blomgalningar!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Tastyfish
    svarade
    skötseln för nepenthes är svårare än vanliga speciellt högländare. nepenthes ska ha hög fuktighet och mycket ljus (alltså perfekta terrarium växter ).

dionaea ska ha vintervila men droseror och pings ska inte ha någon särskild skötsel.

Lämna en kommentar:

• jaffehuff
    svarade
    Kräver inte sådana mer skötsel? Eller är det bara något jag fått för mig...?!

Fast det finns ju en hel del som ser riktigt läckra ut... Samtidigt är det ett ganska smalt område, så det kanske är lite svårare att hitta andra fantaster där än innom dit exempel m hoyor.

Lämna en kommentar:

• Tastyfish
    svarade
    Testar fråga här igen!
    Någon som gillar köttätande växter?
    Spelar ingen roll vilket släkte, Drosera, Nepenthes, Dionaea, Utricularia (Stavning), Pinguicula(Stavning) osv.

Ska få in min beställning nu i veckan! .
    Nepenthes Ventricosa, 2 Drosera och 1 Ping.

Tänkte fråga igen eftersom det är alltid kul att hitta folk med jämnlika intressen! som ni med era hoyor.

Lämna en kommentar:

• jaffehuff
    svarade
    Hmmm, det tänkte jag inte på! Får ta o dygnet-runt bevaka den!

Lämna en kommentar:

• Sonja
    svarade
    Ursprungligen postat av jaffehuff
    Min linearis blommar också (?) men doften är inte alls så stark som förra gången! Besviken... men den är fin i alla fall!

Hoppas ni har d gott!
    Doftar inte den olika mycket beroende på vad klockan är? Mycket på kvällen, eller var det mitt på dagen när det gäller den?

Lämna en kommentar:

• jaffehuff
    svarade
    Min linearis blommar också (?) men doften är inte alls så stark som förra gången! Besviken... men den är fin i alla fall!

Hoppas ni har d gott!

Lämna en kommentar:

• Sonja
    svarade
    Ursprungligen postat av Morellen
    Livet är ojämt... jag hittar mer knopp på linearisen och så hittar jag löss på multifloran. *grrrrrrrr* Nog dags att ta och gå igenom fönstren ett varv och se vad som flyttat in egentligen...

Varför börjar bladen på min stackars purporefusca gulna??
    Kan vara ohyra, kanske i jorden, eller näringsbrist. Kör ner Provadopinne om du har och se vad som händer.

Lämna en kommentar:

• Morellen
    svarade
    Livet är ojämt... jag hittar mer knopp på linearisen och så hittar jag löss på multifloran. *grrrrrrrr* Nog dags att ta och gå igenom fönstren ett varv och se vad som flyttat in egentligen...

Varför börjar bladen på min stackars purporefusca gulna??

Lämna en kommentar:

• Linda_A
    svarade
    Sonja: Hehe inte mitt fel att de ropar på mig ju. Jag tyckte jag såg en knopp på den så jag kan hoppas alltid. Ungefär som att gå in i en zooaffär. Något kommer man jämt ut med.*s*

Lämna en kommentar:

• Sonja
    svarade
    Ursprungligen postat av Linda_A
    Är dina blad större eller mindre än denna som bara råkade hoppa ner i min kasse när jag var på stan. Jag förstår inte seriöst varför alla hoyor bara hoppar ner i mina kassar.
    Den där ser ut som min. Väldigt lik i storlek också. Den borde du kunna få blom på om inte i vinter så nästa. Vad kul. Dom verkar dras till dina kassar

Lämna en kommentar:

• Babbett
    svarade
    Vill bara tipsa om dagens DN.Bostad...Där berättar Livia Wannatorp om Hoya..

Lämna en kommentar:

• Linda_A
    svarade
    Ursprungligen postat av Sonja
    blad ska vara lättare att få i blom, tror att jag har dem små dock.
    Ja jag har också läst det, men vet inte riktigt vilken sort jag har. Men den har väldigt små blad, otroligt små egentligen . Å andra sidan har den tagit väldigt många år på sig för att börja blomma. Det var första gången förra vintern, fast då blommade den riktigt ordentligt hela tiden. Det ser ut att bli liknande nu för det är många knoppar på den.
    Det är en sort jag verkligen kan rekommendera. Liten, vacker och med intressanta blommor.[/QUOTE]

Är dina blad större eller mindre än denna som bara råkade hoppa ner i min kasse när jag var på stan. Jag förstår inte seriöst varför alla hoyor bara hoppar ner i mina kassar.
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• Sonja
    svarade
    Ursprungligen postat av Linda_A
    Sonja: Ah då stämde det jag har hört med. Mina är så små ännu att de inte har blommat.

Har du den småbladiga eller den med större blad ang curtisiin? Samma där mina är så små ännu. Har läst att de med större blad ska vara lättare att få i blom, tror att jag har dem små dock.
    Ja jag har också läst det, men vet inte riktigt vilken sort jag har. Men den har väldigt små blad, otroligt små egentligen . Å andra sidan har den tagit väldigt många år på sig för att börja blomma. Det var första gången förra vintern, fast då blommade den riktigt ordentligt hela tiden. Det ser ut att bli liknande nu för det är många knoppar på den.
    Det är en sort jag verkligen kan rekommendera. Liten, vacker och med intressanta blommor.

Lämna en kommentar:

• Linda_A
    svarade
    Morellen: Typiskt ju! ;D

Babbett: Så tyckte jag med innan jag började med hoyor. De passar mig perfekt med vattningen och allt.

Lämna en kommentar:

• jaffehuff
    svarade
    Ursprungligen postat av Babbett

Fast jag har insett att blommor är en förbruksvara hos mig så jag köper bara billiga på typ Ikea eller Bauhaus :-P
    Vilken skam! Så mycket du missar... Fast o andra sidan har man ingen chans att hinna med allt!

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...