Mannen som talar med hundar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #31
    Ursprungligen postat av RobFrazie
    Är säkert roande för andra
    :P mmmm
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • water drop
      • April 2010
      • 243

      #32
      jo, det var lite underhållande:P men jag håller med om att man själv bestämmer när ens hund ska nosa på andra hundar och inte.

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #33
        Ursprungligen postat av water drop
        jo, det var lite underhållande men jag håller med om att man själv bestämmer när ens hund ska nosa på andra hundar och inte.
        amen! Halleluja!
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #34
          Ursprungligen postat av pumis-69
          Ceasar Millan är duktig på det han gör, men illa omtyckt hos svenska brukshundsklubben eftersom det används otillåtna medel. I USA finns ju en helt annan kultur. Där kan man i valpkittet få med elhalsband något som inte accepteras här. Millan har ju dock tagit avstånd mot sådant som skadar hundar men har ibland använt t ex otrevliga halsband med piggar för att ägarna har sådana. En man med hans dignitet borde säga nej men det är ju en helt annan kultur på det området. Jag gillar Millan och förstå att man kan ju inte visa hela träningsprogrammet i TV. Det ser ju väldigt enkelt ut.
          Håller med dig angående Cesar och kultur.
          Angående det förhatliga el-halsbandet: Om jag inte misstar mig var det avsnitt med skallerormar!
          Jag tror svenska brukshunds klubben skulle rekommendera detta också i en sådan situation. Skallerorm -hund i slagsmål = död hund.
          Men generellt använder han sig inte av dessa tingestar. Jag har också reagerat på strypkoppel med taggar som man ser i hans program i bland. Men en del av Cesars filosofi är att ”man tager vad man haver”.
          Att inte brukshundsklubben gillar Cesar kan jag förstå! Några av de svåraste fallen han haft har varit just det, brukshundar. Han vänder sig normalt till ”vanliga människor” och hundar som behöver bli mer hundar. Det är stor skillnad på hund dressyr och att ha en harmonisk familjehund. Cesar siktar på det senare.
          Jag tittar på Hundcoachen via webben och det är nog ganska bra men i jämförelse med Cesar.....
          Jag har använt både den Svenska ”brukshund, kommando, bus” metoden och Cesars mer Zen liknande approach och använder nu hans metoder allt mer. Framför allt har dom hjälpt mig i mitt dagliga liv både runt hundar och människor, framförallt dom senare.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • RobFrazie

            • May 2010
            • 842

            #35
            Jag tkr att använder man cesars metoder på rätt sätt och på rätt hund så funkar dom utmärkt! visar han en grej på tv så behöver man inte göra exakt precis som han gör där, för det är riktat mot hunden han har fö tillfället, men man kan ta lite från han och kanske runda av det lite, man kanske inte måste vara lika hård som han behöver vara...

            Jag har använt mig av både hårdare grejer och de hårda lite mjukare, tänker man bara själv och lite förnuftigt så funkar mycket!
            Det är i vilket fall mycket lärorikt att se hans program och hur han går till väga!
            Man lär sig hur man kan ta kontroll över sin hund på ett bättre sätt, sen om man gör precis som han eller hittar på lite eget gör inget... Bara man formar hunden som man vill och man lyckas med det!

            jag har iaf lärt mig mycket, bara sånna småsaker som att visa vem som är ledare har blivit mycket tydligare genom hans program. inte mot min hund, men andras!
            720L Soppa
            200L Asien
            Räkvas
            65L Betta

            Kommentar

            • jubbe063
              • November 2007
              • 343

              #36
              Tycker ni ska läsa Cesars böcker om hundägande och handhavande. Då tar han upp allt om hur man undviker att få problem med hunden.

              I TV visas ju bara "rehabilitering" av hundar och ägare, dvs när problemen redan uppstått. Enklare och bättre att undvika problemen än att "rehabilitera" dem.

              Så alla metoder han visar på TV är inte till för kleti och pleti att utföra efter eget tycke och smak, framgår tydligt av programtexten att man inte ska göra som han gör utan kontakta proffisionell hjälp om man har problem.

              Tycker det är olyckligt om folk tror sig veta hur man ska göra bara för att de sett det på TV. Visst en del hundvana människor kanske kan anpassa metoden för att passa sin situation och sin hund, men är man så hundvan så har man inte problemen från början så då onödigt.

              Det är inte det "praktiska metoderna" som Cesar gö4r som är intressanta utan filosofin och psykologin bakom det hela, dvs etologin hos hun d och människa. Känner man till etologin hos hund och människa så kan man använda sig av många olika metoder för samma problem, allt efter hunden och ägarens förutsättningar, inga standardlösningar med andra ord.

              Kommentar

              • RobFrazie

                • May 2010
                • 842

                #37
                Ursprungligen postat av jubbe063
                Tycker ni ska läsa Cesars böcker om hundägande och handhavande. Då tar han upp allt om hur man undviker att få problem med hunden.

                I TV visas ju bara "rehabilitering" av hundar och ägare, dvs när problemen redan uppstått. Enklare och bättre att undvika problemen än att "rehabilitera" dem.

                Så alla metoder han visar på TV är inte till för kleti och pleti att utföra efter eget tycke och smak, framgår tydligt av programtexten att man inte ska göra som han gör utan kontakta proffisionell hjälp om man har problem.

                Tycker det är olyckligt om folk tror sig veta hur man ska göra bara för att de sett det på TV. Visst en del hundvana människor kanske kan anpassa metoden för att passa sin situation och sin hund, men är man så hundvan så har man inte problemen från början så då onödigt.

                Det är inte det "praktiska metoderna" som Cesar gö4r som är intressanta utan filosofin och psykologin bakom det hela, dvs etologin hos hun d och människa. Känner man till etologin hos hund och människa så kan man använda sig av många olika metoder för samma problem, allt efter hunden och ägarens förutsättningar, inga standardlösningar med andra ord.
                Det du skriver är mycket sant!
                Var lite av det jag försökte tyda fram i det jag skrev, men klockan är för mycket så blir inte några vettiga rader skrivna!
                Men håller med dig!
                720L Soppa
                200L Asien
                Räkvas
                65L Betta

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #38
                  RobFrazie,
                  Jag håller med dig om mycket men kanske inte i allt.


                  Forma dig själv inte hunden så formar du ert förhållande.
                  Du har nog inte lärt dig ta kontroll över din hund utan dig själv!



                  Om du vill att din hund skall vara duktig och lydig är det upp till dig att få din hund att se upp till dig som ledare. En bra ledare beskyddar sin flock, utdelar rättvisa korrigeringar när någon gör något dumt samt belönar korrekt beteende. Men framförallt är han/hon ett föredöme för resten av flocken. Må så vara bara 1 annan individ. Ledaren är också rättvis.


                  Du kan aldrig ljuga för en hund. Det spelar ingen roll om du spelar lugn och säker om du inte är det.
                  Hunden genomskådar dig. Du kan aldrig vinna din hunds förtroende på det sättet.


                  Jag gillar din observation om dig själv och möten med andra hundar! Du har snappat det hela tror jag.
                  Gäller det både med och utan egen hund?
                  Senast redigerad av bossep; 27 May 2010, 23:47.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #39
                    Ursprungligen postat av jubbe063
                    Tycker ni ska läsa Cesars böcker om hundägande och handhavande. Då tar han upp allt om hur man undviker att få problem med hunden.

                    I TV visas ju bara "rehabilitering" av hundar och ägare, dvs när problemen redan uppstått. Enklare och bättre att undvika problemen än att "rehabilitera" dem.

                    Så alla metoder han visar på TV är inte till för kleti och pleti att utföra efter eget tycke och smak, framgår tydligt av programtexten att man inte ska göra som han gör utan kontakta proffisionell hjälp om man har problem.

                    Tycker det är olyckligt om folk tror sig veta hur man ska göra bara för att de sett det på TV. Visst en del hundvana människor kanske kan anpassa metoden för att passa sin situation och sin hund, men är man så hundvan så har man inte problemen från början så då onödigt.

                    Det är inte det "praktiska metoderna" som Cesar gö4r som är intressanta utan filosofin och psykologin bakom det hela, dvs etologin hos hun d och människa. Känner man till etologin hos hund och människa så kan man använda sig av många olika metoder för samma problem, allt efter hunden och ägarens förutsättningar, inga standardlösningar med andra ord.
                    Det bästa jag läst på länge! Hur ger man en post 5 tummar upp!
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • RobFrazie

                      • May 2010
                      • 842

                      #40
                      Ursprungligen postat av bossep
                      RobFrazie,
                      Jag håller med dig om mycket men kanske inte i allt.


                      Forma dig själv inte hunden så formar du ert förhållande.
                      Du har nog inte lärt dig ta kontroll över din hund utan dig själv!



                      Om du vill att din hund skall vara duktig och lydig är det upp till dig att få din hund att se upp till dig som ledare. En bra ledare beskyddar sin flock, utdelar rättvisa korrigeringar när någon gör något dumt samt belönar korrekt beteende. Men framförallt är han/hon ett föredöme för resten av flocken. Må så vara bara 1 annan individ. Ledaren är också rättvis.


                      Du kan aldrig ljuga för en hund. Det spelar ingen roll om du spelar lugn och säker om du inte är det.
                      Hunden genomskådar dig. Du kan aldrig vinna din hunds förtroende på det sättet.


                      Jag gillar din observation om dig själv och möten med andra hundar! Du har snappat det hela tror jag.
                      Gäller det både med och utan egen hund?
                      ja det du skriver stämmer väldigt bra det med!
                      Är jag som skriver otydligt när jag skriver, men det är en själv man formar, men man formar hunden och en själv till ett team som sammarbetar!

                      Gällande det med hundmöten osv, altså jag tränar inte andras hundar på något vis eller så om det var det du trode! så missförstå mig inte!
                      Men jag känner många bortskämda hundar vilket gjort mig intresserad och jag får respekt hos hundarna genom att tydligt använda kroppsspråket och på så vis få lättare med hunden!

                      Detta med kroppspråk är verkligen AO för er som läser!

                      Fan vaknade precis så tkr jag skriver som en kratta, men det brukar jag göra, men hoppas något är läsbart
                      720L Soppa
                      200L Asien
                      Räkvas
                      65L Betta

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #41
                        Ursprungligen postat av RobFrazie
                        ja det du skriver stämmer väldigt bra det med!
                        Är jag som skriver otydligt när jag skriver, men det är en själv man formar, men man formar hunden och en själv till ett team som sammarbetar!

                        Gällande det med hundmöten osv, altså jag tränar inte andras hundar på något vis eller så om det var det du trode! så missförstå mig inte!
                        Men jag känner många bortskämda hundar vilket gjort mig intresserad och jag får respekt hos hundarna genom att tydligt använda kroppsspråket och på så vis få lättare med hunden!

                        Detta med kroppspråk är verkligen AO för er som läser!

                        Fan vaknade precis så tkr jag skriver som en kratta, men det brukar jag göra, men hoppas något är läsbart
                        Oroa dig inte åtminstone jag begriper vad du menar!
                        Som du så riktigt har iakttagit så reagerar andra hundar på dit kroppsspråk också.
                        Men det är inte bara att stå, gå, markera som är viktigt. Det viktigaste är nog energin du utstrålar.
                        Som du kanske förstått så är Cesar buddist. Han använder sin mentala träning och förmåga att fokusera och kanalisera energi. Jag tror många exempelvis i brukshundsklubben ser detta som mumbo jumbo, snudd på häxeri. Skratt


                        Som jubbe063 så riktigt påpekar är Cesars metoder med ”vanliga” hundar en mer effektivt! Vad man ser på TV är ofta extremfall och man behöver inte använda dessa metoder på normala hundar. Har vi inte alla haft känslan att hundar läser tankar? Åtminstånde händer det mig ofta! Hunden vet vad jag skall göra innan det händer! Dom vet när du är glad, ledsen, mår dåligt, etc.
                        Om vi lär oss att hantera detta så kan vi kommunicera med våra hundar på ett helt annat sätt.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • RobFrazie

                          • May 2010
                          • 842

                          #42
                          Ja att Cesar är Buddist visste jag, vet även hur han gör med sin teknik..
                          Och mycket riktigt som du skriver, det är bara extremfall man ser på tv, man ska alltid använda metoder eller prova metoder man tror kan passa på just hunden man ska prova på..

                          jag tror inte man kan göra exakt som han gör på tv, för han väljer metod efter hund... så ska man ta tag i samma problem på en hund här så lär inte hans metod funka, man måste se över saken och komma på lite själv.

                          Jag tycker man lär sig tänka annorlunda genom att kolla på hans program. Jag har iaf en annan syn på mitt sett att se på saker och ting..

                          Jag är har inte världens bästa hund för detta. jag har t ex, en rätt stirrig hund.. har inte tiden att ta bort det utan har just nu format honom till något som fungerar.

                          Men efter att ha läst en himla massa och i kombination till detta kollat på ceasar så lär man sig hur man ska vara och bete sig... Jag är iofs bättre på att ge andra tips och trix osv än att utföra allt själv. Så man är bättre i terin än i praktiken.

                          Men visar gärna andra praktiskt hur de kan göra ist för hur dom gör osv... Vilket är väldigt kul o kunna, sen borde jag väl själv få lite pusch för att ta tag i migsjälv och min hund...
                          720L Soppa
                          200L Asien
                          Räkvas
                          65L Betta

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #43
                            Ursprungligen postat av RobFrazie
                            Ja att Cesar är Buddist visste jag, vet även hur han gör med sin teknik..
                            Och mycket riktigt som du skriver, det är bara extremfall man ser på tv, man ska alltid använda metoder eller prova metoder man tror kan passa på just hunden man ska prova på..

                            jag tror inte man kan göra exakt som han gör på tv, för han väljer metod efter hund... så ska man ta tag i samma problem på en hund här så lär inte hans metod funka, man måste se över saken och komma på lite själv.

                            Jag tycker man lär sig tänka annorlunda genom att kolla på hans program. Jag har iaf en annan syn på mitt sett att se på saker och ting..

                            Jag är har inte världens bästa hund för detta. jag har t ex, en rätt stirrig hund.. har inte tiden att ta bort det utan har just nu format honom till något som fungerar.

                            Men efter att ha läst en himla massa och i kombination till detta kollat på ceasar så lär man sig hur man ska vara och bete sig... Jag är iofs bättre på att ge andra tips och trix osv än att utföra allt själv. Så man är bättre i terin än i praktiken.

                            Men visar gärna andra praktiskt hur de kan göra ist för hur dom gör osv... Vilket är väldigt kul o kunna, sen borde jag väl själv få lite pusch för att ta tag i migsjälv och min hund...
                            Vad har du för hund?
                            Om jag får komma med lite kritik så skulle jag revidera detta:


                            Jag är har inte världens bästa hund för detta. jag har t ex, en rätt stirrig hund.. har inte tiden att ta bort det utan har just nu format honom till något som fungerar.


                            Om du vänder blicken inåt så kanske denna formulering vore bättre?
                            Jag är inte världens bästa för min hund just nu. Han är lite stirrig men helt OK för mig som det är.


                            Jag har varit i den situationen själv! Man vill att ens egen hund skall vara ”bra” och man ställer för stora krav på sig själv och sin hund.
                            Ofta är man bättre med andra och deras hundar en sig själv. Det är mycket enklare att hjälpa andra!
                            Senast redigerad av bossep; 28 May 2010, 16:31.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • RobFrazie

                              • May 2010
                              • 842

                              #44
                              Ursprungligen postat av bossep
                              Vad har du för hund?
                              Om jag får komma med lite kritik så skulle jag revidera detta:


                              Jag är har inte världens bästa hund för detta. jag har t ex, en rätt stirrig hund.. har inte tiden att ta bort det utan har just nu format honom till något som fungerar.


                              Om du vänder blicken inåt så kanske denna formulering vore bättre?
                              Jag är inte världens bästa för min hund just nu. Han är lite stirrig men helt OK för mig som det är.


                              Jag har varit i den situationen själv! Man vill att ens egen hund skall vara ”bra” och man ställer för stora krav på sig själv och sin hund.
                              Ofta är man bättre med andra och deras hundar en sig själv. Det är mycket enklare att hjälpa andra!
                              Min hund är en blandras, Schäfer/golden/labrador

                              men ja det ju just det, det är mycket enklare att hjälpa andra, än att ta hand om sig själv. jag har lixom nu vant mig vid de småbrister som finns hos mig och min hund, men det är ändå saker som jag klarar av, har ju vant mig nu vid hur dan han är så ser bar vissa grejer som problem som finns där ibland, men bara sånt som jag kan leva med. Men andra som har problem är lättare att se, och det är lättare att ta tag i det än att ta tag i sitt egna!

                              Vist jag tränar inte andra, men ger lite tipps o trix på sånt som hjälpt mig, eller saker jag vet hjälpt andra!

                              Det är svårt o förklara genom text å få det verka vettigt!
                              Men ja det är helt enkelt lättare att hjälpa andra!
                              720L Soppa
                              200L Asien
                              Räkvas
                              65L Betta

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                #45
                                Ursprungligen postat av RobFrazie
                                Min hund är en blandras, Schäfer/golden/labrador

                                men ja det ju just det, det är mycket enklare att hjälpa andra, än att ta hand om sig själv. jag har lixom nu vant mig vid de småbrister som finns hos mig och min hund, men det är ändå saker som jag klarar av, har ju vant mig nu vid hur dan han är så ser bar vissa grejer som problem som finns där ibland, men bara sånt som jag kan leva med. Men andra som har problem är lättare att se, och det är lättare att ta tag i det än att ta tag i sitt egna!

                                Vist jag tränar inte andra, men ger lite tipps o trix på sånt som hjälpt mig, eller saker jag vet hjälpt andra!

                                Det är svårt o förklara genom text å få det verka vettigt!
                                Men ja det är helt enkelt lättare att hjälpa andra!
                                Vilken tur du har!
                                Då har han ärvt de bästa sidorna hos dessa hundar!
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...