blomgalningar!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Linda_A
    svarade
    Jaffehuff: Inte för att jag tror det. Jag hade en innan och det gick inte speciellt super bra.

Jag tror att mitt största fel är att jag ändra på saker som funkar bara för att det står att de ska funka på ett visst sätt. Jag lyckades nästan mörda mina ena hoya så. *skäms lite*

Lämna en kommentar:

• Sonja
    svarade
    Jag klarar inte heller av orkideér, som tur är Det spelar ingen roll hur lätta de ska vara, det funkar bara inte.

Lämna en kommentar:

• jaffehuff
    svarade
    Lycka till med orkidén, Linda! Har du tur är du en sån där som klarar orkidéer hur lätt som helst..
    Själv har jag bara otur med såna... ska aldrig mer köpa nån orkidé... Men de är ju så vackra...

Lämna en kommentar:

• Linda_A
    svarade
    Ursprungligen postat av Morellen
    Linda: bara lite kort http://www.blomsterlandet.se/306.aspx?blomId=3351
    googla lite på det så hittar du nog mer. Men en varning - i likhet med hoyor är orkideer beroendeframkallande!
    Tackar så mycket. Har faktiskt blivit lite sugen på att skaffa någon Orkidée
    till. Men jag vill först se om jag får denna och överleva.

Sonja: Ah det kan ju vara därför som min skiljer sig lite åt ifrån hennes.
    Min blad är mycket mörkare om man nu ska jämnför via bilder.

Lämna en kommentar:

• Sonja
    svarade
    Ursprungligen postat av Linda_A
    Sonja: Japp det är det. Kunde inte låta bli och köpa den när jag var på hoyautställning. Dennes blommor är ju att dö för. Sen att bladen är läckra med gör ju inte saken värre.

(för er som inte vet hur caudatas blommor ser ut. )

Även om min inte liknar hennes exakt.
    Ett svagt minne säger mig att det finns två typer av H.caudata som kommer från olika platser. Men jag kommer inte ihåg precis hur stor skillnaden är, om det nu var någon skillnad

Lämna en kommentar:

• Sonja
    svarade
    Men en varning - i likhet med hoyor är orkideer beroendeframkallande!
    Och vad säger du om St.P?

Lämna en kommentar:

• Morellen
    svarade
    raven: Har du två plantor kan du ju chansa och klippa i den ena. Då har du ju back-up om den visar att den inte gillar det.
    Linda: bara lite kort http://www.blomsterlandet.se/306.aspx?blomId=3351
    googla lite på det så hittar du nog mer. Men en varning - i likhet med hoyor är orkideer beroendeframkallande!
    Senast redigerad av Morellen; 19 January 2006, 10:29.

Lämna en kommentar:

• Linda_A
    svarade
    Morellen: Ah, behöver de någon speciell skötelse, som du vet om? Kan inget om orkidéer direkt. Förutom att man ska doppa dem i vatten. Och inte vattna dem direkt som "vanliga" blommor.

Fast min mamma vattnar hennes som vanligt och den blommor nu för andra gången med väldigt många blommor. Så det kanske inte stämmer? Hur ofta vill de ha vatten?

Många frågor märker jag.

Lämna en kommentar:

• Morellen
    svarade
    Humm glömde att lägga upp bilden på orkidén i förra inlägget.
    Ser ut som en brudorkide (Phalaenopsis) tycker jag.

Lämna en kommentar:

• Raven
    svarade
    du kan ta av bladen men då lär du nu inte vara i närheten av blommning... Nattens prinssessa är rätt ful och hopplöst ranglig i sitt sätt att växa. Jag har spaljerat upp den något så när och sedan gömt eländet bakom annat *S* Den verkar liksom alltid dra iväg åt helt hopplösa håll?
    Ursprungligen postat av Sonja
    Hur har du den växande? Jag vet hur bladen ser ut, går det inte att lirka fast den lite runt en stor, gles spalje? Fast det kanske inte funkar med prinsessan, drottningen har väl mer medgörliga bladstammar, eller vad
    man ska kalla dom.
    har just nu en som växer åt vänster och bara smått väntar på att den ska gå av typ och en som växer rätt upp och går i taket pga platsbrist.

den som växer åt sidan har inga blad och kommer inte heller från nåt blad så den borde väl gå att klippa av eller ?

den som växer rakt upp börjar redan under jord och den vill ja ha kvar om möjligt.

har en mindre som växer åt höger ut från ett blad och vill ha kvar den också om möjligt.

Lämna en kommentar:

• Linda_A
    svarade
    Sonja: Japp det är det. Kunde inte låta bli och köpa den när jag var på hoyautställning. Dennes blommor är ju att dö för. Sen att bladen är läckra med gör ju inte saken värre.

(för er som inte vet hur caudatas blommor ser ut. )

Även om min inte liknar hennes exakt.

Lämna en kommentar:

• Sonja
    svarade
    Har haft rätt lite att göra ikväll så jag fotade lite ibland växterna.

Kanske någon vet vilken orkidée som jag har fått?

Tyvärr så har en gång en av mina favorit hoyor calistophylla tappat sina knoppar.

Den har gjort det nu för andra gången. Men den kan ju vara för att det är för mörkt eller så.
    Växer på gör den i alla fall. Syns kanske inte på favohoya bilden men den har klättar upp till ampel ovanför den och nästan längst upp. Kan nog bli snyggt när det kommer lite blad på den. Eller om blommorna vill gå hela vägen.
    Oh, är det en H.caudata i mitten Den som klättrar kommar helt säkert att bilda knoppar längst upp. Jag tycker mig ha märkt att ju mer de är på rymmen ju mer blommar de så man inte ska kunna klippa ner dom
    Skämt å sido så verkar det som om grenar som vuxit ut en ordentlig bit, och uppåt, gärna bildar knoppar.

Lämna en kommentar:

• Linda_A
    svarade
    Humm glömde att lägga upp bilden på orkidén i förra inlägget.
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• Linda_A
    svarade
    Hej igen.

Har haft rätt lite att göra ikväll så jag fotade lite ibland växterna.

Kanske någon vet vilken orkidée som jag har fått?

Tyvärr så har en gång en av mina favorit hoyor calistophylla tappat sina knoppar.

Den har gjort det nu för andra gången. Men den kan ju vara för att det är för mörkt eller så.
    Växer på gör den i alla fall. Syns kanske inte på favohoya bilden men den har klättar upp till ampel ovanför den och nästan längst upp. Kan nog bli snyggt när det kommer lite blad på den. Eller om blommorna vill gå hela vägen.
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• Morellen
    svarade
    du kan ta av bladen men då lär du nu inte vara i närheten av blommning... Nattens prinssessa är rätt ful och hopplöst ranglig i sitt sätt att växa. Jag har spaljerat upp den något så när och sedan gömt eländet bakom annat *S* Den verkar liksom alltid dra iväg åt helt hopplösa håll?

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...