Inför dödsstraff!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klinten
    • July 2007
    • 1313

Ursprungligen postat av C.Ciklid
    Som fiskaren som berättade om sin fångade fiskar. Stora blev dem efter varje glas whisky, men egentligen var de små. Skämt å sido.

Jag hoppas verkligen att det finns någon sanning i "mammans" (jag har skit svårt att inte skriva ut hennes namn..) utlägg enligt pressen. Jag vet inget än om situationen. Hoppas verkligen att trådarna börjar lösas upp nu för henne och framförallt för att lösa vem mördaren är.

//Camilla
    - Håller med! Vore intressant att veta hur ett sådant brott kunde ske!
    * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Administrator

• December 2001
      • 48148

Tillåt mig skratta. Hela svenska befollkningen skrattar åt polisens flathet. Och vad det gäller Mc kulturenas Bad boys... De är trevliga att fika med må jag säga. Eg. är de villka människor som helst. De har sina regler och personligen håller jag med om till stor del av dessa regler. Att det är beställning på hjälp för indrivning tex. kan jag även tolka som att personerna tex inte fått hjälp från polisens sida. "Tar lagen i egna händer" så att säga. Personligen tycker jag att det inte är något fel på den biten faktist (under vissa omständigheter). JAg är personligen mer rädd för alla jävla invandrargäng som springer runt och misshandlar folk dag som natt. Är det en slump kasnke att fängelserna är fyllda till 70-80% med invandrare tro?? Jag och min man vart misshandlade för X antal år sedan. Trots att jag plockade regnr på bil och även kunde namnge personer så slängdes detta i sopkorgen hos polisen. Min bror fick en vecka senare sitt ansikte sönderskuret av en krosad vinpava (som slogs sönder i huvudet på honom) av ett invandrar gäng. Båda dessa fallen var helt oprovoserat. Inget hände heller med brorsans anmälan TROTS namngivelse. Nej, jag har personligen ingen tro för polisen.
      Och i varje klubb/forum finns alltid rötägg. Tror verkligen att många skulle behöva läsa på om Mc kulturerna faktist. Varför inte gå dit och ta en öl/kaffe någon gång när de har öppet. Och som sagt. De har sina regler innom klubbarna. Tycker inte man skall dra alla över en kam.
      //Camilla
      Jo då visst har MCklubbarna sina egna regler ja. Att du tycker att det är OK att de bankar folk sönder och samman som har skulder är rätt märkligt. Tycker att det är sorgligt att du tycker att det är helt OK att ett gäng med kriminella skall vara dom som sätter reglerna i samhällhet.
      Visst alla MC-klubbar består inte enbart av kriminella - men väldigt många är kriminella. Procentuellt är det i alla fall bra många fler som bedriver kriminell verksamhet bland dessa än det är bland invandrare.
      I Danmark verkar de någorlunda hyfsat ha fått bukt med MC-klubbarna efter att de dragit åt tumskruvarna - det därför många av dom nu flyttat hit.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Klinten
        • July 2007
        • 1313

JAg är personligen mer rädd för alla jävla invandrargäng som springer runt och misshandlar folk dag som natt.
        - Jag är "rädd" för gäng som springer omkring och ställer till elände!

Är det en slump kasnke att fängelserna är fyllda till 70-80% med invandrare tro??
        - Är verkligen detta sanningen? Jag har hört detta påstående ett antal gånger. Hur kan man få reda på det faktiska förhållandet? Finns det uppgifter som är offentliga man kan ta del av?

Tror verkligen att många skulle behöva läsa på om Mc kulturerna faktist.
        - Hm! Mina bröder är och har varit MC-burna i många år. Om det är den "kulturen" du hänvisar som de representerade är jag med. Är det däremot den så kallade "kriminella" MC-kulturen du förespråkar backar jag genast. Kriminalitet är lika illa om den utövas av svennar med MC eller invandrare med krossade flaskor!
        Senast redigerad av Klinten; 19 April 2008, 19:47.

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Administrator

• December 2001
          • 48148

Citat:
          Är det en slump kasnke att fängelserna är fyllda till 70-80% med invandrare tro??

- Är verkligen detta sanningen? Jag har hört detta påstående ett antal gånger. Hur kan man få reda på det faktiska förhållandet? Finns det uppgifter som är offentliga man kan ta del av?
          Jepp det måste stämma - stod ett gäng nazister ner vid Partille torg häromveckan och sålde sin tidning och dom sa att det var så och då måste det stämma, eller hur!!!!!!

Ser man lite mer seriöst på det så visst är det en överrepresentation bland invandrare även om den är långt ifrån så drastisk som siffrorna ovan.
          Av 100 anmälda brott så står svenskar för 84%, medan invandrare står för 16%. Detta trots att antalet invandrar bara är 10% av befolkningen.
          Om man däremot jämför svenskar och invandrare som kommer från samma socialgrupp och bostadsområden så är det ingen överrepresentation bland invandrare. Samma gäller om man jämför arbetslösa invandrare och svenskar så är det inte heller här någon skillnad.
          Så skillnaden handlar helt enkelt om att svenskar i genomsnitt har det bättre socialt än invandrare och inte om det etniska utrsprunget.

Dessutom är det så att invandrare ofta döms till längre straff än vad svenskar gör även om brotten är identiska.
          Till exempel har det visat sig http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/...Artikel=402510 att av de som åtalas för grov rattfylla så döms mer än 50 procent av invandrare till fängelse, medan bara drygt 30 procent av svenskarna hamnar bakom lås och bom. Det innebär alltså att mer än varannan invandrare får fängelse, men bara var tredje svensk.
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 19 April 2008, 20:20.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Klinten
            • July 2007
            • 1313

Följande uppgifter kunde jag hitta via BRÅ (Brottsförebyggande Rådet)

"Under de senaste 30 åren har det årligen skett cirka 100 fall av dödligt våld i form
            av fullbordade mord, dråp och misshandel med dödlig utgång. Ingenting talar för
            att det dödliga våldet skulle ha ökat, snarare visar utvecklingen på en minskning
            sedan år 1990.

Det dödliga våldet sker huvudsakligen i socialt marginaliserade miljöer av socialt
            marginaliserade personer."

"Risken för den enskilde att bli överfallen av en obekant psykiskt sjuk person på allmän plats är extremt liten. Denna risk har heller inte ökat."

"Det anmälda dödliga våldet har en hög uppklaring jämfört med de flesta andra
            typer av brott. År 2003 klarades 77 procent av anmälda mord, dråp och misshandel
            med dödlig utgång upp."

"Det dödliga våldet sker huvudsakligen i socialt marginaliserade miljöer av socialt
            marginaliserade personer. Det är framför allt personer med missbruks- och/eller
            psykiska problem som begår denna typ av våldsbrott och som många gånger även
            drabbas av dem.
            Tidigare kriminalitet, arbetslöshet eller förtidspension liksom psykisk
            sjukdom eller psykisk störning hos gärningsmannen kompletterar ofta denna bild av utanförskap. Dessutom känner de inblandade varandra i mycket hög utsträckning.
            Detta sammantaget innebär att det dödliga våldet oftast inte begås av
            eller drabbar ”vem som helst”."

- Som sagt! Det kanske inte har blivit så mycket värre i alla fall de senaste åren!

Kommentar

• Wieder
              • October 2007
              • 131

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Jepp det måste stämma - stod ett gäng nazister ner vid Partille torg häromveckan och sålde sin tidning och dom sa att det var så och då måste det stämma, eller hur!!!!!!

Ser man lite mer seriöst på det så visst är det en överrepresentation bland invandrare även om den är långt ifrån så drastisk som siffrorna ovan.
              Av 100 anmälda brott så står svenskar för 84%, medan invandrare står för 16%. Detta trots att antalet invandrar bara är 10% av befolkningen.
              Om man däremot jämför svenskar och invandrare som kommer från samma socialgrupp och bostadsområden så är det ingen överrepresentation bland invandrare. Samma gäller om man jämför arbetslösa invandrare och svenskar så är det inte heller här någon skillnad.
              Så skillnaden handlar helt enkelt om att svenskar i genomsnitt har det bättre socialt än invandrare och inte om det etniska utrsprunget.
              Hej Kjell.
              Du kan mycket om fiskar och akvarier, men din samhällssyn verkar som hämtad ur en kursbok för SSU.

För det första då kan jag ta och berätta att du har fel gällande siffrorna gällande invandrare och brott. Jag citerar från Brottsförebyggande Rådet:

"Närmare 60 procent [Egentligen 58% som man får se på en bild under citatet /min anmärkning] av brotten är registrerade på en person
              med två svenskfödda föräldrar. Nästan en fjärdedel av brotten är registrerade
              på utrikes födda personer och ungefär en femtedel på svenskfödda
              med en eller två utrikes födda föräldrar."

Invandrare och andra generationens invandrare begår alltså 42% av alla brott. Dessa siffror är från 2005, så det har säkerligen stigit något, men detta vet vi alltså helt säkert.

Sen är dessutom 30% av alla interner på svenska fängelsen inte ens svenska medborgare. Det är ju rätt anmärkningsvärt. Citat från kriminalvården:

"I kategorin utländska medborgare ingår till exempel i utlandet boende personer som begått brott här i Sverige. Av de intagna i svenska fängelser är knappt 30 procent utländska medborgare."

Det är alltså inte invandrare som det handlar om, utan utländska medborgare. Det är alltså med största sannolikhet många fler utlandsfödda i svenska fängelsen.

Sen är ditt påstående om att svenskar och invandrare i samma socialgrupp begår lika många brott helt taget ur luften. Från BRÅ, återigen:

• Utrikes födda har högre registrerad brottslighet än de som har två
              svenskfödda föräldrar.7 I Brå:s studie rörande åren 1985-1989 var resultatet
              att det var dubbelt så vanligt bland utrikes födda att vara registrerad
              för brott jämfört med bland personer födda i Sverige av två svenskfödda
              föräldrar.
              • ”Invandrares barn”, det vill säga svenskfödda med en eller två utrikes
              födda föräldrar, har högre registrerad brottslighet än de med två svenskfödda
              föräldrar, men lägre registrerad brottslighet än utrikes födda. Det
              är 1,5 gånger vanligare bland ”invandrares barn” att vara registrerad för
              brott.
              • Detta gäller även efter kontroll för olika bakgrundsfaktorer som kön,
              ålder, boende och socioekonomisk status. Skillnaderna mellan grupperna,
              som inte har två svenskfödda föräldrar och den grupp som har*

*
              Min fetstil.

Invandrare begår alltså fler brott per capita än svenskar, oavsett vilken "klass" dom tillhör.

Kom ut ur sossedimman och se sanningen, det gynnar alla.

Källor: http://www.bra.se/extra/measurepoint...lsveutland.pdf

Kommentar

• Tenkare
                • May 2005
                • 2519

Jag vill inte vara sådan, men handlade inte denna tråd om införa dödsstraff eller inte?
                Tycker det börjar dra iväg rätt bra.
                För övrigt så är jag emot dödsstraff. Anser att den som dömmer ut ett dödstraff är lika mycket mördare som resten i kedjan ända fram till bödeln. Eller vad han nu kallas idag. Fast dessa människor gör det med den så kallade "lagen" på sin sida.
                Däremot tror jag på att folk som bedömts som psyksjuka ska efter friskförklaring sättas i fängelse för att avtjäna sitt straff och ska inte kunna tillgodoräkna sig vårdtiden. Sen är det glöttigt med straff för vållande till annans död. En vän till mig blev ihjälslagen av sitt ex. Han kastade en batong som träffade i nacken, hon dog på platsen. Han hävdade att det inte var med meningen. Han fick mindre än 2 år och han hade fått mindre om det inte hade varit för narkotikadomar och annat räknades in.
                Rättssystemet i sverige? Det kan vi ta i en annan disskussion.
                Typ här
                Neca eos omnes, deus suos agnoscet

Min zon Min Tenkare

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Administrator

• December 2001
                  • 48148

Sorry men sosse har jag aldrig varit och kommer aldrig att bli

Annars så skiljer sig faktiskt ditt inlägg inte så mycket från mitt.

Invandrare begår alltså fler brott per capita än svenskar
                  Stämmer jag skrev att invandrarna är 10% av befolkningen och de begår 16% av brotten. Dvs en överrepresentation med 1,6.

oavsett vilken "klass" dom tillhör.
                  I rapporten så står det att överrepresentationen bland de som begår brott och har socialbidrag är 6ggr. De om något visar väl att jag har rätt.

Sen är dessutom 30% av alla interner på svenska fängelsen inte ens svenska medborgare.
                  Ja 7% av alla brott begås tydligen av människor som är folkbokförda i andra länder. Men dessa omkringresande internationella kriminella gäng har väl inget med invandrare att göra. Jag nämnde ett exempel ovan på detta - de danska MC-gäng som nu flyttat sin kriminella verksamhet till Sverige efter att de fått det hett om öronen där.
                  Att räkna in dessa i statistiken för invandrarna är fel.

Sedan står det ju också sådant i rapporten som en orsak till överrepresentationen är "selektion i polisarbetet". Dvs att polisen hellre misstänker och utreder människor som kommer från andra länder.
                  Vad vet jag - men kanske är just det orsaken till att de inte brydde sig om att utreda tipset om den svenske Engla-mördaren. Hade de brytt sig lika mycket om tips som gäller Anders, som de bryr sig om tips om Muhammed kanske Engla varit i livet idag.
                  Jag själv har t.ex. en gång uppmanats av en polis om att ljuga om vad jag sett i ett fall där jag var vittne. Den som begått brottet var av utländsk härkomst.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell

Kommentar

• erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

Ursprungligen postat av Wieder
                    Hej Kjell.
                    Du kan mycket om fiskar och akvarier, men din samhällssyn verkar som hämtad ur en kursbok för SSU.
                    Sorry men sosse har jag aldrig varit och kommer aldrig att bli
                    Japp Kjell var/är mycket rödare än så...
                    Killies is a lifetime passion

Kommentar

• *db*
                      • February 2007
                      • 243

Tillåt mig skratta. Hela svenska befollkningen skrattar åt polisens flathet. Och vad det gäller Mc kulturenas Bad boys... De är trevliga att fika med må jag säga. Eg. är de villka människor som helst. De har sina regler och personligen håller jag med om till stor del av dessa regler. Att det är beställning på hjälp för indrivning tex. kan jag även tolka som att personerna tex inte fått hjälp från polisens sida. "Tar lagen i egna händer" så att säga. Personligen tycker jag att det inte är något fel på den biten faktist (under vissa omständigheter). JAg är personligen mer rädd för alla jävla invandrargäng som springer runt och misshandlar folk dag som natt. Är det en slump kasnke att fängelserna är fyllda till 70-80% med invandrare tro?? Jag och min man vart misshandlade för X antal år sedan. Trots att jag plockade regnr på bil och även kunde namnge personer så slängdes detta i sopkorgen hos polisen. Min bror fick en vecka senare sitt ansikte sönderskuret av en krosad vinpava (som slogs sönder i huvudet på honom) av ett invandrar gäng. Båda dessa fallen var helt oprovoserat. Inget hände heller med brorsans anmälan TROTS namngivelse. Nej, jag har personligen ingen tro för polisen.
                      Och i varje klubb/forum finns alltid rötägg. Tror verkligen att många skulle behöva läsa på om Mc kulturerna faktist. Varför inte gå dit och ta en öl/kaffe någon gång när de har öppet. Och som sagt. De har sina regler innom klubbarna. Tycker inte man skall dra alla över en kam.
                      //Camilla
                      Självklart ska man inte dra alla över en kam,alla mc gäng är inte kriminella.
                      men när man kommer till dem som anser sig stå över lagen bör man se upp.
                      trevliga att fika med?
                      anders eklund ansågs tydligen vara det också innan denna historia uppdagades.
                      dessa personer förlitar sig till stor del av utpressning(låga straff).
                      tjänster o gentjänster.vi "bjuder på fika" idag du imorgon,övermorgon, dan efter den,hela nästa vecka osv...
                      självklart har de även mycket att vinna på att bli accepterade av samhället.
                      det är förmodligen deras drömscenario at medelsvensson vänder sig till dem istället för polisen...

mvh Danne

Kommentar

• Tenkare
                        • May 2005
                        • 2519

Ursprungligen postat av *db*
                        dessa personer förlitar sig till stor del av utpressning(låga straff).
                        tjänster o gentjänster.vi "bjuder på fika" idag du imorgon,övermorgon, dan efter den,hela nästa vecka osv...
                        självklart har de även mycket att vinna på att bli accepterade av samhället.
                        det är förmodligen deras drömscenario at medelsvensson vänder sig till dem istället för polisen...

mvh Danne
                        Med risk för att låta otrevlig och det är faktiskt inte min mening, men vad bygger du ditt uttalande på? Verkar lite drastiskt. Jag har själv rört mig i dessa kretsar tidigare och känner inte igen detta. Jag har alltid blivit trevligt bemött på både fester och när man varit där rent allmänt.
                        Det är knappast så att dom vill fungera som någon sorts polis åt allmänheten.
                        Neca eos omnes, deus suos agnoscet

Min zon Min Tenkare

Kommentar

• Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

Du nämner en 15 år gammal amerikansk dokumentär vars budskap den svenska polisen ännu inte fattat. Har dom fattat det i USA då - där är brottsligheten ännu värre trost att dom fattat!!!!!
                          Att det inte skulle finnas något register över sexdömda stämmer inte - det finns. Dels finns det MR och dels BR: misstankeregistret (de som varit skäligen misstänkta men friade) och belastningsregistret (de som dömts).
                          Jag såg en annan dokumentär där de hittade en mördad prostituerad. Profilers kom dit och beordrade polisen att dra tillbaka all personal för mördaren skulle återkomma till brottsplatsen. Det gjorde han och de kunde plocka honom på brottsplatsen.
                          Så visst kan USA nyttja kunskapen, även detta program såg jag för en massa år sedan. I Sverige vet de inte ens om det!!! Sjukt!!!
                          Men registrerar de in allt i det registret då eller när andan faller på?!

Ursprungligen postat av Olof Loklint
                          Jag är tyvärr rädd att gemene man tänker mest på sig själv och så länge man inte själv drabbas av våld eller skadegörelse är det alltid någon annans problem.
                          Ja, jag håller med dig om hela ditt inlägg.

Ursprungligen postat av Wieder
                          Invandrare och andra generationens invandrare begår alltså 42% av alla brott. Dessa siffror är från 2005, så det har säkerligen stigit något, men detta vet vi alltså helt säkert.
                          Sen är dessutom 30% av alla interner på svenska fängelsen inte ens svenska medborgare.
                          Ja, det gynnar ingen, allra minst invandrarna att blunda för eller dölja dessa siffror.. Jisses de kommer ju många gånger från krig, vad tror våra beslutsfattare?? Att vi bara ska ta in dem och släppa ut dem på våra gator och de ska fungera som gamla trygga svenskar?!
                          Jag känner en nyinvandrad kille som råkade passera ett skjutfält påväg till sitt nya jobb och han hoppade av bussen och SPRANG hem, för han trodde att det var krig!!!

Jag har känt folk som har gjort allvarligare saker efter att de har kommit hit trasiga efter krig och våld.
                          All form av särbehandling och utanförskap är det värsta en människa kan utsättas för. Jobb åt alla som kan arbeta borde vara Sveriges högsta prioritet, tycker jag.

Alla som inte är svenska medborgare borde vi kasta ut omedelbart och inte ödsla pengar på att ha dem i fängelse här. Det är väl upp till deras hemland om de vill ha dem lösa sedan. Vi kunde lägga de sparade slantarna på större gränskontroll så brottslingarna inte återvänder. Kanske kunde vi fånga upp lite knark också påväg in i landet vore ju lite trevligt med lite koll iaf.. någonstans i landet..
                          Senast redigerad av Katharina; 19 April 2008, 22:04.
                          Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Klinten
                            • July 2007
                            • 1313

- Jag är fortfarande tveksam till dödstraff! (vill komma in i tråden igen)

Kommentar

• Klinten
                              • July 2007
                              • 1313

- Det finns ju alltid det gamla att falla tillbaka på: Öga för öga -tand för tand! Det finns även exempel på hur man i andra länder har en mer "tillämpande" rättvisa. En otrogen kvinna kan stenas till döds i pausen under en fotbollsmatch. Om vi tycker det tillvägagångsättet är omoraliskt,inhumant eller barbariskt känns det inte särskilt logiskt att vi själva ropar på dödsstraff!

Kommentar

• Katharina
                                • December 2006
                                • 4045

Ursprungligen postat av Tenkare
                                Jag vill inte vara sådan, men handlade inte denna tråd om införa dödsstraff eller inte?
                                Tycker det börjar dra iväg rätt bra.
                                Jag vet inte. Jag anser att det är när folks förtroende för rättsväsendet och samhället försvagats som det uppstår en massa knäppa, hatfyllda tankar. Hemvärn, lynchmobb osv. Jag anser att vårt rättsväsen är det man ska diskutera i första hand egentligen och vårt rättssystem känner inte ens till att blottare är farliga och en fungerande polis hade tagit den här mannen i tid och Engla hade lev idag.
                                Ha dé bäst... Tina

Kommentar

Arbetssätt...