Nu är det jul igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • throlin
    • October 2007
    • 32

    #16
    e det jag som e dum... jag dunkar inte i min "lille prins" massa droger.. utan ger han trygghet. snälla nån aktivera era djur...öva med dom...

    Kommentar

    • Ramnissan
      • October 2007
      • 514

      #17
      Ursprungligen postat av patdah
      Ja... det är väl lika bra att vi medicinerar sönder våra hundar också... Avliva dom stackars djuren istället om de är så illa med dom.
      Nej, man ska inte medicinera ihjäl sina hundar. Men jag anser att man kan försöka med hjälp av medicin och träning innan man tar det drastiska beslutet att avliva hunden bara för att den mår dåligt 1 vecka om året.

      Kommentar

      • throlin
        • October 2007
        • 32

        #18
        men..fattar ni inte att dynga i medicin i en hund för att dden e rädd. e fel sätt att lösa problemet! åk då för fan i väg och skit i nyår då...

        Kommentar

        • Ramnissan
          • October 2007
          • 514

          #19
          Ursprungligen postat av throlin
          jepp om ni ska kasta i era stackars hundar massa down drugs kan ni lika gärna ge dom en överdos och bespara dom den skiten.. fy fan så folk behndlar sina djur.. ge era djur tryghet så kommer dom inte vara rädda för nått om ni e med...
          Det där är inte riktigt sant. Det finns vissa hundar som har känsligare hörsel och då gör smällarna ont i öronen, detta leder till rädslan för fyrverkerier och skott.

          Att man sedan använder Valeriana när man TRÄNAR hundens skotträdsla tycker jag är snällt mot hunden. Nu hinner ju inte trådskaparen träna sin hund innan nyårshelgen och så är det väl ändå mer rätt att hunden Valeriana än att låta bli??

          Skott och smällarrädsla tränar man när man VET att det inte förekommer skott eller smällar man inte kan kalyklera in i träningsprogrammet, allt för at lyckas med träningen.

          Kommentar

          • Ramnissan
            • October 2007
            • 514

            #20
            Ursprungligen postat av throlin
            men..fattar ni inte att dynga i medicin i en hund för att dden e rädd. e fel sätt att lösa problemet! åk då för fan i väg och skit i nyår då...
            Det finns inga fel eller rätt sätt.. Men däremot så finns det mer eller mindre bra lösningar på just detta problemet.

            Har man inget ställe att åka till så blir det ju svårt.

            Ärligt talat så tror jag inte det finns en enda hundägare som vill ge sin hund lugnande för att den är smällarrädd egentligen. Men det är ändå bättre än att låta bli i det är läget.

            Kommentar

            • throlin
              • October 2007
              • 32

              #21
              möjligt att hon inte hinner men hon har väll haft ett år på sig... och på ett år hinner man med... men skit samma. orkar inte lägga energi på detta.. hon får väll för fan åka bort med hunden så slipper hon detta.. men nästa hund kanske hn ska ge lite grundläggade trygghet till och öva en tid innan nyår... hoppas det löser sig på det bästa sätt för HUNDENS skull... men när man lär sin hund nya konster så e det en skön känsla sammarbetet mellan människa och djur... kanske ska testa det...

              Kommentar

              • Ramnissan
                • October 2007
                • 514

                #22
                Ursprungligen postat av sucksdorff
                Cd skiva har vi som sagt redan jobbat med men de ljuden reagerar hon inte alls på. Alla är inte lika dumma som throlin.Har även gått kurs hos Hundens hus, utan resultat, så medicin (ej Droger) är inte ett latmans beslut utan en sista utväg.
                Har ni testat att mörklägga? Många gånger så triggar ljuset som blir från raketerna rädlsan mer än själva smällen. Sedan kopplar hunden ihop ljusetskenet med smällen som kommer.

                Är hunden även skotträdd när man skjuter med startpistol eller annat vapen?
                Jag hade en hund som var skotträdd OCH smällarrädd, där var det inte ljusskenet som triggade.(Han var även aktiverad och en mycket trygg hund i övrigt). Han hade känslig hörsel helt enkelt och det gick inte att träna bort för det gjorde ont i hans öron när det small. Han slutade vara rädd för smällare när han blev döv på ålderns höst..

                Kommentar

                • Ramnissan
                  • October 2007
                  • 514

                  #23
                  Ursprungligen postat av throlin
                  möjligt att hon inte hinner men hon har väll haft ett år på sig... och på ett år hinner man med... men skit samma. orkar inte lägga energi på detta.. hon får väll för fan åka bort med hunden så slipper hon detta.. men nästa hund kanske hn ska ge lite grundläggade trygghet till och öva en tid innan nyår... hoppas det löser sig på det bästa sätt för HUNDENS skull... men när man lär sin hund nya konster så e det en skön känsla sammarbetet mellan människa och djur... kanske ska testa det...
                  Visst är det underbart med samarbetet med hundar

                  SJälv håller jag på att träna upp min ena terv till servicehund(åt mig själv)bara för att det är kul, både för mig och hunden, de andra tränas också med konster och trick. Klart att en hund ska jobba, men det är inte säkert att den här hunden saknar detta heller. Utan den kan vara extremt ljudkänslig eller ha haft en oupptäckt öroninflammation och utsatts för smällare.

                  Det finns många anledningar till att en hund blir smällarrädd oavsett om d är trygg eller inte. Kan även hända din trygga hund om du har otur. En sak har jag lärt mig, man ska ALDRIG säga ALDRIG när det gäller hundar

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #24
                    Jag har i flera år försökt begränsa användningen av fyrverkeri som avger ljudefekt i vår kommun.
                    Men förgäves.

                    7 § Pyrotekniska varor får inte användas utan tillstånd av polismyndigheten, om användningen med hänsyn till tidpunkten, platsens belägenhet och övriga omständigheter innebär risk för skada på eller någon beaktansvärd olägenhet för person eller egendom.
                    9 § Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, en kommun får meddela de ytterligare föreskrifter för kommunen eller del av denna som behövs för att förhindra att människors hälsa eller egendom skadas till följd av användningen av pyrotekniska varor.

                    År 2000 förbjöds pyrotekniska produkter av typ ”smällare” men marknaden har hittat på nya produkter, och det har blivit vanligt att det saluförs fyrverkerier med ”smällarljud” som i ljudnivå överträffar de förbjudna ”smällarna”.

                    Vid varje nyårsfirande och kring de andra stora helgerna rapporteras om nya olyckor och tillbud i samband med hantering av fyrverkeriartiklar.
                    Det mänskliga lidandet till följd av ögonskador, invaliditet och till och med dödsfall är stort.
                    Samhällets kostnader för sjukvård och rehabilitering är stigande.
                    Trenden tycks dessutom vara att hanteringen av fyrverkerier inte bara ökar i kvantitet utan det blir allt vanligare med fyrverkerier med stora laddningar.
                    Varje år skadas mellan 400 och 500 personer och ett antal bränder orsakas av fyrverkerier.

                    Den omfattande användningen och koncentrationen av fyrverkerier vid t ex nyårshelgen medför dessutom stora olägenheter för äldre människor, ljud och ljuskänsliga djur samt flyktingar med krigsupplevelser m fl.
                    Hänsynen till dessa kräver också en begränsning av hanteringen av fyrverkeriartiklar.

                    Men det är inte bara människor som drabbas.
                    Hundar och katter reagerar ofta med rädsla vid användning av pyroteknik. Undersökningar visar att drygt 50 procent av hundarna blir rädda.
                    Svenska Kennelklubbenuppskattar antalet hundar i Sverige till 800 000 vilket ger 400 000 hundar som är rädda då pyroteknik används.
                    Mindre däggdjur har en högt utvecklad förmåga att uppfatta de impulsljud, som pyroteknik smällen ger upphov till.
                    Impulsljudet är så kort att vi inte hinner uppfatta det varken med vår hörsel eller intellekt.
                    Att personer som utsätts för impulsljud får nedsatt hörsel är känt sedan länge.
                    Dessa impulsljud orsakar även fysisk smärta hos djuren.
                    Även de vilda djuren utsätts för mycket stor stress i samband med fyrverkerier.
                    Man jämför problemet för hunden med att man får samma smärta som om man ger elektriska stötar.

                    En sak man ska tänka på är: Allt som skickas upp i luften kommer också tillbaka ned, men inte alltid på samma ställe.
                    Utsläppen från fyrverkerier i Sverige på ett år beräknas uppnå nära 200 ton tungmetaller.
                    Svartkrutet, fyrverkeriets bränsle, innehåller dock inte endast salpeter. Salpeter utgör 75 % av krutet. De övriga 25 procenten utgörs av träkol och svavel.

                    Några funktioner och uppgifter grundämnen kan ha i fyrverkerier:
                    Kol: bränsle, används i svartkrutet.
                    Natriumsalter ger den gula färgen.
                    Aluminium: silver- och vitfärgade flammor och gnistor
                    Järn: hjälper till att framställa gnistor.
                    Antimon: glittereffekter.
                    Kalium: bränsle, hjälper att oxidera fyrverkeriets kemikalieblandning
                    Magnesium: producerar skarpa vita flammor.
                    Zink: skapar rökeffekter
                    Kalcium: färgförstärkare
                    Koppar: färggivare blått.
                    Svavel: bränsle, svagt gulfärgad.
                    Strontium den röda
                    Litium: färggivare rött
                    Barium: färggivare grönt.


                    Så visa hänsyn mot din omgivning och avfyra inte fyrverkerier inne bland husen. Ta åtminstone en liten promenad till utankanten av bostadsområdet.
                    Det är många som kommer att vara tacksamma för detta. Och tänk på att minderåriga inte får handskas med fyrverkerier själva. Detta är för deras egen skull, och ditt samvete ifall att något skulle hända.

                    Du kan välja att köpa blyfria fyrverkerier. De flesta svenska grossister kräver idag att leverantörerna inte använder giftig blyoxid i pjäserna.
                    Det finns även miljöanpassade fyrverkerier som varken innehåller koppar, bly (eller barium och strontium). Det är givetvis det bästa att välja dessa.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Ramnissan
                      • October 2007
                      • 514

                      #25
                      Tack, där i texten fanns det jag försökte komma på att skriva.
                      Ljudet gör ont på hunden.

                      Har som sagt inget med tryggheten hos hunden att göra.

                      Kommentar

                      • sucksdorff
                        • December 2006
                        • 239

                        #26
                        Tack ramnissan för alla sunda svar och ja hon är skotträdd, hon är faktiskt rädd för alla höga,plötsliga ljud. Enligt proffsen på Hundens hus, är det en genetisk försvars mekanism, en medfödd reflex att akta sej för vissa djur m.m. Molly är för övrigt en jättesnäll, trygg hund som delar bostad med barn o katter så att få skit från throlin för att hans hund inte är rädd för höga ljud var faktiskt ett slag under bältet.Hoppas att du inte har någon fobi för något throlin för då måste vi nog avliva dej också.

                        Kommentar

                        • Dysnomia
                          • April 2004
                          • 1692

                          #27
                          Lyckades med att få en hund skottberörd för flera år sedan genom att råka knycke till med kopplet samtidigt som ett skott gick av i närheten. Så det är små, små signaler som bygger rädslan och när rädslan väl är där så finns det verkligen inget sämre stöd än oss människor.

                          Det är oerhört lätt hänt att, tyvärr har jag inga råd att ge när faktum är och det bara är 1,5 vecka kvar. Jag bara lider med alla dessa rädda hundar till nyår.
                          Hoppas du finner en lösning för din stackars hund!
                          Skånetös i Dalarna
                          MIN ZOON!

                          Kommentar

                          • patdah
                            • November 2007
                            • 659

                            #28
                            Självklart finns det många hundar som är skotträdda... men det finns faktiskt fler människor som är hundrädda... och det här med att det rapporteras om olyckor med fyrverkerier... självklart när bror duktig med 1,5 promille i blodet ska visa hur man gör...

                            Inför "körkort" för fyrverkerihantering... samt ett körkort för hundägare...
                            /Patrik

                            I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                            Kommentar

                            • Ramnissan
                              • October 2007
                              • 514

                              #29
                              Ursprungligen postat av sucksdorff
                              Tack ramnissan för alla sunda svar och ja hon är skotträdd, hon är faktiskt rädd för alla höga,plötsliga ljud. Enligt proffsen på Hundens hus, är det en genetisk försvars mekanism, en medfödd reflex att akta sej för vissa djur m.m. Molly är för övrigt en jättesnäll, trygg hund som delar bostad med barn o katter så att få skit från throlin för att hans hund inte är rädd för höga ljud var faktiskt ett slag under bältet.Hoppas att du inte har någon fobi för något throlin för då måste vi nog avliva dej också.
                              Klart man ska svara sunt Det hjälper ju inte att börja gorma om saker och ting som inte fungerar i dagsläget iallafall. Nu är det ju akuthjälp, mer eller mindre iallafall, som behövs, för nyår är ju strax här.

                              Samma som min var alltså.
                              Om han hade funnits i livet idag, med sin rädsla så skulle jag har kört med valeriana natt full dos och använt fetvadd i öronen på honom under dessa jobbiga dagar framöver.

                              Sedan får folk tycka vad de vill om den saken, jag gör ALLTID det som är bäst för mina hundar oavsett om det verkar konstigt i andras ögon kanske

                              Hon är ljudkänslig din dam, så enkelt är det.Testa med gott samvete valeriana och om hon tillåter, fetvadd i öronen(testa redan nu med fetvadden)Ta inte bomull bara, det dämpar inte ljudet lika bra som fetvadden, varför vet jag inte men jag har testat på mig själv faktiskt(är också ljudkänslig under vissa perioder av värk).

                              Lycka till med vovven och ha en så bra jul och nyår ni kan!

                              Vet vad ni går igenom

                              Kommentar

                              • Ramnissan
                                • October 2007
                                • 514

                                #30
                                Ursprungligen postat av patdah
                                Självklart finns det många hundar som är skotträdda... men det finns faktiskt fler människor som är hundrädda... och det här med att det rapporteras om olyckor med fyrverkerier... självklart när bror duktig med 1,5 promille i blodet ska visa hur man gör...

                                Inför "körkort" för fyrverkerihantering... samt ett körkort för hundägare...
                                Körkort för hund löser inte problemet med ljudkänsliga hundar tyvärr, men däremot så blir nog många hundrädda glada. Jag är för hundkörkort,tro inte annat

                                När det gäller fyrverkerier så anser jag att de ska förbjudas för allmänheten. Det är bara pyrotekniker som ska leka med dem på avsedda platser. Det ger alla rädda(hundar, vilda djur och även människor) en chans att undvika platsen när det skjuts. Plus att alla olyckor med alkoholpåverkade människor undviks.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...