Kvinna dödad i vargattack

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Japp, och detta leder till att vargen blir påskjuten åt höger och vänster, ibland när det enbart skall jagas älg. Ge mig ett enda belägg för att acceptansen mot varg ökar i och med att beståndet hålls nere och skyddsjakt bedrivs.

    Jag är inte döv, jag hör hur folk pratar, jag har kamrater som jagar och det är ständigt "skjut, gräv och tig" som gäller. Du förespråkar moral och lag, vad man får och inte får göra konstant här på forumet men den här problematiken kniper du stenhårt om.
    Jag tycker nog inte att jag kniper, jag tycker det är fel med tjuvjakt. Samtidigt så har jag viss förståelse för att människor som blir för hårt pressade gör dumheter. Jag skulle inte alls utesluta att jag skulle ansluta mig till skjut gräv tig om skräckscenariot med Kjells 2000 vargar skulle realiseras, jag ser det som fullt tänkbart.

    Försvarar man moral och lag så ser jag det också som att man måste verka för rimlig moral och lag. Är inte lagarna vettiga och folk bryter mot dem så är det fel men lösningen på problemet med att folk bryter mot dåliga lagar, det är att ändra dem.

    Jag har inga väldiga belägg för att perioden med licensjakt ökade acceptansen för varg men mitt definitiva intryck var ändå att så var det. Det blev lugnare i de kretsar där jag rör mig, det var inte längre nåt stort problem med vargfrågan. Att avbrytandet av jakten minskade acceptansen är i alla fall inget jag har nåt som helst tvivel om, det uppfattades som ett stort svek och tilltron till politiker och myndigheter fick sig en kraftig törn. Det kommer att ta lång tid att bygga upp ett förtroende igen efter den smällen.

    Även jag blev omskakad, under perioden med jakt skulle jag inte ha tvekat en sekund att anmäla tjuvjakt på varg, det fanns ju en rimlig väg framåt och det fanns absolut ingen anledning att sabotera det. Nu är jag inte lika säker längre, pressade människor gör som sagt vad dumheter och jag kan förstå det som läget blev. Vilket inte innebär att jag på något sätt försvarar tjuvjakt, bara att jag förstår att det finns gränser för vad det är rimligt att utsätta folk för.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Det finns flera andra länder som har en sådan eller än större vargpopulation satt i relation till landets storlek och dess befolkning och där är uppenbarligen acceptansen större än här.
      Nej, det är samma bråk där. Och man kan inte bara se till landets storlek, man måste se till mängden tillgängliga habitat. Och där vi har varg nu, där börjar det bli fullsatt.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • stefanr72
        • November 2010
        • 1028

        Ursprungligen postat av Bygert
        Nej, det är samma bråk där. Och man kan inte bara se till landets storlek, man måste se till mängden tillgängliga habitat. Och där vi har varg nu, där börjar det bli fullsatt.
        Tillgängliga habitat= av oss godkänt utbredningsområde? Eller vill inte vargen bo någon annanstans än där de redan finns?

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          Ursprungligen postat av stefanr72
          Tillgängliga habitat= av oss godkänt utbredningsområde? Eller vill inte vargen bo någon annanstans än där de redan finns?
          De flesta borde väl kunna se att somligt bör räknas bort oavsett oss, typ Vänern, kalfjäll, mossar och annat i den stilen. Det är en hel del av Sveriges yta som inte är lämpliga varghabitat och där orsaken är naturgivna förutsättningar.

          Vi har också förändrat miljön så vissa miljöer inte längre är särskilt lämpliga. Typ Stockholms innerstad, skånska slätter mm. Visst, vi skulle kunna återställa men jag tvivlar på att det är särskilt många som vill gå så radikalt fram för att gynna vargen.

          Sen har vi också områden där det bedömts som att det blir för mycket konflikter för att det skall fungera med vargar, främst då renskötselområdet. Naturligtvis kan man tycka att man kan strunta i det men det tål ju att beakta att samerna var här före oss och att det finns konventioner om att skydda ursprungsbefolkningar och deras kultur precis som det finns konventioner om att skydda hotade arter.

          Slutsats kvar: Norra Götaland och Svealand. Där stora områden redan är fulltecknade med vargrevir och andra är mindre lämpliga. Begränsat med utrymme för lämpliga revir kvar alltså.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • stefanr72
            • November 2010
            • 1028

            Så länge vår kära ursprungsbefolkning nyttjar skoter, motorcykel, fyrhjuling och helikopter för sin renskötsel så betraktar inte jag renskötsel som en gammal traditionell näring värd att upplåta halva sveriges yta för..

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              Ursprungligen postat av stefanr72
              Så länge vår kära ursprungsbefolkning nyttjar skoter, motorcykel, fyrhjuling och helikopter för sin renskötsel så betraktar inte jag renskötsel som en gammal traditionell näring värd att upplåta halva sveriges yta för..

              där måste jag nog ställa mig på deras sida.

              det är DITT FEL att de kör med skoter och annat.

              hade du varit beredd att betala vad det kostar att sköta det manuellt, så hade de gjort det manuellt.


              samma med kotletter / margarin / nötstek / jeans / allt.....

              hade konsumenterna, dvs DU, varit beredd att betala vad det kostar att sköta viss produktion manuellt, så hade
              det inte sett som det gör idag, vare sig på skåndka slätten med alla kossor, eller i Borås, eller i Norrland.


              gnäll inte på hur saker och ting produceras förrän DU är beredd att betala vad det kostar !!!


              (med DU menar jag inte individen, utan den stora gruppen konsumenter)


              Hade du varit beredd att betala 1000 kr / kilo för nötsteken så hade vi haft folk som vallade korna till fots.

              Hade du varit beredd att betala 75-125 kr / liter för mjölken så hade mjölken dragits ut för hand, och ställts i
              mjölkkannor utmed tågspåren

              Hade du varit beredd att betala 8-12 ggr med för tågbiljetterna så hade dom haft 5000 pers ute på spåren som
              skottade snö hela vintern (vilket man gjorde på 40-talet).

              Hade du varit beredd att betala 15000-20000 för en standard 25" tjock TV så hade både vi och tyskarna fortfarande
              haft produktion i Europa.

              Hade du varit beredd att betala 1500 för ett par standard jeans, modell HM, så hade Algots fortfarande kört fram
              jeans i sina sedan 35 år tillbaka nerlagda fabriker.




              Betala eller ge fan i att gnälla hur det ser ut !!!




              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                Kvinna dödad i vargattack

                Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                där måste jag nog ställa mig på deras sida.

                det är DITT FEL att de kör med skoter och annat.

                hade du varit beredd att betala vad det kostar att sköta det manuellt, så hade de gjort det manuellt.


                samma med kotletter / margarin / nötstek / jeans / allt.....

                hade konsumenterna, dvs DU, varit beredd att betala vad det kostar att sköta viss produktion manuellt, så hade
                det inte sett som det gör idag, vare sig på skåndka slätten med alla kossor, eller i Borås, eller i Norrland.


                gnäll inte på hur saker och ting produceras förrän DU är beredd att betala vad det kostar !!!


                (med DU menar jag inte individen, utan den stora gruppen konsumenter)


                Hade du varit beredd att betala 1000 kr / kilo för nötsteken så hade vi haft folk som vallade korna till fots.

                Hade du varit beredd att betala 75-125 kr / liter för mjölken så hade mjölken dragits ut för hand, och ställts i
                mjölkkannor utmed tågspåren

                Hade du varit beredd att betala 8-12 ggr med för tågbiljetterna så hade dom haft 5000 pers ute på spåren som
                skottade snö hela vintern (vilket man gjorde på 40-talet).

                Hade du varit beredd att betala 15000-20000 för en standard 25" tjock TV så hade både vi och tyskarna fortfarande
                haft produktion i Europa.

                Hade du varit beredd att betala 1500 för ett par standard jeans, modell HM, så hade Algots fortfarande kört fram
                jeans i sina sedan 35 år tillbaka nerlagda fabriker.




                Betala eller ge fan i att gnälla hur det ser ut !!!




                .
                Men snälla, ingen av oss brukar någon form av produkter som de producerar. Går du tillbaka någon sida så ser du att de hade inkomster på 62 miljoner och utgifter på 264..

                Du brukar vara bra på att räkna, du ser väl själv att det inte håller? Jag fungerar som livsnerv för att de ska kunna leva flera hundra år bakåt i tiden (om man bortser från tekniska hjälpmedel)

                Ska inte samhället främja en vilja att utvecklas? Det påstås ju det inom flera andra sektorer.
                De kan inte heller ha som argument att de bevarar någon form av ursprungskultur, eller de kan men vem bryr sig?

                Min familj invandrade någon gång under 1700-talet, jag har således ingenting gemensamt med dem på ett kulturellt plan, befria mig gärna från denna skattebörda, tack!

                Jag är med och betalar kalaset, då må jag få gnälla? Saab gick med förlust, det gör denna rörelse också uppenbarligen.

                Låt det rinna ut i sanden, kan de inte dra runt kalaset får de komma ner till oss andra och bidra till välfärden..
                Senast redigerad av Mathias Nilsson; 02 October 2012, 12:05.
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • stefanr72
                  • November 2010
                  • 1028

                  Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                  där måste jag nog ställa mig på deras sida.

                  det är DITT FEL att de kör med skoter och annat.

                  hade du varit beredd att betala vad det kostar att sköta det manuellt, så hade de gjort det manuellt.


                  samma med kotletter / margarin / nötstek / jeans / allt.....

                  hade konsumenterna, dvs DU, varit beredd att betala vad det kostar att sköta viss produktion manuellt, så hade
                  det inte sett som det gör idag, vare sig på skåndka slätten med alla kossor, eller i Borås, eller i Norrland.


                  gnäll inte på hur saker och ting produceras förrän DU är beredd att betala vad det kostar !!!


                  (med DU menar jag inte individen, utan den stora gruppen konsumenter)


                  Hade du varit beredd att betala 1000 kr / kilo för nötsteken så hade vi haft folk som vallade korna till fots.

                  Hade du varit beredd att betala 75-125 kr / liter för mjölken så hade mjölken dragits ut för hand, och ställts i
                  mjölkkannor utmed tågspåren

                  Hade du varit beredd att betala 8-12 ggr med för tågbiljetterna så hade dom haft 5000 pers ute på spåren som
                  skottade snö hela vintern (vilket man gjorde på 40-talet).

                  Hade du varit beredd att betala 15000-20000 för en standard 25" tjock TV så hade både vi och tyskarna fortfarande
                  haft produktion i Europa.

                  Hade du varit beredd att betala 1500 för ett par standard jeans, modell HM, så hade Algots fortfarande kört fram
                  jeans i sina sedan 35 år tillbaka nerlagda fabriker.




                  Betala eller ge fan i att gnälla hur det ser ut !!!




                  .
                  Jag har aldrig köpt ett gram renkött och tänker inte göra det heller, vad det än kostar. Jag anser fortfarande att om samerna ska kunna hävda sin rätt att utöva ett traditionellt levnadssätt, så bör det utövas traditionellt också... Så länge de gör vad de kan för att hålla halva sveriges yta fri från rovdjur, så tänker jag aldrig aktivt stöda detta "naturfolk"...

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    you don't get the point.

                    OM vi nu, av en eller annan anledning, skulle gemensamt bestämma, via riksdagens majoritetsbeslut,
                    att det är ett mervärde att ett visst folk skall få leva på ett eller annat vis, så får vi vackert betala för det.

                    sedan kan man naturligtvis yra hit och dit om nivåer. Men om nu beslutet finns / kommer att det skall se
                    ut på ett visst sätt, säg exempelvis att det beslutas att det skall skötas manuellt, och att det är ett värde
                    av att det sköts manuellt, så får vi vara beredda på att det kostar inte 250 miljoner, det kanske kommer
                    att kosta 5 miljarder, inkl skydd mot varg och rymda sibiriska tigrar.


                    det är inte produktivt att säga att så länge de sköts på ett visst sätt så tänker jag inte betala.

                    jag kan inte säga att så länge inte trafikverket håller ordning på vägen, så tänker jag inte betala vägskatt.

                    jag kan inte säga att så länge jag inte åker tåg så tänker jag inte betala skatt för infrastruktur.



                    trist men sant, så är det via valen vart 4.e år som ramarna sätts, och vilka är det som då i slutändan bestämmer ?


                    jo, du med röstsedeln, rösta fram den som förbjuder vargjakt och förbud på skooters i norrland, och samtidigt
                    höjer skatten med några hundralappar per person och år för att finansiera det hela.


                    kommer säkert någon ungtupp att säga att det spelar fan ingen roll hur man röstar, det blir inte bättre för det.

                    men vilket annat val har du ??

                    ge fan i att rösta ?...................lagom produktivt,,,,,,

                    säga att du ger fan i riksdagen säger eller inte säger ??....det är ju lika korkat....


                    brinner du tillräckligt mycket för en sak.....starta en egen rörelse....

                    eller bli en "terrorist" och börja spränga skootrar i luften ??....visst gör det...men var beredd att betala för det.




                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • stefanr72
                      • November 2010
                      • 1028

                      Jag är naturligtvis medveten om att jag indirekt stödjer dem via skattsedeln, men jag sa att jag aldrig AKTIVT kommer att stödja deras livsföring. Sen så är det ju tyvärr inte bara riksdag och regering som dikterar villkoren för samerna, utan EU och i viss mån FN. Så det är inte längre så lätt att påverka saker och ting med hur man röstar..

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        Ursprungligen postat av stefanr72
                        Jag är naturligtvis medveten om att jag indirekt stödjer dem via skattsedeln, men jag sa att jag aldrig AKTIVT kommer att stödja deras livsföring. Sen så är det ju tyvärr inte bara riksdag och regering som dikterar villkoren för samerna, utan EU och i viss mån FN. Så det är inte längre så lätt att påverka saker och ting med hur man röstar..
                        sa inte att det var lätt.

                        går att rösta fram någon som vill att vi lämnar EU, då kan vi gölra vad vi vill, blir en annan kostnad, som vi isf får vara beredda att betala, går att rösta fram en tjomme som annullerar vårt medlemskap i FN oxå.

                        gillar man inte läget hos den regering som är framröstad och gör den bedömningen att det aldrig blir bättre,
                        och det är extremt viktigt, så kan man ju flytta till ett annat land, eller som sagt var bli terrorist.

                        än en gång....betala det "pris" det kostar.


                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          Flera får dödade av varg i helgen

                          Och vargen själv håller igång i södra småland...
                          Flera får dödade av varg i helgen
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • stefanr72
                            • November 2010
                            • 1028

                            Ursprungligen postat av erikthur
                            Och vargen själv håller igång i södra småland...
                            Flera får dödade av varg i helgen
                            Och?

                            Kommentar

                            • erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

                              Javisst ja - det var ju dom hellre ville ha samer attackerade - eller har jag missuppfattat dej?
                              Killies is a lifetime passion

                              Kommentar

                              • SimonSaysBaka
                                • August 2009
                                • 788

                                Finns inte nå mycket varg här I Norrbotten, har bara sett en I hela mitt liv finns det mer söderut eller? När jag går ut i skogen så är jag aldrig orolig för varg mer för skjutglada jägare som inte ska jaga alls.
                                Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                                Kommentar

                                Arbetssätt...