Förbjud Rottweiler

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

En säck med hästbajs i en kattägares trädgård alldeles nedanför trappen?
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• Katharina
      • December 2006
      • 4045

Ursprungligen postat av eriahl
      En säck med hästbajs i en kattägares trädgård alldeles nedanför trappen?

Jag hörde talas om en tant i ett finare kvarter som gick och satt sig på grannarnas tomter på nätterna, catfight?!
      Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Guest

Ursprungligen postat av erikthur
        Jag är böjd att hålla med dej att det är svårt att söka kronologiskt ibland då man bara kan titta 500 inlägg tillbaka på en person. Här en tråd innan eländet uppstod som iaf:

Sedan dök diskussionen upp igen vid påsk eller valborg men startad av annan användare och den mobbingsvängen ledde till att Kramfors tog så illa vid sej att han inte deltog på någon månad. Iaf inte startade något nytt ämne.
        Så när man drar på i vissa diskussioner så kan man förlora tidigare mycket aktiva och duktiga deltagare. Kramfors kom igen trots detta. Men det finns flertalet andra som lämnat forumet efter olika kalabaliker.
        Javisst i det fallet håller jag med Kramfors men att förbjuda helt tycker jag inte och som många skrev att tex kommunen skulle ha hand om raketerna.
        Vissa inlägg var riktigt låga i den diskussionen men jag tror det skall mycket till om man lämnar ett forum pga ett inlägg om man inte är överkänslig.

Håller med Kramfors om koppeltvånget men inte om hundförbudet och jag tror inte att jag har mobbat någon här heller för den delen, det har varit en het diskussion men skriftliga diskussioner kan vara svåra och många kan ta inlägg på fel sätt.

En av sakerna jag är emot är kamphundar fast det är ju redan ett förbud mot det i sverige. Om jag också får vara lite fördomsfull så är det i förorterna till storstäderna som Malmö och Stockholm som gameness är som störst, det är inte stort men det finns i Sverige och de använder inte riktiga regler som de gör i Japan, jag skall inte säga att gameness är ok där heller men de är iaf "schystare" mot hundarna om man nu kan kalla det schyst men vid fighterna i Japan finns alltid läkare vid arenan.

Jag tror inte vi kommer så mycket längre i den här diskussionen och jag har nästan fått ut allt jag ville ha sagt.
        Senast redigerad av Gäst; 28 August 2007, 18:26.

Kommentar

• Joanna&Sasha
          • August 2007
          • 18

Jag håller oxå med kramfors i den diskutionen jag läste inte hela.. Man kan inte träna bort den rädslan i så fall hade nog alla ägare med skotträdda hundar betalat hur mycke som hellst för att få bort det.. Min Brys sej inte om det alls och det är skönt men mina föräldras hund dom hade var livrädd bara det åska och det fick han utav sin mamma som var lika dan.. Men därimot flippar mina hästar när det smäller och blir hysteriska, (mina bor i skogen och har inte ont av det..och även hunden bodde där..))Visst nu finns ju inte hästar mitt i stan och så men dom finns ju i utkanten där det också finns dom som smäller. Så att smälla på visa platser tycker jag hade varit kanon..hehe
          Senast redigerad av Joanna&Sasha; 29 August 2007, 12:41.

Kommentar

• Katharina
            • December 2006
            • 4045

Ursprungligen postat av Joanna&Sasha
            Man kan inte träna bort den rädslan i så fall hade nog alla ägare med skotträdda hundar betalat hur mycke som hellst för att få bort det..
            På min boxer Eton gick det faktiskt ganska bra men han var aldrig hysterisk heller utan mer på sin vakt bara.. Förmodligen så "gullade" jag för mycket med honom, helt omedvetet eller så att han kände det för det var husse som lyckades "leka" bort oron..

Då var Eton 7 år så det var ingen unghund... Men han och husse hade alltid riktiga "testosteron lekar" när min snälla boxer lät som ett riktigt monster och de var sjövilda... Han lekte aldrig så med övriga familjen, han var olika försiktiga med oss allt efter storlek... Lillkillen puttade han försiktigt med rumpan när grabben var ostadig på benen..

Lillkillen hade fått små smällare som pappa hjälpte till att kasta en bit bort, och sedan när Eton blev lite orolig gjorde husse låtsas utfall och boffade mot smällaren, typ hetsade lite, så även Eton gick igång, varpå de tydligen blev ofarligförklarade för efter det brydde han sig inte om smällare bara större raketer över huvudet... Kanske någon som är bättre på hundpsykologi kan förklara det.. Det kanske inte går på hundar utan "testoseronpumpning"..
            Senast redigerad av Katharina; 29 August 2007, 14:10.
            Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Shepard
              • March 2003
              • 13992

Jag läste i Illustrerad Vetenskap att hundar har utvecklat nå´t som vare sig deras ursprungsform vargen, eller vår närmaste släkting schimpansen, kan. De har varit i vårt sällskap så länge, att de genetiskt har utvecklat en förmåga att förstå både vårt talade språk, och vårt kroppsspråk, på ett bättre sätt än vad både vargar och schimpanser kan.

Därmed är hundar förmodligen mer lättpåverkade för vad deras ägare lär eller inte lär dem än vad man kanske tror.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

Kommentar

• Fiddan
                • June 2006
                • 885

Ursprungligen postat av Micke_A
                Jag läste i Illustrerad Vetenskap att hundar har utvecklat nå´t som vare sig deras ursprungsform vargen, eller vår närmaste släkting schimpansen, kan. De har varit i vårt sällskap så länge, att de genetiskt har utvecklat en förmåga att förstå både vårt talade språk, och vårt kroppsspråk, på ett bättre sätt än vad både vargar och schimpanser kan.

Därmed är hundar förmodligen mer lättpåverkade för vad deras ägare lär eller inte lär dem än vad man kanske tror.
                Undrar vad mina binnikemaskar klarar av.
                skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

Kommentar

• Shepard
                  • March 2003
                  • 13992

Ursprungligen postat av Fiddan
                  Undrar vad mina binnikemaskar klarar av.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

Kommentar

• batski
                    • October 2004
                    • 8891

Ursprungligen postat av Katharina
                    På min boxer Eton gick det faktiskt ganska bra men han var aldrig hysterisk heller utan mer på sin vakt bara.. Förmodligen så "gullade" jag för mycket med honom, helt omedvetet eller så att han kände det för det var husse som lyckades "leka" bort oron..
                    Visst går det att träna bort rädslan. Mitt ex jobbar på ett hunddagis där de även hjälper hundar (och hundmänniskor) med problem, bl a skotträdsla.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

Mindre däggdjur har en högt utvecklad förmåga att uppfatta de impulsljud, som pyroteknik smällen ger upphov till.
                      Impulsljudet är så kort att vi inte hinner uppfatta det vare sig med vår hörsel eller intellekt.
                      Att personer som utsätts för impulsljud får nedsatt hörsel är känt sedan länge.
                      Dessa impulsljud orsakar även fysisk smärta hos djuren.
                      Man jämför problemet för hunden med att man får samma smärta som om man ger elektriska stötar.
                      http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

Hundar och säckpipor..

Folk säger samma sak om säckpipor... Våran hund ylade till den där kända låten, heter den "Amasing Greace" eller minns jag fel.. Är det inte deras nationalsång...

Hur som helst så var den enda han ylade till, min mamma har en hel skiva med säckpiplåtar och hunden låg och sov enda tills den låten kom, då for han upp och började yla ikapp med låten, viftande på svansen... Vi lyssnade noga på de andra låtarna och kunde konstatera att alla tonerna var med i de andra låtarna också.. Jag tror knappast att han ylade för att det gjorde ont i öronen utan för att han gillade låten...

Han ylade till polisbilen också och en gång gick vi utefter vägen när polis med siren passerade... Hunden ylade, viftade på svansen, studsade och ville springa efter polisbilen... Han borde ha velat springa åt andra hållet om det gjorde ont i öronen???

Sen har hundar klart bättre hörsel än människor och det ska man vara rädd om men jag är lite skeptisk när det gäller rapporterna om smärta osv.. Förr sa vetenskapen att spädbarn inte kunde känna smärta...

Jag håller med om att det är jobbigt med smällare och läskigt när folk blir skadade och när de inte ser till säkerheten, men jag tycker fortfarande inte om förbud..
                        Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• batski
                          • October 2004
                          • 8891

Ursprungligen postat av Kramfors
                          Mindre däggdjur har en högt utvecklad förmåga att uppfatta de impulsljud, som pyroteknik smällen ger upphov till.
                          Impulsljudet är så kort att vi inte hinner uppfatta det vare sig med vår hörsel eller intellekt.
                          Att personer som utsätts för impulsljud får nedsatt hörsel är känt sedan länge.
                          Dessa impulsljud orsakar även fysisk smärta hos djuren.
                          Man jämför problemet för hunden med att man får samma smärta som om man ger elektriska stötar.
                          Det var intressant! Men i så fall borde alla hundar vara skotträdda och det är de ju inte. Och det skulle inte heller vara möjligt att lära någon att inte känna smärta eftersom smärtan inte är något psykiskt. Kan det vara så att det du skriver om gäller mindre däggdjur som råttor och fladdermöss? Dessa har ju väldigt utvecklad hörsel.

Kommentar

• ize
                            • May 2004
                            • 612

Hehe... visserligen inga hundar men.. jag hade två nymfparakiter som alltid visslade på exakt samma sätt och exakt samma ställen i Arkiv X-temat. Jag kan fortfarande inte höra det temat utan att höra drillarna i bakhuvet "padipadipadaaa*drill*" Inga andra låtar triggade fåglarna så som Arkiv X, alienkontakt månntro?
                            Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

Amor vincit omnia

Kommentar

• batski
                              • October 2004
                              • 8891

Folk säger samma sak om säckpipor... Våran hund ylade till den där kända låten, heter den "Amasing Greace" eller minns jag fel.. Är det inte deras nationalsång...

Hur som helst så var den enda han ylade till, min mamma har en hel skiva med säckpiplåtar och hunden låg och sov enda tills den låten kom, då for han upp och började yla ikapp med låten, viftande på svansen... Vi lyssnade noga på de andra låtarna och kunde konstatera att alla tonerna var med i de andra låtarna också.. Jag tror knappast att han ylade för att det gjorde ont i öronen utan för att han gillade låten...
                              Vargar ylar i grupp som en form av gemenskap. De kan även yla för att få reda på var andra vargar finns eftersom dessa svarar. Jag har även hört att man kan försöka yla ihop med sin hund för att stärka gemenskapen (fast man kanske ska göra det där inte andra människor ser en ). Så ylandet verkar vara kopplat till något njutbart och inte med obehag.

Amazing Grace heter låten förresten. Det är en gammal lovsång som om jag inte minns fel skrevs av en fd slavskeppskapten som sedan ångrade sin roll i slavhandeln.

Sen har hundar klart bättre hörsel än människor och det ska man vara rädd om men jag är lite skeptisk när det gäller rapporterna om smärta osv.. Förr sa vetenskapen att spädbarn inte kunde känna smärta...
                              Ja tyvärr En gång i tiden trodde man inte heller att andra arter än människan var kapabla att känna smärta (hur ologiskt det än är). Och det finns fortfarande en del som påstår att fiskar inte kan känna smärta...

Jag håller med om att det är jobbigt med smällare och läskigt när folk blir skadade och när de inte ser till säkerheten, men jag tycker fortfarande inte om förbud..
                              Jag är inte heller så förtjust i förbud som det används i dag (till höger och vänster). Men jag tycker ändå att det är rimligt att förbjuda handlingar och saker som är direkt skadliga för andra än den som utför dem. En dag kanske våra ättlingar kommer på bättre sätt att undvika skadliga beteenden, men i dag kan (vissa) förbud vara ett nödvändigt ont för att skydda individer som annars skulle drabbas av hänsynslösa handlingar eller annat skadligt.
                              Senast redigerad av batski; 30 August 2007, 09:19.

Kommentar

• batski
                                • October 2004
                                • 8891

Ursprungligen postat av ize
                                Hehe... visserligen inga hundar men.. jag hade två nymfparakiter som alltid visslade på exakt samma sätt och exakt samma ställen i Arkiv X-temat. Jag kan fortfarande inte höra det temat utan att höra drillarna i bakhuvet "padipadipadaaa*drill*" Inga andra låtar triggade fåglarna så som Arkiv X, alienkontakt månntro?
                                Jag har läst att forskare i Storbritannien har upptäckt att fåglar har börjat lära sig vissa mobiltelefonsignaler, så våra mobiltelefoner kanske har förändrat deras signaturmelodier för kommande generationer. Unga fåglar lär sig i vanliga fall av de vuxna, men nu har de även börjat låta sig inspireras av läten från våra mobiler.

Kommentar

Arbetssätt...