Artikel - CO2 i sötvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    Artikel - CO2 i sötvatten

    Är inte exempeltexten i denna artikel felaktig?


    ph7 @ kH6 blir väl 19, samt att uttrycka att "den optimala CO2-nivån" hamnar på 20-32 är väl inte rätt
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ja, visst är det märkligt formulerat...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • bena
      • April 2006
      • 1245

      #3
      äh, det är säkert en fisknörd som skrivit ihop det

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Vad tabellen verkar visa är annars att vid ett pH på 7 och en KH på 6 så har man för lite koldioxid i karet... Dvs, har vattnet hårdhet 6 tillsätter man CO2 till man får ett pH mellan 6.7 - 6.9. Eller missförstår jag tabellen?
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Vad tabellen verkar visa är annars att vid ett pH på 7 och en KH på 6 så har man för lite koldioxid i karet... Dvs, har vattnet hårdhet 6 tillsätter man CO2 till man får ett pH mellan 6.7 - 6.9. Eller missförstår jag tabellen?
          Så har jag också fattat tabellen - däremot håller jag med om att uttrycket "den optimala CO2-nivån" låter lite konstigt för den optimala nivån borde ju inte vara så "bred". Funderade på att istället skriva "den lämpliga CO2-nivån" när jag la in det - men det stod det faktiskt den optimala i texten så då fick det bli så.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            #6
            Zoopet skriver:
            Tabellen visar förhållandet mellan fritt CO2, karbonathårdhet (dKH) och pH. Det gröna skuggade området anger den optimala CO2-nivån i ett växtakvarium.
            Exempel vid ett pH på 7,0 och en karbonathårdhet på 6 så ligger den optimala CO2-nivån mellan 20-32.

            Tropica skriver på engelska:
            CO2 table describing the relationship between free gaseous CO2, the carbonate hardness and pH. The green shaded area indicates optimum CO2 level in the planted aquarium.

            Tropica skriver på Danska:
            Tabellen viser fri CO2 som funktion af karbonathårdheden og pH. Det grønne skraverede område angiver den optimale mængde fri CO2.

            Jag översätter det så här:
            Tabellen visar förhållandet med fri CO2 mellan karbonathårdheten och pH.
            Det gröna området visar optimal mängd fri CO2 i ett växt akvarium...
            Optimal CO2 finns nog inte för det är mer beroende på hur mycket växtmassa man har och behovet där efter... Men hade nog hellre skrivit Att bara är riktlinjer för CO2 värden i en tank.

            ** Denna biten är nog Kjell egna funderingar
            Exempel vid ett pH på 7,0 och en karbonathårdhet på 6 så ligger den optimala CO2-nivån mellan 20-32.

            Följer man tabellen så är det 19 och ja det är fel och man bör kanske gå upp i CO2 nivå men exempelt Kjell ger är missvisande lätt att se fel med då tabellen är lite liten..
            Senast redigerad av peterhaack; 11 April 2007, 22:19.
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            • BluesBoy
              • January 2004
              • 2559

              #7
              Den optimala CO2-nivån i växtakvarier med tillförd CO2 (där CO2-tabeller brukar användas) brukar man säga är 20-40.
              För att hamna i det optimala området trimmar man in pH utifrån den kH man har som Azur säger.

              Optimal CO2 finns nog inte för det är mer beroende på hur mycket växtmassa man har och behovet där efter...
              Då är du nog inne på förbrukning? Optimal nivå finns fortfarande men det går åt mer CO2 för att ligga kvar i området.
              Senast redigerad av BluesBoy; 12 April 2007, 07:59.
              BluesBoy
              http://www.bluesboy.se

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Har i alla fall ändrat lite nu. Första meningen enligt peterhaak och sedan ändrade jag till lämplig istället för optimal.
                Plockade också bort exemplet jag lagt dit.

                Kom gärna med konkreta förslag på hur man skall skriva för att det skall bli tydligare för gemene man.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Kom gärna med konkreta förslag på hur man skall skriva för att det skall bli tydligare för gemene man.
                  Kan tipsa om den formulering jag använt till min egen CO2-tabell.

                  På sidan finns också en förenklad CO2-tabell för den som på enklast möjliga sätt vill veta målnivå för pH vid ca 30 ppm koldioxid. Denna tabell är jag nog ännu ensam om på nätet...
                  Senast redigerad av petnym; 12 April 2007, 08:48.
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • BluesBoy
                    • January 2004
                    • 2559

                    #10
                    Kom gärna med konkreta förslag på hur man skall skriva för att det skall bli tydligare för gemene man.
                    Vad är syftet med artikeln?
                    Spontant känns den ganska naken med den rubriken. Ska den beskriva tillsatt CO2 i växtakvarium borde du snegla på petnym's som är betydligt mustigare artikel som beskriver det mesta även för "gemene man": http://www.pny.se/akvarium/co2/co2.php

                    Ska den bara förklara hur man avläser en CO2-tabell är det nog bra som den är (artikel?). Alternativt att man även beskriver HUR man justerar värdena för att hamna rätt.

                    EDIT: To late...
                    BluesBoy
                    http://www.bluesboy.se

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av petnym
                      Kan tipsa om den formulering jag använt till min egen CO2-tabell.
                      Vi har fått tillåtelse att använda Tropicas artiklar - om vi hade haft tillgång till din hade vi gärna tagit den istället.

                      Vi tar med glädje emot artiklar till Zoopet (och får också in sådana - t.ex. är en på gång från kaj.p) men man har inte rätt att plocka text från andra artiklar.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • jackson
                        • September 2003
                        • 1242

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Vi har fått tillåtelse att använda Tropicas artiklar - om vi hade haft tillgång till din hade vi gärna tagit den istället.

                        Vi tar med glädje emot artiklar till Zoopet (och får också in sådana - t.ex. är en på gång från kaj.p) men man har inte rätt att plocka text från andra artiklar.
                        Helt riktigt. Men man får läsa och inspireras av andras texter när man skriver egna.

                        Jag vet inte vad du har för avtal med Tropica om användning av deras artikel, så du får kanske inte göra ändringar i den. Det kan ju då vara en motivation till att skriva en egen, eller fråga om man får använda någon annans. Naturligtvis med referens till orginalet.
                        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...