Frågor om ev. kommande BTN-guider..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skudd
    • September 2005
    • 224

    Frågor om ev. kommande BTN-guider..

    Har läst någonstans att det ska vara en ny BTN-guide om malar på gång? Är det så och när kan den tänkas finnas i handeln? Är det i så fall David Sands som är författare även denna gång?

    Funderar också på om det är på gång motsvarande BTN-guide om amerikanska (SA/CA) ciklider som för de afrikanska... Skulle köpa direkt!

    Antar att Kjell är mest insatt i detta men om någon annan vet någonting får ni gärna svara...
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Preliminärt kommer det en ny BTN-guide om L-malar nästa höst. Författare är Ingo Seidel.
    Året därfter så kommer det preliminärt en ny BTN akvarieguide.

    Tyvärr är det väl som så att intresset för böcker överhuvudtaget har minskat så risken är väl stor att det i framtiden inte lär komma så många mer akvarieböcker på svenska
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Fiddan
      • June 2006
      • 885

      #3
      Kjell det är inte så konstigt köpte böcker för omkring 1000:- innan jag köpte mitt första kar. Men all hjälp och all info har varit bättre på detta forumet tex och andra sidor. Böcker är förlegat
      skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Fiddan
        Kjell det är inte så konstigt köpte böcker för omkring 1000:- innan jag köpte mitt första kar. Men all hjälp och all info har varit bättre på detta forumet tex och andra sidor. Böcker är förlegat
        Det är möjligt att du har rätt även om jag definitivt inte håller med dig om att infon är bättre på internet.
        Dock är det tyvärr som så att det är böckerna som jag försörjer mig på och om den inkomsten försvinner så måste jag börja försörja på något annat sätt och då har jag inte längre tid med Zoopet - så vi får väl se vad som händer i framtiden.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Oscar Cederqvist
          • November 2002
          • 6546

          #5
          Inget går upp mot en bra bok.
          Oscar Cederqvist

          Kommentar

          • Fiddan
            • June 2006
            • 885

            #6
            Nää jag fårstår kjell, jag är ledsen att det är på det viset.
            Visst är det trevligt med böcker jag läser väldigt mycket men den dagen då jag har tagit fram tex akvariets lexikon som kostade 500:- var är jag snabt och lätt skulle fåreda på vilken växt jag hade köpt då de i butiken inte själva visste namnet. jag har läst allt i den boken förutom alla artbeskrivningar men det har bara varit repitition på allt jag läst på denna sidan.

            Jag vet inte hur många fiskar du har räddat genom att starta denna webplattsen men på samma gång kasnke du grävde din egna grav för köper jag en ny bok så skall den vara tjock mordern massa bilder inehålla allt om vattenkemi för akvarium vaxt akvarie del jo precis allt.. artbeskrivningar är inte lika viktigt..
            skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Nåväl nu tror jag inte zoopet har påverkat så mycket att det säljs färre med böcker i USA etc- man skall nog inte överdriva Zoopets betydelse

              Däremot har säkert fackboksförsäljningen minskat pga internet som sådant och det är det nog inte så mycket att göra åt. Dock skall sägas att jag nu under några år själv har levt på de inkomster som mina böcker ger och om dom inkomsterna försvinner så har jag inte längre tid att jobba 3o timmar i veckan på Zoopet. Det innebär att antingen så måste intäkterna från Zoopet öka rejält (vilket knappast är troligt) eller så får jag hitta på något annat - på bekostnad av Zoopet.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Inte för att jag vill vara elak men om du lever på dina böcker och kan lägga 30h i veckan på Zoopet så tycker jag som kund att dina böcker är för dyra...
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • Guy Palm
                  • March 2002
                  • 5720

                  #9
                  Jag har samtliga BTN-böckerna och jag tycker inte att de är för dyra. Jämför med vad en facktidskrift kostar och du skall se att de är billiga.
                  Guy
                  ,Poecilia,SKS,GOC,

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av petnym
                    Inte för att jag vill vara elak men om du lever på dina böcker och kan lägga 30h i veckan på Zoopet så tycker jag som kund att dina böcker är för dyra...
                    Beror lite på hur man ser på det - men visst hade jag haft tid att ge ut fler böcker om jag lagt ner mer tid på böckerna. Å andra sidan så hade det inte ens under de goda åren funnits förutsättningar att ge ut fler böcker eftersom dels marknaden var rätt mättad och dels så hade jag inte haft råd att ge ut fler böcker. Detta eftersom varje bok kostar ungefär en miljon att ge ut - detta är pengar som jag varje gång måste betala i förskott och sedan tar det ungefär ett år innan jag har fått in tillräckligt med pengar från försäljningen innan dessa kostnader är täckta - först det som kommer in efter detta är min lön.
                    PS. Sedan är det inte alla som har 40-timmars vecka
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Fiddan
                      • June 2006
                      • 885

                      #11
                      Jag hade vart tvungen att köpa betydligt många fler böcker om inte zoopet fanns.

                      BTN guiden blir jag lite nyfiken på skynda på med den..
                      skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...