Förbjud Rottweiler

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

Ursprungligen postat av Kramfors
    De hundar jag skrivit om har inte enligt ägarna varit aggressiva tidigare.
    Fast det finns alltid en anledning till att hundar plötsligt beter sig aggressivt. Ofta har deras människor bara missat signalerna pga av okunskap.

När du möter en hund tex Rottweiler är du då säker på att ägaren har fostrat den rätt eller att den inte av naturen är aggressiv.
    Nej, men det gäller nästan vilken ras som helst. Jag skulle känna mig mycket säkrare om jag visste att alla människor som går omkring med hundar hade fått lära sig att vara bra flockledare.

Vågar du låta ett 2 årigt barn leka med en Rottweiler?
    Inte om jag inte känner hunden väl, men det skulle jag inte heller göra om det rörde sig om en annan ras.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• qenzo
      • February 2005
      • 1747

Ja om det vore så.
      De med diskvalificerande fel tycks var i majoritet.
      Hur många rottisar har du träffat irl?
      Har du studerat mh/korningsresultat?
      Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

Kommentar

• Raketforskaren
        • March 2006
        • 170

I verkliga livet ute i samhället är det gissningsvis en majoritet som vill förbjuda raser som är aggressiva
        Det är din gissning, jag är inte beredd att hålla med.

En jämförelse: En majoritet av Svenska befolkningen vill inte ha vänsterpartiet vid makten. Ja, men då tycker jag vi förbjuder vänsterpartiet. Detta är såklart helt orimligt, men bygger på samma argumentation som du lägger fram.

Du säger gång på gång att Rottweiler (och andra "aggresiva" raser) är onödiga. Jag har lite svårt att säga emot ett sådant påstående. Trots att jag är uppvuxen med en jättesnäll Rottweiler så förstår ju jag också att mänskligheten inte står och faller med en specifik hundras. Den Yorkshire terrier som "tagit över" efter Rottweilern är precis lika o-/nödvändig. Den är dock ganska mycket busigare än sin gamla kompis.

Att ha en hund, och själv välja hundras, bör dock vara en demokratisk rättighet i ett modernt Sverige. Självklart skall ett hundägande vara förknippat med ansvarstagande och seriositet. Jag skulle kunna skriva under på att man skall gå någon form av hundförarkurs, och även kunna visa sina kunskaper genom något form av prov. Jag ser inte heller det där skrikande behovet av att hundar skall behöva gå utan koppel i en tätbebyggd stadskärna. Reglerna kring munkorg tycker jag verkar vettiga som de är idag. Men att gå från dessa godtagbara rättsinskränkningar till att förbjuda en viss ras tycker jag känns mycket ogenomtänkt. Det har dessutom tidigare i tråden presenterats en stor studie som visar att ett rasförbud förmodligen inte skulle ha någon signifikant inverkan på bitstatistiken. Jag har fortfarande inte sett dig besvara de argument som lades fram där.

Förövrigt beskriver du Rottweilers som något gigantiskt problem. Nu går jag på mitt minne, men presenterades det inte en siffra tidigare i tråden som sade att det sker ca 220 hundattacker, med sjukhusbesök som följd, i Sverige per år?! Jag antar (jag har inget som stödjer det dock) att en ganska stor del av dessa olyckor sker i hemmet. I så fall känns det som om din "mardrömsbild" är en schimär. Jag kan tänka mig att vissa "kamphundar" kan vara ett reellt problem i vissa storstadsförorter. Där "missanpassade" ungdomar håller lika missanpassade hundar i helt fel syfte. Problemen med Rottweiler, och andra stora hundraser, är i övriga landet ett nästintill obefintligt ickeproblem.

Jag tycker på ett sätt att det är märkligt att den här tråden har blivit så lång och livlig. De flesta förstår ju att ett förbud av en specifik hundras inom en överskådlig framtid inte kommer bli verklighet. Det är bra att du har uppmärksammat, i ditt tycke, ett stort problem. Diskussion är ju ofta bra. Men trådens huvudtema, att förbjuda Rottweiler, är ändå så osannolikt att många har reagerat kraftfullt. Förslaget är varken förankrat i verkligheten eller i forskningen. Vissa har kanske gått över gränsen i sina kommentarer, och jag hoppas verkligen att du inte tagit åt dig personligen, Kramfors.

Kommentar

• erikthur
          • March 2004
          • 9953

Ursprungligen postat av batski
          Jag är inte koppelmotståndare (ett koppel kan ibland vara ett bra - och ibland tom nödvändigt - hjälpredskap). Det som jag vänder mig emot är den stora övertron på kopplet som säkerhet. Ett koppel kan, som jag tidigare påpekat, tappas, släppas eller ryckas loss (en hel del hundattacker har ju skett trots att hunden varit kopplad). Vidare som vänder jag mig emot koppeltvång som ett sätt att lösa problemet med dåliga flockledare och aggressiva hundar (det är ungefär som att ge en huvudvärkstablett till någon som har drabbats av nån ilsken bakterie). Dessutom leder denna fixering på kopplet till ett sämre band mellan människa och hund, ett försämrat ledarskap samt socialt handikappade hundar.
          Håller helt med - därför munkorg på helt enkelt som bättre säkerhet...
          Killies is a lifetime passion

Kommentar

• Raketforskaren
            • March 2006
            • 170

...

Vågar du låta ett 2 årigt barn leka med en Rottweiler?
            En tvååring bör kunna bli rätt hyfsat skadad av en 8kg tung CT också. Om mentalt sjuka hundar (eller gravt missanpassade sådana) attackerar barn så handlar väl rasen bara om olika grader i helvetet?

Kommentar

• Kramfors
              • January 2003
              • 7265

Ursprungligen postat av Katharina
              Det är fler Rottisar som klarar mentaltestet än CT.. CT är alltså mindre stark psykiskt.
              Och från vilket land och stad var statistiken.
              http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• Kramfors
                • January 2003
                • 7265

Ursprungligen postat av Raketforskaren
                8kg tung
                8 kg lätt.
                http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

Och från vilket land och stad var statistiken.
                  Det har ju tagits upp här på den här enorma tråden tidigare... Det var procentuellt fler Rottisar som klarade mentaltestet än CT eller minns jag fel??? Det var bara 71 % CT som klarade testet och 82.5 Rottisar, om jag minns rätt, orkar inte leta reda på det igen...

Håller du med om:
                  -Att man kan skapa ett monster av vilken hund som helst?
                  -Att man kan kan få ordning på en problemhund?
                  -Att endast ett fåtal hundar är direkt psykiskt sjuka eller aggressiva mot människor?
                  Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Guy Palm
                    • March 2002
                    • 5720

Håller du med om:
                    -Att endast ett fåtal hundar är direkt psykiskt sjuka eller aggressiva mot människor?
                    Inte det sista, jag tror att det har blivit både fler olämpliga hundar och hundägare. Många av de populära raserna har blivit sönderavlade. Betydligt fler olämpliga personer skaffar hund än tidigare.
                    Guy
                    ,Poecilia,SKS,GOC,

Kommentar

• Anneth
                      • August 2006
                      • 412

Jag börjar nästa tro att Kramfors sitter & driver med oss hundägare här. I själva verket sitter han vid sin dator & garvar åt oss samtidigt som han sitter & kliar sin lilla rottisvalp bakom örat =)
                      Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
                      Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

Kommentar

• solbacka
                        • January 2004
                        • 3952

Visst är många raser sönderavlade.. inte då bara i kroppen.. höfter armbågar, rygg m.m. Utan även tempramentet har blivit ett problem. MEN på rottis har de jobbat med detta problem och fått fram milda hundar Annat är det med t.ex. den "snälla" golden retrivern som har nu problem där.

Mina barn var 3 och 6 år när vi köpte Ernst och självklart lärde jag de visa repekt för vår hund med att t.ex. inte störa när han sover.. efter vi hade haft Ernst ett tag så var "rottis-hysterin" som värst och jag gick faktiskt omkring och var nervös och undrade vad jag hade gjort när jag köpte en rottis + att jag hade små barn.
                        Men det har alltid gått bra, inga problem har det varit.. Men det är jag och min man som har ansvar för vår hund och vi bestämer absolut inte Ernst

Någon skrev att rottisar är tröga.. ja det är sant och detta gör de så charmiga.. svårt med en rottis att vinna en lydnadstävling när man säger sitt till Ernst så suckar han (ibland) innan han sätter sig
                        Men vackra är de När de ställer upp sig, riktigt fina och stålta hundar.
                        Men fy för de som låter sina rottisar lägga på sig för mycket "vilande muskler" inte vackert alls

Att rottisen ska vara svag psykiskt och snabb till att bitas.. hmm inte i min värld iaf Svaga psykiskt och sabba till att bitas är dessa små hundarna
                        Men skulle en rottis bitas så tar det ju mer illa än när en liten hund gör det. Därför blir det tidningsrubriker.
                        Senast redigerad av solbacka; 27 August 2007, 11:48.
                        350l Diskus 275l SA växt
                        100l tanganynika
                        Min dagbok Mina bilder
                        Min alldeles egna zoon

Kommentar

• sveno
                          • January 2004
                          • 29

Det har ju tagits upp här på den här enorma tråden tidigare... Det var procentuellt fler Rottisar som klarade mentaltestet än CT eller minns jag fel??? Det var bara 71 % CT som klarade testet och 82.5 Rottisar, om jag minns rätt, orkar inte leta reda på det igen...

Håller du med om:
                          Att göra en papillon till ett monster blir ett mycket litet monster.

Kommentar

• solbacka
                            • January 2004
                            • 3952

Synd att jag inte har kameran nära för nu så ligger Ernst på rygg i vår 3sits soffa.. Han tar nästan upp hela soffan, hur söt som helst är han
                            350l Diskus 275l SA växt
                            100l tanganynika
                            Min dagbok Mina bilder
                            Min alldeles egna zoon

Kommentar

• fifi
                              • August 2006
                              • 695

I verkliga livet ute i samhället är det gissningsvis en majoritet som vill förbjuda raser som är aggressiva
                              Hur ska man kunna förbjuda aggressiva raser när det inte finns några aggressiva raser?
                              mvh
                              Fifi

I'm so cute, I poop rainbows.

Kommentar

• Katharina
                                • December 2006
                                • 4045

Ursprungligen postat av Guy Palm
                                Inte det sista, jag tror att det har blivit både fler olämpliga hundar och hundägare. Många av de populära raserna har blivit sönderavlade. Betydligt fler olämpliga personer skaffar hund än tidigare.
                                Ja, jag tror också att det är fler hundar och människor som mår dåligt i vårat ohumana samhälle och ska vi gå in på ett sidospår till så tror jag att vi till stor del kan skylla detta med stökiga och struliga ungdomar på att vi har så liten vuxentäthet i skolor och på dagis.. Vi har ju byggt upp vårt samhälle på att föräldrar jobbar, morföräldrar jobbar osv.. Vi lämnar våra barn på dagis och skola, men där finns det inte längre några vuxna förebilder, ingen tid att se barnen.. Det är bara ren "förvaring".. Som man sår får man skörda och nu har vi en massa ungdomar som inte mår bra, tjejer som hysteriskt vill se bra ut och inte tycker att de duger.. Unga killar som köper en "giftig" hund, ball moppe eller en stor kniv för att stärka sin osäkerhet...

Sönderavlade, psykiskt svaga hundar som enbart är avlade på extriören... Detta gäller dock i sista hand brukshundarna eftersom de i större utstäckning än sällskapshundarna är avlade för att ha ett bra och stabilt psyke... Rottis tillhör brukshundar..

Det var jag som sa att jag tycker att Rottisar är lite tröga och sega att uppfostra.. Det är min personliga åsikt, för mig passar inte en Rottis, jag är helt enkelt inte tillräckligt envis och har inte orken... Men det är ju så med alla raser, de har sina egenskaper som olika ägare uppskattar.. Det värsta är ju när någon köper en hund för utseendet och inte har en aning om hur rasen generellt fungerar.. En av de värsta jag skulle kunna köpa är ju Schnauzer eller hur det nu stavas... Envisare vovve får man leta efter...

Sveno. Det finns en hel del raser mellan Rottis och papillon... Löjligt
                                Ha dé bäst... Tina

Kommentar

Arbetssätt...