Checklista/schema...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ramnissan
    • October 2007
    • 514

    Checklista/schema...

    Jag tänkte göra en checklista över vad man ska kolla varje dag, en gång i veckan, månaden osv.. Själv har jag dåligt minne(sviter från en trafikolycka)och mina barn ska ju också lära sig att hålla koll på sina akvarium tänkte jag

    Checklistan ska bli som ett chema där man kan kryssa i vad man har gjort, hur fiskarna mår, vattenvärden osv. Även matningen kan få en kolumn där man kryssar i vilken mat de fått just den dagen, så man kommer ihåg att ge dem varierad kost.

    Så nu behöver jag er hjälp att hitta rubriker på alla kom ihåg saker som man ska kolla.

    Schemat ska löpa över 4 veckor är det tänkt, kanske blir det för många veckor? Räcker det med 2 veckor?

    Om det finns en tråd om detta så ber jag om ursäkt och blir tacksam för en länk, själv hittade jag inte någon tråd.

    Mvh Lotta(Nybörare på detta ännu)
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ett enkelt exempel / förslag:

    Varje dag: 1, Titta på fiskarna att de mår bra. 2, Mata.
    Var 3:e dag: 1, Skrapa rutorna rena.
    Varje vecka: 1, Mindre vattenbyte, 2, ansa växter vid behov.
    Varje månad: 1, Suga bort grums som ligger ovanpå gruset. 2 Rengöra filter och pumpar.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #3
      Varför inte börja med att skriva upp vad ni har gjort, istället för att skriva upp vad ni ska göra?

      Själv har jag en Excel bok där jag skriver upp allt som händer, den är uppdelad i ett antal flikar.

      1. Logg = Vattenbyten, växtrensning, ommöbleringar, allt nytt som släpps i.
      2. Mät & Gödsel = Mät värden och vilken gödsel jag häller i.
      3. Fiskar = Alla fiskar jag köper, pris och från vart
      4. Växter = Alla växter jag köper och från vart.
      5. Inköp = Allt jag köper till akvarierna, förutom fiskar och växter.

      Punkt ett och två har jag en flik för varje akvarium.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Ramnissan
        • October 2007
        • 514

        #4
        Ursprungligen postat av c90368
        Varför inte börja med att skriva upp vad ni har gjort, istället för att skriva upp vad ni ska göra?

        Själv har jag en Excel bok där jag skriver upp allt som händer, den är uppdelad i ett antal flikar.

        1. Logg = Vattenbyten, växtrensning, ommöbleringar, allt nytt som släpps i.
        2. Mät & Gödsel = Mät värden och vilken gödsel jag häller i.
        3. Fiskar = Alla fiskar jag köper, pris och från vart
        4. Växter = Alla växter jag köper och från vart.
        5. Inköp = Allt jag köper till akvarierna, förutom fiskar och växter.

        Punkt ett och två har jag en flik för varje akvarium.
        Tanken med schemat är att mina fiskar ska få det bra trots mitt dåliga minne Dagbok skriver jag ändå, detta schema ska ge mig en bra överblick så att jag kan planera in allt utan att behöva sitta och bläddra i dagboken.
        Med stor familj och många djur så behöver man ett schema eller två för att få vardagen att fungera.
        När jag tänker efter så blir ju schemat som en logg egentligen, man fyller ju i det man gjort i fördefinierade rutor bara.

        Mvh Lotta

        Kommentar

        • Ramnissan
          • October 2007
          • 514

          #5
          Ursprungligen postat av petnym
          Ett enkelt exempel / förslag:

          Varje dag: 1, Titta på fiskarna att de mår bra. 2, Mata.
          Var 3:e dag: 1, Skrapa rutorna rena.
          Varje vecka: 1, Mindre vattenbyte, 2, ansa växter vid behov.
          Varje månad: 1, Suga bort grums som ligger ovanpå gruset. 2 Rengöra filter och pumpar.
          Tackar!
          Ser redan att jag hade glömt ta med algborttagningen..*S*.. Fast det ser man ju när det behövs, men ska vara med ändå för barnens skull

          Kommentar

          • patdah
            • November 2007
            • 659

            #6
            När man matar fiskarna bör man även kolla så alla fiskarna ser normala ut, att temperaturen är den rätta samt att filter/pump fungerar. När man då ändå lägger tio minuter till matnig och koll på dom tekniska sakerna hinner man även med att kolla så växterna sitter där dom ska och att dessa ser fina ut.
            /Patrik

            I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Basrutiner finns angivna i denna Zoopetartikel http://www.zoopet.com/index.php?opti...240&Itemid=121

              Andra kan säkert fylla på med mer
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Ramnissan
                • October 2007
                • 514

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Basrutiner finns angivna i denna Zoopetartikel http://www.zoopet.com/index.php?opti...240&Itemid=121

                Andra kan säkert fylla på med mer
                Kanoners!!
                Tack, detta hjälper mig mycket.

                Mvh Lotta

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  en sak som sällan nämns i skötselanvisningar, är att man skall plocka upp döda fiskar OMEDELBART.

                  Man kan tycka att det är helt självklart, men jag har "goda vänner" som inte gör det.,..."det blir ju mat till dom andra".....

                  Ibland undrar man.....
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Ramnissan
                    • October 2007
                    • 514

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kensa
                    en sak som sällan nämns i skötselanvisningar, är att man skall plocka upp döda fiskar OMEDELBART.

                    Man kan tycka att det är helt självklart, men jag har "goda vänner" som inte gör det.,..."det blir ju mat till dom andra".....

                    Ibland undrar man.....
                    Oj, ja det ser jag som en självklarhet iallafall. Har inte haft någon död fisk ännu, men det kommer väl med tiden det med antar jag..

                    Inte vidare smart att lämna en död fisk, man vet ju inte om den dog av något smittsamt, kan ju inte vara vidare bra föda åt de andra fiskarna då ju..

                    Kommentar

                    • hambli
                      • December 2004
                      • 508

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ramnissan
                      Oj, ja det ser jag som en självklarhet iallafall. Har inte haft någon död fisk ännu, men det kommer väl med tiden det med antar jag..

                      Inte vidare smart att lämna en död fisk, man vet ju inte om den dog av något smittsamt, kan ju inte vara vidare bra föda åt de andra fiskarna då ju..
                      vad jag har hört så sprider aldri en död fisk en smitta vidare om någon äter upp den. Men det gör ju inte att man ska låta dom ligga kvar

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av hambli
                        vad jag har hört så sprider aldri en död fisk en smitta vidare om någon äter upp den. Men det gör ju inte att man ska låta dom ligga kvar
                        Vissa sjukdomar sprids lättast precis efter att fisken har dött. T.ex. vissa parasiter söker då upp något nytt levande värddjur.
                        Dessutom så ruttnar ju döda fiskar och då blir vasttnet dåligt.
                        Så generellt gäller det som Kensa skriver - plocka direkt upp döda fiskar.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          Kjell.....bara 4 inlägg kvar till 25000......
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Ramnissan
                            • October 2007
                            • 514

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Vissa sjukdomar sprids lättast precis efter att fisken har dött. T.ex. vissa parasiter söker då upp något nytt levande värddjur.
                            Dessutom så ruttnar ju döda fiskar och då blir vasttnet dåligt.
                            Så generellt gäller det som Kensa skriver - plocka direkt upp döda fiskar.
                            Då är ju det bästa att plocka upp fisken innan den dör egentligen. Så det är därför många har ett mindre akvarium igång som ett litet sjukhusakvarium kanske?

                            Kommentar

                            • maka
                              • September 2007
                              • 29

                              #15
                              Tack för tipset om att föra logg/dagbok i excel, uppdelat på flikar som c90368 säger! Smart, jag ska börja genast.
                              Tur att det bara gått två månader sedan uppstart, så att jag kan få med allt som hänt hittills. Det gäller att göra det snabbt medans det är någorlunda färskt i minnet...

                              För ni logg här på zoopet? Har för mej att Goldmembers kan göra det, men jag har inte sökt info om detta ännu...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...