Mannen som talar med hundar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maleficum
    • January 2008
    • 89

    #46
    Jag föredrar helt klart Victoria Stilwell framför Ceasar om man ska snacka tv tränare. Visst, Ceasar har sina poänger men tycker inte om allt ryck och knyck som hela tiden ska göras. Att dessutom sätta halsbandet så högt upp i nacken kan orsaka skador på känsliga nerver hos hunden. Varför använda ryck och knyck när många problem kan lösas med positiv förstärkning istället?

    Vi har testat massor av olika metoder på våran hund men det var inte förrän vi testa klicker som våra problem började försvinna. Innan dess blev de bara värre.
    He who fights and runs away will live to fight another day.
    (\_/) (\_/)
    (^^) (^^)
    (’’)(’’) (’’)(’’)

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #47
      Ursprungligen postat av Maleficum
      Jag föredrar helt klart Victoria Stilwell framför Ceasar om man ska snacka tv tränare. Visst, Ceasar har sina poänger men tycker inte om allt ryck och knyck som hela tiden ska göras. Att dessutom sätta halsbandet så högt upp i nacken kan orsaka skador på känsliga nerver hos hunden. Varför använda ryck och knyck när många problem kan lösas med positiv förstärkning istället?

      Vi har testat massor av olika metoder på våran hund men det var inte förrän vi testa klicker som våra problem började försvinna. Innan dess blev de bara värre.
      Jag kan inte uttala mig om Victoria Stilwell eftersom jag inte kan se hennes TV program här där jag bor.
      Skall kolla hennes websida.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • jubbe063
        • November 2007
        • 343

        #48
        Ursprungligen postat av Maleficum
        Jag föredrar helt klart Victoria Stilwell framför Ceasar om man ska snacka tv tränare. Visst, Ceasar har sina poänger men tycker inte om allt ryck och knyck som hela tiden ska göras. Att dessutom sätta halsbandet så högt upp i nacken kan orsaka skador på känsliga nerver hos hunden. Varför använda ryck och knyck när många problem kan lösas med positiv förstärkning istället?

        Vi har testat massor av olika metoder på våran hund men det var inte förrän vi testa klicker som våra problem började försvinna. Innan dess blev de bara värre.
        Grattis så bra att hennes metoder funkar. Lite fel att jämföra henne med Cesar dock.
        Hon ägnar sig åt dressyr och Cesar primalterapi utifrån etologi. Dvs hon jobbar med att positiv förstärkning för att uppmuntra hund att göra det hon vill, och då kan man komma hur långt som helst.

        Cesar säger själv på många ställen i böcker mm att han dresserar inte hundar och vill man ägna sig åt dressyr får man leta upp en dressyrtränare. han utgår från hur hundar sinsemellan kommunicerar, ett lätt ryck på rätt ställe (inte rycka så det gör ont bara så att hund uppmärksammar det) motsvarar den "stöt" eller "lätt bett" en ledarhund (ledarvarg) utdelar till sina underlydande för att bringa ordning i flocken. det var bara ett exempel dock.

        Säga vad man vill och tycka vad man vill om Cesar och hans metoder, det får var och en göra. Jag gillar inte heller koppel långt upp under huvudet. Men den detaljen kan man ju skippa för djurets skull.

        Jag kollar inte så mycket på "tekniken" som olika dressörer och tränare har, kollar mer på tanken bakom varför de gör som de gör och fattar mina beslut utifrån det. Jag har själv helt skippat dressyr och använder bara primal-tekniker själv nu, detta eftersom det fungerar bäst för mig, då slipper jag ju allt vad som heter clicker och godis för att få hunden dit jag vill. Jag jobbar med att hunden ska göra som jag vill bara genom att se hur jag beter mig och vilka blickar jag ger. Mitt mål är att få hundarna att göra som jag vill utan massa rop, visslingar och godismatningar, deras belöning ska vara att få umgås med mig, inget annat, de ska helt enkelt tycka att jag är det roligaste och intressantaste som finns i deras omgivning.

        Kommentar

        • Maleficum
          • January 2008
          • 89

          #49
          Ursprungligen postat av jubbe063
          Jag kollar inte så mycket på "tekniken" som olika dressörer och tränare har, kollar mer på tanken bakom varför de gör som de gör och fattar mina beslut utifrån det. Jag har själv helt skippat dressyr och använder bara primal-tekniker själv nu, detta eftersom det fungerar bäst för mig, då slipper jag ju allt vad som heter clicker och godis för att få hunden dit jag vill. Jag jobbar med att hunden ska göra som jag vill bara genom att se hur jag beter mig och vilka blickar jag ger. Mitt mål är att få hundarna att göra som jag vill utan massa rop, visslingar och godismatningar, deras belöning ska vara att få umgås med mig, inget annat, de ska helt enkelt tycka att jag är det roligaste och intressantaste som finns i deras omgivning.
          Men det skulle inte dunka på våran hund då hon är hyperglad i allt och alla och äter allt! Bär du på fisk är du gud i hennes ögon och gör vad du vill, bär någon annan fisk eller det ligger någon halvrutten fisk vid stranden då går magen före allt annat hur rolig och intressant man än gör sig själv. Men klicker behövs ju inte jämt hela tiden utan bara vid inlärningen, mycket kan hon ju redan och det får hon inte direkt godis för jämt när hon utför.
          Hon har lite koncentrationssvårigheter men inga problem med lyhördheten när hon har koncentrationen, alla kommandon hon kan kan hon med tysta kommandon så man behöver bara peka eller trixa med fingrarna så gör hon sånt hon lärt sig.

          Men man måste ju alltid anpassa lite efter hunden också. Men tycker klicker funkar ypperligt på alla djur och det är inga problem att lära en osocial aggresiv hund att bli social och lära sig umgås och hälsa på andra hundar med hjälp av klicker. Och belöningen för ett klick måste inte innebära godis, man kan använda vad som hunden anser vara belöning som belöning, som lek.
          He who fights and runs away will live to fight another day.
          (\_/) (\_/)
          (^^) (^^)
          (’’)(’’) (’’)(’’)

          Kommentar

          • jubbe063
            • November 2007
            • 343

            #50
            Maleficum, det är la bra att du och din hund kommer överens. låter väldigt sunt.

            Klickerträning är ypperligt, lika så att muta med godis ibland. Förträffligt, men passar varken mig eller mina hundar. passar det dig och många andra så bara fint. Alla är vi olika individer både djur och människa och funtade lite olika. Och tur är väl det, trist vore det om alla vore lika.

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #51
              Cesar är helt fantastisk i mina ögon.. Jag har haft hund i hela mitt liv men när jag såg Cesar första gången satt jag och gapade.. Helt otroligt, vilken snubbe.

              Jag tycker att man även har nytta av programmen när det gäller kontakt med andra människor och vilken inställning man har när man vill genomföra en förändring.

              Mycket av det Cesar gör har vi i familjen också gjort instinktivt men det var många nya saker.. Det första avsnittet jag så var en liten prinsessa som smet ut genom ytterdörren och över bilvägen så fort hon fick chansen.

              Cesar började med att erövra soffan.. Jag satt och gapade, jag skulle aldrig ha gjort kopplingen mellan soffan och ytterdörren. Han erövrade soffan och sedan ytterdörren och den lilla damen slutade smita ut.. Helt otroligt..
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #52
                Jag har inte postat på ett tag då jag vill se vad andra har för uppfattning.
                Jag tycker mig se en liten trend och det är att man blandar ihop:
                Hund träning
                Hund rehabilitering
                Mänsklig träning (för att förstå sin hund)
                Hund beteende.


                Som jag sagt tidigare, det Cesar gör på TV är mestadels rehabilitering!
                Sedan gör han mycket för att försöka få människorna att förstå (sig på) sina hundar. Samt hur dom skall agera tillsammans med hunden. Han försöker faktiskt styra bort från träning.


                Först när vi förstår våra hundar och dessa har ett ”normalt” hund betende så kan vi träna hunden och oss själva. Här kan klick metoden fungera tillsammans med många andra tekniker.
                Jag tror för många fokuserar för mycket just på ordet träning. Visst är det kul med en hund man kan visa upp och få skryta lite om dess färdigheter (jag gör det själv i bland). Men jag tror att den största glädjen man kan ha med en hund är när man har ett ömsesidigt förtroende och tillit för varandra.
                Kanske lite svårt att förklara men kanske såhär. Din hund vet vad du vill och du vet vad hunden vill och ni ställer upp för varandra.
                När man uppnått detta är det faktisk enkelt att börja träna olika saker med sin hund om man vill.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #53
                  Ceasar borde kallas för "mannen som får hundägare att förstå hunden"
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • Yollis
                    • February 2010
                    • 479

                    #54
                    Ursprungligen postat av Nubi
                    Ceasar borde kallas för "mannen som får hundägare att förstå hunden"
                    mannen som tolkar mellan hund och människa
                    /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                    "Happy Wife - Happy Life"

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      #55
                      Ursprungligen postat av Yollis
                      mannen som tolkar mellan hund och människa
                      TACK! Precis så
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      • CyaneaCapillata
                        • April 2010
                        • 66

                        #56
                        Jag håller inte alls med om Cesar. Han säger massor med bra saker, det gör han, men tyvärr gör han väldigt sällan det han säger att han gör. Han använder sig mycket ofta metoder som bygger på "inlärd hjälplöshet". I ett avsnitt, som bara är ett exempel, det finns många fler liknande, handlar det om en Sheltie som tokar ur på en brödrost. Cesar förklarar mycket tydligt att problemet uppkommit därför att Sheltien är en vallande ras som behöver mycket stimulans (vilket den inte fick). Rent logiskt sett borde alltså lösningen på problemet vara att stimulera hunden så mycket den behöver, så skulle problemet förhoppningsvis ge med sig. Men det var inte så han löste det. Istället kopplade han loss brödrosten och tränger in hunden mot en vägg medan han utsätter hunden för det klickande ljudet han uppenbarligen inte gillar.

                        Det som händer i detta fall är inte alls att hunden lär sig att brödosten inte är farlig (eller hur han nu motiverade det). Det beteende hunden visade upp, att den la sig ner på marken, är inte "calm and submissive". Hunden lär sig att den inte kan påverka sin omgivning, att den inte kan undfly det som skrämmer eller gör illa den, utan ger helt enkelt upp. Den är lika rädd som innan, men den gör ingenting åt sin situation för att hantera den. Detta är "inlärd hjälplöshet".

                        Vad gäller el och stackel så är använder Cesar dessa betydligt oftare än han nämner. Han säger ofta att han inte använder det, men kollar man bara noga på filmerna så ser man att hundarna ofta (även när han inte sagt att han använder ett sådant "hjälpmedel") har något på sig. Ofta sitter elhalsbandet precis under hakan så man nästan inte ser det (man kan skymta det, och man kan ana att han håller en dosa i handen). Stackel maskeras ofta med en scarf eller ett större halsband utanpå. Stackel använder han mycket ofta när han ska träna hundar utomhus genom att rycka i kopplet.

                        Läser man Cesars böcker kan man se att det är mycket som är rent struntprat. Jag är övertygad om att han naturligt kan läsa hundar på ett sätt inte alla människor kan, men han har bannemej inte alltid så rätt. I en av sina böcker har han med 4 olika bilder som ska förklara hundens sinnesstämning, men hälften av dem (två, alltså) är helt missvisande. Han skriver till och med i sin bok att han vägrar läsa något om hundar, han vägrar att utbilda sig därför att han redan har det med sig naturligt. Det är i min mening ett stort misstag från hans sida. Ingen föds med att veta allt. Man kan ha en naturlig fallenhet för något, men du kan omöjligt veta allt inom ett område utan att ta in vad andra lärt sig.

                        Enligt forskning är den inlärningsmetod som fungerar bäst (alltså ger snabbast resultat som håller i sig längst) positiv förstärkning. Du berömmer ditt djur när det gör rätt, alltså. Den metod som Cesar använder sig av är positiv bestraffning (om hunden gör fel lägger han till något som är obehagligt). Han håller ofta på med "quick-fix"-metoder. Man ser snabbt en förändring i beteendet (som när tidigare nämnda Sheltie lägger sig ner), men det är inte en permanent lösning på något vis. Du döljer symptomen hos djuret, du "botar" det inte. Jag tycker att det är direkt farligt att visa Cesar på tv. Visst kan hans metoder ibland vara bra, visst kan de vara nödvändiga för vissa hundar, jag ska inte säga något annat. Men folk ser på detta och tror att det är så här det ska gå till. De går till sina egna hundar och gör likadant, och har ingen aning om vad de egentligen gör.

                        Kolla på Victoria Stilwell istället. Hon håller på betydligt mer med positiv förstärkning och trevliga metoder som går ut på att ägarna ska förstå sin hund och att hunden ska få det den behöver. Hennes metoder kan sällan gå mer fel än att det inte löser problemet.

                        Ett annat avsnitt med Cesar som jag aldrig kommer att glömma är när han ska "rehabilitera" en Husky som har problem under promenader. Han tar på hunden ett helstrypkoppel och går på promenad. Han sätter ofta, som i detta fall, halsbandet högt upp på nacken. Där sitter MASSOR med nerver (vilket han aldrig nämner i sina serier). När han drar åt halsbandet gör han illa hunden ordentligt. Någon gång under promenaden börjar hunden att lacka ur, och då "löser" han problemet genom att lyfta hunden från marken (den har fortfarande baktassarna i marken, hela överkroppen är högt över marken). Hunden sliter och drar, och ganska snart kan man se att den inte längre är på något sätt aggressiv, utan den har panik. Den stryps, förstås, den kan inte få luft. Den börjar kämpa för sitt liv, och tillslut kollapsar den halvt medvetslös på marken. Då blir Cesar nöjd, sätter sig ner på huk och säger att det var detta han ville ha, att hunden var i ett "calm submissive state". Nej, den var inte lugn och undergiven. Den var utslagen.

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #57
                          CyaneaCapillata,
                          Mycket bra inlägg jag skall kommentera när jag har mer tid.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • akvavirum

                            #58
                            Personligen tycker jag att det viktigaste Ceasar förmedlar är, att allt som oftast är det inte hunden som är problemet - utan att hunden är ett summa sumarum av oss själva.

                            Signalen jag får - är inte "- hur ska jag hantera min hund, den gör inte som jag vill" ?

                            Utan mer: "- vad gör jag för fel, för att hunden har blivit sån här" ??

                            De "olater" min hund har - de har han pga mig.... inte pga av nånting annat - det vanligaste är ju att en hund återspeglar dess ägare

                            Kommentar

                            • CyaneaCapillata
                              • April 2010
                              • 66

                              #59
                              Han har så långt fler budskap än att det är människan det är fel på. Han pratar nästan alltid om att hundar försöker "ta över ledarrollen" eller "klättra på rangstegen". Han säger även ofta att hans metoder är precis likadana som vargar använder sig av, men detta är helt galet. Han har inga som helst belägg för att hundar skulle vara "Karriärdrivna", det är något väldigt mänskligt. Vad gäller "naturliga metoder" säger de flesta studier på vargar i det vilda att de är mycket kärleksfulla och tålmodiga mot varandra.

                              Jag håller med om att problemen som skapas så gott som alltid beror på ägaren och inte hunden. Men det är inte särskilt mycket att komma med. De flesta människor har rätt på någon punkt i sina argument, men det behöver inte betyda att de har rätt i allt. De senaste åren har man sett tydliga tendenser till att människor tränar sina hundar med "hårda metoder", dvs de träningsmetoder som bl.a. Cesar, Fredrik och Barbro förespråkar. Jag tycker mig se en viss korrelation mellan uppsvinget för hunduppfostringsprogram på tv och denna hårdare hantering.

                              De senaste avsnitten med Cesar som jag sett på tv är när han tar med sig problemhunden hem till sig och "rehabiliterar" den. Varför gör han det om det är människan som är problemet? Du kan inte lösa problemet utan ägaren, om de nu ska få tillbaka sin hund, vilket de ju får i slutet av avsnittet. Vad ger det för budskap? Om du får problem med din hund, låna ut den till någon annan som får ta hand om problemet så du slipper?

                              Det finns så mycket bättre alternativ till Cesar! Som jag tidigare nämnt så brukar Victoria Stilwell använda trevliga metoder som ändrar beteendet hos framförallt ägarna, inte bara hunden. Vill man läsa böcker om hundträning rekommenderar jag varmt Anders Hallgren. Han är en av mycket få riktiga hundpsykologer, och han har en fantastisk filosofi som bygger på vetenskap och ny forskning.

                              Kommentar

                              • akvavirum

                                #60
                                Ursprungligen postat av CyaneaCapillata
                                De senaste avsnitten med Cesar som jag sett på tv är när han tar med sig problemhunden hem till sig och "rehabiliterar" den. Varför gör han det om det är människan som är problemet? Du kan inte lösa problemet utan ägaren, om de nu ska få tillbaka sin hund, vilket de ju får i slutet av avsnittet. Vad ger det för budskap? Om du får problem med din hund, låna ut den till någon annan som får ta hand om problemet så du slipper?

                                Det finns så mycket bättre alternativ till Cesar! Som jag tidigare nämnt så brukar Victoria Stilwell använda trevliga metoder som ändrar beteendet hos framförallt ägarna, inte bara hunden. Vill man läsa böcker om hundträning rekommenderar jag varmt Anders Hallgren. Han är en av mycket få riktiga hundpsykologer, och han har en fantastisk filosofi som bygger på vetenskap och ny forskning.

                                Han kanske tar med hunden för att först bryta ett negativt mönster? Han lämnar ju inte bara tillbaka den efteråt?
                                När den är "nollställd" från det negativa så kommer han med en hund som är öppen för ny relation och då blandar han in ägaren som får (i bästa fall) lära sig om sina misstag. En nystart...

                                Personligen är jag nöjd med min och min hunds relation så jag känner inget större behov av vare sig Ceasar, Victoria eller Anders. Klart man alltid kan lära sig mer men jag har ingen problemhund utan tycker mer det är trevlig att titta på Ceasars program och för mig har han bra budskap.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...