Förbjud Rottweiler

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nelly.trott
    • December 2007
    • 355

Det är tråkigt att det händer !
    Man får väl välja att skaffa antingen hund eller hund och barn samtidigt då hundar är svartsjuka familjemedlemar .

Min dvärg pekinges (inte odlat dvär ) den bara förblev liten hela släkten är normal ... iaf .... henne skaffade jag innan jag skaffade min man hihihihihih hon kan dock efter 2 år hoppa på han ibland av svartsjuka .

Det är viktigt att uppfostra hunden rätt .
    Ex. pekingeser är väldigt bundna till sina matte/husse och GILLAR INTE BARN !!!!!det bara är så hos de. (de flesta ) men när min var liten gick jag med mening till mina vänninor som har barn så hon från början vänjer sig och lär sig umgås med barn.

Varför förbjuda STORA/(sk Agrresiva hundar )
    De är in te agresiva egentligen men de är inte lika smarta som människor och förstår inte att när vi leker och säger för skoj skol " ta han " eller som jag hört "ta polisen " och sen för skoj skull försöker få hunden att skälla ..... ABSOLUT FÖBJUDET!!!!
    Man skall ALLTID leka med djur med kärlek och lugn !

Kanske hade varit bättre att få människor att ta ett hundprov som kostar och är lika stränga som att ta körkort eller nåt . så klart ger det inga garantier .... men dock ....
    När du vill att något skall försvinna,
    kan du låta svavelsyra över detta rinna.

Kommentar

• Katharina
      • December 2006
      • 4045

Ursprungligen postat av nelly.trott
      Min dvärg pekinges (inte odlat dvär ) den bara förblev liten hela släkten är normal ... iaf .... henne skaffade jag innan jag skaffade min man hihihihihih hon kan dock efter 2 år hoppa på han ibland av svartsjuka .

Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Patrik_växjö
        • July 2002
        • 2046

Ursprungligen postat av nelly.trott
        Kanske hade varit bättre att få människor att ta ett hundprov som kostar och är lika stränga som att ta körkort eller nåt . så klart ger det inga garantier .... men dock ....
        Det håller jag med om. Och hunden IDchip skulle kunna kopplas till hundägaren, då skulle man inte kunna vara ospårad efter att ens superaggresiva feluppfostrade hund gjort något förfärligt.
        / Patrik /

Kommentar

• qenzo
          • February 2005
          • 1747

Ursprungligen postat av Patrik_växjö
          Det håller jag med om. Och hunden IDchip skulle kunna kopplas till hundägaren, då skulle man inte kunna vara ospårad efter att ens superaggresiva feluppfostrade hund gjort något förfärligt.
          Hur hade ni tänkt få det systemet att fungera på de hundägare som verkligen är farliga med sin hund?
          De går inga promenader i parkerna eller pratar bort tid med gamla Bertas hund i rastgården...
          Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

Kommentar

• Katharina
            • December 2006
            • 4045

Ursprungligen postat av qenzo
            Hur hade ni tänkt få det systemet att fungera på de hundägare som verkligen är farliga med sin hund?
            De går inga promenader i parkerna eller pratar bort tid med gamla Bertas hund i rastgården...
            Det är väl bättre än att inte göra någonting??? Alternativet är ju att förbjuda hundar som trådskaparen föreslår...

Hundägarcertifikat som måste uppvisas för att få köpa hund... Uppfödarcertifikat som måste uppvisas för att få avla på sin hund...
            Ovanstående kan förloras om man har misskött sig.. höga böter för misskötsel, fängelse om fara för liv...
            Chip på alla hundar som underlättar identifiering...
            Inför hundskatt igen... Inför avgift för att få ovanstående certifikat...

Allt som kan skapa eftertanke och kunskap före man skaffar hund... Mycket bra... det bästa som går att göra, anser jag...
            Senast redigerad av Katharina; 29 December 2007, 15:27.
            Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• qenzo
              • February 2005
              • 1747

Ursprungligen postat av Katharina
              Det är väl bättre än att inte göra någonting??? Alternativet är ju att förbjuda hundar som trådskaparen föreslår...

Hundägarcertifikat som måste uppvisas för att få köpa hund... Uppfödarcertifikat som måste uppvisas för att få avla på sin hund...
              Ovanstående kan förloras om man har misskött sig.. höga böter för misskötsel, fängelse om fara för liv...
              Chip på alla hundar som underlättar identifiering...
              Inför hundskatt igen... Inför avgift för att få ovanstående certifikat...

Allt som kan skapa eftertanke och kunskap före man skaffar hund... Mycket bra... det bästa som går att göra, anser jag...
              Visst är det bättre, men det är ju ff inte "svensson's" som är det stora problemet.
              Lag på id-märkning finns redan och den har inte hjälpt. Är hunden chippad har man redan idag stora problem, eftersom inte ens alla polisstationer i landet har en läsare
              På vissa tävlingar ställs tom kravet att man som ägare av en chippad hund ska tillgodose en läsare OM den aktuella klubben inte har ngn.
              Som uppfödare av renrasiga hundar som också ska registreras i Sverige, krävs medlemsskap i SKK eller ex JRT's spec.klubb. Det är inte gratis och flera "rötägg" slinker igenom.
              Uteslutningar förekommer årligen men situationen blir inte bättre.

Införande av hundskatt är en ypperlig idé dock, för just alla "Svensson's", eftersom det kanske skulle innebära att veterinärkostnaderna sänks.
              Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

Kommentar

• Katharina
                • December 2006
                • 4045

Jag tycker absolut att det är svenssons som är problemet.. min hund har blivit påhoppad av lösa, aggressiva hanhundar x antal gånger... bara en gång var det några unga ryssar som hade triggat en dobberhanne mot både hundar och människor.. men eftersom de bodde i ett höghusområde så skulle de ha blivit anmälda om en riktig kontrollerad djurlag blev verklighet i sverige... Polisen är ju maktlös idag..
                Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Patrik_växjö
                  • July 2002
                  • 2046

Man behöver ju inte tjaffsa över förslaget i 500 inlägg, säg att man inför det på de "farligaste" hundarna då. Vill man ha en sådan hund får man vara beredd att punga ut lite extra pga felaktig hantering av dessa hundar tidiagre. Tyvärr skulle det, som vanligt de flest drabbade vara oskyldiga, men vad ska man göra istället? har qenzo något bättre förslag?
                  / Patrik /

Kommentar

• fam-holmgren.se
                    • August 2007
                    • 6

Åsså har vi denna härligt infekterade debatt igen som ständigt underblåses av feta rubriker i media..

Första inlägget hänvisade till hundar som är anmälda och ålagda att bära munkorg samt att ägarna var duktiga och skötsamma (vad nu det har med saken att göra)

fakta är väl då:

Hundens beteende kan i de flesta fall härledas till hur den har blivit fostrad och tränad, hur "skötsam" och "duktig" ägaren än är så innebär det inte att de är lämpliga att fostra en hund i rottweilerns klass.

Har problem i det område jag bor med en schäfertik som enligt ägande dam är sååå snäll.. likförbenat står den mitt i gången jämte sin tramsande matte och gör utfall varje gång man möter dem, i hennes fall är hon totalt olämplig att ha en hund med starkare psyke än ett marsvin. Hon gör en del kardinalfel som;

- inga enkla raka ommandon som sitt, stanna, tyst eller vad som kan vara lämpligt, istället håller hon på med tjafs i stil med; "nää inte göra så nu - var lugn nu sååja lilla gumman ( med hunden slitande i kopplet och vilt skällande)
                    - håller hunden på sin högra sida stående på vänster sida av gångvägen - mao så hamnar hunden mitt i gången... - kanon..
                    Dock vid samtal så verkar damen veta hur hundar funkar och anser sig ha kontroll på jycken.

Lika som denna dam som kan anses vara duktig och skötsam så kan de som har dessa rottweilers som "kramfors" skriver om vara totalt fel ägare till denna ras. Själv har jag mkt goda erfarenheter av Rottweilers både tikar och hanhundar, dessa har varit och är några av de bästa familjehundar jag sett, lugna stabila och totalt oagressiva - dock är de hundar som får jobba hårt i de flesta fall via brukshundsklubbar och med handledare som kan rasen..

Personligen har jag hellre kontakt med en rottweiler än en bjäbbande spets ledsagad av ngn tant som anser att uppfostran är synonymt med att ge en extrra kaka till hunden vid fikat..

Kommentar

• Dysnomia
                      • April 2004
                      • 1692

Man behöver ju inte tjaffsa över förslaget i 500 inlägg, säg att man inför det på de "farligaste" hundarna då. Vill man ha en sådan hund får man vara beredd att punga ut lite extra pga felaktig hantering av dessa hundar tidiagre. Tyvärr skulle det, som vanligt de flest drabbade vara oskyldiga, men vad ska man göra istället? har qenzo något bättre förslag?
                      Varför skulle vi betala extra för våra hundar för att andra inte klarar av dem?
                      Skånetös i Dalarna
                      MIN ZOON!

Kommentar

• Fridas
                        • September 2007
                        • 629

Ursprungligen postat av Katharina
                        Jag tycker absolut att det är svenssons som är problemet.. min hund har blivit påhoppad av lösa, aggressiva hanhundar x antal gånger... bara en gång var det några unga ryssar som hade triggat en dobberhanne mot både hundar och människor
                        Vad har det med saken att göra att de var ryssar?
                        ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

Kommentar

• Fridas
                          • September 2007
                          • 629

Ursprungligen postat av lili76
                          Det förstår inte jag heller. Varför ska en hel grupp straffas för att några enstaka missköter sig? Ska vi straffa alla män också för att det finns en bråkdel av dem som slår sina fruar? Nej det snacket tror inte jag på, det kommer bara att leda till att fler oskyldiga drabbas medans de som verkligen skulle behöva straffas slipper undan. Tyvärr är det så att fel personer ofta dras till det dom själv ser som "tuffa raser". Vissa osäkra människor skaffar denna typ av hund för att ha den som någon form av "säkerhet".

Jag tycker ibland att denna tråd pekar ut alla som äger en hund med "kamphundsstämpel" på. Sluta se raserna och hundarna som ett problem och försök istället komma på ett sätt att få dessa människor som inte passar som hundägare att låta bli att skaffa hund. En schäfer, golden eller jack russel kan vara minst lika otrevlig i händerna på fel husse eller matte. Det är inte rasen det sitter i. Kamphundar i sig är inte farligare än någon annan ras men toppar listor över skador och hundbett på grund av den typen av ägare som de ofta drar till sig.

Istället för att utgå ifrån att hundar kommer att hamna i fel händer kan man ingripa då man ser att de verkligen gjort det. Har du en granne, bekant eller någon annan i närheten av dig som bevisat inte klarar av sin hund så anmäl honom eller henne. Utgå inte ifrån att alla dessa raser är fel på något vis. Många av dessa raser är dessutom betydligt mer stabila än andra. Skulle man ha en väl utförd undersökning och ett bra statistiskt underlag som är uträknat efter andelen hundar i varje ras så är jag säker på att det är många av de vanligare raserna i Sverige som skulle toppa dessa ”skadelistor” före kamphundarna.

Något som jag tycker att Sverige skulle bli bättre på i sitt djurskyddssystem är att oftare sätta djurförbud på personer som visat sig okapabla att ha djur, eller att ge grövre böter och straff för dem som har hundar som skadar andra djur eller människor. Om en människa som fått djurförbud eller hundförbud ändå skaffar hund igen skulle det ge grova böter. En hund (av vilken ras som helst) kan anses som en laddad bössa i fel händer. Lika väl som det är grova böter och ibland fängelse för olaga vapeninnehav vore det förbjudet att ha hund igen om man visat att man inte klarar av att ha hund, t.ex. efter att ens hund gått till anfall och skadat andra djur eller människor. På så sätt ligger bördan att hålla efter sin hund och ta ansvar för hundens beteende mer på ägarens axlar än på allmänhetens.

Detta är kanske en sådan problemlösning som bara möjligen kan funka och då bara när skadan redan är skedd. Få människor får dock ens böter eller en tillsägelse idag då deras hundar attackerat någon eller något. Inte så konstigt då att de går ut och köper en ny hund igen direkt efter, som de sedan inte tvekar att uppfostra på precis samma sätt som den föregående.

(Tycker ditt inlägg "fam-holmgren.se" var mycket bra)
                          ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

Kommentar

• Patrik_växjö
                            • July 2002
                            • 2046

Ursprungligen postat av lili76
                            Men kom med nåt förslag själv istället för att kritisera oss som försöker få bukt på problemet. Försök du leta upp de som missköter sina hundar då om du är så duktig så slipper du ju att betala för deras misskötta hundar.

Antingen låser vi den här skiten nu eller så kommer ni med lite mer konstruktivt istället för att hela tiden gnälla på oss som försöker hitta en lösning, som säkert ändå inte kommer att användas, men ändå.
                            / Patrik /

Kommentar

• Dysnomia
                              • April 2004
                              • 1692

Men kom med nåt förslag själv istället för att kritisera oss som försöker få bukt på problemet. Försök du leta upp de som missköter sina hundar då om du är så duktig så slipper du ju att betala för deras misskötta hundar.

Antingen låser vi den här skiten nu eller så kommer ni med lite mer konstruktivt istället för att hela tiden gnälla på oss som försöker hitta en lösning, som säkert ändå inte kommer att användas, men ändå.
                              Ehhh...? Gnälla? Kritisera ER?
                              Det var ett kallt konstaterande; varför vi ska betala för att andra missköter. Det är inte vårt fel, vi som är seriösa rottweilerägare, att rasen drabbats av idiotiska "uppfödare" och ägare. Att folk för att kamma in stora pengar föder upp och säljer till vem som helst.
                              Du kommer inte åt problemen genom att höja priset, snarare tvärtom. Idag kostar en renrasig rottweiler från en erkänd kennel 10,000:-. På Blocket hittar du ej registrerade hundar för 8-9,000:-. Vart tror du de oseriösa köper sina hundar? Av den erkända kenneln som lägger år för att plocka fram den ultimata rottweilern, kräver av köparen att hunden ska röntgas, testas, tränas och tävlas (meriteras) och där du behöver lämna skonummer för att ens ställa dig i kö för en valp? Eller via annonsen på Blocket där det bara är att hämta en valp om du har pengarna redo?
                              Så på vilket sätt skulle en prishöjning rädda rasen? Det kommer ALLTID att finnas oseriösa "uppfödare" så länge det finns efterfrågan. De som tåtar ihop en tik och en hane för att få valpar, "för våra hundar är ju så söta och snälla".

Jag har varit aktiv (tränat och tävlat) med rottweiler i 10 år. Varit aktiv inom brukshundssporten ännu längre. Jag har sett utvecklingen på "nära" håll och följt diskussionerna både på riksnivå och "Svenssonnivå".
                              Jag hävdar att det som händer nu är "madiajakt". För 20 år sedan gällde det schäfern. Olyckor kommer alltid att hända, det är djur vi hanterar. Men det går i vågor hur det blåses upp av media och det går i vågor vilken ras det är som står i rampljuset.
                              Det sker inte fler hundolyckor idag än för 20 år sedan. Skillnaden är att tidningarna skaffar sig fler läsare genom att skriva om det som läsaren vill ha; nåt att uppröras över.

Ska tilläggas att jag är för införande av hundkörkort. Men det finns inget riktigt tillförlitligt sätt att införa det på. Förortsgrabbarna röntgar inte sina hundar, de försäkrrar inte sina hundar, de lägger inte pengar på sitt hundägande. De kommer att skaffa hund med eller utan körkort. Och det är den klicken som vi måste komma åt. Oavsett vilken ras som för tillfället ligger i hetvatten.
                              Skånetös i Dalarna
                              MIN ZOON!

Kommentar

• Gruppy
                                • May 2007
                                • 67

Har inte orkat läsa alla inlägg men måste säga att peka ut rottweiler verkar vara dumt. Verkar vara en jättefin hund med rätt ägare. Det har nog många med mis sagt i diskussionen.
                                Har för närvarande ett 54 liters akvarium med några guppies. Är insnöad på low-tech växtakvarium just nu, det kanske blir ett snart.

Kommentar

Arbetssätt...