Förbjud Rottweiler

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard
    • March 2003
    • 13992

Ursprungligen postat av Katharina
    Å nej, jag skulle inte vilja ha en Rottis!!! De är så envisa, tröga och tråkiga.. Då tycker jag t om bättre om Dobber men de är oftast så pipiga och osäkra...
    Nää.. Tacka vet jag Boxer.. De är underbara och de är envisa så det räcker..
    Men smaken är som baken...
    Rottisen är ju en stor och tung hund, så nog kan de vara rätt tröga, men tråkiga verkar de inte vara, inte kompisens i alla fall. Det beror nog lite vad man gör med dem, låter man dem bara ligga hemma i soffan och såsa så blir nog de flesta hundar tröga. Kompisen tävlar en del med sina rottisar. Apropå Dobbermann så såg jag ett inslag på Animal Planet om en Dobbermannhane som tog hand om små kaninungar. Också en fin hund, men lite väl stor kanske om man aldrig har haft hund förut. En bekant har nyligen köpt en Mellanpincher, lite mer lagom kanske. Var i en zooaffär häromsistens, där det stod en Dvärgpincher på disken, och en Dobbermann på golvet, med framtassarna på disken. Två hundar med likadant utseende, men rejäl storleksskillnad, såg lite småfånigt ut.

Boxer är också fina, men föredrar hundar med normallång nos, även om det ju finns hundar med kortare nosar än boxer.
    Senast redigerad av Shepard; 02 February 2008, 16:45.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

Kommentar

• Dysnomia
      • April 2004
      • 1692

Å nej, jag skulle inte vilja ha en Rottis!!! De är så envisa, tröga och tråkiga.. Då tycker jag t om bättre om Dobber men de är oftast så pipiga och osäkra...
      Nää.. Tacka vet jag Boxer.. De är underbara och de är envisa så det räcker..
      Men smaken är som baken...

Vad är det för 70 cm "mördarhund" du har???

Nej, jag tror också att uppfostran och aktivering är det som brister 99% av fallen.
      Det är en "envis, trög och tråkig" rottweiler..
      Kan upplysa dig om att de inte är varken det ena eller det andra. Då hade vi aldrig köpt rottis för att tävla med.

Skånetös i Dalarna
      MIN ZOON!

Kommentar

• Katharina
        • December 2006
        • 4045

Ursprungligen postat av Micke_A
        Boxer är också fina, men föredrar hundar med normallång nos, även om det ju finns hundar med kortare nosar än boxer.
        Som sagt. Jag har aldrig köpt hund för utseendet, man ska leva med sättet och alla raser har olika egenskaper. Jag har konstaterat på en annan tråd att nästa hund blir en Kungspudel pga deras egenskaper, jag gillar inte deras utseende. Men man vänjer sig och jag kan ju låta bli att klippa bollar på min
        Jag gillade inte heller Boxers nos när jag köpte en, nu älskar jag Boxernosar, de är som att pussa på en hästmule!!!
        Utseendemässigt är nog Rodezian min favorit bland korthåriga och Akita Inu bland långhåriga. Men som sagt, man ska leva med dem oxå.. Gäller ju även sambon..
        Bland små hundar så är King Charles den enda jag tycker om. Just för de mentala egenskaperna.
        Vad tittar du på när du letar livsparner!?

Obs. Om någon är osäker så betyder att jag skojar med Micke..

Ursprungligen postat av lili76
        Det är en "envis, trög och tråkig" rottweiler..
        Kan upplysa dig om att de inte är varken det ena eller det andra. Då hade vi aldrig köpt rottis för att tävla med.

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1683446
        Smaken är som baken!!! Det är min åsikt och du får ha din helt för dig. Jag kommer aldrig att köpa en Rottis utifrån de erfarenheter jag har av dem även om de inte är så negativa erfarenheter så vill jag inte ha den rasen helt enkelt..
        Senast redigerad av Katharina; 02 February 2008, 17:00.
        Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Dysnomia
          • April 2004
          • 1692

Smaken är som baken!!! Det är min åsikt och du får ha din helt för dig. Jag kommer aldrig att köpa en Rottis utifrån de erfarenheter jag har av dem.
          Men du kanske inte har planer på att skaffa en potentiell brukshund? Det är ju ganska avgörande.
          Tråkigt att höra att du inte träffat en rottweiler som fått göra det den är född för. Men så blir det när en ras blir för populär och får agera sällskapshund.
          Skånetös i Dalarna
          MIN ZOON!

Kommentar

• Katharina
            • December 2006
            • 4045

Men du kanske inte har planer på att skaffa en potentiell brukshund? Det är ju ganska avgörande.
            Tråkigt att höra att du inte träffat en rottweiler som fått göra det den är född för. Men så blir det när en ras blir för populär och får agera sällskapshund.
            Såg du att jag ändrade mitt inlägg. Mina erfarenheter är inte så negativa. Rasen är bara inte intressant för mig pga de egenskaper jag har uppfattat. Nej, jag har inte tänkt jobba med bruks och därför vill jag ju inte köpa en brukshund, jag köper en hund för vad jag ska ha den till och inte efter hur de ser ut.
            Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Shepard
              • March 2003
              • 13992

Som sagt. Jag har aldrig köpt hund för utseendet, man ska leva med sättet och alla raser har olika egenskaper. Jag har konstaterat på en annan tråd att nästa hund blir en Kungspudel pga deras egenskaper, jag gillar inte deras utseende. Men man vänjer sig och jag kan ju låta bli att klippa bollar på min
              Jag gillade inte heller Boxers nos när jag köpte en, nu älskar jag Boxernosar, de är som att pussa på en hästmule!!! Utseendemässigt är nog Rodezian min favorit bland korthåriga och Akita Inu bland långhåriga. Men som sagt, man ska leva med dem oxå.. Gäller ju även sambon..
              Bland små hundar så är King Charles den enda jag tycker om. Just för de mentala egenskaperna.
              Vad tittar du på när du letar livsparner!?

Obs. Om någon är osäker så betyder att jag skojar med Micke..
              Att jag inte gillar hundar med korta nosar har inte så mycket med själva utseendet att göra (även om det ju inte ser särskilt naturligt ut), utan har mer med hälsoaspekten att göra, hundar med korta nosar har, liksom perserkatter, vad jag har förstått, ofta problem med andning, och för trånga tårkanaler, som en Mops jag träffade, som "snarkade" även i vaket tillstånd. Hur det är med just Boxer vet jag inte, men jag förmodar att den inte har så stora problem, eftersom den inte verkar ha lika intryckt nos som en del andra raser. Men Boxer är fina, men vet inte om det är en ras som passar mig.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

Kommentar

• Dysnomia
                • April 2004
                • 1692

Såg du att jag ändrade mitt inlägg. Mina erfarenheter är inte så negativa. Rasen är bara inte intressant för mig pga de egenskaper jag har uppfattat. Nej, jag har inte tänkt jobba med bruks och därför vill jag ju inte köpa en brukshund, jag köper en hund för vad jag ska ha den till och inte efter hur de ser ut.
                Nej, du ändrade visst inlägget efter att jag citerat och svarat.
                Menade just det; det bästa blir ju att man köper en hund utifrån det man vill ha hunden till. Jag vill tävla bruks och därmed är tex boxern utesluten för mig (tillsammans med ungefär 550 raser till).
                Det är oxå därför som jag blir så ledsen att folk inte får se rottweilern i sitt rätta element och därmed har förutfattade meningar om rasen.
                Skånetös i Dalarna
                MIN ZOON!

Kommentar

• Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

Att jag inte gillar hundar med korta nosar har inte så mycket med själva utseendet att göra (även om det ju inte ser särskilt naturligt ut), utan har mer med hälsoaspekten att göra, hundar med korta nosar har, liksom perserkatter, vad jag har förstått, ofta problem med andning, och för trånga tårkanaler, som en Mops jag träffade, som "snarkade" även i vaket tillstånd. Hur det är med just Boxer vet jag inte, men jag förmodar att den inte har så stora problem, eftersom den inte verkar ha lika intryckt nos som en del andra raser. Men Boxer är fina, men vet inte om det är en ras som passar mig.
                  Min boxer hade inte så kort nos som många jag har sett. De snorar och snörvlar ibland men inte som en mops. Ur hälsosynpunkt så är detta inget problem. Då är rynkorna på nosen mer problem varma somrar. Sönderavling är också ett problem med hud-, cancer- och hjärtproblem.

Man kan alltid kolla var rasen ligger på hos försäkringsbolagen. Då får man en liten koll på hur hälsosam rasen är i helhet i Sverige. De har olika försäkringsklasser, hur problemdrabbad rasen är statistiskt.

Nej, jag tror inte att Boxer passar dig. Den är nog för framfusig och påflugen för dig. Jag skulle gissa på t ex en Border Colli när det gäller dig. En mycket klok, vänlig och tillmötesgående hund. Den kräver dock mycket mental stimulans för att inte bli hispig men jag tror inte att engagemang är något problem för dig om du skaffar ett djur.
                  Senast redigerad av Katharina; 02 February 2008, 17:17.
                  Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Shepard
                    • March 2003
                    • 13992

Min boxer hade inte så kort nos som många jag har sett. De snorar och snörvlar ibland men inte som en mops. Ur hälsosynpunkt så är detta inget problem. Då är rynkorna på nosen mer problem varma somrar. Sönderavling är också ett problem med hud-, cancer- och hjärtproblem.

Man kan alltid kolla var rasen ligger på hos försäkringsbolagen. Då får man en liten koll på hur hälsosam rasen är i helhet i Sverige. De har olika försäkringsklasser, hur problemdrabbad rasen är statistiskt.

Nej, jag tror inte att Boxer passar dig. Den är nog för framfusig och påflugen för dig. Jag skulle gissa på t ex en Border Colli när det gäller dig. En mycket klok, vänlig och tillmötesgående hund. Den kräver dock mycket mental stimulans för att inte bli hispig men jag tror inte att engagemang är något problem för dig om du skaffar ett djur.
                    Av någon anledning verkar det ha gått mode i att avla fram så extrema djur som möjligt, de ses mer som en accessoar, nå´t som får en att sticka ut, mer än de levande varelser de är. Förr så hade ju t.ex perserkatter betydligt mer normala kattnosar, medan vissa idag har så platta nosar att de knappt verkar kunna äta. Men då och då ser man en som ser mer ut som en katt, men de används nog sällan i avel, för de ser inte ut som en perser "ska" se ut Samma är det nog med många hundar, de är betydligt mer plattnosta och extrema än de var förr, men så ser man enstaka individer, som din hund, som ser betydligt sundare ut. Lustigt egentligen, borde ju vara tvärtom, trodde människan har bättre syn på djur nu, än de hade förr.

Ja, Border Collie är fina, och engagemang är nog inte problemet, men jag skulle nog av hälsoskäl få svårt att ge en Border Collie den fysiska stimulering som den behöver. Skulle nog behöva en lite lugnare hund.
                    Min profil
                    Mitt galleri

Kommentar

• Dysnomia
                      • April 2004
                      • 1692

*ot*

Ja, Border Collie är fina, och engagemang är nog inte problemet, men jag skulle nog av hälsoskäl få svårt att ge en Border Collie den fysiska stimulering som den behöver. Skulle nog behöva en lite lugnare hund.
                      Håller med! BC i all ära, men de kräver nåt så oerhört! Så pass att tom JAG tvekar inför en sådan som nästa hund (husse i huset anser att det är dags för SM för mig och dit kommer man inte med en rottis... *S*)
                      Jag tror mer på en retriever för dig! Tollaren, tex! Går finfint att träna en sådan inomhus vid soffan de dagar man inte är i full form. Apportera och leta kan man göra inne. Valla får är svårare...
                      Skånetös i Dalarna
                      MIN ZOON!

Kommentar

• Shepard
                        • March 2003
                        • 13992

Håller med! BC i all ära, men de kräver nåt så oerhört! Så pass att tom JAG tvekar inför en sådan som nästa hund (husse i huset anser att det är dags för SM för mig och dit kommer man inte med en rottis... *S*)
                        Jag tror mer på en retriever för dig! Tollaren, tex! Går finfint att träna en sådan inomhus vid soffan de dagar man inte är i full form. Apportera och leta kan man göra inne. Valla får är svårare...
                        Hehe, Tollare ja... Det var en så´n som två dagar i rad försökte flyga på kompisens förra rottisar. Första gången var den lös, och det var ren tur att ägaren fick tag i nackskinnet och svansen på den. Dagen efter mötte vi dem igen, då var den kopplad har jag för mig, men visade återigen aggressiva tendenser, och rottistiken, som hade mig i andra änden av kopplet, morrade lite, och visade tydligt att det var tur för Tollaren att den inte lyckades med attackerna.

Det var Tollarens beteende som gjorde att hon tände till. En annan gång mötte vi en annan hund på en smal skogsstig, hunden såg ut som en korsning mellan rottis och nå´n vinthund, men kan säkert ha varit renrasig också, det vet jag inte. Men den hunden var väluppfostrad, och sa inte ett knyst, och det enda som blev var lite försiktigt hälsande nos mot nos, medan vi försökte passera varandra på stigen. De rottisarna var lugna och snälla, men visade tydligt när de tyckte att en annan hund betedde sig illa.

I nå´n av tävlingarna där kompisen har ställt upp med sina rottisar, har en av dem utsetts till den bästa i sin klass.

Men Tollaren verkar fin, gillar hundar med det utseendet, även om det såklart är psyket som är viktigast.
                        Senast redigerad av Shepard; 02 February 2008, 17:54.
                        Min profil
                        Mitt galleri

Kommentar

• Dysnomia
                          • April 2004
                          • 1692

Hehe, Tollare ja... Det var en så´n som två dagar i rad försökte flyga på kompisens förra rottisar.

Men Tollaren verkar fin, gillar hundar med det utseendet, även om det såklart är psyket som är viktigast.
                          Hoppsan då... *S* Då är det bäst att vi drar alla tollare över en kant..

Över lag har tollaren ett bra psyke även om även de har blivit lite väl populära för sitt eget bästa. Men det är en rolig hund i praktiskt format som gärna hänger med på det mesta. Fördelen med en mindre hund är just att de är enkla att "hjärngympa" inomhus om man inte är i form för en löprunda på en mil själv.. *S* Givetvis behöver ju alla hundar motion, men viktigare är ju den mentala stimulansen.
                          Det är inte alltid så enkelt att hitta en hund som både passar ens levnadssätt och intresse OCH är allt vad man kan önska sig utseendemässigt. Trots att det finns så otroligt många olika raser..
                          Skånetös i Dalarna
                          MIN ZOON!

Kommentar

• Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

Ha ha.. Cesar använder löpband till hundarna..

Nej, om man inte kan ge en hund lugna promenader och gärna i skog och mark så är det bättre att göra som du Micke och satsa på ett annat djur som katt och fiskar..
                            Vi har ju som sagt inte hund nu för att vi har en 3 åring som tar så mycket tid. Trots att vi är 2 stycken och jag har en mogen 17 åring som är uppvuxen med hund och nu förtvivlat vill ha en ny hund.
                            Hund ska man inte skaffa för sin egen skull, en bra djurägare ser i första hand till djuret. Samma som föräldraskap egentligen..
                            Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Shepard
                              • March 2003
                              • 13992

Jo, lugna promenader kan jag ge en hund, och skulle vara ett perfekt sätt för mig att få komma ut och röra lite på mig. Däremot skulle jag nog inte klara av en Border Collies fart och fläkt, och all den fysiska aktivitet som den kräver. Men en lugn hund, som liknar mig själv, funkar nog.

Apropå hundar som blir för populära, när Disneys 101 Dalmatians kom, så skulle tydligen alla ha en Dalmatiner helt plötsligt, vilket resulterade i att oseriösa uppfödare poppade upp som svampar ur jorden, vilket resulterade att Dalmatinern fick problem med psyket, om jag minns rätt. Dessutom är väl Dalmatinern en ganska krävande ras redan från början, om jag förstått rätt.
                              Min profil
                              Mitt galleri

Kommentar

• Kramfors
                                • January 2003
                                • 7265

Av någon anledning verkar det ha gått mode i att avla fram så extrema djur som möjligt, de ses mer som en accessoar, nå´t som får en att sticka ut, mer än de levande varelser de är.
                                Cairnterriern är en av de mest ursprungliga terrierraserna. Den kommer från höglandet i nordvästra Skottland och några av öarna därutanför och användes huvudsakligen för att bekämpa skadedjur men gav sig också i kast med utter,räv och vildkatt. Rasen är mycket litet påverkad av den "modernisering", som skett med andra raser
                                http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

Arbetssätt...