blomgalningar!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hasse H
    • August 2004
    • 2111

Här är några bilder som Svea mailade mig.

Kan ju säga att det ser ut att vara exakt samma svamp som jag har i min kruka.
    Bifogade filer
    mvh Hasse
    Det man inte vet, har man ingen aning om.

Kommentar

• Sonja
      • October 2003
      • 7357

Nämen jösses vilka fräcka svampar . Det är i alla fall inte några champinjoner. Dom är ju jättesnygga.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

Kommentar

• Morellen
        • November 2003
        • 4349

Ursprungligen postat av Hasse H
        Här är några bilder som Svea mailade mig.

Kan ju säga att det ser ut att vara exakt samma svamp som jag har i min kruka.
        exakt SAMMA svamp? Det var märkligt ;-) Inte bara likadan då?

Nån champinion är det iaf inte. Ser ut som någon toppskivling eller så? Har aldrig haft det i mina krukor men det växer annat kul som björkbebisar i dem just nu... (plus krukväxten som krukan var tänkt åt då...)
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

"Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
        (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

Kommentar

• Hasse H
          • August 2004
          • 2111

Ursprungligen postat av Morellen
          Jaja! Likadan naturligtvis :o . Såvida inte allt mycel i hela universum hänger ihop i en enda gigantisk entitet.
          mvh Hasse

Kommentar

• Sonja
            • October 2003
            • 7357

Ursprungligen postat av Hasse H
            Ursprungligen postat av Morellen
            Jaja! Likadan naturligtvis :o . Såvida inte allt mycel i hela universum hänger ihop i en enda gigantisk entitet.
            Och det är väl inte helt omöjligt
            Alltid nyfiken!

Kommentar

• svea
              • February 2005
              • 2476

Jag tog fel på svampsorten, ser nu när jag hittar brevet att det är en flugsvamp.
              Här är svaret, det är från Odla.nu.

"I torvbaserade jordar kommer det ibland upp svampar, men vanligast är s.k. torvmögel.

Din svamp är dock en ordinarie flugsvamp, som möjligen har kommit in som ett spor via luften eller har legat länge i jorden och byggt mycelier först och svampkroppen har kommit upp först nu."

Visst ser den lustig ut, riktigt snygg tycker jag. Ser i jorden ngt vitt som skymtar, så det kanske kommer fler. Kanske är det som Hasse skriver att myclier sitter i rotsystemet.
              Det konstiga är att jag haft blomman ca 2 år innan svampen tittade fram.
              Intressant att höra att fler ha sådant i sina krukor, själv har jag aldrig sett det tidigare.
              Svea

Mina bilder
              Min zoon

Kommentar

• Hasse H
                • August 2004
                • 2111

Aha... inte direkt nån hälsosam sak då? Mina svampar dök upp första gången kanske 7-8 år efter att jag fick plantan. Min mamma trodde mig inte förrän hon såg svamparna med egna ögon.
                mvh Hasse

Kommentar

• svea
                  • February 2005
                  • 2476

Nej, ingenting att ha till lunch. Kanske därför att man rekommenderade plasthandskar vid avlägsnandet.

Min bror reagerade lika, han påstod att jag satt dit en porslinsgrej innan han såg den i krukan!!!

Mina bilder
                  Min zoon

Kommentar

• Linda_A
                    • March 2005
                    • 1479

Mina första blomknopp på hoya.

Idag fick jag en glad överraskning när jag nu på kvällen kollade genom mina blommor.

Mina hoya bellor har två blomknoppar på sig. Min första blommande hoya. Blev väldigt överraskad då de bara är sticklingar ännu. Trodde det skulle ta längre tid.

Frågan är väl nu ska jag vänta tills de har blommat klart till jag sätter in alla i en ampel? Eller hur bör jag göra nu?

Kommer snart att få problem med vad jag ska ställa allt, om jag har "otur" så kommer jag att få 5 nya hoyor och ett ödesträd snart. Men man ska väl inte klaga direkt.
                    //Linda

Kommentar

• Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

Jag skulle nog gjort det nu så dom har en rimlig chans att stabilisera sig innan vintern även om knopparna går åt skogen. Men det är jag det
                      Alltid nyfiken!

Kommentar

• Linda_A
                        • March 2005
                        • 1479

Sonja: Tror med att jag ska göra så, kan behöva platsen i alla fall.

Hur gör ni när ni ska hänga upp amplar i fönstert? Vet ej om jag kan hänga den direkt på själva gardinstången eller om jag måste borra i våra betongväggar?
                        Hur mycket kan en vanlig vit gardinstång orka? Eller finns det någon smartare sätt som jag har missat? (dum fråga kanske.)
                        //Linda

Kommentar

• Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

Gardinstång ska du nog inte hänga i. Och speciellt inte om det är sån där i metallprofil. Dom säckar ihop snabbt.
                          Borra i betong är väl en bra idé. Sen kan man ju sätta fast något stadigare som en rejäl rundstav eller nåt annat som verkligen håller. Då får man komma på något bra att fästa den med på sidorna och kan hänga amplar i krokar eller liknande hur tätt eller glest man vill. Sätter man krokar direkt i överkant så är det ju svårt att hänga tätare. Men jag har mest krokar. En del har jag satt fast över fönstretkarmen och i ett grundare fönster jag jag borrar fast krokar i taket på lagom avstånd så jag kan ha större sorter i ampel.
                          Förstod du hur jag menade?
                          Alltid nyfiken!

Kommentar

• Morellen
                            • November 2003
                            • 4349

jag har borrat i taket och skruvat upp krokar för amplarna... En annan jag var hemma hos och köpte en stickling av hade ordnat någon snillrik skena i alla fönster och den tålde en del så hon fick plats med mååååååånga amplar *s*

Kommentar

• Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

Det är något sånt jag också sett. Typ ett armeringsjärn som är målat eller nåt. Då kan man ju skjuta ihop amplarna när växterna förökar sig
                              Alltid nyfiken!

Kommentar

• Morellen
                                • November 2003
                                • 4349

hoppsan! Nu har jag visst skaffat en stickling på sågbladskaktus med... Hade jag inte fullt sa jag?

Kommentar

Arbetssätt...