Ett skämt eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    Ett skämt eller?

    Om man kollar på denna bulgariska akvariehemsida och deras beskrivning på röd rubin:

    Видовете:Видовете:Aulonocara Sp. "fire fish" достига максимална дължина от 15 сантиметра.Нуждае се от вода с pH между 7,5 и 9,5.Твърдостта на водата (GH) трябва да бъде между 15 и 20 немски градуса (d).Температура на водата подходяща за тези ...






    Sedan jämför man bilderna (texten om man är vass på språk) samma bilder? sen har dem t.o.m namnet: Име: Aulonocara Sp. "röd rubin" sen har dem kopierat bilden från Aulonocara "fire fish" också.

    vaddå coppat rakt av haha, de bulgariska namnet för fisken är "röd rubin"
    Men de kanske har tillåtelse och sånt men tyckte bara om tabben att kopiera namnet rakt av:P

    Име: Aulonocara Sp. "röd rubin"


    peace out
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Du hittar inte några av mina diskus eller malbilder på den där sidan ?

    Upphovsrättslagen gäller väl i hela världen eller ?
    Man har väl inte rätt att sno bilder utanför sverige heller.....?
    Senast redigerad av drd; 22 December 2008, 07:20.
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • zoomi
      • August 2004
      • 829

      #3
      Ja upphovsrätten gäller hela världen samt att alla bilder som läggs upp är skyddade av upphovsrätten även om de inte står Copyright.

      Haha inte helt lätt att hitta på sidan, kan vara språkbarriären som sätter käppar i hjulet men tror inte dem hade discus, dock när jag kolla runt på deras bilder och tog de latinska namnet på fisken och sökte på google så hittade ja i de flesta fallen de bilderna som den sidan använt bland de första bilder på google. Skillat haha, bara coppa bilder från google

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Här kan ni lätt se om sidan har några av era bilder. Jag har mailat dom och bett dom ta bort en av mina bilder. Vi får se om det hjälper... De verkar ha stulit i princip alla bilder de har på sidan.
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av petnym
          Här kan ni lätt se om sidan har några av era bilder. Jag har mailat dom och bett dom ta bort en av mina bilder. Vi får se om det hjälper... De verkar ha stulit i princip alla bilder de har på sidan.
          Hittade bara ett "Zoopetfoto" (på Apistogramma cacatuoides) men det var också tagit av Micke (han har också tagit Röd Rubin-fotot enligt ovan) så jag vet inte om det är stulet härifrån eller någon annanstans ifrån
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Micke
            • January 2002
            • 1718

            #6
            Christians C. moorii finns också på sidan. Det är ganska typiskt för öststatssidor på nätet tyvärr.
            Mvh Michael Persson

            www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • 3 guppy
              • February 2007
              • 2068

              #7
              Ursprungligen postat av Micke
              Christians C. moorii finns också på sidan. Det är ganska typiskt för öststatssidor på nätet tyvärr.
              Japp, Jag har lagt ut lite backhoppningsfilmer på youtube och dem har hamnat lite överallt på ryska, ukrainska, POLSKA och amerikansk/engelska sidor nu.

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Många av ciklidbilderna är tagna ur NCS artregister.

                Kommentar

                • zoomi
                  • August 2004
                  • 829

                  #9
                  Blev bara lite chockad när jag såg att de tagit de flesta bilderna från googles bildsökning i princip. Men vad ska man göra?
                  Tror inte dem bryr sig om mailen..

                  Ville bara informera om de eftersom jag misstänkte att de snott mångas bilder men ja. Finns säkert många sidor som kopierat.

                  Kommentar

                  • drd
                    • March 2004
                    • 5586

                    #10
                    Ursprungligen postat av 3 guppy
                    Japp, Jag har lagt ut lite backhoppningsfilmer på youtube och dem har hamnat lite överallt på ryska, ukrainska, POLSKA och amerikansk/engelska sidor nu.

                    E de så ???

                    Stäm dom
                    ________________________________________________

                    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                    Kommentar

                    • 3 guppy
                      • February 2007
                      • 2068

                      #11
                      Ursprungligen postat av drd
                      E de så ???

                      Stäm dom
                      Äh orkar inte, Jag skickade dock ett meddelande till en polsk sajt och sa att dem får sluta att sno in mina filmer nu och det hjälpte ju.

                      Kommentar

                      • drd
                        • March 2004
                        • 5586

                        #12
                        Hur långt flyger du nu i backen btw....?
                        ________________________________________________

                        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                        Kommentar

                        • 3 guppy
                          • February 2007
                          • 2068

                          #13
                          Ursprungligen postat av drd
                          Hur långt flyger du nu i backen btw....?
                          Det har inte gått och hoppa så bra dem senaste veckorna, delvis beroende på mig för att jag för feg och senast så var underlaget hårt, halt och guppigt så det var nästan omöjligt.

                          Kommentar

                          • ljung
                            • December 2008
                            • 185

                            #14
                            Ursprungligen postat av drd
                            Du hittar inte några av mina diskus eller malbilder på den där sidan ?

                            Upphovsrättslagen gäller väl i hela världen eller ?
                            Man har väl inte rätt att sno bilder utanför sverige heller.....?
                            Har för mig att det är lite lurt med det där efter som man följer lagarna från landet man befinner sig i och säger den upphovsrättslagen nått annat än lagen i landet där servern som håller bilderna/filerna står så finns det ingen jurisdiktion och därav kan man inte göra så mycket :-/
                            Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              #15
                              Tja bulgarien och rumänien är ju eu's senaste medlemmar så nog gäller rådande direktiv även där.
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...