blomgalningar!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

Ursprungligen postat av MagicFingers
    Min Hoya Calycina mår riktigt urselt.., kommer snart att behöva en fodervärd till den... ...
    På vilket sätt mår den dåligt?
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

Kommentar

• MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

dom nya skotten, sloknar ihop och vissnar.
      bladen på den blir svarta från "roten" och faller av...
      vissa blad blir gula faller av .
      långa rankor har skrumpnat och torkat.... (
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• Sonja
        • October 2003
        • 7357

Hm... har du koll på vattningen så den inte blivit övervattnad och roten börjat ruttna? Annars kan det vara bristen på ljus som gör att de klenaste nya skotten/rankorna vissnar/skrumpnar ihop. Om det inte är ohyra på den? En del sorters Hoya jag har har stora problem att överleva vinterns mörker när de är små. När dom sen hunnit växa till sig så verkar dom inte lika känsliga. Kanske har det med hur stor roten hunnit bli i förhållande till krukan. Mycket rötter som suger vatten gör ju att risken att övervattna minskar.
        Lite tips och funderingar bara
        Alltid nyfiken!

Kommentar

• MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

Ursprungligen postat av Sonja
          Hm... har du koll på vattningen så den inte blivit övervattnad och roten börjat ruttna? Annars kan det vara bristen på ljus som gör att de klenaste nya skotten/rankorna vissnar/skrumpnar ihop. Om det inte är ohyra på den? En del sorters Hoya jag har har stora problem att överleva vinterns mörker när de är små. När dom sen hunnit växa till sig så verkar dom inte lika känsliga. Kanske har det med hur stor roten hunnit bli i förhållande till krukan. Mycket rötter som suger vatten gör ju att risken att övervattna minskar.
          Lite tips och funderingar bara
          den står just nu i lekakulor/vitmossa i en glas kruka...
          ljuset é la sådär, men det har pågått en längre tid..
          ohyra.. jag har stoppat i en provadostick, den ser jag utifrån, den har en massa mögel på sig..., och innan jag bytte kryka, så hade den massa ohyra i sig....
          plantan är/var STOOR, ...

Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• Linda_A
            • March 2005
            • 1479

Hej!

Var ett tag sen man var här nu. Så jag "titta" inom och säga hej lite kort.

Just nu blommar inget men Bellan är på g. Bör öppna sig om ett par dagar.

Sen har jag haft ett mindre antal andra hoyor som skulle blommat nu. Men tack vare min sambos dåliga minne så "dog" de under tiden som jag var borta pga av ingen vattning alls. Men men, de kommer nog igen.

Har skaffa en träställning till mina hoyor så nu har jag en massa plats som ska fyllas till våren. Både i fönstern och i hyllan själv. Har ca 55 hoyor just nu.
            Men jag har fått slänga en hoya som bara inte ville med (spara några skott dock). Plus att jag ev fortfarande har problem med den andra hoyan ifrån samma stad. De två vill bara inte hos mig.
            Annars växer allt på bra här. Min multiflora har äntligen tagit sig. Och har nu en knopp på sig. Får hoppas att den håller hela vägen.
            Bifogade filer
            //Linda

Kommentar

• Sonja
              • October 2003
              • 7357

Ursprungligen postat av MagicFingers
              den står just nu i lekakulor/vitmossa i en glas kruka...
              ljuset é la sådär, men det har pågått en längre tid..
              ohyra.. jag har stoppat i en provadostick, den ser jag utifrån, den har en massa mögel på sig..., och innan jag bytte kryka, så hade den massa ohyra i sig....
              plantan är/var STOOR, ...

Du har väl försökt rädda några skott ifall det går helt åt skogen i vinter med moderplantan?
              Alltid nyfiken!

Kommentar

• Sonja
                • October 2003
                • 7357

Ursprungligen postat av Linda_A
                Hej!

Var ett tag sen man var här nu. Så jag "titta" inom och säga hej lite kort.

Just nu blommar inget men Bellan är på g. Bör öppna sig om ett par dagar.

Sen har jag haft ett mindre antal andra hoyor som skulle blommat nu. Men tack vare min sambos dåliga minne så "dog" de under tiden som jag var borta pga av ingen vattning alls. Men men, de kommer nog igen.

Har skaffa en träställning till mina hoyor så nu har jag en massa plats som ska fyllas till våren. Både i fönstern och i hyllan själv. Har ca 55 hoyor just nu.
                Men jag har fått slänga en hoya som bara inte ville med (spara några skott dock). Plus att jag ev fortfarande har problem med den andra hoyan ifrån samma stad. De två vill bara inte hos mig.
                Annars växer allt på bra här. Min multiflora har äntligen tagit sig. Och har nu en knopp på sig. Får hoppas att den håller hela vägen.
                Har du skaffat en blomhylla med extra belysning, menar du?
                Alltid nyfiken!

Kommentar

• Linda_A
                  • March 2005
                  • 1479

Sonja: Exakt i trä, därav träställning.
                  //Linda

Kommentar

• Tastyfish
                    • February 2005
                    • 1761

min bromelia håller på o blomma .
                    dock är det små trist just nu då den stora nepenthes X coccinean antagligen kommer dö.

mer goda nyheter är att min pingucuila (kan inte namnet såp chansa) esseriana trivs och att min drosera sp. 'ayun tepui' bildar nya blad och "klistret" som gör att den kan fånga bytesdjur
                    Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                    Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                    Måste skaffa mig fler djur!

Kommentar

• Morellen
                      • November 2003
                      • 4349

Själv har jag slängt ut mina passionnsblommor, orkar inte slåss med ullössen på dem... sedan har jag fått slänga några förtorkade hoyasticklingar och mina citrusplantor... Är nog bara en citronplanta som det finns hopp om av frösådderna jag hade. Det är lurigt att vattna lagom mycket så här års...
                      Fast nu finns det ju lite plats i fönstren igen så jag kom hem med en azalea (hur länge jag nug kan hålla den vid liv), en grönblommande st Paulia, två amaryllisar som de reade ut eftersom de redan hade en överblommad stängel (tänkte försöka se om jag kan hålla liv i dem till nästa vinter) och så ett gäng hyacinter. Jag bara älskar doften av dem! Fast de senaste jag köpte var det fulaste på länge. Oerhört tunna och spretiga - men de luktar gott!
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

"Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                      (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

Kommentar

• svea
                        • February 2005
                        • 2476

Ni hoya-experter. har jag gjort rätt eller fel nu? Min Bella hänger som ampel på väggen en liten bit från fönstret. Jag tyckte att den inte fick så mycket ljus nu, så jag har placerat en spotlight på ca 40 cm avstånd. Det är en blomlampa alltså. Den är tänd 3-4 timmer pr dag.
                        Är det ok eller inte?
                        Tacksam för synpunkter.
                        Senast redigerad av svea; 20 December 2005, 16:49.

Mina bilder
                        Min zoon

Kommentar

• svea
                          • February 2005
                          • 2476

Hallå... ingen som provat detta och kan hjälpa mej?
                          Hur gör ni i detta hemska mörker?

Mina bilder
                          Min zoon

Kommentar

• Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• jaffehuff
                              • October 2005
                              • 541

Tjohejsan!

Måste bara tala om att jag äntligen fått bebisar på två av mina Chirita-sticklingar! *jublande glad* Hoppas bara att det går bra med dem nu...

Trevlig helg, växtvänner!

Kommentar

• jaffehuff
                                • October 2005
                                • 541

Hallo!

Nån som har koll på skadedjuren?? Har, på min blomsternässla, något som ser ut som sköldlöss fast de är väldigt ljusa till färgen. Kan detta vara något annat än sköldlöss? Har haft löss tidigare, men trodde att jag lyckats utrota dessa... Tycker nämligen inte att de förökar sig i samma hastiget som sköldlössen gjorde då... men det kan ju också bero på att jag behandlar med provado nu.
                                Nån som vet?? Tacksam för hjälp...

Kommentar

Arbetssätt...