Förbjud Rottweiler

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anneth
    • August 2006
    • 412

    #61
    Tidigare hade vi en granne vars lilla NorfolkTerrier hade bliit attackerad av en Golden Retriever, den lilla hunden var livrädd för större hundar men bara tills den träffade våran Irl varghund som var gudomligt snäll mot alla hundar stora som små, så den lilla terriern var efter mötet med våran varg-Bruno inte alls lika rädd sedan. Alltså det finns rötägg bland alla hundraser inte bara inom vissa raser.

    När min syster hade sin rottweilertik då var det speciellt en av mina katter som spöade & jagade henne så hon vågade knappt lägga sig på den till henne framlagda fällen för våran katt ville ha den för sig själv.
    Så att dra alla hundar inom en viss ras över en kam är fel, man gör inte så utan att ha skaffat sig mera erfarenhet om dessa hundar för det finns mycket trevliga individer bland rottisarna,, alla är inte som de hundarna som du ha stött på och det är ju deras ägare som har brustit i sitt ansvar & gjort fel inte hundarna. Skyll inte på hundarna när det är deras ägare som gör fel.
    Senast redigerad av Anneth; 31 July 2007, 21:16.
    Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
    Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

    Kommentar

    • Knyttet
      • December 2006
      • 646

      #62
      Ursprungligen postat av Kramfors
      Vem utpekar Rottweiler som den otrevligaste hunden?
      Den vanliga medborgaren.
      Gå ut och fråga.
      Har nog aldrig hört den vanliga medborgaren säga att rottweiler är otrevligast. Har inte själv upplevt det så heller. Den ras jag har träffat på flest läskiga exemplar av är nog schäfer.
      min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

      Kommentar

      • fifi
        • August 2006
        • 695

        #63
        Ursprungligen postat av Kramfors
        Min hund som blev attackerad av Rottweiler är en liten Cairnterriervalp som efter första gången skällde på andra hundar, efter att fått leka med en äldre snäll Labrador lärde sig valpen att strunta i andra hundar, nu får vi börja om hos den snälla Labradoren.

        Jag tror inte att valpen vill leka med en Rottweiler.
        Men - det vet väl inte du? En erfaren lugn och snäll rottis säger nog din valp inte nej till utan blir precis lika förtjust som över att leka med en labbe.
        mvh
        Fifi

        I'm so cute, I poop rainbows.

        Kommentar

        • C.Ciklid
          • February 2005
          • 12055

          #64
          Ursprungligen postat av Miina
          Nästa gång något liknande sker, rekommenderar jag att du säger till hundägaren på en gång. Det hade antagligen räckt med att du hade sagt till hundägaren "Eftersom vi har allergier och vår dotter är rädd för svarta hundar, vill jag att du kopplar hunden."

          Att mota bort en främmande hund på det vis du beskrivit ovan upplevs gissningsvis väldigt stressande för hunden, vilket i sin tur skapar en situation som kan sluta på ett obehagligt sätt.

          Jag håller med om att det är viktigt att vi hundägare tar hand om våra djur och att vi "sköter oss". Samtidigt kan jag inte låta bli att dra paraleller till människor med barn. Varför kan inte vuxna sätta regler och gränser för sina barn i vissa lägen? Varför kan inte vuxna vara konsekventa och se till att ett nej alltid är ett nej så att barnen inte skriker och slåss som en dåre för att få sin vilja igenom? Varför kan inte vuxna lära sina barn att man inte får bitas och slåss? Och nej, jag är faktiskt inte barnlös. Jag är 3-barns mor med barn i värsta trotsåldern just nu!

          Att dra alla hundar och hundägare över en kam är horribelt.

          Och för att få ge en liten pekpinne innan jag avslutar inlägget: Lär era barn att sätta sig ner framför en hund istället för att luta sig över dem. Att luta sig över en hund kan upplevas som mycket hotfullt. Och låt heller inte era barn hälsa på hundar om ni inte fått tillåtelse av hundägaren! Om barnen ska hälsa, sätt er då ner tillsammans med barnen så att ni har uppsikt över både hund och barn samtidigt. Känner du dig osäker på att du ska kunna läsa av hunden på rätt sätt, kan man be hundägaren hjälpa till. Detta gäller ALLA hundraser, oavsett storlek!
          Jag talade om för ägaren när han frågade första gången att vi var allergiska OCH att dottern reagerar negativt på svarta hundar. Som jag skrev, men som kanske var svårtolkat. Trots det tog inte ägaren sitt ansvar. Jag motade inte hunden, "schasade", viftade med armarna osv. utan bad hunden att gå någon annan stans. Typ: "gå till husse", "gå härifrån"... och ägaren stod då knapt 10m ifrån oss, men reagerade inte. Jag bad även ägaren att säga till hunden att gå ifrån oss. Men till slut tappar även jag tålamodet när en hundjävel sitter och morrar brevid min 1 åriga son som sitter på sin stol och äter. Då får det vara nog.

          //Camilla
          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

          Kommentar

          • zickan
            • June 2005
            • 60

            #65
            Det är ALLTID djurägarnes ANSVAR för vad ens djur gör. Finns ej någon ras som är värre än den andre.
            Vad sägs om alla små golvmoppar tex pudel, chines crested och shi tzu som hängt i min 32kilos Pitbull bastards läppar o han har bara skaka av sig dem...
            Kunskap kunskap kunskap... det är det man ser till att skaffa sig så man inte misslyckas med sina djur. Ledarskap är ett annat viktigt ord i detta sammanhang, och även genetik. Avlar man på osunda hundar så blir ju även avkommorna osunda.
            Det sker alldeles för mycket okunnig bakgårds avel i sverige idag.
            Bara för att ens hund är go o snäll betyder inte att valparna blir det. Många resornerar ju så, vill ha en valp efter min hund för den är så bra. MEN det finns ingenting i världen som säger att man får en exakt sådan individ till.
            Samt så sker massor med inavel speciellt med rottis,amstaff,pitbull mfl För att få fram valpar snabbt för att tjäna snabba pengar.
            Nä, FÖRBJUD ALL OSERIÖS BAKGÅRDS AVEL och blandras avel
            Stamtavla på alla hundar så man vet vad man har i andra änden av kopplet. Med mentalitet sjukdomshistoria etc.
            Hundkörkort är en bra idé oxå.

            Kommentar

            • fifi
              • August 2006
              • 695

              #66
              Ursprungligen postat av zickan
              Nä, FÖRBJUD ALL OSERIÖS BAKGÅRDS AVEL och blandras avel
              Stamtavla på alla hundar så man vet vad man har i andra änden av kopplet. Med mentalitet sjukdomshistoria etc.
              Håller med om vad du säger men vill bara tillägga att ara för att det är avel med blandraser så betyder det inte att det är oseriöst, speciellt inte numera när blandrasorganisationen Blandis finns där alla hundar registreras och där man kan kolla upp exempelvis pappan till sin valp för att se vilka tester som gjorts på honom och vad resultaten var. Mycket bra organisation som ger bättre kunskap om hur var och varför när det gäller avel.

              Absolut stamtavla på alla - däremot så innebär det ju inte att man måste ha en stamtavle som SKK utfärdat.
              mvh
              Fifi

              I'm so cute, I poop rainbows.

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #67
                Förbjud människan på en gång i stället...

                Vi är ju påväg dit i Sverige.. Alla attans förbud!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

                Jag såg en gammal rottistik för ett tag sedan, hon satt framför affären och väntade.. Ut kommer 3 st ca 9 åringar med glass och kastar sig över vovven.. Jag kollar läget som gammal hundägare, om jag ska behöva ingripa... Men den gamla tiken tar emot "valparna" med värdighet och de FÅR bjuda damen på glass som hon tar emot med behag... Barnen får även tillfälle att stryka damen medhårs emedan hon åtnjuter denna muta...

                Kramfors... Döm inte hunden efter håren, döm människan.. Ehh, som vanligt då...
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #68
                  24 000 träffar http://www.google.se/search?hl=sv&rl...+biten&spell=1
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • HazelCR

                    #69
                    Ursprungligen postat av Kramfors
                    Oj det var en hel mängd träffar.
                    Tax och Pitbull kommer strax därefter.
                    Schäfer en lång bit därefter.
                    En division med antalet hundar i Sverige, kanske skulle ge ett bättre tal att jämföra, då man vill kunna säga att någon ras är värre än någon annan.
                    Senast redigerad av Gäst; 04 August 2007, 08:59.

                    Kommentar

                    • Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

                      #70
                      Läste en del av alla de länkar du hänvisar till Kramfors... här kommer några citat :-)

                      Addi's rottweiler. Hej & välkommen till oss! ... Mitt intresse ligger inte på tävling riktigt utan mer på den psykologiska biten.

                      Rottweiler Hundhemsidor: - Allmänt Vår målsättning är friska rastypiska arbetsvilliga och fungerande familjehundar. Med tonvikt på den mentala biten

                      Gott Nytt År önskas även våra övriga Rottweiler vänner .... Jag ville ha en rottis med mycket "hund" i, och på den biten kan jag verkligen inte klaga :-). ...

                      Visst fanns det många länkar till bitolyckor också, även om många av dem handlade om samma olycka. Man måste ta hänsyn till att Rottisarna är en populär ras, så många länkar blir det. Sedan är det faktiskt så att det är mera intressant att skriva om en attack av en Rottis än en Golden.
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • fifi
                        • August 2006
                        • 695

                        #71
                        Blev 24 500 träffar på tax+biten. Bevisar ju ingenting och kommer heller aldrig att bevisa någonting.
                        Senast redigerad av fifi; 04 August 2007, 11:50.
                        mvh
                        Fifi

                        I'm so cute, I poop rainbows.

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #72
                          Ursprungligen postat av fifi
                          Blev 24 500 träffar på tax+biten. Bevisar ju ingenting och kommer heller aldrig att bevisa någonting.
                          Det var väl länkar till att taxar blivt bitna av Rottweiler.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • fifi
                            • August 2006
                            • 695

                            #73
                            Ursprungligen postat av Kramfors
                            Det var väl länkar till att taxar blivt bitna av Rottweiler.


                            Hahahaha, du får väl hoppas det! Bara att kolla igenom bunten
                            mvh
                            Fifi

                            I'm so cute, I poop rainbows.

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              #74
                              Nej,,,

                              Jag tror att många handlar om när Kramfors bet Rottisen Som i Finland när en människa bet en Schäfer i strupen... Ehhh...

                              Nej men jag tycker att vi förbjuder småhundar istället... De brukar generellt sett uppföra sig sämre än större hundar fast de inte har så mycket att komma med... Sen tycker jag att vi förbjuder katter eftersom de jagar vilt, speciellt nära naturreservat... Jo, jag vet, vi förbjuder cyklister för de far fram som galningar.. Mopeder sen då.. Äldre chaufförer... Småbarn på badplatser som kissar i vattnet..

                              Nej nu vet jag.. Vi förbjuder alla karlar.. De tenderar att slå kärringen emellanåt.. Kolla statistiken på google där, jämfört med hur ofta tanten spöade gubben... Det är helt klart en psykiskt instabil ras, karlar...

                              Sorry Kramfors.. Spårade ur lite där
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              • M-SwEDen
                                • March 2007
                                • 74

                                #75
                                Har alldrig blivit attackerad/biten av en rottis, men därimot har ja ärr efter en strävhårig tax. Förbjud!
                                "-Stupid Like a Fox!" -Homer Simpson

                                Kommentar

                                Arbetssätt...