Besök Christian akvarierum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Besök Christian akvarierum

    En ny artikel är nu inlagd på Zoopet http://www.zoopet.com/index.php?opti...sk=view&id=425
    Den handlar om Christians akvarierum och hur han byggt upp den
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    #2
    Har ni några frågor är det bara att fråga på. Kan även fota detaljer och lägga in om ni så önskar.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • erland
      • June 2003
      • 410

      #3
      Intressant artikel, häftigt med automatiskt vattenbyte.

      Har du gjort något för att underlätta fotografering ?

      Ger lysrören så pass bra ljus att du kan fotografera enbart med dem eller riggar du upp alltid även upp en extern blixt ?
      Erland Isaksson
      Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
      Min Zoopet Blog

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Seriöst bygge! Också snyggt och välgjort med alla BTN-bakgrunder. Verklig inspiration för oss som ännu inte skaffat akvarierum!
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • admin
          Christian Alfredsson

          • November 2004
          • 11220

          #5
          Ursprungligen postat av erland
          Intressant artikel, häftigt med automatiskt vattenbyte.

          Har du gjort något för att underlätta fotografering ?

          Ger lysrören så pass bra ljus att du kan fotografera enbart med dem eller riggar du upp alltid även upp en extern blixt ?

          Vattenbytet är ju semi-automatiskt. Dvs jag måste vrida på en äggklocka för att det ska byta vatten. Jag tycker jag har mer koll då än helautomatiskt.

          Det som kan underlätta för fotografering är att det inte är trångt. Dvs man får plats att fota. Dessutom är alla akvarium hyffsat inredda med bakgrund, sten och växter så det blir bra bakrund bakom huvudmotivet.

          Jag har ca 60 w / 300 liter akvarium så det är inte tillräckligt. Dessutom måste man släcka ner alla andra kar om man ska fota ett för att undvika reflexer. Det som underlättar är att jag har täckglas där jag kan lägga den externa blixten. Kör ofta med 2 blixtar.
          Christian Alfredsson
          Tekniskt ansvarig Zoopet

          Kommentar

          • admin
            Christian Alfredsson

            • November 2004
            • 11220

            #6
            Ursprungligen postat av petnym
            Seriöst bygge! Också snyggt och välgjort med alla BTN-bakgrunder. Verklig inspiration för oss som ännu inte skaffat akvarierum!
            Jag har innan haft 3 akvarierum/akvarielokaler. Så man lär sig. Ett tag var det massa akvarium och massa odling på stor yta som gällde men det blev tråkigt. Nu har jag få akvarium som jag gillar att titta på istället. Någon odling är det knappt att tala om.
            Christian Alfredsson
            Tekniskt ansvarig Zoopet

            Kommentar

            • Micke
              • January 2002
              • 1718

              #7
              Hur gick det med fotoakvariet, använder du det något?
              Bifogade filer
              Mvh Michael Persson

              www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • admin
                Christian Alfredsson

                • November 2004
                • 11220

                #8
                Använder det inte alls. Att fota fiskarna handlar mer om studera en ganska lång stund för att få till bra foton.

                Förr i tiden när vi saknade bilder tog jag med det till tex grossister och fångade och fotade fiskar som saknades bland artbeskrivningarna. Leta efter de dåligaste bilderna i bildarkivet så har ni hittat dem.
                Christian Alfredsson
                Tekniskt ansvarig Zoopet

                Kommentar

                • Micke
                  • January 2002
                  • 1718

                  #9
                  Då kan du ju använda det till räkkar istället
                  Mvh Michael Persson

                  www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • admin
                    Christian Alfredsson

                    • November 2004
                    • 11220

                    #10
                    Jag har ett annat 37-liters till räkorna som jag är supernöjd med. Men det blir en annan artikel.
                    Christian Alfredsson
                    Tekniskt ansvarig Zoopet

                    Kommentar

                    • fredd
                      • February 2007
                      • 3360

                      #11
                      hade varit kul om du kunde ta kort på varje kar, mer närgånga kort. Eller du kanske har någon hemsida? hoppas du förstår vad jag menar. Fint bygge
                      www.frfoto.tk

                      Kommentar

                      • admin
                        Christian Alfredsson

                        • November 2004
                        • 11220

                        #12
                        Zoopet är ju liksom min hemsida så jag får lägga in dem här isf. Har inte så många akvariefoton. Det är riktigt svårt att fota själva akvariet så det blir rättvisande.
                        Christian Alfredsson
                        Tekniskt ansvarig Zoopet

                        Kommentar

                        • Aquastyle
                          • August 2006
                          • 126

                          #13
                          Christian:
                          Du skriver i artikeln att du använder en "luftavfuktare från ICA" för att få lägre luftfuktighet, och samtidigt ett par grader högre värme.
                          Det låter som något som skulle vara perfekt i min oisolerade källare.

                          En bild? Eller vad heter den och hur fungerar den i praktiken, vart tar fukten vägen? Nån behållare man måste tömma?

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Aquastyle
                            Christian:
                            Du skriver i artikeln att du använder en "luftavfuktare från ICA" för att få lägre luftfuktighet, och samtidigt ett par grader högre värme.
                            Det låter som något som skulle vara perfekt i min oisolerade källare.

                            En bild? Eller vad heter den och hur fungerar den i praktiken, vart tar fukten vägen? Nån behållare man måste tömma?
                            Alla luftavfuktare funkar på samma sätt så att de när de "suger ut" vattenet ur luften så alstrar de en del värme och värmer på så sätt rummet. Så de höjer värmen något, men inte så mycket och de räcker inte som enda värmekälla.
                            I alla luftavfuktare så finns det en behållare som man får tömma och i de flesta kan man också koppla till en slang till ett avlopp så att man slipper tömma så ofta.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • fredd
                              • February 2007
                              • 3360

                              #15
                              Ursprungligen postat av admin
                              Zoopet är ju liksom min hemsida så jag får lägga in dem här isf. Har inte så många akvariefoton. Det är riktigt svårt att fota själva akvariet så det blir rättvisande.

                              Okej. Jag är inte så kräsen, bara man ser lite av inredningen och hur någon fisk ser ut. Du kanske (om du orkar ), kan lägga in bilder på dina större kar, 600l 300l och 200l på samma sätt som du lagt in ditt "Skalare och jordätarburk". Tycker det 300liters karet du har längst ner till vänster på en bild verkar grymt snyggt .
                              Trevlig helg
                              www.frfoto.tk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...