Inför dödsstraff!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Ursprungligen postat av MattiasL
    Det tråkiga med dagens straff/vård är nog att man i alltför lite grad betonar brottsoffrets och medborgarnas skydd mot övergrepp och våld.
    Hells Angels och andra organiserade brottssyndikat skrattar bara åt rättsväsendets flathet. Den typ av organisationer, om några, och inte enskilda galningar är stora hot mot samhället. (Även om vansinnesdåden nog är det vi vanligtvis bli mest upprörda över)
    Håller helt med. Dessa grupper är verkligen ett stort hot mot rättssäkerheten eftersom de genom sina hot gör att folk inte vågar vittna mot dom.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Katharina
      • December 2006
      • 4045

Det tråkiga med dagens straff/vård är nog att man i alltför lite grad betonar brottsoffrets och medborgarnas skydd mot övergrepp och våld.
      Ja, det har ju även gjorts film om från USA som visar just hur all fokus läggs på förövraren och inga resurser alls på offret. Hur de kränks, visas upp, tvingas vittna. möta sin plågoande om och om igen och hur de sedan glöms bort.

Jag använder faktiskt straff i samma andemening hemma, inte som straff utan som skydd för oss andra. T ex om min 3 åring sitter och skriker och bråkar vid middagsbordet och vi andra inte kan få någon matro överhuvudtaget så åker han ut och får gå in på sitt rum och inte komma ut förrän han är snäll. Ibland sitter han därinne och kastar grejer, ibland kommer han ut på en gång och säger "nu är jag snäll".
      Men fokus på meningen med straffet är att du får inte vara med om du inte är snäll, men du får komma tillbaka när du är det. Under tiden får vi andra äta i lugn och ro.
      Problemet med pedofiler och våldtäktsmän är ju att de aldrig blir snälla.
      Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Katharina
        • December 2006
        • 4045

DN i morse

Ledamöter i justitieutskottet och åklagare känner inte till att blottare är förstadiet för sexualbrottslingar. De har sett blottning som ofarligt!!!

Hur f*n kan det komma sig??? Det är ju inte direkt nya rön som de har råkat missa, jag såg det på en amerikansk dokumentär för 15 år sedan!!!
        Vi lever verkligen i ett juridiskt U-land, vårt rättsväsen och vår utveckling släpar efter övriga världen. Vi är som en trög tankbåt bland små motorbåtar känns det som.
        Jag skäms för Sverige för första gången i mitt liv.
        Den obefintligt fungerande polisen skrämmer mig från vettet.
        Man har ju hört mycket skräckhistorier som att det har tagit polisen en halvtimme att komma när folk ringer osv. Men man har intalat sig att det var kris just då men nu har man ju fått klart för sig att polisen inte ens har fungerande register.
        Riktigt läskigt. Riktigt pinsamt. Riktigt U-land..
        Senast redigerad av Katharina; 19 April 2008, 08:42.
        Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Administrator

• December 2001
          • 48148

Lyssnade på radion häromdagen när de intervjuade en domare om dagens rättsväsen. Hon avlivade några myter som
          att det skulle vara mildare straff i Sverige än i andra västeuropeiska länder.
          att det skulle vara "semester" att bo i svenska fängelser. Jämfört med övriga västeuropeiska är det snarare tuffare i Sverige.

Ett problem och en orsak till de vanföreställningar som råder menade hon berodde på pressen till stor del - för pressen är allting antingen svart eller vitt.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Klinten
            • July 2007
            • 1313

Ursprungligen postat av Katharina
            Den obefintligt fungerande polisen skrämmer mig från vettet. Man har ju hört mycket skräckhistorier som att det har tagit polisen en halvtimme att komma när folk ringer osv. Men man har intalat sig att det var kris just då men nu har man ju fått klart för sig att polisen inte ens har fungerande register.

- Öhum! Kan inte orsaken till denna uppfattning vara att pressen/media inte rapporterar då polisen kommer i tid till en brottsplats. Det finns säkerligen inte något medialt intresse att beskriva något som faktiskt fungerar. Genom att ständigt lyfta fram försummelser kan man med tiden förledas tro att detta är ett normaltillstånd!
            * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

Kommentar

• Katharina
              • December 2006
              • 4045

Ursprungligen postat av Olof Loklint
              - Öhum! Kan inte orsaken till denna uppfattning vara att pressen/media inte rapporterar då polisen kommer i tid till en brottsplats. Det finns säkerligen inte något medialt intresse att beskriva något som faktiskt fungerar. Genom att ständigt lyfta fram försummelser kan man med tiden förledas tro att detta är ett normaltillstånd!
              Min väninna ringde in att det var bråk mellan ett föredetta par i hennes port, hon nämner även att det är barn inblandat. Det var mitt på dagen, en vanlig vardag och vi bor 5-10 minuter från polisstationen. Det tog 40 minuter för polisen att komma!
              Som tur var så stod kvinnan utanför dörröppningen och mannen och barnet befann sig innanför, om det hade varit tvärt om så tror jag inte att bråket hade varit kvar ute i porten någon lång stund, en kvinna har ju lite svårare att fysiskt tvinga sig in i lägenheten oftast.
              När polisen väl kom hade kvinnan redan gett upp och gått hem, min väninna hade hört hur hon skrek att hon skulle gå hem och ta livet av sig, barnet lär ju ha hört det också.

Jag har hört många sådana historier men när man hör att Polisen inte ens har ett fungerande register, då blir man riktigt orolig!!! Det har jag läst i media men annars är det inte från tidningen jag hör oroande nyheter, tvärt om verkar media försöka skydda polisen och anger inte hur lång tid det har tagit för polisen att komma fram, det har jag faktiskt noterat efter ovanstående historia.
              Senast redigerad av Katharina; 19 April 2008, 17:34.
              Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Administrator

• December 2001
                • 48148

Ledamöter i justitieutskottet och åklagare känner inte till att blottare är förstadiet för sexualbrottslingar. De har sett blottning som ofarligt!!!

Hur f*n kan det komma sig??? Det är ju inte direkt nya rön som de har råkat missa, jag såg det på en amerikansk dokumentär för 15 år sedan!!!
                Vi lever verkligen i ett juridiskt U-land, vårt rättsväsen och vår utveckling släpar efter övriga världen. Vi är som en trög tankbåt bland små motorbåtar känns det som.
                Den obefintligt fungerande polisen skrämmer mig från vettet. Man har ju hört mycket skräckhistorier som att det har tagit polisen en halvtimme att komma när folk ringer osv. Men man har intalat sig att det var kris just då men nu har man ju fått klart för sig att polisen inte ens har fungerande register.
                Det är möjligt att Sverige är uselt, men frågan är om det är så mycket bättre i andra länder.
                Du nämner en 15 år gammal amerikansk dokumentär vars budskap den svenska polisen ännu inte fattat. Har dom fattat det i USA då - där är brottsligheten ännu värre trost att dom fattat!!!!!
                Är sexualbrottsligheten värre i Sverige än i andra länder. Kan man man ju diskutera efter alla avslöjanden nere i mellan Europa - t.ex. pedofilskanadalerna i Belgien där både högt uppsatta politiker och poliser var inblandade etc. etc.
                Tror säkert att det finns mycket mer som kan göras i Sverige, men att det skulle vara så mycket jävligare än andra länder tror jag inte på. Det får du nog lägga fram lite bevis för att jag skall tro.
                Att det inte skulle finnas något register över sexdömda stämmer inte - det finns. Dels finns det MR och dels BR: misstankeregistret (de som varit skäligen misstänkta men friade) och belastningsregistret (de som dömts).
                Jag läste senaste igår i en länk i ett forum på en fotosida hur en fotograf fotat i en park (det var i Norrland och minusgarder ute så alla var rejält påklädda). Några ringde polisen om att han fotat barn. Polisen kom dit och han fick visa vilka foton han tagit och han fick visa leg. och de anropade centralen och kollade så att han inte var dömd för något tidigare.
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 19 April 2008, 20:07.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell

Kommentar

• Shepard
                  • March 2003
                  • 13992

Nu har tydligen mamman i Arboga sagt att det var den tyska kvinnan som gjorde det. Men det tog sin lilla tid att komma fram till det, gjordes det där DNA-testet nå´nsin? Den tyska polisen satt ju och väntade på direktiv från den svenska polisen. De var blixtsnabba att gripa barnens stackars pappa, men när det kom fram att han inte ens var i staden vid tidpunkten för morden, och den tyska kvinnan dök upp som misstänkt, blev det genast väldigt segt att få fram nå´t känns det som, trots att de hade en misstänkt, som inte bara saknade alibi, utan även hade motiv, vad det verkar Och trots att de förmodligen till 99% säkerhet hade rätt mordvapen (hammaren), så fortsatte de att flumma runt efter andra hammare, istället för att koncentrera sig på att få fram det där DNA-testet. Nästan så man undrar om de inte ville veta att det var hon som gjorde det.

Hur som helst, med Engla i färskt minne, får vi heller inte glömma bort barnen i Arboga, och deras mamma.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

Kommentar

• erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

Mamman har sagt det enligt kvällspressen. Sanningen vet enbart polisen.
                    Tyvärr är det så att svårt skadade personer ssk om det är svår hjärnskada/skakning inte minns det som hände strax innan skadan uppstod. Många gärningsmän har gått fria pga detta medicinska fenomen
                    Killies is a lifetime passion

Kommentar

• Klinten
                      • July 2007
                      • 1313

Jag har hört många sådana historier men när man hör att Polisen inte ens har ett fungerande register, då blir man riktigt orolig!!! Det har jag läst i media men annars är det inte från tidningen jag hör oroande nyheter, tvärt om verkar media försöka skydda polisen och anger inte hur lång tid det har tagit för polisen att komma fram, det har jag faktiskt noterat efter ovanstående historia.

-Jag ifrågasätter inte dina uppgifter/påståenden på något vis. Men jag undrar om vi inte har fått den ordningsmakt som vi förtjänar? Hade alla medborgare ansett detta som viktigt, eller rent av livsavgörande, skulle nog våra beslutande politiker tagit sig an detta "problem" för länge sedan!

Jag är tyvärr rädd att gemene man tänker mest på sig själv och så länge man inte själv drabbas av våld eller skadegörelse är det alltid någon annans problem.

Det är först när man själv behöver hjälp som frågan om polisens resurser ifrågasätts. Kanske vi alla måste vara med och driva frågan om polisens roll på ett mer handfast sätt. Om svenska folket ställer sig upp som en man och kräver mer resurser (för att säkra rättssamhället) kommer det sannolikt hända något....inte annars!

Mig veterligen har det alltid funnits en ideologisk skillnad mellan våra politiska block i denna fråga. Den borgerliga majoriteten har för vana att "lova" mer poliser medan andra sidan oftast söker lösningar där man prioriterar preventiva åtgärder.

Sedan kan man alltid tvista in i evigheten om man skall förebygga eller straffa!

Personligen har jag väldigt goda erfarenheter av polisens arbete....
                      Senast redigerad av Klinten; 19 April 2008, 18:17.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Administrator

• December 2001
                        • 48148

Ursprungligen postat av Micke_A
                        Nu har tydligen mamman i Arboga sagt att det var den tyska kvinnan som gjorde det. Men det tog sin lilla tid att komma fram till det, gjordes det där DNA-testet nå´nsin? Den tyska polisen satt ju och väntade på direktiv från den svenska polisen. De var blixtsnabba att gripa barnens stackars pappa, men när det kom fram att han inte ens var i staden vid tidpunkten för morden, och den tyska kvinnan dök upp som misstänkt, blev det genast väldigt segt att få fram nå´t känns det som, trots att de hade en misstänkt, som inte bara saknade alibi, utan även hade motiv, vad det verkar Och trots att de förmodligen till 99% säkerhet hade rätt mordvapen (hammaren), så fortsatte de att flumma runt efter andra hammare, istället för att koncentrera sig på att få fram det där DNA-testet. Nästan så man undrar om de inte ville veta att det var hon som gjorde det. .
                        Allt det du skriver härör från spekulationer i pressen
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell

Kommentar

• Klinten
                          • July 2007
                          • 1313

Ursprungligen postat av erikthur
                          Mamman har sagt det enligt kvällspressen. Sanningen vet enbart polisen.
                          Tyvärr är det så att svårt skadade personer ssk om det är svår hjärnskada/skakning inte minns det som hände strax innan skadan uppstod. Många gärningsmän har gått fria pga detta medicinska fenomen

- Undrar jag om det du beskriver är exempel på hur "vandringssägner" eller "skrönor" uppstår. Kvällspressen ger sin version. Lokala pressen sin. Försvaret sin version. Åklagaren sin. (mycket upprepningar blir det!) Därefter samanblandas allt till en fungerande sanning som får ett eget liv. Detta liv färdas sedan från person till person och växer sig allt starkare.

Till slut har denna spekulativa sanning blivit den absoluta sanningen!

Ibland är det nog bra att slå dövörat till och vänta tills alla vet lite mer.................

Kommentar

• erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

Har ni förresten tänkt på att det alltid kallas för gärningsman även om en kvinna ? (även jag nyss)
                            SEXUAL HARASSMENT!!!
                            Även kvinnor begår brott.
                            Inse det...
                            Senast redigerad av erikthur; 19 April 2008, 18:43. Anledning: felstavning
                            Killies is a lifetime passion

Kommentar

• C.Ciklid
                              • February 2005
                              • 12055

Hells Angels och andra organiserade brottssyndikat skrattar bara åt rättsväsendets flathet. Den typ av organisationer, om några, och inte enskilda galningar är stora hot mot samhället. (Även om vansinnesdåden nog är det vi vanligtvis bli mest upprörda över)
                              Tillåt mig skratta. Hela svenska befollkningen skrattar åt polisens flathet. Och vad det gäller Mc kulturenas Bad boys... De är trevliga att fika med må jag säga. Eg. är de villka människor som helst. De har sina regler och personligen håller jag med om till stor del av dessa regler. Att det är beställning på hjälp för indrivning tex. kan jag även tolka som att personerna tex inte fått hjälp från polisens sida. "Tar lagen i egna händer" så att säga. Personligen tycker jag att det inte är något fel på den biten faktist (under vissa omständigheter). JAg är personligen mer rädd för alla jävla invandrargäng som springer runt och misshandlar folk dag som natt. Är det en slump kasnke att fängelserna är fyllda till 70-80% med invandrare tro?? Jag och min man vart misshandlade för X antal år sedan. Trots att jag plockade regnr på bil och även kunde namnge personer så slängdes detta i sopkorgen hos polisen. Min bror fick en vecka senare sitt ansikte sönderskuret av en krosad vinpava (som slogs sönder i huvudet på honom) av ett invandrar gäng. Båda dessa fallen var helt oprovoserat. Inget hände heller med brorsans anmälan TROTS namngivelse. Nej, jag har personligen ingen tro för polisen.
                              Och i varje klubb/forum finns alltid rötägg. Tror verkligen att många skulle behöva läsa på om Mc kulturerna faktist. Varför inte gå dit och ta en öl/kaffe någon gång när de har öppet. Och som sagt. De har sina regler innom klubbarna. Tycker inte man skall dra alla över en kam.
                              //Camilla
                              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

Kommentar

• C.Ciklid
                                • February 2005
                                • 12055

Ursprungligen postat av Olof Loklint
                                - Undrar jag om det du beskriver är exempel på hur "vandringssägner" eller "skrönor" uppstår. Kvällspressen ger sin version. Lokala pressen sin. Försvaret sin version. Åklagaren sin. (mycket upprepningar blir det!) Därefter samanblandas allt till en fungerande sanning som får ett eget liv. Detta liv färdas sedan från person till person och växer sig allt starkare.

Till slut har denna spekulativa sanning blivit den absoluta sanningen!

Ibland är det nog bra att slå dövörat till och vänta tills alla vet lite mer.................
                                Som fiskaren som berättade om sin fångade fiskar. Stora blev dem efter varje glas whisky, men egentligen var de små. Skämt å sido.

Jag hoppas verkligen att det finns någon sanning i "mammans" (jag har skit svårt att inte skriva ut hennes namn..) utlägg enligt pressen. Jag vet inget än om situationen. Hoppas verkligen att trådarna börjar lösas upp nu för henne och framförallt för att lösa vem mördaren är.

//Camilla
                                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

Kommentar

Arbetssätt...