Ny tävling - snyggaste akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Håller med - det finns många godbitar att kolla runt bland
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Vill gärna påminna om att man i denna tråd kan föreslå akvarier som man tycker är lämpliga som månadens akvarie.

      Det handlar dock inte bara om att det skall vara ett riktigt snyggt akvarie utan det krävs också en hel del info om akvariet. Det finns flera riktigt snygga akvarier inlagda men informationen om akvariet är väldigt torftig. Så ni som vet med er att ni inte har varit sparsamma med informationen om era akvarier - komplettera med detta.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #18
        Jag brukar ju inte gilla akvarier som består av endast en bakgrund men det här är snyggt alltså. http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=589

        Det skulle öka spridningen i tävlingen också.
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Jag brukar ju inte gilla akvarier som består av endast en bakgrund men det här är snyggt alltså. http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=589

          Det skulle öka spridningen i tävlingen också.
          Instämmer - snyggt akvarium.
          Vill gärna fler förslag
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #20
            När drar omröstningen igång? Det ska bli spännande att se hur det går, jag har en klar favorit i alla fall..
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
              När drar omröstningen igång? Det ska bli spännande att se hur det går, jag har en klar favorit i alla fall..
              Hoppas att vi kan få igång den till helgen.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                #22
                Tycker det är synd att där focuseras så mycket på att det ska vara perfekt med perfekt info. Då burde tävlingen döpas om till Månafens fulländad Akvarium :-)
                Vi som är nya har fullt upp med att bara försöka att hitta utav vad växter och fiskar heter (de riktiga namnen som vi nybörjare inte kan uttala ens). Det tar så mycket tid när man måste få allt perfekt med utseendet, tekniken, infon osv. Det tenderar att bli för mycket tävling av hobbyn och risken är att man glömmer fiskarna och focusera för mycket på tävlingarna. Missuppfatta mig inte så att jag nte tycker det är kul med tävlingar, för det tyckfer jag det är, det är mera att det kanske blir för mycker för vissa och de tappar suget idtället för stt bli inspirerat.

                Istämmer annars med att där finns en hel del snygga kar bland redan inlagda akvarier.

                Skickat med Tapatalk från min mobil.
                Senast redigerad av Webo; 17 December 2014, 20:15.
                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Ursprungligen postat av Webo
                  Tycker det är synd att där focuseras så mycket på att det ska vara perfekt med perfekt info. Då burde tävlingen döpas om till Månafens fulländad Akvarium :-)
                  Vi som är nya har fullt upp med att bara försöka att hitta utav vad växter och fiskar heter (de riktiga namnen som vi nybörjare inte kan uttala ens). Det tar så mycket tid när man måste få allt perfekt med utseendet, tekniken, infon osv. Det tenderar att bli för mycket tävling av hobbyn och risken är att man glömmer fiskarna och focusera för mycket på tävlingarna. Missuppfatta mig inte så att jag nte tycker det är kul med tävlingar, för det tyckfer jag det är, det är mera att det kanske blir för mycker för vissa och de tappar suget idtället för stt bli inspirerat.

                  Istämmer annars med att där finns en hel del snygga kar bland redan inlagda akvarier.

                  Skickat med Tapatalk från min mobil.
                  Poängen med tävlingen är ju förstås att det skall ges så mycket information i det text som lagts in att alla skall kunna "veta" vad som finns i akvariet så att vi andra kan ha nytta av detta när man skapar våra egna akvarier. Trots allt så tycker jag nog att man bör ha lite koll på vad som finns i akvariet (av både teknik och det levande).
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #24
                    Ursprungligen postat av Webo
                    Tycker det är synd att där focuseras så mycket på att det ska vara perfekt med perfekt info. Då burde tävlingen döpas om till Månafens fulländad Akvarium :-)
                    Vi som är nya har fullt upp med att bara försöka att hitta utav vad växter och fiskar heter (de riktiga namnen som vi nybörjare inte kan uttala ens). Det tar så mycket tid när man måste få allt perfekt med utseendet, tekniken, infon osv. Det tenderar att bli för mycket tävling av hobbyn och risken är att man glömmer fiskarna och focusera för mycket på tävlingarna. Missuppfatta mig inte så att jag nte tycker det är kul med tävlingar, för det tyckfer jag det är, det är mera att det kanske blir för mycker för vissa och de tappar suget idtället för stt bli inspirerat.

                    Istämmer annars med att där finns en hel del snygga kar bland redan inlagda akvarier.

                    Skickat med Tapatalk från min mobil.
                    Det finns bra akvarier men det finns inga bilder med extrem kvalitet tycker jag. Om man kollar på aquascaping generellt så läggs det stor vikt vid extrem perfektion. I den hör tävlingen är ju många "vanliga" akvarier och jag tycker att det är en bra nivå för att vara första gången..
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Webo
                      • August 2014
                      • 1968

                      #25
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Poängen med tävlingen är ju förstås att det skall ges så mycket information i det text som lagts in att alla skall kunna "veta" vad som finns i akvariet så att vi andra kan ha nytta av detta när man skapar våra egna akvarier. Trots allt så tycker jag nog att man bör ha lite koll på vad som finns i akvariet (av både teknik och det levande).
                      Jo det är jag med på men det va mera detta jag systade på

                      "och man skall helst inte alls se tekniken (eller åtminstone så lite av den som möjligt)"

                      och

                      "Det handlar dock inte bara om att det skall vara ett riktigt snyggt akvarie utan det krävs också en hel del info om akvariet. Det finns flera riktigt snygga akvarier inlagda men informationen om akvariet är väldigt torftig"

                      Ett akvatie där man måste dra ur sin teknik innan man ska fota det för att du och Christian inte tycker man ska se tekninen är ju lite väl hårda krav och att man ska skriva en "uppsats "om tekniken och hur allt fungera är väl också lite väl hårda "krav" för att kunna bli månadens akvarie.

                      Nu säger jag inte att detta är fallet utan vill mera påpeka att det är så det framstår för mig när jag läser kraven för att kunna bli en vinnare.

                      Skickat med Tapatalk från min mobil.
                      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                      Kommentar

                      • Webo
                        • August 2014
                        • 1968

                        #26
                        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        Det finns bra akvarier men det finns inga bilder med extrem kvalitet tycker jag. Om man kollar på aquascaping generellt så läggs det stor vikt vid extrem perfektion. I den hör tävlingen är ju många "vanliga" akvarier och jag tycker att det är en bra nivå för att vara första gången..
                        Jag håller med dig men jag uppfattar inte tävlingen som en Aquascaping tävling utan som ett fisk akvarium i "bruks" skicks tävling. Dvs ett som står hemma hos någon som man först och främst har för sina fiskar och inte växtakvsrier. Att sedan dessa kan vars med och vinna är helt ok tycker jag men som jag uppfattar tävlingen så är det mera ett väldigt snyggt "vanligt" akvarium med väldigt mycket info som kan vinna.

                        Jag älsker Aquascaping men om det skulle vara en sån tävling som månadens akvarium var så är den ju på fel forum då de absolut flesta på detta forum inte sysslar med detta i sina akvarier. ITyvärr besitter vi andra "vanliga" nte din kundskap och otroliga fingerfärdighet utan vi får drömma om att kunna sånt ☺

                        Skickat med Tapatalk från min mobil.
                        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                        Kommentar

                        • petnym
                          • May 2002
                          • 5028

                          #27
                          De utländska saltvattens-forumens motsvarighet till denna tävling är "Tank of the month - TOTM" eller "Featered Tank", där ett akvarium som utmärker sig positivt lyfts fram. Där finns inga särskilda kriterier, utom att det skall finnas en byggtråd/projekttråd i forumet, så endast dom som delar med sig av sina erfarenheter i forumet kan komma i fråga. Där blir det konkurrensen som sätter ribban, vilket oftast blir väldigt högt. Det blir således helheten som avgör snarare än en enstaka intetsägande bild på ett akvarium som strippats på sin teknik. "Vinnaren" presenteras i en artikel som beskriver både teknik, skötsel och innehåll. Dessa artiklar blir sedan en fantastisk källa till kunskap om hur andra lyckats med sina akvarium. (Jag antar att det var något liknande Kjell ville åstadkomma med denna tävling)...

                          Jag ser även Zoopets utnämning mer som en hedersutmärkelse, snarare än en tävling/lottning där alla skall ges chansen att vinna.

                          Titta gärna på olika TOTM's som länkas från min akvariewiki:
                          Senast redigerad av petnym; 18 December 2014, 09:00.
                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #28
                            Ursprungligen postat av petnym
                            De utländska saltvattens-forumens motsvarighet till denna tävling är "Tank of the month - TOTM" eller "Featered Tank", där ett akvarium som utmärker sig positivt lyfts fram. Där finns inga särskilda kriterier, utom att det skall finnas en byggtråd/projekttråd i forumet, så endast dom som delar med sig av sina erfarenheter i forumet kan komma i fråga. Där blir det konkurrensen som sätter ribban, vilket oftast blir väldigt högt. Det blir således helheten som avgör snarare än en enstaka intetsägande bild på ett akvarium som strippats på sin teknik. "Vinnaren" presenteras i en artikel som beskriver både teknik, skötsel och innehåll. Dessa artiklar blir sedan en fantastisk källa till kunskap om hur andra lyckats med sina akvarium. (Jag antar att det var något liknande Kjell ville åstadkomma med denna tävling)...

                            Jag ser även Zoopets utnämning mer som en hedersutmärkelse, snarare än en tävling/lottning där alla skall ges chansen att vinna.

                            Titta gärna på olika TOTM's som länkas från min akvariewiki:
                            http://www.akvariewiki.se/index.php?title=TOTM
                            +1.

                            Jag valde att ha kvar all teknik i akvariet när jag fotade det då det är viktigt för mig att visa hur det ser ut hela tiden. Det finns ingen anledning för mig att göra på något annat sätt då det ofta är ganska missvisande. Det är kul när andra ser hur mitt akvarium ser ut i vardagen helt enkelt.

                            Jag tycker inte att det är jättekul att fota, jag tycker inte att det är jättekul att störa mig själv genom att greja för mycket. Mitt akvarium kan alla sätta upp, det är ju det jag vill. Vi behöver fler växtakvarister och kan jag bidra till det blir jag mycket lycklig.

                            Jag har som sagt min favorit klar, det finns mycket fint att kolla på.
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • jozi81
                              • January 2011
                              • 917

                              #29
                              Fan, inser att jag vill vara med! Alla tävlingar behöver ett svart får!!

                              Kommentar

                              • Webo
                                • August 2014
                                • 1968

                                #30
                                Ursprungligen postat av petnym
                                De utländska saltvattens-forumens motsvarighet till denna tävling är "Tank of the month - TOTM" eller "Featered Tank", där ett akvarium som utmärker sig positivt lyfts fram. Där finns inga särskilda kriterier, utom att det skall finnas en byggtråd/projekttråd i forumet, så endast dom som delar med sig av sina erfarenheter i forumet kan komma i fråga. Där blir det konkurrensen som sätter ribban, vilket oftast blir väldigt högt. Det blir således helheten som avgör snarare än en enstaka intetsägande bild på ett akvarium som strippats på sin teknik. "Vinnaren" presenteras i en artikel som beskriver både teknik, skötsel och innehåll. Dessa artiklar blir sedan en fantastisk källa till kunskap om hur andra lyckats med sina akvarium. (Jag antar att det var något liknande Kjell ville åstadkomma med denna tävling)...

                                Jag ser även Zoopets utnämning mer som en hedersutmärkelse, snarare än en tävling/lottning där alla skall ges chansen att vinna.

                                Titta gärna på olika TOTM's som länkas från min akvariewiki:
                                http://www.akvariewiki.se/index.php?title=TOTM
                                Jag tyckte idén med att man har en bygg/projekttråd som krav hade varit bra och att man kanske fick en del av infon om akvariet den vägen.

                                Jag har inte kollat på TOTM på andra ställen faktiskt men oftast när det handlar om utlandet så är antalet medlemmar mycket större och jag kan också tänka mig att nivåerna är mycket högre.

                                Om man kollar på ditt stora akvarium och all den info som finns om den då inser åtminstone jag (och säkert många flera) att vi kommer aldrig upp på den nivån med info om all i och runt akvariet. Jag tycker det är otroligt kul att titta och läsa sånt men det är ett fåtal som har eller kommer att ha så bra beskrivit akvarium som ditt.
                                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...