Jag längtar verkligen tils min hoya blir så pass stor. Såg häromdagen en väldigt stor bella i ett villa fönster när jag var på promenad med maya. Så vackra är de. Vill med.
Men jag har nog en bra grund för en fin planta. Har en fem sticklingar var av 3 av dessa har växt på bra. De två andra är nya sticklingar.
blomgalningar!
Kollaps
X
-
Tack Sonja! Jag var inte så verbal när jag var halvsovande igår så jag kunde visst inte förklara hur jag menade..
Svea; kan du inte göra ett litet "staket" till krukarn som du kan sätta under rankorna så de kommer upp lite, som en envåningsspalje ungefär?Lämna en kommentar:
-
Att hänga den högre vore en möjlighet, men det blir väldigt liten skillnad.
Att beskära kan väl inte ske nu, om jag förstått saken rätt. Fick tips i en blomsterhandel att det ska ske först i vår (mars-april?).
Det kanske var dumt att klippa bort spaljén, man såg ju blommorna bra när den var uppbunden.
SveaLämna en kommentar:
-
Nu hinner jag inte med någon bild, ska till jobbet strax. Du kan inte hänga den högre och ändå få bra ljus på den? En annan mer brysk metod är att beskära den vid något lämpligt tillfälle, kanske i vårLämna en kommentar:
-
Jo, jag förstår nog hur du menar. Men problemet är att min ampel hänger mot väggen så det går nog inte att linda dem runt själva krukan. Den är alltså upphängd på en spik i väggen, det finns inget utrymme på baksidan.
En bild är ju inte dum förstås.
SveaLämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av svea???
Menar du då att jag ska lägga alla grenarna "bakåt" mot andra sidan? Eller hur tänkte du?
Kan inte grenar knäckas i så fall?
Svea. Jag gör så med t ex linearis som har väldigt mjuka, icke slingrande rankor. Förresten gör jag det med några större också som carnosa. Förstår du hur jag menar eller ska jag försöka fota en av plantorna?
Lämna en kommentar:
-
???
Menar du då att jag ska lägga alla grenarna "bakåt" mot andra sidan? Eller hur tänkte du?
Kan inte grenar knäckas i så fall?
SveaLämna en kommentar:
-
Jag har en vanlig porslinsblomma tycks ha fått fnatt ordentligt. Den är inte särskilt välskött utan slingrar omkring lite överallt runt fönstret där den står. Men blommar gör den på varenda gren nu, även på den som slingrar bakom prydnadssakerna längst upp på en bokhylla och kommer fram på andra sidan. Det blir inga blad där ljuset inte kommer åt, men för blommor är det tydligen inget hinder!
OlleLämna en kommentar:
-
Hej
Min Hoya Bella blommar nu och fler knoppar syns och det är ju roligt.
När jag köpte den var den uppbunden på en ful spaljé. Jag klippte bort hela spaljéen och lät den hänga som en ampel. Nu är den väldgit fin och vacker. Men grenarna har blivit så långa, runt 70 cm så man får böja sej djupt för att se blommorna och ändå hänger den högt.
Är det nån som har kommit på en fiffig lösning på detta "problem"? Inte kul att stå dubbelvikt varje gång man vill se på de tjusiga blommorna.
Finns det ngt sätt att få blommorna mer synliga utan att direkt binda upp den för mycket?
Nån?
SveaLämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av sveaEftersom jag bor i Vasastan (vet du var det är?) och det är söndag så hittade jag ett par här i kvarteren.
Ulriksdal var ett bra tips, jag tar med mej svägerskan som bor i närheten.
Jag har endast ett par fönster som är lämpliga. Resten är helt utan sol, eller balkongdörrar. Synd, det blir genast svårare då.
Svea
jo bodde själv 3 min promenad ifrån Ulriksdals växthus.(mina föräldrar bor fortfarande där) bergianska är med helt okej.Lämna en kommentar:
-
Eftersom jag bor i Vasastan (vet du var det är?) och det är söndag så hittade jag ett par här i kvarteren.
Ulriksdal var ett bra tips, jag tar med mej svägerskan som bor i närheten.
Jag har endast ett par fönster som är lämpliga. Resten är helt utan sol, eller balkongdörrar. Synd, det blir genast svårare då.
SveaLämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av sveaOj då, är det så svårt. Jag försöker väl lite till. Det finns ju en del butiker här i Stockholms så kanske har jag tur.
En handlare sa att jag kan tala om vilken Hoya jag vill ha, så skaffar han den. Men hur vet man det då, att det blir rätt? Hmm
Mina väninnor är inte heller så mycket för blommor, så de har nog inga Hoyor alls, är jag rädd för.
Svea
Jag har hittat en som har rätt bra priser på hoyor och rätt många. Ulriksdal växthus har en del.
Jag tycker själv att det är svårt att säga vad som är vad så där ut över de vanligaste.Fast jag är ju sån att jag köper allt jag inte har när det gäller sånt.
ja du kolla på nätet och försök få en uppskattning om hur bladen ser ut. och blommorna.Lämna en kommentar:
-
Oj då, är det så svårt. Jag försöker väl lite till. Det finns ju en del butiker här i Stockholms så kanske har jag tur.
En handlare sa att jag kan tala om vilken Hoya jag vill ha, så skaffar han den. Men hur vet man det då, att det blir rätt? Hmm
Mina väninnor är inte heller så mycket för blommor, så de har nog inga Hoyor alls, är jag rädd för.
SveaLämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av sveaIdag tog jag mej en runda i ett par närliggande blomsteraffärer. Det fanns tot 4 sorter, inte så illa kan man tycka. Men det är som du säger, de har inte en susning vilken Hoya det är. Det är väl synd.
Tänk att gå in i en zoobutik och köpa en fisk utan att personalen kan säga vad det är!
Om de inte har blommor så är det ju omöjligt, det blir rena chansningen.
Jag söker vidare efter namngivna exemplar.
Tack Morellen för att du var så vänlig och förklarade!
Svea
Eller så köper du och sen frågar du på odla eller här om någon känner igen dem.Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: