Svensk undervisning vs amerikansk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Svensk undervisning vs amerikansk

    En stor studie som jämför kunskaper i matematik och naturvetenskap mellan åttondeklassare i olika länder och stater i USA har just publicerats.
    För oss är kanske det intressantaste hur Sverige placerar sig... och det kanske inte riktigt gick som många nog trodde:


    Svenska studenter fick bara hälften så många rätt som studenter i Massachusetts, och en tredjedel så många rätt som studenter i Taiwan, men vi slog i alla fall studenterna i Rumänien... med nöd och näppe.

    Det skall bli intressant att se vad svensk press gör med detta.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • addo
    • January 2007
    • 609

    #2
    Det är väll geografi som jänkarna brukar ha svårt med , nä skämt åt sido.

    Sverige har helt klart en del att jobba med när det gäller skolan.
    Dock så är jag osäker på om ett land verkligen behöver en stor andel av befolkningen som är högpresterande i tekniska ämnen.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av addo
      Det är väll geografi som jänkarna brukar ha svårt med , nä skämt åt sido.

      Sverige har helt klart en del att jobba med när det gäller skolan.
      Dock så är jag osäker på om ett land verkligen behöver en stor andel av befolkningen som är högpresterande i tekniska ämnen.

      ju längre västerut, alltså ju mer lönerna kostar, desto större andel högutbildade behöver landet, eftersom man kan enbart i slutändan konkurera med asien med kunskap.

      det är redan idag som så att en ingejör i kina har bättre utbildning än våra, och han kostar 3-4000 / månad INKLUSIVE ALLA SKATTER SOCIALA AVGIFTER; LUNCHER, etc etc....de spottar ut 80-90,000 nya ingenjörer i MÅNADEN....samt att han/hon jobbar 60-65 timmar i veckan....

      Försök konkurera med annat än kunskap där.....
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Ramnissan
        • October 2007
        • 514

        #4
        Hur är proven upplagda då? Ser de exakt likadana ut i respektive land. Amerikaner har väl en förkärlek för svarsalternativ och kryssrutom, medan vi i Sverige kör med en fråga och inga svarsalternativ, utan man får skriva svaret själv på en tom rad.

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Spannet är ju väldigt stort mellan olika stater. Hade varje svenskt län tävlat var för sig kanske vi hade hamnat högre upp (och längre ned)...
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • LaBBaN
            • August 2006
            • 32

            #6
            som petnym säger så kan man undra varför dom bara valt ut 8 delstater? det finns väl fler =)
            Sen så kan man ju undra hur entusiastiska alla svenskarna är som är tvingade att gå till skolan medans i vissa andra länder är det inte alla som får gå skola .

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Om du läser texten så finner du att man tagit med bäst och sämst samt vidare förefaller det väl vara t ex lokaala intressen som gäller (NY o NJ iaf)...
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • addo
                • January 2007
                • 609

                #8
                Ursprungligen postat av Kensa
                ju längre västerut, alltså ju mer lönerna kostar, desto större andel högutbildade behöver landet, eftersom man kan enbart i slutändan konkurera med asien med kunskap.

                det är redan idag som så att en ingejör i kina har bättre utbildning än våra, och han kostar 3-4000 / månad INKLUSIVE ALLA SKATTER SOCIALA AVGIFTER; LUNCHER, etc etc....de spottar ut 80-90,000 nya ingenjörer i MÅNADEN....samt att han/hon jobbar 60-65 timmar i veckan....

                Försök konkurera med annat än kunskap där.....
                Hur ska vi kunna konkurera med kunskap om kineserna är minst lika bra som oss på det, och dessutom billigare?

                Det jag menade med mitt inlägg var att ett land inte behöver producera fler teknisktutbildade än det finns sysselsättning till. Annars kommer ju dom att ha utbildatsig i onödan.

                Kommentar

                • ize
                  • May 2004
                  • 612

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kensa
                  ju längre västerut, alltså ju mer lönerna kostar, desto större andel högutbildade behöver landet, eftersom man kan enbart i slutändan konkurera med asien med kunskap.

                  det är redan idag som så att en ingejör i kina har bättre utbildning än våra, och han kostar 3-4000 / månad INKLUSIVE ALLA SKATTER SOCIALA AVGIFTER; LUNCHER, etc etc....de spottar ut 80-90,000 nya ingenjörer i MÅNADEN....samt att han/hon jobbar 60-65 timmar i veckan....

                  Försök konkurera med annat än kunskap där.....
                  Har en del kontakt med Indien i mitt arbete (IT-konsult) och har dessutom massor av kollegor som har ännu mer samröre med detta vackra land. Min nuvarande uppdragsgivare har outsourcat _stora_ delar av sin IT-verksamhet dit, både support och utveckling. (Jag och mina kollegor har en hel del tankar om lönsamheten i detta förfarande men det är en helt annan historia..) Pga detta har vi diskuterat mycket hur Sverige som land kan konkurrera mot låglöneländer som Kina och Indien.

                  Vad det gäller att spotta ur oss stora mängder av lågavlönade, akademiskt skolade personer så har Sverige inte en chans att konkurrera, det går tjugo på dussinet i Indien.

                  MEN! Vad vi _kan_ konkurrera med är samarbetsförmåga, förmåga att ta muntliga instruktioner (som inte alltid är nedtecknade någon annanstans) tänka brett, analytiskt och kritiskt samt vår ljuvliga vana att säga ifrån när något gått snett (oavsett om personen man vänder sig till råkar vara ens chef eller kollega). Dessutom är vi väldigt duktiga på att ta våra akademiska kunskaper och praktisera dem ute i den verkliga världen.

                  Man kan tycka att sånt är självklarheter som inte har så stor betydelse, men ni _anar_ inte vilka problem som kan uppstå om man har projektmedlemmar inte gör det. Vi har upptäckt att _väldigt_ många av våra indiska kollegor saknar detta, vilket skapar väldigt stora problem (och extrakostnader) för såväl medarbetare som företag.

                  Vad detta bottnar i, tror jag, är stora kulturella skillnader. Vi i Sverige är uppfödda med att kunna ifrågasätta auktoriteter(yttrandefriheten är en av våra äldsta och mest grundläggande principer), vi har en lång tradition av medbestämmande och en starkt arbetsrätt.

                  I Indien gör du som du blir tillsagd, och bara exakt just det. I annat fall kan du få chefen att se dum ut, vilket kan göra att du blir av med jobbet alldeles oavsett hur bra du löste problemet. Att säga "nej", eller "jag förstår inte" finns inte, speciellt inte till en överordnad. Då nickar man hellre, ler och struntar i det, kommer man undan så gör man. I annat fall kanske du får en chans till eller så blir du sparkad. Lika fort kan du själv gå om du blir erbjuden något bättre.
                  Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                  Amor vincit omnia

                  Kommentar

                  • Nils Holmström
                    • November 2004
                    • 2195

                    #10
                    Jag förnekar inte att de som går i skolan i vissa stater i USA är bättre på att räkna än svenskar elever. Det kan dock vara relevant att jämföra läskunnighet också, och analfabetismen uppgår till mellan 4 och 10% i USA medan det i sverige handlar om <1%. Och jag personligen tycker faktiskt att det är viktigare att kunna läsa än att kunna räkna, för att klara sitt vardagliga liv.
                    222 liter Malawi

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Min personliga reflektion är att studien är väldigt intressant för den visar på en hel räcka olika saker.

                      Den visar att det är väldigt missvisande att tala om "usa's skolväsende", för det är större skillnad på kunskaperna mellan den bästa (och rikaste) och sämsta (och fattigaste) delstaten än det är mellan Sverige och Rumänien. Dvs det finns oerhört bra och oerhört dåliga skolor i USA, och åtminstone i de bättre/rikare områdena verkar det som om åttondeklassare kan hitta USA på en jordglob och tror på evolution.

                      Det visar att Svensk skola har problem med baskunskaperna. Jag tippar att när svensk press uppmärksammar det här kommer de att kontra med svenska elevers goda genusperspektiv, stora valfrihet, och omfattande antirasistiska indoktrinering - men det är liksom att missa målet. Faktum kvarstår att svenska åttondeklassare uppenbarligen har lite svårt med naturvetenskap och matematik.

                      Och det visar att benhård disciplin, korvstoppning och enorma mängder läxor och regelbundna prov ger bra baskunskaper - för det är så de asiatiska skolorna funkar. Jag tror inte nån vill ha den typen av inlärning i Sverige, eftersom den - som nån tidigare påpekat - leder till folk som lyder blint, inte tar egna initiativ, eller vågar ifrågasätta auktoriteter. Värdelöst.

                      Min personliga åsikt är att skolan behöver av-snuttifieras. Det finns åt helvete för många ämnen som lagts till planen bara för att det var politiskt opportunt - hemkunskap, genuskunskap, sopsortering och fan och hans moster - skit-ämnen som tagit en massa timmar som borde ägnats åt språk, matematik, och naturvetenskap.
                      Dessutom borde tempot och kraven i framförallt grundskolan höjas radikalt. Det är ett jäkligt soft tempo nu. Om det innebär att man måste skilja lågpresterande/struliga elever från övriga, då får man väl göra det.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Nils Holmström
                        • November 2004
                        • 2195

                        #12
                        Säg EN högstadieskola i sverige med genuskunskap på schemat?
                        Och hemkunskap är inte ett oviktigt ämne, det finns folk i 20-årsåldern som inte kan föda sig själv...

                        Dock är jag med på att man borde ställa högre baskrav på naturvetenskap och matematik, både i högstadiet och i gymnasiet. det är rätt jobbigt att börja på högskolan och inse att ens matematiklärare på gymnasiet hoppade över ganska mycket..
                        222 liter Malawi

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #13
                          Apropå studier - som man brukar säga i HongKong:
                          95% är närsynta och resten är lata studenter
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Och sedan måste jag säga att Izes inlägg var mycket läsvärt

                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • Ramnissan
                              • October 2007
                              • 514

                              #15
                              Ursprungligen postat av Azur
                              Min personliga åsikt är att skolan behöver av-snuttifieras. Det finns åt helvete för många ämnen som lagts till planen bara för att det var politiskt opportunt - hemkunskap, genuskunskap, sopsortering och fan och hans moster - skit-ämnen som tagit en massa timmar som borde ägnats åt språk, matematik, och naturvetenskap.
                              Dessutom borde tempot och kraven i framförallt grundskolan höjas radikalt. Det är ett jäkligt soft tempo nu. Om det innebär att man måste skilja lågpresterande/struliga elever från övriga, då får man väl göra det.
                              Där håller jag med faktsikt!
                              Det är för lågt tempo och för få krav i skolan idag.
                              Att lära barnen laga mat och sopsortera hör väl till föräldrarnas uppgift att lära barnen. Det lär jag mina fyra barn iallafall. Bland mycket annat förstås.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...