Mannen som talar med hundar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #16
    Ursprungligen postat av RobFrazie
    Nej det har du nog inte.. eftersom att du reagerar så är det nog bara jag som varit trött i mössan haha
    Hehe, inte bara noskvalster som smittas på det viset, kennelhosta är något som har gått i området hos oss för ett par veckor sen, Vi slapp det denna gång
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • RobFrazie

      • May 2010
      • 842

      #17
      Ursprungligen postat av Nubi
      Hehe, inte bara noskvalster som smittas på det viset, kennelhosta är något som har gått i området hos oss för ett par veckor sen, Vi slapp det denna gång
      Ja det trode jag min fick en släng av.. Men hade tur, var inget sådant!

      Har en kärring till granne, kom in i trapphuset strax efter henne och hon skulle gå in till sig med sin hund, så hade jag lite långt koppel när jag gick förrbi så tog några steg extra innan jag märkte att min hund nosade på den..

      Kallde på min hund och korrigerade.. hon bara.. Men dom hälsar ju bar lite, det har dom ju gjort innan......
      Man bara ville: Men JAG kanske inte vill ATT dom ska!
      720L Soppa
      200L Asien
      Räkvas
      65L Betta

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #18
        Ursprungligen postat av RobFrazie
        Ja det trode jag min fick en släng av.. Men hade tur, var inget sådant! TEXT.....
        Man bara ville: Men JAG kanske inte vill ATT dom ska!
        mmm, jag tror inte att ja är så popis i vårt område, jag har utvalda hundvänner till min hund och sen låter jag inte min hund hälsa på andra.

        Har man en hund som ser riktigt söt ut är det inte bara hundar man måste se upp för, barn och kärringar med.
        De DYKER Ner (lex är 40cm i mankhöjden) och ska genast klappa, inte populärt allt.

        Att hundägare har hundar lösa förstår jag, men inte när deras hundar kommer i 180 mot min hund.

        Vissa repliker jag kör med "Min hund har löss, kennelhosta, noskvalster"
        Tänk vad fort de får in sina hundar då

        Skulle inte förvåna mig om ja och Lex har ngt rykte som går "där går dem, hennes hund har löss, kennelhosta, noskvalster" AHahhah! Gör inte mig ngt
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • pumis-69
          • May 2010
          • 25

          #19
          Kulturskillnad

          Ceasar Millan är duktig på det han gör, men illa omtyckt hos svenska brukshundsklubben eftersom det används otillåtna medel. I USA finns ju en helt annan kultur. Där kan man i valpkittet få med elhalsband något som inte accepteras här. Millan har ju dock tagit avstånd mot sådant som skadar hundar men har ibland använt t ex otrevliga halsband med piggar för att ägarna har sådana. En man med hans dignitet borde säga nej men det är ju en helt annan kultur på det området. Jag gillar Millan och förstå att man kan ju inte visa hela träningsprogrammet i TV. Det ser ju väldigt enkelt ut.

          Kommentar

          • RobFrazie

            • May 2010
            • 842

            #20
            Ursprungligen postat av Nubi
            mmm, jag tror inte att ja är så popis i vårt område, jag har utvalda hundvänner till min hund och sen låter jag inte min hund hälsa på andra.

            Har man en hund som ser riktigt söt ut är det inte bara hundar man måste se upp för, barn och kärringar med.
            De DYKER Ner (lex är 40cm i mankhöjden) och ska genast klappa, inte populärt allt.

            Att hundägare har hundar lösa förstår jag, men inte när deras hundar kommer i 180 mot min hund.

            Vissa repliker jag kör med "Min hund har löss, kennelhosta, noskvalster"
            Tänk vad fort de får in sina hundar då

            Skulle inte förvåna mig om ja och Lex har ngt rykte som går "där går dem, hennes hund har löss, kennelhosta, noskvalster" AHahhah! Gör inte mig ngt

            Haha.. ne min hund är så lekfull coh vill verkligen till alla hundar vi möter. så jag måste jobba på att inte komma för nära. Och det ser oftast andra hundägare vilket förmodligen gör att dom inte låter dom hälsa...

            Så jag visar rätt bra på det viet att jag inte vill att dom hälsar...
            Möter inte hundar så ofta så har inte tränat så bra...

            Jag vill verkligen inte vara otrevlig när jag möter andra hundar med ägare.. men jag är inte så pratglad med nya människor, så det blir lätt att jag helst fokuserar mig på min hund och typ svarar lite snabbt om dom säger något sen vill jag lixom gå
            720L Soppa
            200L Asien
            Räkvas
            65L Betta

            Kommentar

            • TinaM
              • February 2008
              • 1040

              #21
              Olika hundraser har olika lätt till skall. En del raser kräver betydligt mer än andra för att man skall komma tillrätta med skällandet.

              Vissa raser är avlade till att vara larmhundar och andra är det inte.

              Bara för att man själv har en ras som inte är skällig kan man inte utgå från att alla andra raser är likadana.

              Jag kan mycket väl förstå varför man släpper sin hund ut på tomten. Den får strosa omkring, pinka och bajsa när den känner för det, få frisk luft, lukta och rulla sig i lera eller dylikt, dvs vara lite mer hund än den får vara när den är instängd i en bostad.

              Jag har aldrig blivit irriterad på hundar som skäller i bilar om jag går förbi. På sin höjd brukar jag tänka att det är en duktig hund som vaktar sin ägares egendom. Råkar jag närma mig en bil med vaktande hund tar jag en omväg och det är helt ok.
              32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

              Kommentar

              • RobFrazie

                • May 2010
                • 842

                #22
                Men en hund ska inte vakta så fort den ser någon. man msåe begränsa vaktandet. Är det någon som kommer plöttsligt på eller in i en bostad utan att hunden uppmärksammas, då ska den skälla och vakta! Att hunden skäller behöver inte betyda att den vaktar det kan vara ett dåligt beteende, hunden känner att den får ut något av det...

                Som jag sa det behöver inte vara vaktning när en hund skäller, det kan handla om understimulans och dåligt beteende som uppkommit...
                720L Soppa
                200L Asien
                Räkvas
                65L Betta

                Kommentar

                • TinaM
                  • February 2008
                  • 1040

                  #23
                  Ursprungligen postat av RobFrazie
                  Ja det trode jag min fick en släng av.. Men hade tur, var inget sådant!

                  Har en kärring till granne, kom in i trapphuset strax efter henne och hon skulle gå in till sig med sin hund, så hade jag lite långt koppel när jag gick förrbi så tog några steg extra innan jag märkte att min hund nosade på den..

                  Kallde på min hund och korrigerade.. hon bara.. Men dom hälsar ju bar lite, det har dom ju gjort innan......
                  Man bara ville: Men JAG kanske inte vill ATT dom ska!
                  Om det var någon i detta scenario som var en kärring så var det du RobFrazie. Du brast i kontrollen på din hund och din granne hade överseende med det och var vänlig. Tur för dig att det inte var jag och min hund - då skulle du fått se på kärring!
                  32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                  Kommentar

                  • RobFrazie

                    • May 2010
                    • 842

                    #24
                    Ursprungligen postat av TinaM
                    Om det var någon i detta scenario som var en kärring så var det du RobFrazie. Du brast i kontrollen på din hund och din granne hade överseende med det och var vänlig. Tur för dig att det inte var jag och min hund - då skulle du fått se på kärring!
                    Vadå menar du?
                    Jag tillät inte att dom hälsade, jag ville gå vidare, korrigerade och gjorde det, det var då hon sa: Men dom nosar ju bara lite. Jag ville inte att min hund skulle nosa på hennes, men hon tyckte inte det gjorde något. att det där innan blev så att dom gjorde det var mitt fel, men på henne var det lixom men låt dom nosa det gör väl ingenting!..

                    Nej vill inte jag att min hund nosar på någon annan så ska den inte det..
                    Så var var problemet med detta TinaM?
                    720L Soppa
                    200L Asien
                    Räkvas
                    65L Betta

                    Kommentar

                    • TinaM
                      • February 2008
                      • 1040

                      #25
                      Ursprungligen postat av RobFrazie
                      Vadå menar du?
                      Jag tillät inte att dom hälsade, jag ville gå vidare, korrigerade och gjorde det, det var då hon sa: Men dom nosar ju bara lite. Jag ville inte att min hund skulle nosa på hennes, men hon tyckte inte det gjorde något. att det där innan blev så att dom gjorde det var mitt fel, men på henne var det lixom men låt dom nosa det gör väl ingenting!..

                      Nej vill inte jag att min hund nosar på någon annan så ska den inte det..
                      Så var var problemet med detta TinaM?
                      Problemet är att som du beskrev scenariot så lyckades din hund nosa på hennes eftersom du brast i kontrollen av din hund. Hade du haft kontrollen hade din hund aldrig kommit åt att nosa på din grannes hund. Precis som du själv skriver så var det ditt fel!

                      Du kunde ha väntat ett tag när du såg att grannen gick in med sin hund och inte traskat in direkt efter.

                      Din granne hade överseende med detta och var vänlig och tur att hon hade en vänlig hund.

                      Varför kallar du då din granne för kärring?

                      Vill du träna din hund att passera andra hundar utan att nosa på dem så är mitt tips att du pratar och kommer överens med de hundägare som skall delta i övningen.
                      32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                      Kommentar

                      • RobFrazie

                        • May 2010
                        • 842

                        #26
                        Ursprungligen postat av TinaM
                        Problemet är att som du beskrev scenariot så lyckades din hund nosa på hennes eftersom du brast i kontrollen av din hund. Hade du haft kontrollen hade din hund aldrig kommit åt att nosa på din grannes hund. Precis som du själv skriver så var det ditt fel!

                        Du kunde ha väntat ett tag när du såg att grannen gick in med sin hund och inte traskat in direkt efter.

                        Din granne hade överseende med detta och var vänlig och tur att hon hade en vänlig hund.

                        Varför kallar du då din granne för kärring?

                        Vill du träna din hund att passera andra hundar utan att nosa på dem så är mitt tips att du pratar och kommer överens med de hundägare som skall delta i övningen.
                        Jo jag vet hur jag ska göra... Men jag viste inte om att hon gått in före mig, hon bor på 1a plan och jag andra, men jag såg inte att hon var där förens jag var inne. Och hon har tillåtit sin hund nosa och hälsa på min hund innan, därför kallar jag henne för kärring då hon sen den gången borde förstått att jag inte vill det.

                        Och jag vet hur alla hundar i mitt trapphus är, vi har samanlagt 5 hundar bara i mitt trapphus..

                        Jag vet ju inte om hon vid det tillfället inte ville att dom skulle hälsa eller inte... dom han knappt nosa på varandra heller för den delen för jag var snabb i korrigeringen.

                        Och i och med att jag korrigerade vilket hon märkte så borde hon oxå märkt att jag inte ville att dom skulle nosa, då säger man inget utan accepterar detta vilket hon inte verkade göra. Det var där problemet låg!

                        Jag förstår vad du menar! förstår inte du mig så kan det vara för jag skriver lite haffsigt nu nattetid så ha lite överseende med detta...
                        720L Soppa
                        200L Asien
                        Räkvas
                        65L Betta

                        Kommentar

                        • TinaM
                          • February 2008
                          • 1040

                          #27
                          RobFrazie - Jag tycker att du borde ringa på och ta ett snack med din vänliga granne och berätta för henne hur du vill ha det och be om ursäkt för att du brast i kontrollen över din hund. Och ha inte din hund med dig när du gör det.

                          Lite god vilja kan åstadkomma ett litet mirakel!
                          32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                          Kommentar

                          • RobFrazie

                            • May 2010
                            • 842

                            #28
                            Men jag brast inte i min kontroll över min hund!
                            Det ända som hände var att hon inte accepterade att jag inte ville att dom nosade!
                            720L Soppa
                            200L Asien
                            Räkvas
                            65L Betta

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              #29
                              Ahahahah! Vad Underhållande att läsa denna tråd speciellt sidan 2 *asg*
                              Snacka om tunnelseende.
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              • RobFrazie

                                • May 2010
                                • 842

                                #30
                                Är säkert roande för andra
                                720L Soppa
                                200L Asien
                                Räkvas
                                65L Betta

                                Kommentar

                                Arbetssätt...