Senaste nytt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    • February 2003
    • 801

    Hej!

    I dag är en glädjens dag!

    I dag har jag med glädje koppat in 5 st Chuco rio guabo ciklider ( Tomocichla asfraci) som är den senare benämningen.

    En fullvuxen hane, pappan till mina tidigare två och 4st mellan 10-15 cm.

    Så nu har jag 7 stycken och planerna är att jag ska köra ett rent artakvarium.

    Min grupp med hantelciklider får jag vinka adjö till tyvärr, men har jag nu fått ihop en sån här fin konstellation så får det bli så.

    Hade man ett 1200 l kar så vore ju saken biff.

    Finns inte ord för hur fascinerad jag är av den här arten.



    Mvh Jarinen

    Kommentar

    • Jonas.E
      • May 2003
      • 199

      nu håller jag på att måla om i hörnan, och förhoppningsvis så ska jag när målningen är klar kunna köpa ett 375 osså o ha mina malawisar i det, i mitt 540 blir det tropheus moori och duboisi.

      snart kommer nästa update.........
      Mvh Jonas

      Mbuna Rocks

      Kommentar

      • zezamy
        • June 2003
        • 11

        Varit i Staffanstorp och köpt ytterligare ett akvarie till samlingen, Uppe i antalet 5 nu. Denna gången blev det ett MP möbelakvarium på 200l som det skall gå diskus i.
        Main Coon,bondkatt,sambons alla kar,4 barn..M.V.H Cirkus Scott

        Kommentar

        • Nemesis
          • May 2003
          • 161

          Planerar inköp av rötter, växter och fiskar av ett värde på 1300 kronor. (mycket för en yngling som mig...).

          Planen är följande: Rötter längs hela bak och kortsidorna av 200 burken, alla rötter skall vara höga, greniga och skapa många grottor och håligheter för mina fiskar att gömma sig i. Alla rötter skall täckas med javaormbunkar och kolplantor, kanske en eller annan anubias, Funderat på olika mossor, men kommit fram till att mina fiskar hade kunnat röja runt och riva loss alla mossor utom möjligtvis javamossa, men denna är så svår att hålla snygg och få att lägga sig i en fin matta, så jag struntar i den. Hygrophila Siamensis skall placeras i klungor bland rötterna, i eventuella mellanrum mellan dessa rötter, och kanske i något hörn. Två nya lysrör plus reflektorer skall inhandlas, en simpel CO2 anläggning skall också inhandlas. Mitt mål är att lyckas med någonting jag aldrig riktigt försökt mig på förut, nämligen att få både fiskar och växter att trivas på en gång. Jag har bara lyckats med en i taget förut.

          Fiskarna som skall inhandlas är: Fyra till synes oidentifierbara rovmalar (ser ut som vanlig kattmal, fast blir inte så stor, vilket jag kan försäkra mig om genom att observera en av exemplaren som med största sannolikhet är romstinnt. Fiskar som blir en halv meter eller mera är inte könsmogna vid 8 cm.) Skall också köpa ett par regnbågsciklider samt ett par av någon annan mindre sydamerikanare (tips är välkommna...)

          Målet är: Alla dessa rötter skall tillsammans med torvfiltrering göra vattnet sådär underbart snyggt tefärgat, och detta i kombination med mycket växter kommer att bli skitsnyggt och lite regnskogsaktigt. Alla rötter kommer till slut (om jag har tur och växterna växer som de skall) täcka rötterna helt, och då får jag en snygg grön utsida, och ett gömt grottsystem av rötter där fiskarna kan känna sig trygga och eventuellt yngla av sig och må bra. Mitt ultimata mål är att på grund av den täta växtligheten och alla gömställen bara se fiskarna när det är matdags

          Tips till maffiga och snygga solitärväxter är uppskattade. Har tänkt mig någonting buskigt och stort.

          Också behövs lite tips på ultimata förhållanden för att få Javaormbunkar att växa... Om någon vet är svar väl behövda...

          Kommentar

          • Mats Bruér
            • August 2002
            • 282

            Dags igen, har gjort upp om att köpa ett 720 l kar ......mer info när affären är klar.....! Nu är det snart en hel del vatten hemma
            Mats
            720 diskus
            540 diskus
            www.discusklubben.dk

            Kommentar

            • sebbe40
              • March 2002
              • 70

              Jag har skaffat 2st Aulonocara "Röd rubin", jättefina =)och 2st Pseudotropheus "acei" Nkhata bay och ett 165l akvarium
              bli medlem här:

              http://sebbe40.proboards23.com/index.cgi

              Kommentar

              • Pelle__k
                • March 2003
                • 646

                Hej!
                Har efter att jag sett några av mina Ancistrus äta på mina Discus flyttat över dem till en annan burk! Detta var ca 2v sen. Nu märker jag vad enormt duktiga algätare dom är!!!! Fullt av små gröna prickar på rutan! Skit att inte kunna ha dem kvar i den "riktiga" burken! Det gällde även Gibbicepsen.
                www.discusklubben.se
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73101

                Kommentar

                • Mogwai
                  • November 2002
                  • 3021

                  2 st stora fina praktbotior som omgående döptes till Knoll & Tott, så nu simmar det 5 st pigga och glada orangesvarta busfiskar i stora karet. Knoll & Toot, Bull och Piff & Puff.Samt ett praktexemplar av en svärdsplanta.

                  Kommentar

                  • Oscar Cederqvist
                    • November 2002
                    • 6546

                    Köpte ett 180 liters akvarium idag. Hemma bygge i rostfritt, ganska snyggt faktiskt. Läcker nog lite och bör nog silliconas om inom en snar framtid.
                    Oscar Cederqvist

                    Kommentar

                    • Christian Alfredsson

                      • December 2001
                      • 707

                      6 stycken akvarium är nu klara i akvarierummet.
                      ________________________
                      Christian Alfredsson
                      http://www.tropheus.info

                      Kommentar

                      • Spiderworm
                        • July 2002
                        • 10

                        Läste lite i länken o har ett par frågor till
                        Ante1 och Boerboel.
                        Till Ante1 då:
                        Väldigt fina tropheosar (vet ej hur de stavas) du har! Har dom ynglat av sig nån gång? Vad heter sorten? vad kostar en sån?

                        Boerboel:
                        Vad är en Näbbciklid för nåt? hur ser dom ut?

                        Är väldigt tacksam för svar!!
                        Mvh//Ola. P

                        Kommentar

                        • petnym
                          • May 2002
                          • 5028

                          Nya L-malar!

                          Har just köpt 1st L134 till ett av mina växtakvarier och 2st L174 till ett annat. Jätteskoj! ;-) Dom är lite dimmiga efter inskopningen än men jag hoppas att dom kommer att trivas.

                          http://www.geocities.com/petnym/akvarie_index.html (Inga bilder på malarna än dock)

                          Peter
                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                          Kommentar

                          • Mogwai
                            • November 2002
                            • 3021

                            I fredags så var det ett större vattenbyte i det stora karet samt början av en ny medicinkur á la vita-prick. *sucka*
                            Rensade även bort lite gamla blad från växterna och så. Igår så la mitt smoke-skalarepar rom.
                            I lilla akvariet så var det storrensning oc hela vattenormbunken fick ryka nu. Den höll på att ta över hela karet ju. Ner istället åkte ett nytt praktexemplar av en svärdsplanta istället. Några timmar senare så började min blåröda kampfiskhane bygga nytt skumbo däri.
                            Har lovat mig själv att inte köpa några nya fiskar innan semestern, utan vänta tills efter, men jisses vilka fina små dvärgguramisar jag såg igår. Men...ett löfte är och förblir ett löfte, så jag hoppas att jag hittar lika snygag igen, fast efter semestern då !!

                            Kommentar

                            • Mats Bruér
                              • August 2002
                              • 282

                              Fick ett 40 l kar igår som skall användas som barnkammare till mina Black Molly yngel.
                              Mats
                              720 diskus
                              540 diskus
                              www.discusklubben.dk

                              Kommentar

                              • Oscar Cederqvist
                                • November 2002
                                • 6546

                                Köpte 10st Demasoni yngel till mitt Malawi kar. Ynglena var lite mindre än jag räknat med så de får växa till sig lite tillsammans med mina rödzebra yngel innan de får gå i den stora burken.
                                Oscar Cederqvist

                                Kommentar

                                Arbetssätt...