Här kan vi ju fortsätta disskussionen från http://www.zoopet.com/forum/showthre...=118092&page=7
Svenska rättsväsendet
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
- Utan ett fungerande rättsamhälle rämnar demokratin och i förlägningen risker vi anarki och kaos. Därför är det oerhört viktigt att "den vanlige medborgaren" höjer sin röst och markerar sin oro eller ilska över tingens ordning.
Kan vi inte känna oss trygga i vår vardag är vi illa ute...* Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt * -
En elektiker eller en snickare eller annan hantverkare som orsakar skada på person eller egendom kan straffas med fängelsestraff , men det gäller inte rättsväsendet(Dommare,nämdemän,advokater,läkare,mm ).
Skulle inte det vara en logisk följd för dom med, och då undrar jag om det skulle bli så många återfall.Kommentar
-
En elektiker eller en snickare eller annan hantverkare som orsakar skada på person eller egendom kan straffas med fängelsestraff , men det gäller inte rättsväsendet(Dommare,nämdemän,advokater,läkare,mm ).
Skulle inte det vara en logisk följd för dom med, och då undrar jag om det skulle bli så många återfall.Hur sjutton kan experter få sitta och påstå en massa saker, både i beslutsfattning, rättegångar, friskrivningar osv utan att de någonsin måste stå till svars för om de hade fel?!
Praktexempet är ju Calle Bildt vid EU valet. Han stod framför svenska flaggan och de spelade nationalsången, så sa han att om vi gick med i EU så skulle inte våra företag flytta utomlands, utlänska företag skulle inte ta över svenska marknaden, tyskar skulle inte köpa upp våra sommarstugor och vi skulle inte få mer knark när gränspolisen försvann... Och tanterna i stugorna röstade som trygga frontfiguren Calle Bildt ville...
Öhhh... Hur har vi det nu då???!!!!
Om man släpper ut en barnamördare och han mördar ett nytt barn, vad säger man då??? Oj då!!!Lr??? Grrr vad jag blir arg när vi pratar om det här!! Det gäller f*n inte oss andra vanliga dödliga... Klasskillnaden är borta va??? Lr hur.. Det såg man ju nu när moderaterna tog över, de anser att vanliga lagar och regler inte gäller dem utan de ska flyta ovanför som grädde på moset, t ex tvlicens.. Grr...Ha dé bäst... Tina
Kommentar
-
Skulle inte det vara en logisk följd för dom med, och då undrar jag om det skulle bli så många återfall.
Om det är så du menar så skulle ingen vilja vara domare.Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
Lyssnade på radion häromdagen när de intervjuade en domare om dagens rättsväsen. Hon avlivade några myter som
att det skulle vara mildare straff i Sverige än i andra västeuropeiska länder.
att det skulle vara "semester" att bo i svenska fängelser. Jämfört med övriga västeuropeiska är det snarare tuffare i Sverige.
Engla-mördaren, t.ex., trodde Leif GW Persson skulle få antingen livstid eller sluten psykiatrisk vård, "vilket i sverige innebär han får sitta minst 10 år". I genomsnitt sitter livstidsdömda i 12 år, genomsnittlig vårdtid för de som döms till sluten psykiatrisk vård är 5 år.
I USA hade en dubbelmördare som han dels dömts till två livstidsstraff, som avtjänas efter varandra, och där är livstidsstraff i genomsnitt 16 år. Dvs i USA hade han i genomsnitt fått sitta tre gånger längre än han kommer att få göra i Sverige.
I Kanada är ett genomsnittligt livstidsstraff 28 år.
Men om man bara jämför hur många som döms till livstid, då har sverige inte låga straff.Senast redigerad av Azur; 20 April 2008, 12:04.Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!Kommentar
-
- Personligen tror jag att vårt rättsväsende fungerar rätt bra. Visst finns det orosmoln, men, man skall inte måla fan på väggen för då står han snart i farstun! Det som oroar mig ibland är tex. tingsrätten som skall behandla massor av mindre förseelser/brott men är så överbelastade/underbemannade att många ärenden blir liggande upp till flera år!
För de som blivit drabbade/utsatta för brott kan det inte vara roligt när deras ärenden blir liggandes så lång tid utan åtgärd. Det kan föda misstro mot rättsväsendet.* Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *Kommentar
-
Fast det är helt enkelt inte sant. Eller rättare sagt beror det på om man jämför straffskalorna eller den tid brottlingen faktiskt sitter, det är två helt olika saker.
Engla-mördaren, t.ex., trodde Leif GW Persson skulle få antingen livstid eller sluten psykiatrisk vård, "vilket i sverige innebär han får sitta minst 10 år". I genomsnitt sitter livstidsdömda i 12 år, genomsnittlig vårdtid för de som döms till sluten psykiatrisk vård är 5 år.
I USA hade en dubbelmördare som han dels dömts till två livstidsstraff, som avtjänas efter varandra, och där är livstidsstraff i genomsnitt 16 år. Dvs i USA hade han i genomsnitt fått sitta tre gånger längre än han kommer att få göra i Sverige.
I Kanada är ett genomsnittligt livstidsstraff 28 år.
Men om man bara jämför hur många som döms till livstid, då har sverige inte låga straff.Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
- Personligen tror jag att vårt rättsväsende fungerar rätt bra. Visst finns det orosmoln, men, man skall inte måla fan på väggen för då står han snart i farstun! Det som oroar mig ibland är tex. tingsrätten som skall behandla massor av mindre förseelser/brott men är så överbelastade/underbemannade att många ärenden blir liggande upp till flera år!
Ett annat orosmoln är fotboja. Elektronisk fotboja anses vara en lysande framgång, med mycket få som smiter - men där har jag en skojig historia.
Min flickvän blev för två år sen påkörd på ett övergångsställe. Hon blev lindrigt skadad, och föraren smet från platsen. Vittnen tog hans registreringsnummer och min flickvän kunde identifiera honom från foto.
Polisutredningen kom till slutsatsen att det var visserligen hans bil, men det var inte han som körde utan nån som var väldigt lik honom, eftersom han hade fotboja i Umeå och loggen visade att han inte varit därifrån.
Så jag är inte riktigt lika entusiastisk över fotbojor som de flesta.Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!Kommentar
-
Ett betydligt större problem är att tingsrätten är så okunniga att deras utslag kunde ersättas med att kasta tärning. Rätten att överklaga begränsades just pga att så många tingsrättsdomar överklagades och blev ändrade i högre instans. Tingsrätterna borde helt avskaffas, inte få mer arbetsuppgifter.
Ett annat orosmoln är fotboja. Elektronisk fotboja anses vara en lysande framgång, med mycket få som smiter - men där har jag en skojig historia..
Vad gäller fotboja så tror jag säkert att det kan missbrukas, men eftersom det uppenbarligen varit framgångsrikt och dessutom är billigt för skattebetalarna så tycker jag att det är en bra idé. Så lös istället problemet med missbruket istället för att döma ut systemet.Akvaristiska hälsningar
Kjell
-
I sammanhanget Engla så anser jag att de brottslingarna borde få ett chip inopererat så vi för all framtid vet var de befinner sig.
I diskussionen om chip och bevakningskameror så förstår jag inte varför folk har något emot det? Det skulle ju lösa i princip all brottslighet. Det är ju ingen som bryr sig om vart jag går så länge jag inte är kriminell, mellan jobbet-ICA-hemmet till vardags. Vem skulle ha intresse av det???
Varför snackar folk så mycket om den personliga intigriteten... brottsliga intigriteten då lr!!!Senast redigerad av Katharina; 20 April 2008, 17:20.Ha dé bäst... Tina
Kommentar
-
Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
och framgången är given. Samuel Clemens
Mina bilderKommentar
Kommentar