Kvinna dödad i vargattack

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tobbe R
    • May 2009
    • 654

    #46
    Ursprungligen postat av bossep
    Nu var det ju så att den här kvinnan arbetade på ett zoo och hon kunde faktiskt lika gärna ha blivit dödad av en flodhäst i det hägnet! Samma sak men annat djur bara

    Där slog du nog huvudet på spiken! Vargen ses som en konkurent av en hel del jägare. Men det finns också sådana som vill se biologisk mångfald och ett levande kulturlandskap och inte en slaktplats för älg. Det finns också jägare som har lärt sig dresera hundar och då blir de inte dödade i vanliga fall.
    Läste du mitt inlägg om coyotes?
    Vad har lantbrukares älskande av barn med detta att göra? Sedan tycker jag Sveriges befolkning kan ha råd att kompensera en lantbrukare för rivna djur må det var varg, lo, björn, järv eller andra djur. Men kanske man har råd med att Mickel snor en och annan höna?
    Har du något exempel på där en varg gått in på en tomt/gård och tagit en hund?
    Du är lite för långt ifrån Sverige hör jag.
    Din första kommentar avstår jag från att svara på, det rörde vilda djur.

    Ett levande kulturlandskap, vad har det med älgar och vargar att göra? I princip all skog där det bedrivs jakt är planterad skog som kommer att avverkas för eller senare. Skogsbruket vill hålla nere älgstammen, jägarna vill ha en stor älgstam, nuvarande jaktpolitik är en hygglig kompromiss. Det förhållandet jägare-viltstammar gäller f.ö. i såväl Sverige som i Afrika, där det finns efterfrågan på jakt har vi också goda viltstammar, läs på lite om elefanter i Afrika t.ex.
    Vad gäller jakthundars dressyr är du bara okunnig, traditionell jakt i Sverige bedrivs med lös hund som är en lämplig metod i skogsmarker.

    Det finns ett antal rapporter i bl.a min jakttidning om småhundar som tagits av varg men nu förväntar jag mig att du ska säga att dom ljuger och liera dig med de okunniga stadsbarnen.

    Tobbe

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #47
      [QUOTE=erikthur;1597297]Som sagt hon hade tre års erfarenhet av dessa vargar. Och alla dessa ursäkter för vargarna. Varför vill så många baktala henne bara för hon blev dödad av en vargflock - varför tror så många att det bara måste vara hennes fel?

      Ibland tar jag till en radikal lösning på min spindelfobi och bara trampar på problemet...

      [/QUOTE

      Har du barn och barnbarn - i så fall, hur har du uppfostrat dom till "hur man beter sej" mot djur - vilda som tama. Med den inställningen du har - så kan det aldrig bli "rätt". Dom måste vara livrädda för alla sorts djur - eftersom du "snackar" som du gör - barn tar lätt efter dom vuxna.
      Det jag menar är, att dom måste få helt fel inställning till - hur man beter sej mot vilket djur det än må vara.
      När det gäller min dotter, så är hon uppfostrad på så sätt - att till alla djur...så visar man RESPEKT!

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #48
        Ursprungligen postat av Tobbe R
        Du är lite för långt ifrån Sverige hör jag.
        Så jag har inte rätt att uttala mig eller?
        Din första kommentar avstår jag från att svara på, det rörde vilda djur.
        Bra, för i så fall var din kommentar irrelevant eftersom tråden handlar om en attack i en djurpark.


        Ett levande kulturlandskap, vad har det med älgar och vargar att göra? I princip all skog där det bedrivs jakt är planterad skog som kommer att avverkas för eller senare. Skogsbruket vill hålla nere älgstammen, jägarna vill ha en stor älgstam, nuvarande jaktpolitik är en hygglig kompromiss. Det förhållandet jägare-viltstammar gäller f.ö. i såväl Sverige som i Afrika, där det finns efterfrågan på jakt har vi också goda viltstammar, läs på lite om elefanter i Afrika t.ex.
        Låt mig ställa en fråga som inte är kritik. Har du varit i Afrika och sätt hur jakten bedrivs?
        Bara för att klargöra det hela. Jag är inte emot jakt på icke utrotningshotade djur! Tvärs om så har människan rätt att jaga som alla andra rovdjur. Men vi kanske kan ta diverse jakt diskussioner i en annan tråd, skapa gärna en sådan.
        Att vi hugger ned gammelskog och ibland bedriver ett galet skogsbruk ger oss inte rätt att begå andra fel. Sedan tycker jag att Sverige har blivit mycket bättre i dessa frågor! Jag kommer ihåg när jag var barn och man nästan tog kol på allt levande med DDT, kvicksilver och annat. Jag vill helt enkelt se mer friska och fina djur i våra svenska skogar och till dessa hör Vargar och andra rovdjur.

        Vad gäller jakthundars dressyr är du bara okunnig, traditionell jakt i Sverige bedrivs med lös hund som är en lämplig metod i skogsmarker.
        Ja du vet ju att jag ingenting kan om hundar och dressyr av sådana. Nåväl, jag och de människor som låter mig dressera deras hundar har nog lite annan syn på detta än du. Sedan idiotförklarar du den svenska jägarkåren och påstår att de inte kan anpassa sina jaktmetoder till rådande förhållanden!



        Det finns ett antal rapporter i bl.a min jakttidning om småhundar som tagits av varg men nu förväntar jag mig att du ska säga att dom ljuger och liera dig med de okunniga stadsbarnen.

        Tobbe
        Nej då jag vill bara ha vedhäftiga referenser inga skrönor. Då kan man nämligen leta efter en lösning på problemet.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #49
          Ursprungligen postat av Animaniac
          Man får lätt känslan att du inte är nå´n större djurvän, så varifrån kommer ditt fiskintresse? Men det finns väl en anledning till att du håller på med killis och inte stora ciklider, cikliderna kan ju bitas, och då skulle du ju bli tvungen att trampa på dem Att du har en fobi är inte djurets fel. Men överraska mig gärna, starta en tråd som handlar om att bevara djur och natur, som omväxling
          Jag är faktiskt humanist - till skillnad från en hel del andra på forumet i alla fall enligt de inlägg de gör... Inga Jokela-fibbar här inte...
          Senast redigerad av erikthur; 19 June 2012, 20:48.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #50
            Har du barn och barnbarn - i så fall, hur har du uppfostrat dom till "hur man beter sej" mot djur - vilda som tama. Med den inställningen du har - så kan det aldrig bli "rätt". Dom måste vara livrädda för alla sorts djur - eftersom du "snackar" som du gör - barn tar lätt efter dom vuxna.
            Det jag menar är, att dom måste få helt fel inställning till - hur man beter sej mot vilket djur det än må vara.
            När det gäller min dotter, så är hon uppfostrad på så sätt - att till alla djur...så visar man RESPEKT!

            //Inger
            Och kanske lite respekt för människor också...
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Tobbe R
              • May 2009
              • 654

              #51
              Ursprungligen postat av bossep

              Bra, för i så fall var din kommentar irrelevant eftersom tråden handlar om en attack i en djurpark

              Är du inte läskunnig? Det framfördes som argument i flera inlägg för vargens ofarlighet att ingen dödats i Sverige på många år, och då menade man inte djurparker.

              För övrigt, dresserar du jakthundar? Jakthundar används för att dra nytta av deras fina luktsinne och naturliga instinkter att spåra.
              De kan vara apporterande, de kan jobba i gryt, de kan leta upp tjädrar i trädtoppar, de kan vara drivande och/eller ställande, inget av detta har med din "dressyr" att göra.

              Jag är självfallet inte emot en vargstam i Sverige, jag anser att den ska förvaltas som de andra stora rovdjuren och då finns det antagligen mera förståelse hos berörd lokalbefolkning

              Dit övriga svammel om gammelskog och rätt eller fel eller DDT och kvicksilver, idiotförklarande av jägarkåren med mera där finns inget att kommentera, lite gammelmansältande är väl inte hela världen, jag är snart där jag också.

              Afrika? Kanske det, jag har en släkting som jobbat som jaktguide och jaktansvarig där i många år. Du umgås nog med fel människor helt enkelt, jag undviker tjuvskyttar och annat patrask.

              F.ö tar man inte kol på något, man tar kål på det.

              Torbjörn
              Senast redigerad av Tobbe R; 19 June 2012, 21:08.

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #52
                Ursprungligen postat av Tobbe R
                jag undviker tjuvskyttar och annat patrask.


                Torbjörn

                Det här måste faktiskt tas på allvar. Jag hör ofta orden skjut, gräv och tig här uppe, vilket retar mig ordentligt. Jag hör ofta historier om hur vargen blir beskjuten, även när den skall vara fredad vilket är ett stort bekymmer. Det är den här delen av myntet som får mig så otroligt arg, vilket ofta speglas i det jag skriver. Jag är uppväxt i skogen utanför Hagfors, mellanlandade i Torsby innan vi hamnade nere i Kil. Jag är helt enkelt uppväxt med frågan och jag blir ofta väldigt illa berörd när hela frågan berörs.

                Jag såg att det var runt 500 personer och protesterade mot vargen här i Värmland i början av vintern. Ni måste veta att vi var över 100 000 som stannade hemma. Självklart så bor inte alla i drabbade områden, det vet jag. Det är bara lätt att missa att vi faktiskt är fler, en del av oss tycker helt enkelt om Varg och vi vill freda den.

                Gillar man inte djur så kanske naturen skall undvikas, vi har rätt fina städer i Sverige. Där finns det oftast inte rovdjur (på 4 ben)
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Tobbe R
                  • May 2009
                  • 654

                  #53
                  Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                  Det här måste faktiskt tas på allvar. Jag hör ofta orden skjut, gräv och tig här uppe, vilket retar mig ordentligt. Jag hör ofta historier om hur vargen blir beskjuten, även när den skall vara fredad vilket är ett stort bekymmer. Det är den här delen av myntet som får mig så otroligt arg, vilket ofta speglas i det jag skriver. Jag är uppväxt i skogen utanför Hagfors, mellanlandade i Torsby innan vi hamnade nere i Kil. Jag är helt enkelt uppväxt med frågan och jag blir ofta väldigt illa berörd när hela frågan berörs.

                  Jag såg att det var runt 500 personer och protesterade mot vargen här i Värmland i början av vintern. Ni måste veta att vi var över 100 000 som stannade hemma. Självklart så bor inte alla i drabbade områden, det vet jag. Det är bara lätt att missa att vi faktiskt är fler, en del av oss tycker helt enkelt om Varg och vi vill freda den.

                  Gillar man inte djur så kanske naturen skall undvikas, vi har rätt fina städer i Sverige. Där finns det oftast inte rovdjur (på 4 ben)
                  Här skulle man lätt som skåning kunna tala om filmen Jägarna och inavlade norrlänningar men vi ska kanske inte fortsätta på den linjen. Det är naturligtvis extremfallen som hörs.
                  För övrigt har det gjorts undersökningar som visar att ju större stad man bor i desto mer accepterar man varg i naturen. (Nej Bosse, jag tänker inte leta upp referensen, gör det själv).
                  De närmast berörda , t ex skogsbönder, är mest negativa.

                  Oavsett vad du tror är det en minoritet av jägarna som är beredda att begå jaktbrott och skjuta varg. Jag tror snarare, och jag är inte personligt berörd av det hela, att människor i skogsbygden ogillar att man inte har gammal sedvanerätt att skydda boskap och andra djur när det gäller varg.

                  "Stockholmare som aldrig sett natur ska inte bestämma över vårt liv" kanske det kan sammanfattas som.

                  Tobbe

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #54
                    Ursprungligen postat av Tobbe R
                    Är du inte läskunnig? Det framfördes som argument i flera inlägg för vargens ofarlighet att ingen dödats i Sverige på många år, och då menade man inte djurparker.
                    Jag har vissa läs och skriv svårigheter men nog förstår jag vad du skriver.

                    För övrigt, dresserar du jakthundar? Jakthundar används för att dra nytta av deras fina luktsinne och naturliga instinkter att spåra.
                    De kan vara apporterande, de kan jobba i gryt, de kan leta upp tjädrar i trädtoppar, de kan vara drivande och/eller ställande, inget av detta har med din "dressyr" att göra.
                    Det kanske är för att dina jakthundar INTE är dreserade som de blir ätna av vargar? Och ja jag har faktiskt dresserat/tränat ett antal jakthundar.
                    Jag är självfallet inte emot en vargstam i Sverige, jag anser att den ska förvaltas som de andra stora rovdjuren och då finns det antagligen mera förståelse hos berörd lokalbefolkning
                    Vad menar du med förvaltning?

                    Dit övriga svammel om gammelskog och rätt eller fel eller DDT och kvicksilver, idiotförklarande av jägarkåren med mera där finns inget att kommentera, lite gammelmansältande är väl inte hela världen, jag är snart där jag också.
                    Då lämnar vi den frågan. Kvicksilver har lika lite att göra med vargar som flodhästar, eller kanske inte?

                    Afrika? Kanske det, jag har en släkting som jobbat som jaktguide och jaktansvarig där i många år. Du umgås nog med fel människor helt enkelt, jag undviker tjuvskyttar och annat patrask.
                    Jag har en släkting som seglat jorden runt några gånger men jag vet inte hur det går till bara för det!

                    F.ö tar man inte kol på något, man tar kål på det.
                    ......

                    Torbjörn
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #55
                      ……. Betyder att jag som varande dyslektiker inte besvarar eller bryr mig om vad dryga ordpoliser skriver.
                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 22 June 2012, 13:31.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Mumin
                        • October 2007
                        • 3837

                        #56
                        Ursprungligen postat av erikthur
                        En äkta liten demokrat kanske???
                        Oh nej, jag har som livsmål att bli diktator i det här landet.
                        För mycket är inte nog!
                        Jag VILL ha en Elefantofon!!

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          • October 2006
                          • 504

                          #57
                          Den väcker mycket känslor debatten, om vargen vara eller inte vara i vårat lilla land.
                          Jag är inte så påläst om detta problem eftersom jag bor i en storstad.
                          Så jag skriver inte så mycket om det.
                          Om inavel skulle jag vilja debattera om, varför alla är så rädda att vargstammen är inavlad.
                          Jag har ju själv inavlat i mer än 20 år på en en hona och en hanne, och dragit upp tusentals yngel självklart inavlade kull efter kull, jag har inte sett en enda inavalsdefekt.
                          Jag har jobbat som skyddsombud i mer än 25 år, det vi bollar på våra möten, det är hur vi ska kunna se till att våran arbetsmiljö ska bli så säker som möjligt, vi gör riskanalyser går skyddsronder och påtalar div problem som åtgärdas. .
                          Då tänker jag, hur fungerar arbetsmiljön på kolmården, kan arbetsgivaren skicka in sina anställda med enbart en komradio som backup och ensam.
                          Det var som expert på vargar sa citat.(hon kanske snubblade och då kanske vargarna hoppade på henne).
                          Det är inta vad jag kallar en bra arbetsmiljö, hoppas verkligen att dom ansvariga blir åtalade och får sina straff, för detta är inte okej.
                          Mina tankar går enbart till den stackars flickan och hennes anhöriga och inte till om vargen skall finnas eller inte.Janne

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #58
                            sätt stora murar 8-10 meter höga kanske runt alla städer
                            ett riktigt bra plasttak över städerna måste nog oxå till
                            tvinga in folket dit
                            bygg fetetunnlar mellan städerna
                            6 meter höga elstängsel på åkrar som ligger direkt i anslutning till städerna

                            effekt:

                            människan rör sig inte i naturen


                            kortsiktigt resultat:

                            ingen som ens behöver beblanda sig eller bry sig om naturen


                            långsiktigt resultat:

                            vi slipper pajkajstning i diverse forum / media rörande natur vs människa.


                            mycket långsiktigt resultat:

                            människan dör ut, om ingat annat så av ren och skär tristess......






                            fan va lugnt och skönt det hade blitt......






                            .
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #59
                              Ursprungligen postat av Kensa
                              fan va lugnt och skönt det hade blitt......
                              Ja, de andra djuren, och den natur de är så beroende av för att överleva (så även vi, även om många verkar välja att inte inse det), skulle säkerligen inte klaga
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                #60
                                Ursprungligen postat av Mumin
                                Oh nej, jag har som livsmål att bli diktator i det här landet.
                                Det är bättre med en upplyst diktator än en ej fungerande demokrati! Mumin for President, Hmm General Mumin hmm ......
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...