Ny tävling - snyggaste akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Ny tävling - snyggaste akvariet

    Vi startar nu en ny tävling på Zoopet - SNYGGASTE AKVARIET
    Av besöksstatistiken på Zoopet kan vi utläsa att den gamla Zoopetavdelningen "Snygga akvarier" var väldigt populär och så även den nya "Goldmedlemmarnas akvarium".

    Därför startar vi en ny tävling om det snyggaste akvariet och alla som lägger in sitt eget akvarium (det behöver inte vara igång nu men det skall vara eller ha varit en egna akvarium) på Zoopetavdelningen "Goldmedlemmarnas akvarium" deltar i tävlingen - det kan vara ett sötvattensakvarium, ett saltvattensakvarium, ett nano eller ett stort, det kan innehålla en massa växter, det behöver inte innehålla en enda växt, det kan innehålla stora fiskar eller små fiskar - ja man kan tävla med alla typer av akvarium. Alla akvarier som finns inlagda på denna sida deltar i tävlingen så det behöver inte bara vara akvarier som nyligen har lagts in - utan även sådan som varit inlagda i flera år.

    Varje månad väljer jag och Christian ut ett akvarium (presenteras i början av månaden, med start i mars) som sedan går vidare till finalen. Vad vi då kommer att gå efter - ja såklart hur snyggt akvariet är (utefter vad vi kan se på fotot), men även hur bra och mycket info som ges på akvariet i beskrivningen, men även sådant som hur hållbart akvariet är i längden (dvs t.ex. att man har äkta akvarieväxter i akvariet och att man inte har fiskar som kommer att bli för stora för akvariet etc.).

    I december kommer sedan alla månadsvinnare att gå till den stora finalen och alla Zoopetgoldmedlemmar kommer att kunna rösta på sin favorit. De bästa/snyggaste akvarierna kommer att få mycket fina priser - vilka priser det blir kommer att presenteras senare.

    Nedanstående logga kommer att användas i tävlingen
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 08 February 2014, 14:42.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Läste dåligt. ...

    Ändrade därför och putsade glaögonen
    Senast redigerad av eriahl; 08 February 2014, 12:58.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #3
      Projekt redigering är startat
      Trevligt att den avdelningen får mer uppmärksamhet.
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Låter kul! :-)
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          #5
          Bra idé. Jag har varit medlem ett år och inte förstått mig på den där avdelningen alls. Känns bara rörigt. Nu kanske det får lite uppmärksamhet. Blir till att börja putsa rutor och fotografera då.
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ja - snygga akvarier är ju något vi alla vill ha så förhoppningsvis kan det också ge oss alla lite inspiration för hur vi skall få våra akvarier att bli snyggare.

            Därför är det också viktigt att fylla i info om akvariet så att det inte bara blir ett foto som visas upp. Har du ett gammalt akvarie inlagt så kan du efterhand gå in och komplettera med information
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Uppdaterat beskrivningarna på mina akvarium... Det har blivit några stycken under åren... ;-)

              Några blandade kommentarer och frågor:

              Det blir som ett slags "Tank of the month" (TOTM)?

              Noterade att det är olika mycket info om akvarierna i listan beroende på om man gör en sökning (mer info) eller om man tittar i senast inlagda (mindre info)...

              Noterade också att Kjell ännu inte lagt in sitt stora fina akvarium, (eller något annat heller)... (läge att föregå med gott exempel kanske?)... ;-)

              Skulle gärna se att ni tog bort, eller ökade taket på fyra bilder per akvarium... Känns lite begränsande om man vill posta bilder från olika tidsperioder tex...

              Skulle också gärna se att ni lade in ett fält för "årtal" i faktarutan, så man kan ange när akvariet startades eller en period som akvariet varit i drift (typ: 2008-2012)...

              ... och att ni lade in länkar till användarnas akvarium från profilen. (Fanns inte det förut???)
              Senast redigerad av petnym; 11 February 2014, 07:21.
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Jag är bra på att fota andras akvarium men dålig på att fota mina egna

                Vi tar till oss dina synpunkter om korrigeringar och kollar upp vad som låter sig göra - tack för tipsen
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • admin
                  Christian Alfredsson

                  • November 2004
                  • 11220

                  #9
                  Då var bilderna fixade. Ni kan nu lägga in upp till 9 bilder per akvarium. Finns det behov av mer går det att fixa

                  När det gäller datum. Vill ni ha "Datum då akvariet startades:"?
                  Christian Alfredsson
                  Tekniskt ansvarig Zoopet

                  Kommentar

                  • admin
                    Christian Alfredsson

                    • November 2004
                    • 11220

                    #10
                    Här kan ni se mitt snygga testakvarium med 9 bilder

                    Christian Alfredsson
                    Tekniskt ansvarig Zoopet

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      #11
                      Det hade varit praktiskt om kommentarer på akvarierna hade en tidsstämpel så man ser vilket datum och år de skrevs...
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • admin
                        Christian Alfredsson

                        • November 2004
                        • 11220

                        #12
                        Kollar om det inte redan finns och kan visas.
                        Christian Alfredsson
                        Tekniskt ansvarig Zoopet

                        Kommentar

                        • admin
                          Christian Alfredsson

                          • November 2004
                          • 11220

                          #13
                          Tyvärr har jag inget fält som visar när det är startat. Skulle det räcka med ett par nya fält

                          Akvariet startat:
                          Akvariet nedlagt/omgjort:

                          Eller vad tycker ni?
                          Christian Alfredsson
                          Tekniskt ansvarig Zoopet

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av admin
                            Tyvärr har jag inget fält som visar när det är startat. Skulle det räcka med ett par nya fält

                            Akvariet startat:
                            Akvariet nedlagt/omgjort:

                            Eller vad tycker ni?
                            Synpunkter?

                            Om någon vill så kan ni gärna också nominera akvarier som ni hittar bland goldmedlemmarnas akvarier och som ni tycker förtjänar att bli utsedd till månadens akvarium.
                            Jag och Christian har redan hittat flera presumtiva kandidater men vi vill gärna ha in fler förslag (och förstås gärna att fler lägger in sina förslag). Det vi tittar på är förstås hur snyggt akvariet är - det skall vara bra "balans" i akvariet och man skall helst inte alls se tekniken (eller åtminstone så lite av den som möjligt) och dessutopm bill vi att det skall vara så bra info som möjligt om akvariet som t.ex. vilka djur och växter som finns i det, vilken teknik som används etc. etc.
                            Men som sagt det är detta vi tittar på - men ni kan nominera vilket akvarie ni vill och om många gillar ett speciellt akvarie (även om det inte uppfyller våra kriterier) så är chansen stor att det utses till månadens akvarie.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • petnym
                              • May 2002
                              • 5028

                              #15
                              Jag hoppas att ni tittar runt även bland tidigare inlagda akvarium så ni inte missar om man uppdaterar med ny text eller bild. Visserligen bumpas akvariet, men om man gjort det i början av månaden hinner det ju kanske ändå halka ur listan med 10 senaste akvarium... (Ni kanske har hemliga knep för att få fram länkar till alla akvarium som lagts till eller editerats under föregående månad?)
                              Senast redigerad av petnym; 28 March 2014, 06:36.
                              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...