Nu är det jul igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #46
    Jag tycker att det är självklart att jag kan ge min hund en drog en dag per år... inte för att jag har gjort det men om jag inte hade råd att åka bort och en (för mig då) helt obotligt skotträdd hund.. Vi drogar oss själva också vid behov, alltså medicinska då...

    Det är så lätt att sätta sig till doms över folk... En hund ingår i familjen där alla ska tas hänsyn till inte bara en... Och återigen... alla kanske inte kan bota ett sådant problem, alla kanske inte har råd att åka bort... hur mår barnen om mamma eller pappa måste sätta sig i skogen på nyårsafton pga en skotträdd hund då??? "pappa brydde sig mer om hunden än om oss".. eller?!?
    Senast redigerad av Katharina; 24 December 2007, 19:57.
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Ramnissan
      • October 2007
      • 514

      #47
      Jag har haft en obotligt skotträdd hund. Denna skotträdsla gick INTE att träna bort alls.
      Nu i efterhand har jag fått reda på att på vissa hundar gör det ONT i öronen när de smäller. Hur ska man kunna träna bort smärta när det kommer från ett impulsljud som vi knappt hör själva?

      Döm inte ägaren till hunden när det förmodligen inte är ett ägarproblem utan det ligger hos hunden. Jag är en bra ledare och mina hundar är trygga och litar på mig. Jag har idag 3 hundar som inte är rädda för smällare men börjar misstänka att den fjärde är ljudkänslig. Konstigt om det då skulle vara för att hon inte litar på mig, för det gör hon ALLTID annars i alla andra situationer.

      Nej ärligt så tror jag att de flesta hundar med smällarrädsla har för bra hörsel helt enkelt och att det då gör ont i öronen på dem. De som blir blockerade av rädsla tänker jag på nu.

      Visst finns det ägare som själva ställer till det för hunden genom att ömka den om den råkar reagera på ett okänt ljud. Dessa hundar är absolut träningsbara, där är det bara ett inlärt beteende. Den rädslan går alltid att träna bort.

      Håller även med de som anser att man ska träna hunden, åtmistonde försöka att få det att bli positivt när det smäller. Men alla hundar är inte träningsbara hur långtsamt man än tränar tyvärr. Tror man det är man lite okunnig om hur hundens hörsel fungerar och hur hundar fungerar vid rädsla och chock.

      Sedan hjälper det inte TS hund att ni klankar ner på dennes ledarskap över hunden. Allt är inte ledarskapsproblem även om det är enkelt att kasta ur sig.

      Ni som inte har ljudkänsliga hundar ska skatta er lyckliga, för det önskar jag inte någon att uppleva. Maktlösheten man känner när man inte kan hjälpa sin hund är fruktansvärd. Jag har upplevt det med en hund och vill ALDRIG uppleva det igen!

      Kommentar

      • Dysnomia
        • April 2004
        • 1692

        #48
        Ursprungligen postat av Katharina
        Det är så lätt att sätta sig till doms över folk... En hund ingår i familjen där alla ska tas hänsyn till inte bara en... Och återigen... alla kanske inte kan bota ett sådant problem, alla kanske inte har råd att åka bort... hur mår barnen om mamma eller pappa måste sätta sig i skogen på nyårsafton pga en skotträdd hund då??? "pappa brydde sig mer om hunden än om oss".. eller?!?
        Om man inte har visat och berätta tidigare för barnen vad det innebär i ansvar och uppoffring att skaffa djur då, så lär det ju vara läge att göra det. Vad det innebär att ta ansvar för en annan individs liv och mående.
        Din kommentar får mig väldigt upprörd.
        Skånetös i Dalarna
        MIN ZOON!

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #49
          Ursprungligen postat av lili76
          Om man inte har visat och berätta tidigare för barnen vad det innebär i ansvar och uppoffring att skaffa djur då, så lär det ju vara läge att göra det. Vad det innebär att ta ansvar för en annan individs liv och mående.
          Din kommentar får mig väldigt upprörd.
          Visst är det klart att man ska ta hand om djuren och de som är svagare än en själv i allmänhet.. Det kan ju även gälla barn, uteliggare eller andra vuxna... Hur mycket uppoffrar du dig för alla omkring dig som har svårt???
          Att säga att en människa är en dålig hundägare för att denna inte sätter sig isolerad i skogen med sin hund på nyår är en mycket stor överdrift tycker jag och det gör mig upprörd att man sårar/angriper andra människor så!!!

          Usch, det är jul och jag vill bara ha mysigt... Barnen snusar och det är lugn och ro... Nu blir det inte mer tjafs om detta från mitt håll... Lycka till med alla vovvar iaf...
          Senast redigerad av Katharina; 24 December 2007, 22:13.
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Fridas
            • September 2007
            • 629

            #50
            Klart man har ansvar för andra såväl som sig själv, fast det största ansvaret har man ju för den eller dem man själv valt att ha ikring sig såsom barn och djur. Jag anser inte att jag har lika mycket skyldigheter och ansvar över en uteliggare på stan som jag har över min hund som jag själv valt att skaffa. Tycker den jämnförelsen inte har till ämnet att göra alls, och mitt uttalande betyder inte att jag inte bryr mig i uteliggare. Fungerar det inte att ha hund i familjen och att ta det ansvar som krävs för att få hunden att må bra så ska man kanske se till att den hamnar någonstans och hos någon som har den möjligheten.

            Jag anser mig inte att ha rätten att droga mina hundar bara för att jag inte engagerat mig i ett problem som faktiskt går att rätta till, utan mediciner. Ska vi då göra lika med överaktiva hundar snart, sluta aktivera dem och ge lugnande då de ger utlopp för sin energi på ett sätt som inte passar oss? Skulle nog behövas många piller och droger för att passa hundägaren, men frågan är hur många piller en hund egentligen vill äta.

            Bäst är att läsa på innan man skaffar hund. Om man idag på 2000-talet inte vet om att det finns hundar som utvecklar skotträdsla så har man inte brytt sig i att ta reda på mycket innan man skaffade hunden. Om man själv vill ta till pillerburken mot det mesta man kan så är det ens eget problem, men att droga sin hund på nyår tyder mer på lättja än något annat. Det står jag för!
            ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

            Kommentar

            • Fridas
              • September 2007
              • 629

              #51
              Nu i efterhand har jag fått reda på att på vissa hundar gör det ONT i öronen när de smäller. Hur ska man kunna träna bort smärta när det kommer från ett impulsljud som vi knappt hör själva?
              Om man som ägare är så dum att man tar med sig sin skotträdda hund ut bland de värsta fyrverkerierna så är det klart att det gör ont i öronen på hundstackaren. Men ingen hund får ont i öronen av att ligga inomhus då någon smäller raketer utomhus, då bor man i grotta eller så har man fönstren öppna, så den förklaringen köper jag inte.

              Hur ska man då kunna säga att vissa hundar inte går att bota? Hur vet man att ägarna till de hundarna använt rätt metoder för just de hundarna? Att hundar kanske aldrig blir fullständigt reaktionsfria när någon skjuter raketer må vara hänt, men jag har sett många rikitigt fobiska hundar bli bra och oberörda för smällare och raketer. Låter man åren gå och drogar sin hund varje nyår så sker nog ingen förbättring, och möjligheten att bota blir nog mindre och mindre med åren, men tar man itu med problemet då det uppstår (som man ska göra som hundägare tycker jag) är inget omöjligt!!!

              Om ett fall på flera tusen är omöjligt, och ägaren gjort allt, verkligen allt som står i hans/hennes makt men ingenting fungerar, samt att han/hon kontaktat veterinär och fått ett recept på lugnande åt sin hund så må det vara hänt. De hundarna lär vara få. Men att gå in i en hälsokostaffär som riktas till människor i första hand, och köpa ut lugnande att stoppa i sin hund så är man på djupt vatten tycker jag. Mediciner ger man sin hund efter att man låtit en veterinär undersöka hunden, t.ex. lyssna på hjärta och lungor och konstaterat att det är okej för den hunden att äta medicin av någon form. Speciellt då det gäller lugnande preparat som är ämnade för människor.
              ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #52
                Det ljud som vållar hunden smärta kan vi människor inte höra, det ljudet är så kort att vi inte hinner uppfatta det.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Ramnissan
                  • October 2007
                  • 514

                  #53
                  Ursprungligen postat av Fridas
                  Om man som ägare är så dum att man tar med sig sin skotträdda hund ut bland de värsta fyrverkerierna så är det klart att det gör ont i öronen på hundstackaren. Men ingen hund får ont i öronen av att ligga inomhus då någon smäller raketer utomhus, då bor man i grotta eller så har man fönstren öppna, så den förklaringen köper jag inte.

                  Hur ska man då kunna säga att vissa hundar inte går att bota? Hur vet man att ägarna till de hundarna använt rätt metoder för just de hundarna? Att hundar kanske aldrig blir fullständigt reaktionsfria när någon skjuter raketer må vara hänt, men jag har sett många rikitigt fobiska hundar bli bra och oberörda för smällare och raketer. Låter man åren gå och drogar sin hund varje nyår så sker nog ingen förbättring, och möjligheten att bota blir nog mindre och mindre med åren, men tar man itu med problemet då det uppstår (som man ska göra som hundägare tycker jag) är inget omöjligt!!!

                  Om ett fall på flera tusen är omöjligt, och ägaren gjort allt, verkligen allt som står i hans/hennes makt men ingenting fungerar, samt att han/hon kontaktat veterinär och fått ett recept på lugnande åt sin hund så må det vara hänt. De hundarna lär vara få. Men att gå in i en hälsokostaffär som riktas till människor i första hand, och köpa ut lugnande att stoppa i sin hund så är man på djupt vatten tycker jag. Mediciner ger man sin hund efter att man låtit en veterinär undersöka hunden, t.ex. lyssna på hjärta och lungor och konstaterat att det är okej för den hunden att äta medicin av någon form. Speciellt då det gäller lugnande preparat som är ämnade för människor.
                  Oj, du skulle komma och fira nyår hos oss, här smälls det blixtbomber så att golvet skakar Det spelar alltså ingen roll om man är inne eller ute..

                  Jag förstår dig, jag menar inte heller att man ska stoppa i hunden en massa piller bara för att man inte ORKAR eller gitter ta tag i problemet. Jag har utgått från TS under den här debatten.
                  Jo, det ljudet kan faktiskt göra ont i hundens öron även om den är inomhus.

                  TS hund har ju fått annan medicin utskriven(som dock inte hjälper)så den bör ju vara vet. undersökt eller hur? Valeriana är ju inte farligt på något vi ens för hundar, så jag förstår inte den starka reaktionen.

                  Jag är själv en sån som "tar tag i saker och ting" innan det blir ett problem, vilket jag även har gjort med min ena hund som jag misstänker är ljudkänslig.

                  Sedan att man inte tar med sig hunden ut när det smäller det hoppas jag alla hundägare vet att man inte gör. Även att man stannar inne med hunden och inte lämnar den själv. För mig är det en självklarhet iallafall.

                  Min första hund blev rädd för skott efter Karaktärsprovet(det hette så på den tiden), efter det var det kört tyvärr. Fanns inget som hjälpte honom förrän han blev döv på ålderns höst. Han var en mycket stabil och trygg hund MEN han var ljudkänslig och skotten resulterade i smärta i öronen. Då hade han upplevt både nyår, påsk och valborg men utan att utsättas för raketer eller smällare för på den tiden hade vi en stuga på landet. Detta var ingen baktanke alls utan vi firade alla såna högtider där bara. Hade jag varit i stan hade jag märkt ännu tidigare att han reagerade på just smällar.

                  Aja, nog om detta från mig. Det blir bara pajkastning och sånt gillar inte jag.

                  Jag vidhåller att valeriana är värt att prova på de hundar som inget annat hjälper på. Tror inte att Anders Hallgren skulle tipsa om det medlet om det vore livsfarligt för hundar.

                  Tack för mig.

                  *Ber om ursäkt för saknade bokstäver i texten men tangentbordet verkar ha tagit julledigt här*

                  Jag hoppas att TS hittar en lösning för sin hund som fungerar oavsett hur lösningen ser ut, bara det blir bra för HUNDEN!

                  Kommentar

                  • Ramnissan
                    • October 2007
                    • 514

                    #54
                    Ursprungligen postat av Fridas
                    Om man som ägare är så dum att man tar med sig sin skotträdda hund ut bland de värsta fyrverkerierna så är det klart att det gör ont i öronen på hundstackaren. Men ingen hund får ont i öronen av att ligga inomhus då någon smäller raketer utomhus, då bor man i grotta eller så har man fönstren öppna, så den förklaringen köper jag inte.

                    Trodde du att JAG hade tagit med min hund ut när det sköts raketer??
                    Dålig formulering från min sida i så fall och jag ber om ursäkt för det.

                    Jag har ALDRIG och kommer ALDRIG att utsätta mina hundar för sånt. Never!..

                    Kommentar

                    • Jessa
                      • September 2003
                      • 454

                      #55
                      Min hund ligger under bordet och skakar på nyårsaften när det börjar smällas men hon blir lugnare när vi går ut så hon får springa runt och se vad det är.
                      Hon reagerar mest på de visslande raketerna.

                      Smällar i sig bryr hon sig inte om direkt, för hon kan stå bredvid husse när han avfyrar gevären. Det är just raketernas visslande.

                      Varje djurägare gör vad den tror är bäst för det egna djuret.

                      Gott nytt år på er.

                      Kommentar

                      • Fridas
                        • September 2007
                        • 629

                        #56
                        Oj, du skulle komma och fira nyår hos oss, här smälls det blixtbomber så att golvet skakar Det spelar alltså ingen roll om man är inne eller ute..
                        Vill inte vara otrevlig men det tror jag är en överdrift eller så har du ingen isolering i väggarna. Det är klart att väggar, golv och tak isolerar, kanske inte allt men det allra mesta.

                        Visst har hundar känslig hörsel, men raketer som skjuts av utomhus (om hunden befinner sig inomhus ) tror jag helt och fullt INTE är farligt för hundar, eller ens smärtsamt fysiskt. Ni själva får tro vad ni vill! Väggar, dörrar mm isolerar och tar bort det värsta av ljudet. Dessutom är det så att hundar KAN stänga ute ljud också på ett sätt som människan inte kan. De smärtsammaste ljuden är inte de bullriga ljuden och smällarna från raketer, utan det värsta för ett hundöra är en hög och ihållande ton som inte kan uppfattas av många människor och har inget med antal decibel att göra. Det enda ljud som egentligen går igenom väggarna är den smäll som uppstår då raketen smäller av. De visslande ljuden som låter då man precis skjuter upp en raket avklingar ordentligt då de går genom väggar och fönster. Dessa ljud kan kvävas bra genom att ha en tv på med normal volym.

                        Min egen malenoishanne är bland annat utbildad närskyddshund och har klarat grundkurs till polishund samt är utbildad väktarhund. Min bror jobbade på en hundgård i Tullinge i många år och skaffade Dingo (vår nuvarande hund) som han tränade för att eventuellt jobba med inom polis- eller väktaryrket. Vid många av de övningar som de deltagit i har bland annat höga ljud varit en del av träningen. Om hundar inte var skapta att klara ljud från t.ex. fyrverkerier, raketer, pistolskott, hårdrockskonserter mm. skulle de inte kunna användas inom poliskåren, väktarkåren, det militära och mycket annat. Däremot så är det så att den hund som är rädd inte skärmar av dessa ljud utan lyssnar mer intensivt då den undrar var det kommer ifrån och om det ska låta igen. En hund som är lugn och oberörd kan utestänga många av dessa ljud väldigt bra.

                        Så, om man inte lär sin hund att det är ofarligt ja då mår den självklart dåligt av höga ljud både fysiskt och psykiskt, kanske lika illa som av annat som låter i hemmet en vanlig vardag. Men problematiken även i ett sådant fall ligger i att man som ägare har ett ansvar att aldrig låta hunden gå in i det stadiet att den blir psykotisk och sjuk av sin egen oro. Jag tror inte på att det finns vissa hundar som inte går att bota, eller att vissa rent fysiskt klarar av ljudet mycket sämre än andra. Däremot tror jag helt och fullt på att problemet skall tacklas direkt då det uppkommer och inte månader eller år senare. Anledningen till att vissa botas förhållandevis enkelt och andra inte beror nog till stor del på hur allvarligt man ser på problemet och hur snabbt man är villig att hjälpa sin hund att jobba bort det.

                        Jag vidhåller att valeriana är värt att prova på de hundar som inget annat hjälper på. Tror inte att Anders Hallgren skulle tipsa om det medlet om det vore livsfarligt för hundar.
                        Finns många droger i vårt samhälle, både lagliga och olagliga, som inte är direkt dödliga eller livsfarliga, det betyder inte heller att de är ofarliga. Många har den uppfattningen att allt man kan köpa på hälsokost eller som är receptfritt är ofarligt, så är inte fallet kan jag tala om. Om man köper ett preparat som är framtaget och ämnat för människor tycker jag att man ska kolla med sin veterinär innan man provar. Har TS fått lugnande utskrivet hos veterinären så tror jag inte att Valerina, Valeriana eller något sådant kommer att funka heller. Jag själv litar allra mest på veterinärer med utbildning då det kommer till mediciner. Dessutom en veterinär som själv träffat hunden och vet hela historien bakom problemet.
                        ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                        Kommentar

                        • Raskens
                          • April 2006
                          • 933

                          #57
                          Ursprungligen postat av sucksdorff
                          jag har testat att öva bort det, lyssnat på band m.m, men det har inte hjälpt.Det funkar säkert på vissa men jag tror att molly ( med många andra) är så rädda att det inte hjälper
                          Ursprungligen postat av sucksdorff
                          Cd skiva har vi som sagt redan jobbat med men de ljuden reagerar hon inte alls på. Har även gått kurs hos Hundens hus, utan resultat, så medicin (ej Droger) är inte ett latmans beslut utan en sista utväg.
                          Ursprungligen postat av sucksdorff
                          Enligt proffsen på Hundens hus, är det en genetisk försvars mekanism, en medfödd reflex att akta sej för vissa djur m.m. Molly är för övrigt en jättesnäll, trygg hund som delar bostad med barn o katter.
                          Ursprungligen postat av Anettejt

                          Jag hade en häst som var extremt skott/raket/smällare rädd.
                          Och nu snackar vi hysteriskt rädd, vilket jag fick veta när jag köpte henne. (Sen för tre år sedan, när ligghallen var färdigbyggd och det var relativt bra väder ute, tänkte jag att hon verkligen skulle få se var det var.
                          (Och i en hage på 4 tunnland så att hon fick rätt att kunna fly undan.)
                          Jag gick ut o observerade dom varje timme, men de verkade nästan oberörda.
                          Vid tolvslaget gick jag ut med hunden och ställde mig mitt i hagen, och döm om min förvåning när hon mest bara frustar och galopperar runt lite i fyrverkeriernas värsta crescendo.
                          Ursprungligen postat av Fridas
                          Mycket bra svar Anette!!!
                          Ursprungligen postat av Fridas
                          Om man som ägare är så dum att man tar med sig sin skotträdda hund ut bland de värsta fyrverkerierna så är det klart att det gör ont i öronen på hundstackaren. Men ingen hund får ont i öronen av att ligga inomhus då någon smäller raketer utomhus, då bor man i grotta eller så har man fönstren öppna, så den förklaringen köper jag inte. .
                          Hur är det nu skall man ta och släppa ut hunden eller inte?
                          Har ni läst tråden från början?
                          Är proffsen på hundens hus helt värdelösa?
                          Undrar om man köper skiva tränar inför nästa nyår o så vidare bara för man inte bryr sig om hunden? Eller för man är lat?
                          Klart att nästan alla gör som dom tror blir rätt för sin egna hund.
                          Att få höra från översittare hjälper knappast till. Att hon skriver här är nog mer för att man har dåligt samvete för att man skall göra nått man måste men inte egentligen vill.
                          Agneta
                          Agneta

                          Kommentar

                          • Fridas
                            • September 2007
                            • 629

                            #58
                            Att få höra från översittare hjälper knappast till.
                            Jag vet inte vem du anser är översittare, om du syftar på mig eller fler så skriv gärna vem du syftar på så blir det enklare för mig, den eller dem att svara på ditt inlägg.

                            Det jag menar med mina inlägg är att jag inte tror att en hund som tränas på rätt sätt går in i psykos på nyårsafton pga. smällare. Det är inget illa menat utan min egen uppfattning efter att ha växt upp med hund och själv varit hundägare i 15 år. Om jag genuint vill hjälpa en hundägare med ett psykiskt problem som hunden har föreslår jag inte en medicin i första hand, utan hellre rehabilitering. Problemet är inte medicinskt i ordets rätta bemärkelse.

                            Jag tror inte att en skiva med ljud hjälper en psykotisk hund helt och hållet, kanske kan det fungera som komplement till träning men jag tror nog att det är mer som skall till. Det jag reagerar på är att man inte gjort mer för en hund som gått in i psykos och bajsat på sig vid ett tidigare nyårsfirande.

                            Om en människa föreslår lugnande medel till en hund (dessutom inte något som en veterinär skrivit ut) och jag som djurvän och hundägare tycker att det verkar snett måste jag få svara på det inlägget. Forumet är ett öppet allmänt forum och kan man inte ta kommentarer på sina inlägg bör man inget skriva. Jag har inte riktat min kritik mot en person, utan diskuterat problemet skotträdsla som sådant.

                            Nu är det jul o nyår igen och vad ska man gömma sej i år?Charmen med dessa högtider försvinner när man har hund som är livrädd för raketer och smällare, det hemska med allt är att hon blir räddare för varje år som går och med tanke på förra året då hon gick in i nån psykos och satt nere i källaren darrandes med diarre sprutande ut så fasar jag för i år.-Men jag vet att hon inte är ensam så nu undrar jag vad ni som har liknande problem gör? har testat lergigan,stesolid m.m men dom har ingen verkan , jag har hört om något nytt som heter vetranquil, någon som har erfarenhet? Min hund är 7 år och inte för att hon är gammal men jag undrar om hon orkar flera sådana dagar(dom smäller ju tyvärr inte bara på nyår), kan ingen förbjuda skiten!?
                            I just det inlägget kan jag bara se att det är mediciner som satts in mot detta, det skrivs inget om vilka praktiska knep som tagits till förrän senare i ett annat inlägg. Detta är uppenbarligen inte ett medicinskt problem och därför tycker jag inte att man hjälper till då man ger tips på ännu fler medicinska preparat. Hunden behöver förmodligen någon form av träning eller terapi på ett sätt som passar hunden. Finns massor av duktiga och kunniga hundtränare, hundterapeuter, hundpsykologer och rehabiliterare i Sverige, vissa billiga, vissa dyra. Men kan man lägga ner hundratals koronor på verklösa mediciner så är man förmodligen också villig att testa något nytt.

                            Lika väl som att folk på detta forum kan kritisera personer som inte tagit reda på mer om akvariefiskar innan de skaffade dem, så tycker jag att man kan ifrågasätta en trådstartare varför hunden hunnit bli 7 år innan något drastiskt görs åt hundens fobi mot fyrverkerier. Inte för att klanka ner, men kanske för att få människor i allmänhet att förstå problematiken INNAN de skaffar hund och inte 6-7 år EFTER!
                            ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                            Kommentar

                            • Guest

                              #59
                              Ursprungligen postat av Fridas
                              Jag vet inte vem du anser är översittare, om du syftar på mig eller fler så skriv gärna vem du syftar på så blir det enklare för mig, den eller dem att svara på ditt inlägg.
                              Det vill jag med veta!

                              Kommentar

                              • Ramnissan
                                • October 2007
                                • 514

                                #60
                                Ursprungligen postat av Fridas
                                Vill inte vara otrevlig men det tror jag är en överdrift eller så har du ingen isolering i väggarna. Det är klart att väggar, golv och tak isolerar, kanske inte allt men det allra mesta.

                                Visst har hundar känslig hörsel, men raketer som skjuts av utomhus (om hunden befinner sig inomhus ) tror jag helt och fullt INTE är farligt för hundar, eller ens smärtsamt fysiskt. Ni själva får tro vad ni vill! Väggar, dörrar mm isolerar och tar bort det värsta av ljudet. Dessutom är det så att hundar KAN stänga ute ljud också på ett sätt som människan inte kan. De smärtsammaste ljuden är inte de bullriga ljuden och smällarna från raketer, utan det värsta för ett hundöra är en hög och ihållande ton som inte kan uppfattas av många människor och har inget med antal decibel att göra. Det enda ljud som egentligen går igenom väggarna är den smäll som uppstår då raketen smäller av. De visslande ljuden som låter då man precis skjuter upp en raket avklingar ordentligt då de går genom väggar och fönster. Dessa ljud kan kvävas bra genom att ha en tv på med normal volym.

                                Min egen malenoishanne är bland annat utbildad närskyddshund och har klarat grundkurs till polishund samt är utbildad väktarhund. Min bror jobbade på en hundgård i Tullinge i många år och skaffade Dingo (vår nuvarande hund) som han tränade för att eventuellt jobba med inom polis- eller väktaryrket. Vid många av de övningar som de deltagit i har bland annat höga ljud varit en del av träningen. Om hundar inte var skapta att klara ljud från t.ex. fyrverkerier, raketer, pistolskott, hårdrockskonserter mm. skulle de inte kunna användas inom poliskåren, väktarkåren, det militära och mycket annat. Däremot så är det så att den hund som är rädd inte skärmar av dessa ljud utan lyssnar mer intensivt då den undrar var det kommer ifrån och om det ska låta igen. En hund som är lugn och oberörd kan utestänga många av dessa ljud väldigt bra.

                                Så, om man inte lär sin hund att det är ofarligt ja då mår den självklart dåligt av höga ljud både fysiskt och psykiskt, kanske lika illa som av annat som låter i hemmet en vanlig vardag. Men problematiken även i ett sådant fall ligger i att man som ägare har ett ansvar att aldrig låta hunden gå in i det stadiet att den blir psykotisk och sjuk av sin egen oro. Jag tror inte på att det finns vissa hundar som inte går att bota, eller att vissa rent fysiskt klarar av ljudet mycket sämre än andra. Däremot tror jag helt och fullt på att problemet skall tacklas direkt då det uppkommer och inte månader eller år senare. Anledningen till att vissa botas förhållandevis enkelt och andra inte beror nog till stor del på hur allvarligt man ser på problemet och hur snabbt man är villig att hjälpa sin hund att jobba bort det.



                                Finns många droger i vårt samhälle, både lagliga och olagliga, som inte är direkt dödliga eller livsfarliga, det betyder inte heller att de är ofarliga. Många har den uppfattningen att allt man kan köpa på hälsokost eller som är receptfritt är ofarligt, så är inte fallet kan jag tala om. Om man köper ett preparat som är framtaget och ämnat för människor tycker jag att man ska kolla med sin veterinär innan man provar. Har TS fått lugnande utskrivet hos veterinären så tror jag inte att Valerina, Valeriana eller något sådant kommer att funka heller. Jag själv litar allra mest på veterinärer med utbildning då det kommer till mediciner. Dessutom en veterinär som själv träffat hunden och vet hela historien bakom problemet.
                                Ingen överdrift alls tyvärr.. Golvet skakar när det skjuts blixbomber. I år ska jag därför vistas i en annan del av huset som inte står på plintar.

                                Nej allt man kan köpa på hälsokost är inte ofarligt, men valerianan är det enigt min vet iallafall. Hon håller även med om att detta preparat kan vara värt att prova om hennes starka mediciner inte hjälper för de verkar olika.

                                Synd att du utgår ifrån att alla tänker som du. Det är inte alla som förstår att hunden reagerade med rädsla när den reagerade lite vagt på ett ljud, det finns ägare som inte förstår att alla hundar inte flyr när de blir rädda, eller skakar för den delen. Vissa reagerar med att frysa i position och hundägaren tror då att hunden klarar av ljudet utan problem.
                                Då är det svårt att börja tidigt med träningen. Skillnaden på dig och mig i d här debatten är att jag inser att alla inte kan allt och utgår ifrån det utan att blir arg. Man kommer ingen vart med ilska om man vill nå fram med sitt budskap, det vet jag av erfarenhet.

                                Bra att du är övertygad om att du har rätt och att du står för det Samma här. Nu är det så att jag har pausat från hunddebatter(sånt gör jag på hundforumen som finns)så nu får ni fortsätta utan mig i denna intressanta debatt. Nu ska jag istället ägna mig åt att lära mig om fiskar och akvaristiken, det är därför jag är här


                                Vissa lever hundliv andra har hundarna i sitt liv. Själv lever jag hundliv, vilket innebär att jag utbildar mig inom hund på alla sätt jag kan och klarar av.

                                Gott Nytt År på er Alla.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...