Namn på växter och fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    Namn på växter och fiskar

    Har tänkt en del på detta sedan jag började med min hobby.
    Det hade varit bra med en ljud fil med växt / fisk namnet i artsregisterna. Det är ju så svåra namn att uttala för oss nybörjare. Skulle ni inte kunna lägga till det också eller finns det kanske någonstans på internet som ni vet?

    Skickat med Tapatalk från min mobil.
    Senast redigerad av Webo; 18 December 2014, 21:53.
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ja, eller video där Kjell berättar om arten. ;-)
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      #3
      Ursprungligen postat av petnym
      Ja, eller video där Kjell berättar om arten. ;-)
      Ja det går ju också bra för då lär man sig namnen och lite mera runt om den också.
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Nja det vore nog väl mycket arbete att jag skulle berätta om fiskarna men skulle kanske kunna göra som så att folk skulle kunna lägga Youtube-länkar som de hittar om arterna?
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Nja det vore nog väl mycket arbete att jag skulle berätta om fiskarna men skulle kanske kunna göra som så att folk skulle kunna lägga Youtube-länkar som de hittar om arterna?
          Ja det hade ju varit bra. Man kan ju visserligen redan nu göra det vid att kommentera men det blir ju kanske lite jobbigt att få kommentarer ang arten ihop med länkar så om där finns ett annat sätt så hade det ju varit bra. Bara man kan höra på klippet hur man uttalar namnen så är det ju bra men såklart bättre om man samtidigt fick mera info om arten där också. Kanonidé.
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Webo
            Ja det hade ju varit bra. Man kan ju visserligen redan nu göra det vid att kommentera men det blir ju kanske lite jobbigt att få kommentarer ang arten ihop med länkar så om där finns ett annat sätt så hade det ju varit bra. Bara man kan höra på klippet hur man uttalar namnen så är det ju bra men såklart bättre om man samtidigt fick mera info om arten där också. Kanonidé.
            Fast problem är väl då också att många uttalar det vetenskapliga namnet fel och dessutom att uttalet varierar beroende varifrån man kommer
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Webo
              • August 2014
              • 1968

              #7
              Ok. Hur skulle man kunna lära sig namnen? Några sido som där finns något om det som någon vet?

              Skickat från min SGP311 via Tapatalk
              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Webo
                Ok. Hur skulle man kunna lära sig namnen? Några sido som där finns något om det som någon vet?
                Jag vet inte någon - men någon annan kan kanske tipsa.
                Annars är ju ett sätt att "umgås" (dvs gå på akvarieföreningsmöten etc,) med folk som använde de riktiga namnen
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  #9
                  Ja problemet är att där inte finns någon nära mig. Närmste är Mamö och det är 1 tim härifrån vilket är lite långt att åka. Jag har funderat på att kolla runt lite och kanske starta en klubb (förening med att det innebär med pappersjobb har jag inte möjlighet att hålla på med nu pga jobb och barn) så man kunde träffas och kanske byta/sälja saker och bara prata och utbyte erfarenheter.

                  Skickat med Tapatalk från min mobil.
                  Senast redigerad av Webo; 02 January 2015, 02:53.
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...