Föreslår split av växter & alger!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    Föreslår split av växter & alger!

    Jag föreslår att ni delar på ämnet för växter och alger. Idag blir det ofta förvirrat när det skall diskuteras alger i ciklid och sällskapsburkar i under samma rubrik som växtakvarium, eftersom detta är så väsenskilt varandra när det gäller skötsel och metoder för att tex slippa alger.

    Jag föreslår uppdelningen:
    1, Alger
    2, Växter och växtakvarium
    18
    Ja
    55,56%
    10
    Nej
    44,44%
    8
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    I så fall vem känner för att gå igenom de 6.300 trådar som redan finns i kategorin "Växter och alger" och sortera in dom under resp. kategori
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      I så fall vem känner för att gå igenom de 6.300 trådar som redan finns i kategorin "Växter och alger" och sortera in dom under resp. kategori
      Man behöver inte sortera de gamla inläggen... Låt de ligga kvar i endera kategori.
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        1) Är inte alger en av de allra mest diskuterade frågorna överallt där det diskuteras akvarieväxter?
        2) Vad blir det för förvirring?

        Jag skulle väl snarare säga att vad som behövs är en sticky med en FAQ om algbekämpning - algforumet kommer ju i alla fall bara att bli femhundra inlägg med fråga om vad som äter penselalger (och en tredjedel av inläggen i växtforumet att handla om hur man göder och vilka lampor man använder för att undvika alger).
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av petnym
          Man behöver inte sortera de gamla inläggen... Låt de ligga kvar i endera kategori.
          Vilket innebär att det är 50% chans att diskussionen hamnar i fel kategori om forumdeltagarna skriver i gamla trådar.

          Det finns andra kategorier (t.ex. Mitt första akvarium) som jag anser borde bort (misstag från min sida att starta den kategorin) men som i praktiken är nästan omöjlig att ta bort eftersom det finns så många trådar där.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Klinten
            • July 2007
            • 1313

            #6
            - Många trådar blir ett nystan!

            Skämt åtsido! Tror det finns ett annat "problem" inbyggt i detta forum. Problemet stavas användare(som mig själv). Istället för att söka efter gamla trådar väljer nog många att skriva ny. Kan tänka mig att det finns en himla massa trådar som tangerar varandra i innehåll. Det handlar nog ibland om lättja! Trots unika möjligheter att söka i databasen tar man genvägen via nytt inlägg.


            Undrar hur många gånger ni "gamlingar" besvarat samma frågor


            I övrigt har jag så sakta lärt mig var allt finns....
            Senast redigerad av Klinten; 28 August 2007, 16:22.
            * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

            Kommentar

            Arbetssätt...