Förbjud Rottweiler

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dysnomia
    • April 2004
    • 1692

Från samma ställe som rottweilern.
    Skånetös i Dalarna
    MIN ZOON!

Kommentar

• Shepard
      • March 2003
      • 13992

Blää, Stoffe, väck inte den Kramforsare som sover Den här tråden som började bli OT, och därmed vettig äntligen. Känns som om huvudämnet är uttjatat, och att vi inte kommer längre än så här, att få bort vissa människors fördomar verkar vara lika "enkelt" som att få fred på jorden. Vissa människor vill inte förstå, och har man ändå gjort allt i sin makt, så är det lika bra att dra täcket över huvudet och somna om. God natt...
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

Kommentar

• Raketforskaren
        • March 2006
        • 170

Ursprungligen postat av Kramfors
        Och vad händer vid fel uppfostran.
        Och hur vet jag att den Rottweiler som står framför mig och morrar är rätt uppfostrad?
        Om detta är logiken bakom ett eventuellt förbud av Rottweiler så kan man verkligen förstå att frågan inte väcker något gehör.

Ställ dig samma fråga för Schäfer, St. Bernhard, Labrador och Golden Retreiver. Vari ligger den avgörande skillnaden som gör Rottweiler till en så mycket farligare ras än de andra? Som sagt, logiken är obefintlig. Du verkar bygga din rabiata "rashets" på fobier och känslor, och inte på fakta eller sansade resonemang.

Kommentar

• jarinen
          • February 2003
          • 801

Och vad händer vid fel uppfostran.
          Och hur vet jag att den Rottweiler som står framför mig och morrar är rätt uppfostrad?
          Det ser du på ägarens beteende när rottweilern morrar.

Mvh Jari

Kommentar

• Katharina
            • December 2006
            • 4045

Cesar "Dog whisperer" säger att han rehabiliterar hundar och uppfostrar människor
            Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Guest

Ursprungligen postat av elinj
              Kamphundar är kamphundar, men det beror också på vem som har hunden.
              Rottisar är som små nallebjörnar, om man uppfostrar dom på rätt sätt
              Än en gång Kamphundar tillhör ingen ras, en kamphund är en "tävlingshund" som används till Hundslagsmål. I Japan kallas kamphundsmästaren för Yokozuna och Japan är en av de få länderna i världen som legalt tränar och föder upp kamphundar.

Kommentar

• Dysnomia
                • April 2004
                • 1692

Dessutom tillhör inte rottweiler kategorin kamphundar. Det är ytterst sällsynt att de används i hundkamper.
                Det finns raser som är speciellt framtagna för just hundkamp. Rottweilern har ingen historia som detta utan är i grunden en herdehund som vallade och vaktade boskap. Senare avlades den som bruksras eftersom den har/hade kvalitéer som arbetande hund tex inom polisen.

I övrigt ställer jag mig här under Lutt och bara håller med. Kamphund är ett uttryck som media felvinklat.
                För snabb läsning rekommenderar jag: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kamphund
                Vill man fördjupa sig så tar man en titt i SKK´s kamphundslexikon: http://www.skk.se/press/lex_kamphund.htm
                Skånetös i Dalarna
                MIN ZOON!

Kommentar

• Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

Inte ens till kampund duger Rottweiler, en onödig ras som är aggressiv och borde förbjudas.
                  http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

Inte ens till kampund duger Rottweiler, en onödig ras som är aggressiv och borde förbjudas.

Vi har gett upp att utbilda dig... Du är obildbar... Envisa människa.. du har nog varit åsna i ett tidigare liv eller kanske en Rottweiler... de är också sådär attans envisa...
                    Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Dysnomia
                      • April 2004
                      • 1692

*Skakar uppgivet på huvudet*
                      Du är ett bevis på vad okunskap kan göra med människor. Undrar om du är lika dömmande i allt du har okunskap om?
                      Eller om du bara rätt och slätt är en "flamer"..
                      Skånetös i Dalarna
                      MIN ZOON!

Kommentar

• Freakmange
                        • January 2006
                        • 319

kramfors...vad kan man säga ?? man kan inte göra så mycket annat än att skratta åt din kunskap om hundar....Men jag ska tala om för min rottis hanne att han är en farlig kamphund så kanske han slutar upp med att vilja hoppa upp i knät på mina barn och pussa sönder dom. ....Är så otroligt fånigt hela den här debatten,skrivs aldrig i tidningen när tex en golden anfaller och hugger,för det är ju en familjehund,men ändå toppar dom listan..det som är tragiskt när en så stor hund som en rottis går till anfall är ju att tack vare storleken gör den större skada en tex en terrier som oftare biter folk...men media skriver ju gärna om när så kallade kamphundar biter...Rottis är en vallhund,ingen kamp hund
                        Shovel Power

Kommentar

• Dysnomia
                          • April 2004
                          • 1692

Enligt Kennelklubben finns ingen statistik i hela värden om vilka hundar som bits.
                          Läste tillbaka lite i tråden och hittade ännu ett fel som jag måste korrigera.
                          Det är helt omöjligt att du varit i kontakt med SKK angående detta då det _finns_ statistik:

För att ta del av hela analysen:

För de "openminded" som faktiskt har ett intresse för vad det debatteras om så kan man finna mycket intressant i länkarna ovan.
                          Dock är inte just denna statistik svensk. Jordbruksdepartementet gjorde däremot en studie av bitstatistik för några år sedan. Denna statistik toppades av tax..
                          Rapporten finns hos Jordbruksdepartementet och är inte offentliggjord.
                          Skånetös i Dalarna
                          MIN ZOON!

Kommentar

• Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

Med eller utan statistik tycker mina hundar att är Rottweiler en otrevliga.
                            Senast redigerad av Kramfors; 30 January 2008, 16:41.
                            http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

Med eller utan statistik tycker mina hundar att är Rottweiler en otrevliga.
                              Min boxer blev påhoppad av 5 stora lösa hundar och han gillade inte någon av de raserna efter det heller.
                              Jag lät honom överhuvudtaget aldrig hälsa på terriers eftersom de alltid uppförde sig så illa att jag var rädd för att han skulle börja hata dem, med påföljden att han aldrig brydde sig om dem, hur mycket de än morrade och skällde i kopplet.... De är värst illa uppfostrade!!!!!!!!!!!!!!!
                              Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Shepard
                                • March 2003
                                • 13992

ZZZZZZZZ... En fullständigt meningslös tråd, som var meningslös från början, och inte har blivit mycket bättre med tiden. Den enda mening den skulle kunna ha kanske kan vara att visa hur fördomsfulla och okunniga människor (som använder sin okunskap och sina fobier som "fakta" och därigenom blir fördomsfulla) det faktiskt finns, vilket nog är bra att påminnas om, men nog är nog, i det här fallet kommer vi inte längre.
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

Kommentar

Arbetssätt...