Förbjud Rottweiler

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    Som jag har fått lära mig..

    Så härstammar många raser från kamphund som Boxer och Bullterrier även om de används som sällskapshund idag.. Det som jag märkte med min Boxer som skilde honom från andra hundar (inkl Rottisar) var att han gick från 0-100 på sekunden och var lika glad(orädd) i att slåss som att leka.. Sen är ju Boxer avlad sen många år på att vara en sällskapshund men ursprunget finns där..

    När jag köpte min vovve så berättade uppfödaren att tik nr 2 på rangskalan passade på att hoppa på Alfahonan när denne var dräktig och satte sig fast i nacken på sin gravida härskarinna.. Uppfödaren hade stått med upplyfta bakben i typ en kvart innan tiken skulle byta grepp och då lyckats att sära på vovvarna..
    När min Boxer lyckades att få tag i sin ärkefiende som sprang lös och attackerade honom med våran yngsta dotter så vägrade han att släppa strupen och hussen hoppar fram och slår vår hund i huvudet 7 ggr men han vägrar att släppa (ett jäkla under att han inte bet ihjäl hunden under dylik attack från hussen men han hade väldigt fint psyke).. Hade hundarna bara fått göra upp rangordningen den gången...
    Min dotter (12 år) var mycket effektivare, hon nöp honom hårt vid pungen och slet bort honom när han släppte...

    Åh vad min dotter grät när jag kom hem. Jag har aldrig varit så nära att bita en hundägare som den karln, när jag gick över sedan så var jag så ilsken att han inte vågade öppna dörren.. Han och hans fru frågade inte ens min dotter hur det gick!!!!!

    Men visst finns kamphunden kvar i dessa raser, hunden min boxer la ner var betydligt större än honom och hussen slog allt han hade... Just adrenalipumpningen, kamplusten, skickligheten och smärttröskeln kräver att de har en ägare som kan...
    Dock tror jag inte att Rottis tillhör de raserna?!
    Senast redigerad av Katharina; 05 August 2007, 21:06.
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      Ursprungligen postat av Kramfors
      Rottwaile !!!! mf. kallar allmänheten för kamphund.
      Kamphundar är de hundar som får folk att känna obehag.
      Tror du måste läsa på lite innan du fortsätter den här diskussionen!
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • Malinitzi
        • December 2006
        • 2088

        Ursprung, historia och användning...:
        Utdrag från rasklubben:
        Rottweilern har av många kynologer framhållits som den mest renodlade ättlingen till romarnas boskapshundar som i sin tur härstammade från de stora hundar som molosserfolket hade med sig från öst när de invandrade till nuvarande Grekland ca 500 år f.kr. I Wurtemberg i Sydtyskland, i det område där staden Rottweil nu ligger fanns under 100-talet en romersk utpost, som vaktades med hjälp av molosserhundar. Boskapshjordar drevs till och från staden och traktens rövare hade goda tider, antingen genom att stjäla boskap eller genom att överfalla ägarna och ta deras pengar. Behovet av hundar som livvakt blev stark och de största, tyngsta och skarpaste lokala boskapshundarna valdes ut till bevakning, medan den lättare varianten fick driva boskap.
        Dagens Rottweiler är alltså en arbetande brukshund, den första kullen föddes i Sverige 1916.
        Numera är rasen en respekterad brukshund med framgångar inom flera brukssporter. Den ska besitta mod, nervfasthet, vaksamhet, naturlig skärpa, följsamhet och arbetsvillighet.
        Som tidigare sagts finns avarter i de flesta raser samt mycket OLÄMPLIGA hundägare.
        Att totalt döma ut en f ö mycket bra brukshund är ganska naivt och omoget.

        Kommentar

        • Guest

          Ursprungligen postat av Kramfors
          Rottwaile !!!! mf. kallar allmänheten för kamphund.
          Kamphundar är de hundar som får folk att känna obehag.
          för de fördomsfulla och icke medvetna, en kamphund är ingen ras utan en licenserad hund som skall gå hundfajter och rottweiler är värdelösa som kamphundar för den bästa hunden inom hundfighter är tosa inu iaf den som används bäst sen så finns det ju nått som kallas usa som använder hundar illegalt till att kampa även en lite skala finns i sverige.

          Kommentar

          • Guest

            och en rottweiler är en riktig bra vakthund ingen tvekan om det

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              Ursprungligen postat av Tant Nancy
              Tror du måste läsa på lite innan du fortsätter den här diskussionen!
              Jag har talat med många kunniga på hundar tex anställda som utbildat hundar på hundskolan i Sollefteå, veterinärer, uppfödare, kennelklubben, mf.

              I 3 år har jag jobbat för ett koppeltvång i centrum.

              I 3 år med ett förbud mot pyrotekniska varor som avger ljudeffekter.
              (för djurens skull)

              Jag har velat att det ska anläggas inhägnade rastplatser i anslutning till kommunens tätorter där hundar kunnat vara okopplade.
              (Det ansåg inte brukshundklubben här behövas)

              Jag är ledamot av kommunens miljönämnd och följer djurskyddet nära.

              Ge mig förslag på vad jag ska läsa så gör jag gärna det.

              Förstår ni inte att väldigt många känner obehag av att möta tex. Rottweiler.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                Ursprungligen postat av Kramfors
                I 3 år har jag jobbat för ett koppeltvång i centrum.
                Jag är säker på att du menar väl, men koppeltvång leder som jag tidigare skrivit snarare till att människor förlitar sig på kopplet och har sämre kontakt med och lederskap över sin hund. Man försöker lösa problemet genom att behandla symptomen istället för orsakerna.

                Ett krav på att varje människa som ansvarar för en eller flera hundar måste genomgå en seriös utbildning skulle i längden skapa större trygghet för alla och lyckligare, mer harmoniska hundar.

                Ursprungligen postat av Kramfors
                I 3 år med ett förbud mot pyrotekniska varor som avger ljudeffekter.
                (för djurens skull)
                Detta låter toppen! Pyrotekniska varor är både farliga (varje år är det någon som spränger sönder nån kroppsdel och nåt hem som brinner upp) och ångestskapande för många djur

                Ursprungligen postat av Kramfors
                Förstår ni inte att väldigt många känner obehag av att möta tex. Rottweiler.
                Kanske beror det på att rottweilers har dåligt rykte? De är ju krafftigt byggda, men inga kamphundar för det. Kamhundar är såna raser som är framavlade just för att fäktas med andra hundar.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  Kramfors, du kan ju börja med att tala om hur vanligt det är med rottisar i hundkamper, jag tror faktiskt inte att dom lämpar sig till det, tack och lov.
                  Sedan kan du ju förklara hur Rottisarna kan räknas som kamphundar. Det känns som att det du säger att folk tycker och känner är lika med ditt tyckande och kännande.

                  Du behöver läsa på om hundrasen Rottweiler helt enkelt.

                  Du behöver nog läsa på om kamphundar också, för att förstå vad det är.

                  Nu har jag diskuterat med dig tidigare och vet att du kommer att fortsätta så länge folk argumenterar emot dig, hur mycket överbevisad du än blir. Det är i alla fall skrämmande att en person med kommunala uppdrag vill förbjuda en hundras, där allt är grundat på egna upplevelser och gissningar om vad folk tycker och tänker.
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    Som de stora, kraftiga, starka, och storkäftade hundar rottisar är, drar de alltid till sig rötägg, som har dem enbart för att stärka sin egen klena självkänsla, och de tror att skrämma folk är det samma som att få respekt. Alltså har den stackars rottisen (och andra stora, starka raser) fått dåligt rykte, och det är enbart vissa människors fel, människor som inte borde få gå i närheten av någon hund, eller nå´t annat djur heller för den delen. Helst borde de inte gå i närheten av människor heller, innan de har fått psykologhjälp.

                    Så´na människor är ju som sagt innerst inne osäkra, och hanterar det på fel sätt, genom att skrämmas och vara aggressiva, och det för de över på sina stackars hundar, som då får dåligt rykte.

                    Med rädsla och fördomar löser man inga problem.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • quarantino
                      • February 2007
                      • 350

                      Hundar utan munkorg - Nej tack!

                      En A-lagare kan man ju alltid försöka snacka med eller förklara att man inte vill ha nåt att göra med denne, kan vara klart jobbigt ändå. Men hur fasen gör man med en aggressiv hund? Och blir man rädd så gör det ju inte saken bättre, kräken försöker ta kommandot... Såklart, de är ju beväpnade! Ligister kan man ana på avstånd och gå åt ett annat håll men om en lös aggressiv hund får syn på en så hjälper det inte ens att springa.

                      Ska det vara fritt att gå med dödliga vapen - impulsstyrda, lynniga och ängsliga(läs hundar), ska jag banne mig ha rätten att ha skjutvapen eller motsvarande till försvar. Det är ju iofs ingen fruktbar lösning men det säger en del om problematiken.

                      Och, åh så tröttsamt, alltid är det "perfekta" hundägare som ska försvara hundinnehav... Rensa upp i de egna leden då om ni inte vill åka med badvattnet ut. Ska ingenting göras bara för att vissa är skötsamma och har koll? Tala om hur man kraftigt får ner skadefrekvensen istället för att skylla på att det inte går att sätta fingret på en speciellt aggressiv ras, eller skylla på ägaransvar, aldrig hundens fel etc!

                      Det är inte skjutvapen som skjuter, det är människor som trycker av... MEN med färre skjutvapen så blir det mindre skjutande. Fritt hundinnehav innebär oacceptabelt många incidenter, inga hundar inga bitskador. Så enkelt är det!

                      Förslagsvis, förbjud nyanskaffning och avel på hundar över en viss matchvikt, eller med ett visst bett-tryck, som utgör en skaderisk för människor! Munkorg på alla lösa eller kopplade hundar utanför hemmet tillsvidare. Sen kan alla "perfekta" hundägare kela bäst de vill hemmavid i 15år till med sina genomgoa snälla bestar!

                      Precis som med rökningen, stimulerar bara rökaren, så kommer hundar sannolikt att förbjudas med tiden, men sätter ni hundägare fart och tar ansvar så kanske det kan komma till en lösning som inte är så drastisk! Bara allmänt munkorgtvång, tex!

                      Vov vov!

                      Kommentar

                      • Knyttet
                        • December 2006
                        • 646

                        Quarantino:

                        Hundar är inte det enda potentiellt farliga/skadliga som "endast stimulerar användaren" som folk sysslar med. Ska alla andra såna saker också regleras/förbjudas på samma sätt tycker du? Och hur ska de skötsamma hundägarna "rensa upp i de egna leden"? Hur skulle det gå till?

                        Som hundägare tar jag ansvar för min egen hund. Men hur 17 ska jag kunna ta ansvar för vad andra människor jag inte känner eller ens har träffat gör?
                        Senast redigerad av Knyttet; 06 August 2007, 02:10.
                        min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          Ursprungligen postat av quarantino
                          Munkorg på alla lösa eller kopplade hundar utanför hemmet tillsvidare. Sen kan alla "perfekta" hundägare kela bäst de vill hemmavid i 15år till med sina genomgoa snälla bestar!
                          Jag håller med dig om att nånting måste göras, men tycker du verkligen att det är kollektiv bestraffning som är lösningen? Varför ska trygga och snälla hundar behöver plågas iom ett munkorgtvång (att gå omkring med munkorg är för en hund ungefär som för en människa att gå omkring med bundna händer) bara för att vissa människor envisas med att använda andra hundar som vapen? Ska vi spärra in alla män bara för att vissa män våldtar? Eller förbjuda alla bilar bara för att några bilförare kör som dårar?

                          Jag kan inte se nån bättre lösning än att det ställs hårda krav på utbildning av den som vill eller har blivit med hund. Kanske tom en psykologisk undersökning skulle vara något. Den som inte klarar sig genom utbildningen och undersökningen ska inte få tillstånd att ha hund. Människor som inte kan ta hand om sig själva borde inte heller få tillstånd att få ta hand om djur.

                          Sen är jag som sagt inte främmande för förbud av fortsatt avel och import av vissa osunda raser. Men rottweiler är inte bland dem.

                          Jag har varit ihop med en person som jobbar på ett hunddagis där de även håller kurser och arbetar med problemhundar (där problemet nästan undantagslöst är matte eller husse) och jag har lärt mig mycket om hundar av henne, plus att jag själv läst hundböcker. Ett allmänt problem är att människor generellt tror sig kunna mer om hundar än vad de i själva verket kan. Man har ofta dålig koll på hundspråk och är ofta omedveten om vilka signaler ens eget beteende sänder ut till hunden. Dessa grundläggande problem kan inte lösas genom koppel-och/eller munkorgtvång. En hund i koppel kan fortfarande rycka sig loss och en hund med munkorg kan fortfarande göra ett utfall och skrämma livet av en hundrädd människa. Vi måste börja fokusera på orsakerna istället för att stirra oss blinda på symptomen.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • elis12
                            • May 2007
                            • 250

                            Ursprungligen postat av Kramfors
                            Rottwaile !!!! mf. kallar allmänheten för kamphund.
                            Kamphundar är de hundar som får folk att känna obehag.
                            Även mina pappiloner kan få en hundrädd person att känna obehag,men att då kalla dom kamphundar är väl lite överdrivet.

                            Pitbull o Dogo Argentino är väl däremot två raser som ingår i va som räknas som kamphundar.(Finns säkert flera som jag inte känner till)
                            Mvh Elis

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              Ursprungligen postat av elis12
                              Även mina pappiloner kan få en hundrädd person att känna obehag,men att då kalla dom kamphundar är väl lite överdrivet.

                              Pitbull o Dogo Argentino är väl däremot två raser som ingår i va som räknas som kamphundar.(Finns säkert flera som jag inte känner till)
                              Mvh Elis
                              Det finns människor som avskyr hundar, de byter sida av gatan innan de möter en hund liten eller stor.
                              Det är många kommuner som vill inför koppeltvång.

                              Den nya lagen om tillsyn av hundar och katter som kommer tillåter att en hund biter någon först innan myndigheten kan kräva munkorg.
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              • elis12
                                • May 2007
                                • 250

                                Har man en hund som man vet gjör utfall o bits,tycker jag ägaren skall ta sitt ansvar o använda munkorg.Tycker dock inte ALLA stora raser skall ha det o att förbjuda en ras kan man ju inte.Oftast e det så att hunden tyvärr har fått fel ägare.
                                Min dotter blev för många år sedan biten av för oss okänd golden retriever,men jag tycker fortfarande att det är trevliga hundar(dock ej just den hunden),men man kan inte döma ut en hel ras pga.eskilda incidenser.
                                MVH Elis.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...