Butiker i/runt Linköping, Motala och Mjölby?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AArvidsson
    • March 2008
    • 17

    Butiker i/runt Linköping, Motala och Mjölby?

    Jag och sambon har precis flyttat till Klockrike i Östergötland och samtidigt börjat lite mer seriöst med akvarier. De akvarieaffärer vi känner till i Linköping (där vi bodde innan) är Arken Zoo, Fyra Tassar och vad nu den hopplösa firman som ligger ovanpå Sagoland heter. Vi känner inte riktigt att vi fått något vidare förtroende för någon firma med ett möjligt undantag av Fyra Tassar som hade en kanonkille (som hette Jonas) en period, men han gick tyvärr tillbaka till studier igen. Så till frågan: vad finns det för bra akvariebutiker i eller omkring Linköping (om vi missat någon), Motala och Mjölby?
  • Andreas_B
    • March 2004
    • 73

    #2
    Om du åker till norrköping nån gång, tycker jag du ska åka till Robban på akvarievalvet.
    Mycke fiskar och trevligt bemötande.

    Kommentar

    • woodo
      • January 2007
      • 605

      #3
      Bor också i Linköping. Mannen på Arken är väldigt duktig och trevlig, tyvärr har de ett ytterst standardiserat sortiment, växterna där håller däremot hög kvalitet. De ovanför sagoland är verkligen totalt okunniga. Däremot kan man göra fynd där vad det gäller stimfisk och fiskar som fått fel namn satt. Fyra tassar har absolut bäst fiskutbud det är däremot, som du själv påpekat, väldigt synd att jonas slutat. I övrigt rekommenderar jag, likt andreas_b, akvarievalvet i norrköping.
      150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Ursprungligen postat av woodo
        Mannen på Arken är väldigt duktig och trevlig, tyvärr har de ett ytterst standardiserat sortiment, växterna där håller däremot hög kvalitet.
        Javisst, om man är ute efter Dracaena sanderiana, Ophiopogon japonicum, Selaginella_willdenowii eller någon annan helt olämplig "akvarie"-växt så har de ett fantastiskt utbud...(Nåja, lite cabomba brukar de också ha...)
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • MK57
          • September 2006
          • 197

          #5
          I Linköping finns det inga bra butiker längre...
          Fyra Tassar var skit bra innan när Jonas jobbade där men
          efter det har det bara blivit sämre o sämre där!
          Diskusarna där är väldigt dåliga där oxå.

          Sen är priserna skyhöga i Linköping!
          Diskus+malar=skoj

          Kommentar

          • saltbiff
            • December 2006
            • 607

            #6
            I motala har vi tropic zoo (djurmagasinet) i stan.. Kan ju inte skryta med att de har ett stort utbud av ovanliga fiskar..för de har oftast samma gamla tråkiga och det är för att affärsägarna säger att så vill folk ha det.. inte JAG!!
            Sen har vi Arken i icamaxibyggnaden... de har ett större och bättre fiskutbud och ibland även lite mer ovanliga fiskar..

            Sen har vi inget mer
            Joo en akvarieförening med en massa trevliga människor http://www.motala-akvarieforening.se/

            5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #7
              Tyvärr en mycket bra genomgång av affärerna som jag håller med om

              Någon som har koll på Mjölby Ciklidshop?
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • MagicFingers
                • November 2003
                • 3136

                #8
                Ursprungligen postat av saltbiff
                I motala

                Sen har vi inget mer
                Joo en akvarieförening med en massa trevliga människor http://www.motala-akvarieforening.se/
                instämmer, passa på när dom har auktion vetja ...
                Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                Nunc Est Bibendum

                Kommentar

                • mange993
                  • April 2004
                  • 372

                  #9
                  Ursprungligen postat av saltbiff
                  I motala har vi tropic zoo (djurmagasinet) i stan.. Kan ju inte skryta med att de har ett stort utbud av ovanliga fiskar..för de har oftast samma gamla tråkiga och det är för att affärsägarna säger att så vill folk ha det.. inte JAG!!
                  Sen har vi Arken i icamaxibyggnaden... de har ett större och bättre fiskutbud och ibland även lite mer ovanliga fiskar..

                  Sen har vi inget mer
                  Joo en akvarieförening med en massa trevliga människor http://www.motala-akvarieforening.se/
                  tropic zoo är väldigt bra dom har kanske inte så stort sortiment men pratar man med magnus är det inga problem. Han tar hem det jag vill ha och är väldigt bra att ha och göra med. Hellt klart den affär där jag fått bäst support

                  Kommentar

                  • saltbiff
                    • December 2006
                    • 607

                    #10
                    Ursprungligen postat av mange993
                    tropic zoo är väldigt bra dom har kanske inte så stort sortiment men pratar man med magnus är det inga problem. Han tar hem det jag vill ha och är väldigt bra att ha och göra med. Hellt klart den affär där jag fått bäst support
                    Jojo, jag håller med, Magnus är bäst! Har bla köpt mitt akvarium av dom och de beställer alltid hem det jag vill ha... Men, det gäller att vara påläst om vissa fiskar, för en del i personalstyrkan kan inte så mycket... Har jag märkt

                    5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                    Kommentar

                    • joakim.anderberg

                      #11
                      Som redan sagts i tråden så är akvarievalvet i norrköping värt en omväg!

                      Kommentar

                      • jaggan
                        • January 2009
                        • 6

                        #12
                        Tänkte köpa några ciklider och undrar är det någon som varit på Mjölby Ciklidshop? Har aldrig varit där. Har dom bra fiskar?
                        Hälsningar Veronica

                        Kommentar

                        • woodo
                          • January 2007
                          • 605

                          #13
                          petnym nu mena jag inte att dom har något enormt utbud. Snarare så att växterna är friska, relativt stora och billiga.
                          150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

                          Kommentar

                          • petnym
                            • May 2002
                            • 5028

                            #14
                            Ursprungligen postat av woodo
                            petnym nu mena jag inte att dom har något enormt utbud. Snarare så att växterna är friska, relativt stora och billiga.
                            Fast om det är arter som inte klarar sig under vatten mer än några månader så spelar det ju ingen roll...
                            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                            Kommentar

                            • jaggan
                              • January 2009
                              • 6

                              #15
                              Ingen som varit på ciklidshopen i Mjölby? Tänkte åka dit min kompis o jag för att kanske köpa nåt. Men vill ju inte åka i onödan till Mjölby, då kan jag lika gärna åka till Norrköping istället.
                              Hälsningar Veronica

                              Kommentar

                              Arbetssätt...