och han förklarade att hundar som är rädda för smällare får panik av de medel som vet. skriver ut på grund av att dessa medel även gör att de tappar muskelkontrollen. Valerianan(funkar inte heller på alla)gör hunden avtrubbad men den förlorar inte muskeltonus, vilket gör att den känner sig tryggare. Då känner den att den kan fly om det behövs.

      Kanske värt att testa?

      Kommentar

      • sucksdorff
        • December 2006
        • 239

        #4
        jag har testat att öva bort det, lyssnat på band m.m, men det har inte hjälpt.Det funkar säkert på vissa men jag tror att molly ( med många andra) är så rädda att det inte hjälper utan vissa läkemedel. Var kan man köpa valerina? är det recept fritt eller behöver vet skriva ur det?

        Kommentar

        • Ramnissan
          • October 2007
          • 514

          #5
          Ursprungligen postat av sucksdorff
          jag har testat att öva bort det, lyssnat på band m.m, men det har inte hjälpt.Det funkar säkert på vissa men jag tror att molly ( med många andra) är så rädda att det inte hjälper utan vissa läkemedel. Var kan man köpa valerina? är det recept fritt eller behöver vet skriva ur det?
          Det finns på hälsokosten. Den kan heta valerina dag, alt natt också men det är samma. Kör med natt isåfall.

          Man börjar ge det några dagar före, låg dos, och ökar upp fram till nyårsaftonen, till full dos.

          Ska ha den doseringen någonstans här hemma..

          Kommentar

          • Ramnissan
            • October 2007
            • 514

            #6
            Här är en länk.. det ser ut att vara den doseringen som jag har på mina papper.. Hade dock försträngt att man ska börja 1 veckan innan helst.



            Mvh Lotta

            Kommentar

            • patdah
              • November 2007
              • 659

              #7
              Ursprungligen postat av sucksdorff
              jag har testat att öva bort det, lyssnat på band m.m, men det har inte hjälpt.Det funkar säkert på vissa men jag tror att molly ( med många andra) är så rädda att det inte hjälper utan vissa läkemedel. Var kan man köpa valerina? är det recept fritt eller behöver vet skriva ur det?

              Vilken brukshundsklubb tog du hjälp av då? Eller var det via en veterinär?
              /Patrik

              I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

              Kommentar

              • Ramnissan
                • October 2007
                • 514

                #8
                Ursprungligen postat av patdah
                Vilken brukshundsklubb tog du hjälp av då? Eller var det via en veterinär?
                När hunden är så rädd att den får diarré så hjälper nog inte tränig via brukshundklubb skulle jag tro. en sån hund måste tränas ytterst långsamt och försiktigt och den blir förodligen aldrig helt fri från sin rädsla heller tyvärr.

                Någon form av lugnande behövs absolut i detta läge.

                Kommentar

                • patdah
                  • November 2007
                  • 659

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ramnissan
                  När hunden är så rädd att den får diarré så hjälper nog inte tränig via brukshundklubb skulle jag tro. en sån hund måste tränas ytterst långsamt och försiktigt och den blir förodligen aldrig helt fri från sin rädsla heller tyvärr.

                  Någon form av lugnande behövs absolut i detta läge.
                  Ja... det är väl lika bra att vi medicinerar sönder våra hundar också... Avliva dom stackars djuren istället om de är så illa med dom.
                  /Patrik

                  I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                  Kommentar

                  • throlin
                    • October 2007
                    • 32

                    #10
                    jepp om ni ska kasta i era stackars hundar massa down drugs kan ni lika gärna ge dom en överdos och bespara dom den skiten.. fy fan så folk behndlar sina djur.. ge era djur tryghet så kommer dom inte vara rädda för nått om ni e med...

                    Kommentar

                    • patdah
                      • November 2007
                      • 659

                      #11
                      Handla en CD med olika ljud... exempelvis CD'n "Fyrverkeri Åska Skott" och lär hunden att det inte är farligt med höga ljud... den finns att beställa hos http://www.jycke-tryck.se/bocker.htm

                      Se till att LÄSA instruktionerna ordentligt innan ni spelar cd'n... den kostar bara 200:- och funkar garanterat mycket bättre i längden än vad mediciner gör... se bara till att orka ta er den tiden som behövs.
                      /Patrik

                      I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                      Kommentar

                      • throlin
                        • October 2007
                        • 32

                        #12
                        men patrik fok som kastar i sina hundar massa droger e inte intresserade av att jobba fram ett resultat. dom ska inte ha hund utan tjacka robot... eller annat batteridrivet...

                        Kommentar

                        • sucksdorff
                          • December 2006
                          • 239

                          #13
                          Du lilla dumma throlin läs på lite om ämnet är du snäll.

                          Kommentar

                          • Inka
                            • July 2005
                            • 1233

                            #14
                            Man behöver ju inte vara elak... Om hunden väl blivit så skrämd som Molly har blivit så finns det inte ens i närheten av någon chans att rädslan kan tränas bort på de dagar som är kvar tills det börjar smälla. Mycket bättre då att ge tips på hur årets nyårsafton och dagarna runt kan klaras av på ett bättre sätt. Att ge en hund lugnande medicin är inte konstigare än att de får antibiotika vid infektioner och det är ju inte som att man "drogar" hunden året om.
                            Så naturmedlet Valeriana låter väl värt att pröva och sen om det finns någon möjlighet alls att åka iväg nånstans där det smäller mindre.
                            Sen kan man ägna sig åt att träna hunden resten av året...
                            Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                            www.kvitter.n.nu

                            Kommentar

                            • sucksdorff
                              • December 2006
                              • 239

                              #15
                              Cd skiva har vi som sagt redan jobbat med men de ljuden reagerar hon inte alls på. Alla är inte lika dumma som throlin.Har även gått kurs hos Hundens hus, utan resultat, så medicin (ej Droger) är inte ett latmans beslut utan en sista utväg.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...